RECENZE - Pohodlně se usaďte, EuroTruck Simulator 2 přijíždí na naše silnice

ets-2-uvod
České vývojářské studio SCS Software slaví desáté výročí vývoje kamionových simulátorů. Jako dárek naděluje druhý díl komunitou velmi kladně přijatého EuroTrucku. Jak se zbrusu novému a neokoukanému konceptu daří?

Studio SCS Software drží ve vývoji kamionových simulátorů dlouholetou tradici. Letos tomu bylo deset let od doby, kdy spatřil světlo světa první díl pozdější série 18 Wheels of Steel. Pokud patříte mezi pamětníky, v roce 2008 vydaný EuroTruck Simulator, jakožto následník zmiňovaných Wheels of Steel, byl spásou nejen pro vaše oči. Světě simulátorů jakoby se otevřely nové možnosti a hráči se tak konečně mohli cítit jako opravdoví řidiči těžkých trucků. S druhým EuroTruckem přichází už druhá revoluce v žánru – a i tentokrát ji má na svědomí stejná společnost.

ets1

Pro to, aby se se hráčům tvorba SCS Software líbila, musí být skutečně fanoušky tahačů a všeho kolem nich. Těm historie titulů studia neznalým pak může přijít nabídka EuroTruck Simulator 2 jako samozřejmost, pravda je ovšem úplně jinde. Druhý EuroTruck přináší do žánru kamionových simulátorů naprosto nevídané prvky, které lze jen těžko vyjadřovat slovy. Ti, kteří mají ovšem sérii na háku, je poznají hned na první pohled a jejich srdce zaplesá překvapením, hra je totiž naplněná novinkami vyzdvihující konečnou realističnost.

ets5

EuroTruck Simulator 2 je přístupný jak začátečníkům v obdobných hrách, tak zakořeněným fanouškům. První skupinu dokonale ohromí, druhou dokáže úžasně překvapit. Ačkoliv jde o simulátor, není třeba se bát nějakého hard-core ovládání, autoři titul výborně vyvážili tak, aby byl dostupný opravdu široké veřejnosti a dokázal si jej užít každý, kdo má k tématice hry sebemenší vztah. Ten EuroTruck rozhodně nezničí, ba naopak, veskrze prohloubí.

Propracovaný systém

Už na samotném začátku počítá hra s tím, že si budeme chtít později vést vlastní firmu, přestože to není nutností, jak si povíme později. Proto je prvním krokem vedle vytvoření uživatelského účtu a nastavení preferované značky tahače (neznamená to, že budeme moci jezdit pouze s ním, jen se v režimu „zaměstnanec“ nabídne větší pravděpodobnost, že narazíme právě na tento kamion) právě založení společnosti – té můžeme dát jméno, a dokonce jí vybrat logo.

ets3

Přestože si ve hře vytvoříme prostor pro budoucí společnost, není možné se do vlastního podnikání pustit okamžitě. První je potřeba zakoupit garáž, sloužící jako sídlo firmy a nějaké ty kamiony, do kterých následně dosadíme zaměstnance. Provoz něco stojí, náklady jsou vysoké, a tak je potřeba si na tenhle luxus první vydělat. Už v odstavci výše jsme nakousli, že se můžeme těšit z dvojice režimů, které pro účely této recenze nazveme jako „zaměstnanec“ a „zaměstnavatel“. Jako zaměstnanec si můžeme vybrat z nabízených zakázek na trhu – zvolit si můžeme hned podle několika aspektů (typ a barva kamionu, druh nákladu, trasa, výše výplaty, či specializace).

ets8

V případě, že jsme již dostatečně daleko a nacházíme se ve fázi zaměstnavatele, volíme stejné aspekty jako výše vyjma kamionu, který máme vlastní už zakoupený. Klíčovým faktorem bude zřejmě město, z něhož náklad vezeme, ačkoliv v režimu „zaměstnanec“ nás počítač do začínajícího města automaticky dopraví, v „zaměstnavateli“ si všude musíme dojet sami – a kdo by se chtěl vláčet s kamionem bez návěsu přes půlku Evropy, aby mohl odvézt pomeranče z Bratislavy do Paříže, proto většinou volíme z nákladů dostupných ve městě, v němž se právě nacházíme, ačkoliv to není nutností. I v případě, že již vedeme vlastní firmu, není problém si odskočit zpět do režimu „zaměstnanec“, například proto, že vás zrovna ve městě neláká žádný náklad anebo si chcete na chvíli zase zajezdit s jiným kamionem a nemáte peníze na jeho koupi.

Managment hraje první housle

Už z předešlých dílů jsme byli zvyklí na fakt, že čím jsme byli v ježdění úspěšnější, dostávali jsme se na nové a nové úrovně (levely). Tento prvek v EuroTruck Simulator 2 nechybí. Hraje zde však mnohem podstatnější roli. Vždy, dostaneme-li se na vyšší úroveň, získáváme zkušenostní body, které obdobně jako v řadě RPG můžeme investovat ve „stromu schopností“. Ten zde tvoří nejrůznější specializace na náklady – nebezpečné náklady v cisternových návěsech, křehké náklady, časově omezené, s velkou prioritou (nadměrné); investovat ale můžeme také do maximální možné vzdálenosti cestování, nebo do ekologické jízdy, která šetří palivo.

ets7

Vedle toho, pro koupi některých kamionů nestačí mít pouze dostatek peněz, ale také dostatek zkušeností a schopností silnější tahač řídit. Obdobně to funguje u „tuningu“ trucků – můžeme si vylepšit motor, brzdy, nádrž nebo kamion přelakovat. Nově se ovšem nabízí dokoupení jednotlivých prvků jak do interiéru kabiny, tak k exteriéru – aero kity, střešní okno, oranžový maják, nové schůdky, madla ke dveřím, sluneční stínidlo, přídavná světla či zrcátka a další serepetičky, které nám jen a jen dělají radost. Čím vyšší level máme, tím různorodější nabídka zboží se otevírá. Co ještě potěší je skutečnost, že pro každou značku kamionu jsou doplňky odlišné – tovární, jako ve skutečnosti.

ets6

Pokud máme dostatečnou úroveň, ale chybí peníze, máme dvě možnosti, jak se ke zboží dostat. Buď můžeme makat, šetřit tak, že nebudeme zbytečně dostávat pokuty za silniční přestupky, opatrnou jízdou se vyhneme drahým návštěvám v servisu, omezíme jízdu do Velké Británie (příplatek za trajekt) a budeme přijímat ty nejdražší zakázky bez ohledu na druh nákladu, anebo si půjčíme v bance. Ano, i tohle je novinka EuroTruck Simulator 2. Vybrat si můžeme hned z trojice různých půjček a zvážit tak, jaký obnos, s jakým úrokem a při jaké míře splátek jsme schopni se ziskovostí firmy či jedince zvládnout.

Uživatelský komfort

Čemu tvůrci věnovali obzvlášť pozornost, je přehlednost kompletní hry. Menu je velmi vzdušné, a přesto obsahuje spoustu detailních informací. Vybíráme-li si z nového nákladu, v krásné tabulce vidíme, jak vypadá návěs, jaká má specifika, odkud kam a jaký druh zboží je potřeba ve kterém časovém intervalu dopravit. V režimu zaměstnance vidíme místo návěsu kamion, kterým pojedeme.

ets10

Totéž platí pro managment firmy. V přehledných tabulkách vidíme podrobné informace o správě trucků, o správě poboček (garáží) a zaměstnanců. Žádné složité machinace, vše je patrné na první pohled, a tak je i z tohoto důvodu radost firmu budovat a rozvíjet, tohle totiž ve hře funguje perfektně.

Precizní práce

Kamionový simulátor nebyl nikdy detailnější, co se nastavitelnosti a možností v kabině týče. Už trochu standardem, který známe také z jiných, ne nutně simulátorových, titulů, je editace rádia. Do patřičné složky v dokumentech počítače, která se po instalaci vytvoří, stačí přetáhnou muziku a tu si pak pomocí přehrávače ve hře pustit. Lze nastavit i její hlasitost tak, abyste třeba slyšeli motor a hudba vám tak tvořila pouze příjemné podkreslení.

ets9

Ovšem velmi příjemným překvapením jsou možnosti ovládání světel. Ty jsou totiž velice podrobné a lze je různě kombinovat (jak tomu vytvořená elektronika v automobilu dovolí). Nabízí se tedy klasická potkávací světla, dálková světla, parkovací světla, ovládání přídavných světel na spodním a horním nosníku (viz. tuning kamionu), obrysová světla návěsu a možnost zapínat a vypínat blikající  maják (máme-li jej dostupný).

ets11

Tím však povídání o detailech nekončí. V předešlých titulech SCS Software semafory svítily, aby také ne. Teď už si ovšem můžeme všimnou živosti tohoto světla. Nejde pouze o změněnou barvu kolečka na černém podkladu. Nyní se odráží na sklo a palubní desku a působí velmi realisticky. I když vám tedy ve výhledu z kabiny na semafor brání například obrovské zrcátko, díky odrazu světel z okolí budete schopni určit, kdy máte vyrazit vstříc ku cíli. Za zmínku stojí také fakt, že po nehodě zůstávají na silnici stopy brzdné dráhy, na které narazíte i v momentě, kdy místem projíždíte později znovu.

Inteligentní inteligence

Umělá inteligence už není tak umělá jako kdysi. Teď už umí dokonce myslet. Řidiči nejezdí bezhlavě sem a tam po silnici. Někteří z nich totiž sami odbočí k čerpací stanici, kde doplní palivo a zase odjedou. Jiní se rozhodnou zajet na blízké parkoviště (truckstop) u silnice. Jsou schopni si dávat přednost, čekat v koloně na výjezdu od pumpy, předjíždět sebe i vás. Někteří  z nich jsou natolik přátelští, že vám dají přednost na křižovatce, kde přednost mít rozhodně nemáte – zastaví, zablikají na vás světly, zatroubí a dávají vám tím najevo, že „vás pouští“, protože si uvědomují, že vzhledem k hustotě provozu byste mohli na místě čekat ještě dalších deset minut. Hezké.

ets13

Někteří z nich však dokážou být také bezohlední, riskantně vás předjíždějí na nepřehledných a nebezpečných místech. Máte opravdu co dělat, když se chtějí na poslední chvíli zařadit do pruhu, těsně před vás a vy musíte vší silou dupat na brzdu. Občas to nezvládnou a způsobí dopravní nehodu. Občas potkáte také vy sami vozidlo v protisměru, za zatáčkou, řítící se z kopce. Hra s reflexy je tedy na místě.

Dokonalé prostředí

Naprostou peckou je v EuroTruck Simulator 2 prostředí. Sjezdy z dálnice konečně fungují a vypadají jako sjezdy, na okresních silnicích se kvůli opravě vozovky dočkáme zúžení do jediného pruhu, občas nám přes cestu vedou koleje, tu a tam jezdíme přes mosty nad širokými řekami (v Holandsku dokonce dlouhým mostem nad mořem). Na silnicích se navíc dočkáme čmáranic v podobě šipek, zeber nebo náhradních (oranžově značených) pruhů. Perfektní podívaná.

Samotné prostředí, krajina kolem silnic, vypadá naprosto neuvěřitelně a vždy je něčím typické pro danou zemi. V Nizozemí tedy skutečně poznáme, že jsme v Nizozemí, ve Francii vidíme kolem nás Francii. Totéž platí pro města – v Praze nechybí žižkovský vysílač, v Lucemburku pro město tak typický hrad. A takovým jmenováním bychom tu mohli být do zítra.

ets4

Skvěle zpracované jsou benzínové pumpy, parkoviště, truck stopy, zrušené hraniční přechody nebo mýtné brány. Toho všeho se na cestách dočkáme a věřte nebo ne, vypadá to jako ve skutečnosti. Žádné uměle vytvořené truckstopy. Pojedete-li na dovolenou do zahraničí autem, právě takové truckstopy budete míjet. Častokrát přeplněné, málo místa na parkování, občas je umění se na nich s dlouhým návěsem vytočit – perfektní zážitek. Navíc už nemáme předepsaná místa k odpočinku. Zaparkovat a spát lze tedy na parkovišti téměř kdekoliv.

Města jsou rozmanitá, obrovská, vůbec ne stereotypní. V podstatě si nejsou ničím podobná, každé má svou typickou velikost, rozpoložení silnic. Navíc se dočkáme také okolních bezejmenných vesnic (jsou započítány do města, byť leží ve vzdálenějších oblastech vedle nich). A zůstaneme-li ještě u dálnic – česká D1 (Praha-Brno/Brno-Praha) je skutečně postavená z panelů a kamionem pořádně houpe.

Ne všechno se zdaří

Přestože je EuroTruck Simulator 2 rozmanitou a obrovskou hrou, nepodařilo se nám v ní najít vyložené chyby. Své nedostatky ale určité má, a právě proto jí nemůžeme udělit absolutní hodnocení, bohužel. Zklamaní jsme z toho, že ne všechny kamiony jsou licencované. Vypadají sice na chlup stejně jako v reálu, ale Mercedes se jmenuje Majestic, Volvo se jmenuje Valiant, Iveco pro změnu Ivedo. A se skutečným jménem se tak projedeme pouze v Reanultu, Manu a Scanii.

ets14

Ani se zapnutou podporou pro vyhlazování a nastavením grafiky na nejlepší detaily se nám nepodařilo nechat zmizet zuby z okrajů volantu, palubní desky a zrcátek. Velice viditelné jsou v noci, když jsou patrná rozsvícená světla. Přijatelné jsou přes den a téměř neviditelné v případě, že prší. Bohužel o nich ale víme, a to je velká škoda.

ets15

Poslední vadou na kráse je fakt, že ačkoliv jde o EuroTruck Simulator, nedočkáme se kompletní mapy Evropy. Hra zahrnuje Velkou Británii, Francii, Německo, Belgii, Nizozemí, Lucembursko, Švýcarsko, Německo, Rakousko, Českou republiku, Polsko a Slovensko. Bylo by fajn, podívat se třeba do Skandinávie. Částečná absence Itálie (jen tři severní města) a úplná Španělska s Portugalskem, pak trochu zamrzí. Navíc by určitě nezamrzelo do hry zapojit destrukční model.

Hodnoceni-9

EuroTruck Simulator 2 opět přináší revoluci do svého žánru. Herní scéně představil dosud neviděné a tvůrci na titulu odvedli slovy neocenitelnou práci. Tohle dílo vypadá geniálně, funguje skvěle a hraje se dokonale. Pocit, který dokáže hráči navodit je neuvěřitelný, škoda malých nedostatků, EuroTruck by si jinak desítku rozhodně zasloužil.

Diskuse ke článku RECENZE - Pohodlně se usaďte, EuroTruck Simulator 2 přijíždí na naše silnice