RECENZE - Legend of Grimrock

legend_of_grimrock_uvod
Máte v šuplíku schované staré čtverečkované sešity, pravidla pro Dračí doupě a zásobu lakmusových papírků? Pak byste měli zbystřit! Ze zatuchlých kobek hory Grimrock se v nostalgickém oparu vynořil zapomenutý žánr, o kterém ti mladší slyšeli jen z vyprávění.

A možná dojde i na ty vaše čtverečkované sešity. Tak schválně, kdy jste naposledy slyšeli o nějakém dungeonu? A nemyslíme tím jednu jeskyni v libovolném RPG. V tomhle dungeonu za celou hru slunce neuvidíte a o čerstvém vzduchu si můžete nechat leda tak zdát. Za to vás čekají nekonečné zdi labyrintu, hádanky, zrádné propasti a především nepříliš přátelsky naladění obyvatelé hory Grimrock.

Je tomu skutečně už spoustu let, kdy světlo světa spatřila poslední podobná hra. Svoje zástupce v kategorii krokovacích dungeonů má však i naše malá zemička. Možná si pamatujete na Brány Skeldalu z roku 1998, ti odvážnější z vás snad dokonce i na o rok starší Prokletí Eridenu. Nemá proto cenu chodit kolem horké kaše, Legend of Grimrock je oživením tohoto žánru se vším, co k tomu patří.

legend_of_grimrock_01

Příběh o trestancích vržených do nitra záhadné hory, která je jejich poslední nadějí, jak si vybojovat svobodu, zde hraje roli spíše podružnou. O to víc se do popředí dostává samotná hratelnost, se kterou celý dojem ze hry stojí a padá.

Digitální čtverečky

Celkový zážitek, který si ze hry odnesete, hodně závisí na vašem přístupu. Pokud máte rádi velkolepá otevřená RPG, vraťte se do Skyrimu. V Legend of Grimrock vám nezbývá než přijmout fakt, že nemáte ani tolik možností pohybu jako šachové figurky. V těsných chodbách nemáte k dispozici víc než základní pohyb dopředu-dozadu-doleva-doprava. Nechápejte to však jako chybu! Grimrock nemá větší ambice, než vás na několik hodin přikovat k monitoru, dokud nerozkryjete tajemství záhadné hory. Metod, jak vás v labyrintu udržet, má však spoustu.

legend_of_grimrock_04

Autoři předvedli mazaný přístup ke grafickému zpracování. Hra vypadá opravdu dobře a vizuální stránku si budete užívat, při bližším pohledu ale můžete narazit na nejrůznější kompromisy, jako například ten, že prakticky každé políčko zdi má stejnou texturu (přes kterou je tu a tam naplácnuta pochodeň, řetěz nebo kořeny). Na druhou stranu se v takovém prostředí lépe hledají spouštěcí mechanismy tajných chodeb. Pokud si chcete užít maximálního vizuálního zážitku s plápolajícími pochodněmi a realistickými stíny, netbook vám rozhodně stačit nebude.

Když už jsme představili grafiku, slušelo by se zmínit i o hudbě. Tedy, kdyby bylo o čem mluvit. Jenže není. Úvodní skladba (viz trailer) je skvělá a nemusela by se za ni stydět ani hra velikosti již zmíněného Skyrimu. O to víc je škoda, že během hraní žádná hudba nehraje. Ano, svým způsobem to dokresluje bezútěšnou atmosféru labyrintu, ale přeci jen by určitá gradace napětí skrze hudební doprovod byla vítaná.

Digitální doupě

Mechanika hry není nijak komplikovaná, jde v podstatě o ryzí RPG komorního rozsahu. Na začátku si zvolíte, které čtyři nešťastníky osud pošle do Grimrocku, bojovat o svobodu a přežití. Na výběr máte ze čtyř ras a tří povolání (klasická trojka válečník-mág-zloděj), přičemž ke slovu se dostane samozřejmě i stručný vývoj postavy. A co by to bylo za RPG, kdyby se všude možně po chodbách Grimrocku neválely nejrůznější kusy výzbroje a výstroje.

legend_of_grimrock_02

Magie funguje na principu skládání run, což sice vypadá pěkně, ale ve složitějších soubojích to není úplně praktické. Máchnutí mečem je nesrovnatelně rychlejší. Strategii je nutné přizpůsobit také tomu, že postavy musejí jíst (hladovějícím se neobnovuje zdraví ani energie). Mezi zdejší vyhlášené pochoutky patří zejména olbřímí šneci.

Dolů a stále níž

V cestě do hlubin hory vám stojí mnoho protivníků. Vypořádat se s nimi musíte v reálném čase, žádné zapauzování, které by vám poskytlo čas na rozmyšlenou, tu nehledejte. Zcela přirozeně pak v rámci pudu sebezáchovy dochází k ústupové strategii a vzájemnému nahánění. Při dvou a více protivnících už se vaše reflexy nudit nebudou a jedině rychlý úsudek znamená šanci na přežití.

legend_of_grimrock_03

Grimrock však není jen plný monster, čeká tu na vás také pěkná řádka logických úkolů. Nejedná se o žádné brutální hlavolamy, kvůli kterým byste vztekle mlátili hlavou do zdi labyrintu, ale občas je zkrátka třeba zapnout mozek na vyšší obrátky. Hra vám pomáhá alespoň do té míry, že vám poskytuje mapu prozkoumaných oblastí, do které si dokonce můžete psát poznámky. Pokud se ale považujete za obzvlášť zdatného hráče podobných her, můžete si na začátku hry zvolit „hardcore“ variantu, při které zůstane tvorba mapy jen a pouze na vás a vašich čtverečkovaných sešitech.

Oldschool je dnes sexy

Beze všech pochybností jsme svědky zmrtvýchvstání žánru krokovacích dungeonů. Někoho to může nechat úplně chladným, někdo z toho bude výskat radostí. Grimrock skutečně nelze doporučit každému, je totiž tak jiný, tak oldschool, že by to někteří hráči zhýčkaní moderními hrami nemuseli unést. Pokud jste však měli tenhle žánr v oblibě a při sledování obrázků a videí se vám v oku leskne slza nostalgie,Legend of Grimrock vás dozajista nezklame.

Legend of Grimrock se snaží oživit zdánlivě mrtvý žánr a nelze jí upřít kvality poctivě odvedené práce. Evoluci jsme ani nečekali, resurekce se povedla velmi dobře. Sami zvažte, zda se chcete do nitra hory Grimrock vydat, čeká vás silně oldschoolový zážitek se vším, co k tomu patří.

Jan Jindra

Původně jako externí redaktor se v roce 2011 přidal k týmu portálu RecenzeHer.eu, kde později zaujal post redaktora. O rok později na stejné pozici přešel pod křídla serveru inGamer.cz, s jehož redakcí od roku 2014 pokračuje na CDR.cz, znovu jako externí redaktor. Mimo internetové publicistiky se svými příspěvky podílí také na tvorbě tištěného herního časopisu Score.