CDR.cz - Vybráno z IT

RECENZE - Deadlight je unikátní kombinací plošinovky, survival, vyspělého enginu a drsného příběhu

Deadlight - Nahled
Proč vytvářet 3D akční tituly? Dnešní trh se doslova topí ve střílečkách bez špetky vlastního nápadu. Okopírují okopírované od okopírované kopie. Dlouho se vývojáři snaží opět se posunout dále v technologiích.

Nejedná se jen a pouze o žánr FPS. Opakování a redundance se nachází i v ostatních oblastech počítačových her. Bohužel podobné negativní vlivy napomáhají masovému šíření v mainstreamu. Neduh dnešní společnosti, který se však jen těžko vymýtí bez radikálního zásahu zvenčí.

Když vývojáři neustále chrlí nové a nové tituly do prodejního koloběhu, nedokáží vyhlížet do budoucnosti nebo neodkryté cesty. Když se již takoví dobrodruzi ve světě peněz vyskytnou, připadá jim velice riskantní podstoupit revoluci v jejím samotném čele, a proto se uchylují ke konzervativním řešením. Co fungovalo tehdy, zafunguje i teď, ne?

Deadlight-Screenshot11

Podobnému principu vývoje podlehla i společnost Tequila Works, jež vytvořila depresivně laděnou skákačku Deadlight. Ta se přednedávnem objevila jen a pouze v oblastech XBLA – pro PC hráče nepřístupné vody. Ohlas komunity byl však tak obrovský, že tvůrcům nezbylo nic jiného než se pustit do portu pro majitele počítačů. A vida, mají mít, co chtěli.

Známá situace se zajímavou zápletkou

Příběh Deadlight se točí okolo třiatřicetiletého správce parku Randalla Wayna. Jsou 80. léta minulého století a svět sžírá nemilosrdná epidemie, která proměňuje každého člověka v nemyslící stvoření lačnící po čerstvém masu. Přeživším nezbývá nic jiného než se smířit se skutečností a nacházet útočiště na všemožných místech - včetně Randyho.

Hlavní hrdina však nevykračuje do dějové linky bůhvíjak pozitivně. Filozofoficky se sklání nad vláčným tělem, jehož duše se pomalu vytrácí z fyzické stránky. Postava Randyho jen vytáhne zpoza opasku pistoli ráže 9mm a téměř mrtvou ženu pošle na onen svět.

Deadlight-Screenshot12

Karla začala ztrácet racionální myšlení a toužila po lidském mase a krvi – Wayne jednal v souladu s povinností a pudem sebezáchovy. Bohužel vysvětlovat tento čin Karlině sestře a jejím přátelům se trochu komplikuje. Situaci vyruší až příchod mrtvě vyhlížejících chodců. Hlavní hrdina pak přeruší kontakt se svými blízkými. Cesta za jejich opětovným nalezením se však každým jeho krokem vzdaluje a zamotává.

Styl na prvním místě

Děj se vypráví pomocí kreslených a stroze barevných sekvencí. Jedná se o velmi „cool“ pojetí, které si však zachovává depresivní ladění díky temné barevné paletě. Kresby jsou do jisté míry rozpohybované, a proto jejich sledování působí dynamicky.

Deadlight-Screenshot02

Obrovský podíl na stylu samotné hry má samozřejmě hlavní hrdina Randy. Jedná se o komplikovanou osobu, která pomáhá lidem kolem sebe, nevyžaduje vděk a nesnáší mrhání časem. Ve svém deníku shromažďuje veškeré informace, které se dovídá o okolním prostředí, ale i o sobě. Jeho vyrovnaný psychický stav občas narušují vzpomínky na jeho dceru a manželku, které jej dokonale vyvedou z míry a častokrát díky nim zanedbá důležité věci.

Plošinovka vůbec není na škodu

Koncept Deadlight vývojáři zaobalili do velmi atraktivního pojetí plošinovky (skákačky). Nejedná se však o 2D zpracování, ale o plnohodnotné 3D z bočního pohledu. Celá situace tedy získá naprosto jiný ráz, než kdyby se děj odehrával v „klasickém“ hledí třetí nebo první osoby. Díky tomuto úhlu kamery se docílilo i zajímavých efektů. Vše, co se nachází na Randalově úrovni, disponuje černou barvou nebo odstíny, které se k ní blíží. Díky tomu se částečně oddělí pozadí od hlavních prostředků.

Návrh levelů je naprosto úžasný. Po designérské stránce vývojáři dokázali navodit excelentní depresivní pocit samoty a smutku – rozbořené ulice, převrácená hořící auta či oběšenci na lampách. Prostředí vypadá věrohodněji než v kterékoliv podobně orientované hře. Vzhledem k tomu, že se jedná především o skákačku, tak hráč stráví většinu času zdoláváním překážek. I když uživatel využívá herního světa pouze ve dvou rozměrech, tak vše ostatní zasahuje i do rozměru třetího – nepřátelé například dokážou překvapit vykopnutím bočních dveří.

Deadlight-Screenshot07

Lze zde vyvolávat interakce a měnit tak herní prostředí, i když se jedná o nucenou povinnost. Někdy však hráč velmi těžko hledá následující postup, protože navržená cesta splývá s prostředím - složitě se zjišťuje, na co se může vylézt a na co ne.

Utíkej!

Titul se ladí do survivalového tónu, a proto pro něj platí specifický gameplay. Existuje zde poskrovnu zbraní. Střelné varianty postrádají dostatek nábojů, a proto nacházejí lepší využití sečné a tupé předměty. Nemrtví však vydrží mnoho ran a než se Randy udolá jednoho, druhý mu již hryže po krku. Více se tedy vyplatí naprosto zanevřít na klasický způsob souboje a jednoduše utéct před hromadou postav, jež umí jen vrhat svůj vlastní stín.

Tento způsob gameplay skvěle doplňuje hutnou atmosféru. Bohužel pospíchat se nevyplatí vždy. Krom ústředního hrdiny se ve světě nachází i spousta jiných přeživších bránících se před epidemií všemožnými nástrahami, které dokážou obejít pouze „inteligentní“ jedinci - vznikají tak hádanky. Ne, že by puzzle vynikaly extrémní propracovaností nebo náročností, ale spíše využívají postřehu a rychlé reakce na ovládání, což naráží na menší problém, jenž popíšeme při rozboru manipulace s ovladačem/klávesnicí.

Zkus to ještě jednou

I když je Randall tvrdší nátury, tak toho moc nevydrží a pár ran od Stínů jej připraví o veškerý život. Při běhu se rychle zadýchá, sekyru v rukách dlouho nevydrží, neumí plavat a jeho odizolované boty očividně probíjí. S těmito vlastnostmi se musí při plnění průchodů úrovněmi počítat. Následně se levely zdolávají daleko hůře.

Postup ve hře je velmi náročný na postřeh a na přesnost, takže se někdy stane, že daný úsek se v důsledku neúspěchu zopakuje jednou, podruhé, potřetí a tak dále, dokud se nedostaví frustrace. Někdy se totiž špatně nalézá možné řešení. A i když se najde, tak se ještě musí počítat s ubíhajícím časem, kterého vývojáři mnoho neposkytli.

Deadlight-Screenshot08

Vinu na špatném dorozumívání mezi hráčem a hrou můžeme připsat především mizerně naportovanému ovládání. Ač můžete patřit mezi ryzí vyznavače klávesnice a myši, kvůli Deadlight byste měli začít uvažovat o vyhrazení peněz na koupi gamepadu. Bez páček a vhodně rozmístěných tlačítek se titul ovládá velmi těžce.

Skákačka na Unreal Enginu

Kdo by čekal, že by 3D hopsačka z bočního pohledu potřebovala nějaký lepší engine, že? V Tequila Works však rozjeli vývoj opravdu ve velkém, a tak Deadlight pohání nadupaný Unreal Engine 3. Díky němu vypadá titul skutečně úchvatně. Hojné využívání rozostření oddělí důležité podměty od těch méně důležitých. Světelné efekty lépe dotáhnou náhled na scénu a nechají vtáhnou hráče do situace.

Ohromnou pochvalu si zaslouží výběr Randallova dabéra a celkové ozvučení díla. Veškerý šelest je radostí poslouchat, a tak se vyplatí mít nastražené uši každou sekundou prožitou v tamějším herním světě. Zvolený soundtrack ještě podtrhne celkový projev. Depresivně laděné skladby hráče unášejí a nechají jej po velkých kouskách gurmánsky ochutnávat atmosféru.

Hodnoceni-7

Verdikt

V Tequila Works vytvořili skvělý titul, který dokonale kombinuje technologie, příběh, charaktery a gameplay. Deadlight příjemně čerstvým vzduchem osvěží zatuchlé harddisky, na nichž se nachází jen tupé 3D střílečky. Výsledné hodnocení sráží jen mizerný port ovládání na PC, k němuž by člověk potřeboval o pár článků prstů více.
 

Michal Klacik

V roce 2010 začínal jako redaktor RecenzeHer.eu, od dubna 2012 působil na pozici editora serveru inGamer.cz. Počátkem roku 2014 se redakce i část obsahu inGameru přesunula pod CDR.cz. Tam nyní zastává pozici redaktora pro herní i IT rubriku.

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku RECENZE - Deadlight je unikátní kombinací plošinovky, survival, vyspělého enginu a drsného příběhu

Žádné komentáře.