RECENZE - Call of Duty: Advanced Warfare si tentokrát obhájilo kvalitu

Cod 05
S naprostou pravidelností se opět setkáváme s novým dílem v sérii Call of Duty. Má ale po tolika letech stále čím zaujmout a co nabídnout, nebo se definitivně propadla na post žďímačky peněz?

S Call of Duty: Advanced Warfare to myslelo vydavatelství Activision opravdu vážně. Přítomné mozky si nejspíše konečně uvědomily fakt, že značka už nedokáže nabídnou nic zajímavého a "přeskinování" na odlišné zasazení hry a nový scénář nijak extrémně neohromí. Nové Call of Duty mělo slušné vyhlídky, dočkat jsme se tentokrát měli i mnohem většího zaměření na příběh, který v předchozích dílech za moc nestál. Má ale smysl doufat, že se něco změnilo?

Ano i ne. Advanced Warfare má rozhodně zajímavější scénář, než loňští Ghosts, ve výsledku je ale příběh plný klišé a lze jej velmi snadno předvídat. A o zakončení ani nemluvě. Je spíše odfláknuté, než epické, a to rozhodně není dvakrát dobře. Přitom by atmosférické vyvrcholení titulu tolik slušelo.

Cod 13

Budoucnost, kde vojenským operacím kraluje spíše soukromý sektor, než příslušné složky státu, jsme už viděli. Ano, zdravíme sérii Metal Gear Solid. Nový díl Call of Duty vzal tuto myšlenku po svém a v určitých momentech rozebírá riziko takové budoucnosti oproti zmíněné konkurenci možná o něco lépe.

Celkovému příběhu rozhodně pomáhá i výběr herců. Hlavního hrdinu Jacka Mitchella ztvárnil Troy Baker, který má za poslední dobu na kontě nejednu velmi úspěšnou hru (Bioshock Infinite, The Last of Us, Batman: Arkham Origins). Do role Jonathana Ironse, prezidenta společnosti Atlas, byl obsazen Kevin Spacey, který momentálně kraluje v seriálu House of Cards, a i zde dokázal svůj talent prosadit. Jen je opravdu škoda, že scén s ním ve hře není více.

Znovu ohraná pohádka?

Základní hratelnostní obsah je věrný předchůdcům, pod ruku se tedy hráčům dostane na desítky zbraní, před mířidla stovky protivníků a nechybí ani výbuchy, za které by se ve svých filmech nestyděl ani Michael Bay. Občas se objeví rozptýlení ve formě stíhačky, speciální vznášedlové motorky nebo tanku. Takové pasáže osvěží hratelnost od zašlého stereotypu, který se ovšem tentokrát nedostavuje nijak rychle.

Level design je sice stále lineární, je však uzpůsoben k používání speciálních EXO obleků. Ty zlepšují určité schopnosti hráče, je tím pádem silnější, může na chvíli zpomalit čas, vyhodit před sebe štít, zneviditelnit se nebo skákat o něco výše. Zejména proto jsou mapy otevřenější a občas dokonce umožní zvolit alternativní cestu.

Cod 11

Zmínili jsme EXO obleky. Jak bylo psáno, zlepšují schopnosti hlavního hrdiny a určité typy těchto obleků přidají definované schopnosti do mise. Dokud má oblek dostatek baterie, je možné tyto ability využít libovolně. Energii není bohužel v průběhu mise možné dobít, tudíž je nutné přemýšlet, zde je opravdu vhodné použít danou schopnost v ten daný moment. Velká škoda je, že obleky před misí volí hra sama a nikoliv hráč. Pokud vám tedy určitý typ obleku nevyhovuje, přesto s ním musíte misi odehrát, protože alternativu nemá.

Co se týče výzbroje, její výběr je pestrý a každý si v různých úpravách najde svého oblíbence. A to ať se jedná o ACOG mířidla, klasický (v tomto díle s možností malého přiblížení) Red Dot, tlumiče nebo jiného prvku. Hratelnost pak silně oživují granáty. Kromě klasických a flash granátů se setkáváme s několika novinkami. Taktický granát odhaluje a označuje nepřátele (i za zdí), SMART granát se sám navede na nejbližšího nepřítele a EMP likviduje drony a jinou elektrickou havěť.

Úkol: Postav si robota

Poslední zajímavostí je strom schopností. Za příběhové mise, a hlavně pak výzvy, získáváme zkušenostní body. Z hlediska výzev jde často o poměrně jednoduché úkoly, jako zabij XY nepřátel, dej XY headshotů, seber tolik a tolik počítačů. Skilly mají rozhodně vliv na hratelnost, ať už se jedná o možnost nést větší počet granátů, zrychlit nabíjení nebo snížit zpětný ráz. Na konci kampaně je tak z našeho hrdiny opravdu solidní stroj na zabíjení a kolikrát se bude těžko věřit, že na začátku hry trvalo přebíjení zbraně třikrát tak dlouho.

Cod Main

Přestože jsme zatím Advanced Warfare převážně chválili, má několik much, které rozhodně na kráse nepřidají. Nejvýraznější je délka hry, která se opět může rovnat trochu delšímu odpoledni, což je opravdu velmi, ale velmi málo. Ani znovuhratelnost není nějak závratná, stačí jednou a po druhé až za nějaký čas. A umělá inteligence? Tak ta má k inteligenci stále daleko. Nepřátelé nabíhají před hlaveň, krytí před střelbou skoro neznají a strach budí hlavně jejich počet, nikoliv zákeřnost.

Vysoké rozlišení a prakticky stabilních 60fps udělá hodně, zvlášť když se jedná o střílečku. V singleplayeru se občas nějaký ten drop objeví, není to ale nic děsivého. Vylepšený je i fyzikální model a prostředí tak reaguje na střelbu. Přestřelky jsou tedy i díky tomuto faktu živější a lépe se na ně kouká. V tomto ohledu Advanced Warfare velice překvapil. A na vysoké úrovni je i hudební doprovod, soundtrack zaujme i samostatně.

Víc hlav víc střílí

Jak je už skoro tradicí, i tento díl je zaměřen hlavně na multiplayer. První možností je kooperační složka EXO Survival, tedy přežívání před vlnami nepřátel. Hráči i nepřátelé používají EXO obleky, takže tento mód je rozhodně výzva, navíc se občas objeví nějaký ten úkol typu seber psí známky.

Cod 07

Kompetetivní složka je, co se týče módů, klasická. Team Deathmatch, Kill Confirmed, Search and Destroy, Capture the Flag, vše co znáte z minula. Momentum je pak variací na mód War z World at War, kdy je nutné zabírat s týmem určité body.

Novinkou je pak Uplink, kdy je nutné sebrat kouli s daty a nahrát ji u protivníkova terminálu. Hráč, který nese data, ale nemůže střílet, potřeba je tedy zejména taktizovat. A třešnička na závěr: Svého avatara pro online si může každý od hlavy až k patě upravovat.

Po letech opět opravdu zábavný díl série Call of Duty. Velmi povedená grafika, zábavné přestřelky, EXO obleky a Kevin Spacey. Tento rok je pro sérii konečně opět zasluženě úspěšný.

Diskuse ke článku RECENZE - Call of Duty: Advanced Warfare si tentokrát obhájilo kvalitu

Úterý, 27 Leden 2015 - 18:49 | japkoslav | Skoda že je recenze z pohledu nenáročného...