CDR.cz - Vybráno z IT

RECENZE – Gears 5 dále prohlubuje příběhovou pouť s původní sci-fi řezačkou

S každým následujícím dílem se Gears of War čím dál tím více mění z neobyčejné sci-fi střílečky v ještě zajímavější příběhovou pochoutku s rozmanitým světem a propracovanými charaktery. Studio Coalition už u čtvrtého dílu předvedlo slušnou práci a u druhého dílu nové trilogie ukázali, že mají ještě spoustu es v rukávu.

Hráči, kteří si předchozí díly nepamatují nebo se se sérií seznamují teprve nyní, čeká ještě před samotnou hrou krátké video rekapitulující události čtvrtého dílu, v menu pak naleznete dokonce video shrnující všechny předchozí díly série pro ty, jež by si chtěli udělat celkový obrázek. 

Výpravná pouť 

Příběh pak přímo navazuje na čtvrtý díl a na pár hodin se ocitneme v kůži Jamese Fenixe (syna hrdiny původní trilogie Marcuse), za kterého jsme hráli v Gears of War 4. Větší část hry ale zaujímá hon za pravdou o minulosti s hrdinkou Kait. S tou jsme se také seznámili v předchozím díle a nyní budeme zkoumat její spojení s rasou Locustů, s níž už od začátku soupeříme.

S každou další kapitolou příběh dostává na hloubce, odkrýváme nová tajemství o spletité a krvavé historii planety Sera a jejích obyvatel. Dočkáme se napínavých i dojemných momentů, chvílí překvapení, a dokonce budeme poprvé v historii této série postaveni i před důležité příběhové rozhodnutí.

Kromě nových částí světa se vrátíme i do lokací navštívených v původní trilogii, které se často po uplynulých 25 letech změnily téměř k nepoznání. Stejně jako se Marcusův příběh uzavřel až po třetím díle, i zde poměrně otevřený konec napovídá, že si budeme muset počkat na Gears 6 pro završení této ságy.

Krmivo pro oči i uši

K ještě lepšímu požitku napomáhá i nádherná audiovizuální stránka. Úžasná hra světel a stínů a barevných kontrastů spolu s tematickou hudbou skvěle doplňují atmosféru a pomáhají hráče vtáhnout ještě hlouběji do děje. Tyhle pocity jsou jen místy narušeny trochu odfláknutými texturami některých objektů, které pak působí příliš dvourozměrně, ale všimne si jich spíše pečlivý pozorovatel kochající se okolím.

O trochu větší vadou na kráse je občas nešikovný design prostředí, kdy mnoho míst vypadá přístupně, ale ve skutečnosti jsou dané oblasti za neviditelnou zdí a vlastně vůbec neexistují. To je nejspíš způsobeno hlavně rozmanitějším prostředím, které se v tomto díle neomezuje jen na továrny, věže a výzkumná zařízení, ale nabízí nově i volný pohyb po polo-otevřeném světě v unikátním větrem poháněném vozítku.

Svět se otevírá, pozvolna a bledě

Namísto uzavřených oblastí můžeme poprvé v historii této série brázdit otevřené pláně, a dokonce plnit i vedlejší úkoly. Ty jsou vesměs docela nezajímavé, ale dostaneme za ně velmi užitečné odměny. Sice tento styl světa sérii Gears opravdu svědčí a dodává jí na celistvosti, ale do dalšího dílu by potřeboval ještě trochu dopilovat. Kromě páru hlavních a vedlejších úkolů je totiž celý svět poměrně pustý a prázdný, prostý jakýchkoliv náhodných událostí nebo zajímavějších struktur.

Gameplay zůstává ale stále víceméně věrný tomu, co známe z předchozích dílů. Pro nováčky v této sérii může být nezvyklé krytí pouze přiběhnutím k překážce, urychlení jinak pomalého přebíjení tím, že ve správný moment hráč stiskne znovu tlačítko pro přebíjení a zvláštní způsob běhání, při kterém se těžko mění směr. Pro fanoušky se mnohé nemění, setkáme se dokonce se stejnými zbraněmi, s výjimkou páru několika nových oslnivých kousků. Kromě toho lze ještě po světě najít i speciální „relic“ verze zbraní, které mají nějakou unikátní vlastnost navíc, třeba přesnější míření při střelbě od boku, rychlejší přebíjení apod.

Máte o kolečko víc

Asi nejpodstatnějším novým přírůstkem je ale vylepšená verze starého známého robotího parťáka Jacka. Ten už neumí otevírat jen zavřené dveře, ale levou zadní by zvládl i sklenice okurek. Stává se plnohodnotným členem týmu a jako první postava má dokonce i dovednostní strom obsahující různé užitečné schopnosti.


Pasivní schopnosti vylepšují zejména jeho bojeschopnost, z aktivních je vždy možné se vybavit jednou podpůrnou a útočnou, další se však odemykají až s postupem v kampani. Vyjma jejich využití v boji se budou hodit i při procházení oblastmi a hledání ukrytých předmětů. Všechny schopnosti se vylepšují pomocí součástek, a ty lze v průběhu kampaně nalézt téměř kdekoliv.

Mimo to navíc tohohle skvělého člena týmu můžete poslat i na špatně dostupná místa pro zbraně či munici. Pokud tak toužíte po odstřelovací pušce právě zabitého nepřítele a nezvládnete se kvůli ní probít celým polem nepřátel, stačí vydat rozkaz a šikovný robůtek vám ji záhy donese. Jack je tak skvělým přídavkem, který posouvá obyčejný shooter gameplay na další úroveň, která už sérii Gears dlouho chyběla.

Gaučinku vpřed

Ostatní charaktery sice zatím vlastní schopnosti mají pouze v ostatních herních módech, ale tak dost možné, že se jich třeba dočkáme i v kampani příštího dílu. Je nezbytné zmínit, že za Jacka i další členy týmu je možné se taktéž převtělit, pokud se rozhodnete hrát kampaň v online či offline kooperaci, která se ve hře nachází už od prvního dílu.

Žhavou novinkou je rozšíření možnosti couch coopu o jednoho dalšího hráče, tedy pokud vlastníte dostatečný počet ovladačů, můžete si užít splitscreen tentokrát i ve třech. Překážkou nejsou ani rozdílné platformy, Gears 5 plně podporuje crossplay počítačů a Xbox One a v případě zájmu je dokonce možné mezi nimi libovolně převádět uložené pozice.

Komu by nestačila přibližně 15hodinová kampaň, jejíž délka se různí podle toho, jestli hráč plní i vedlejší úkoly, hledá ukryté předměty a v některých pasážích postupuje stealth přístupem, má k dispozici ještě širokou škálu dalších možností.

Existují ještě tři další herní módy, dva kooperační a jeden pro soupeřivé, jedná se o starý známý Horde, nový Escape a klasický Versus. V každém z nich si můžeme vybrat za jakou postavu budeme hrát, v některých se ujmeme i role „nepřátel“ a mimo klasických charakterů se můžeme vtělit i do role Sarah Connorové, Terminátora a dvou postav z Halo Reach.

V Horde módu budeme klasicky společně porážet stále větší a těžší vlny nepřátel a opět je možné využít i offline kooperace až se dvěma dalšími hráči. Stejně je tomu tak i v novince Escape, kde se snažíme vyčistit oblast od nepřátel a dostat se v co nejkratším čase ven. A aby to nebylo tak jednotvárné, existují zde ještě modifikátory, díky nimž lze upravit obtížnost dle svého gusta.

Tři z nich, které jsou v základu již odemčené, mohou zvýšit počet nepřátel, jejich poškození a zdraví. Po použití všech třech najednou se odemknou ještě pokročilé varianty, třeba že nepřátelům se bude regenerovat zdraví, a nebo naleznete o polovinu méně munice. Čím těžší si hru uděláte, tím více a raritnější odměny v podobě vzhledů a sprejů dostanete. Tvořivé duše si mohou v Map Builderu vytvořit i vlastní mapy pro tento mód a dát je k dispozici celému světu.


Nejhranějším ale nejspíše stejně bude Versus mód, který obsahuje různé mapy a další podkategorie, pro kompetitivní hráče je k dispozici i Ranked verze, pro jejíž odemčení je ale stejně nutné nejprve odehrát pět obyčejných her. Již nyní je oznámen příchod jedné další rozšiřující postavy a pokud bude o multiplayer stálý zájem, určitě se dočkáme i dalších.

+ Dechberoucí design světa Pustý polo-otevřený svět
+ Poutavý příběh Místy příběhová klišé
+ Rozmanité herní módy

Omezené oblasti pohybu

+ Možnost kooperace až tří hráčů 

Verdikt

Gears 5 posouvá laťku third-person stříleček zatraceně vysoko a málokdo by si s ní troufl soupeřit. Nabízí totiž všechno – strhující vizuál, hluboký příběh, společnou zábavu pro přátele i výzvu pro soutěživé. Teď už zbývá jen napjatě očekávat další pokračování. 

Diskuse ke článku RECENZE – Gears 5 dále prohlubuje příběhovou pouť s původní sci-fi řezačkou

Žádné komentáře.