RECENZE - Outlast umí pořádně rozdrásat nervy

Po kratší odmlce titulů s děsem nahánějící tématikou přichází opět vlna nových hororových adventur. Po Amnesia: Machine for Pigs se objevil dlouho očekávaný Outlast, který nás zavede do temných chodeb psychiatrické léčebny.

Studio Red Barrels na sebe strhlo obrovskou pozornost, když oznámilo práce na survival hororu. Od té doby již pár listů ze stromů opadalo a hra se definitivně dotvarovala do své podoby v září minulého roku, bohužel ale jen pro PC. Outlast totiž původně toužilo i po vydání na platformě PS4, a to se mu podařilo na začátku minulého měsíce. Nyní vám naše redakce může přinést recenzi právě z této next-genové verze.

Na začátku minulého roku sotva někdo věděl, co Outlast je. Dnes se toto jméno skloňuje na každém rohu a jeho popularita se šíří jako mor. Důvod tkví v jeho zaměření na survival horor. Nejedná se o nic převratného, stačí si vzpomenout na první Amnesii, a to se bavíme jen o špičce ledovce. Používají podobný způsob děsu a nepříliš odlišné mechaniky, Outlast je ale přecijen tak trochu jiné...

Novinář, co chtěl vědět příliš mnoho

Za své si může jistě velmi atraktivní tématikou a zasazením. Hlavní hrdina Miles Upshur, novinář na volné noze, se vydává do zapomenuté psychiatrické léčebny v coloradských horách. Před zařízením jsou prázdné obrněné transportéry, zpoza záclon vyhlížejí neforemné stíny a studený vítr občas prořízne hrobové ticho. Jakmile „pisálek“ spatří zbytky ozbrojené jednotky rozetřené po chodbách a stropech, tak pochopí, že zde nemá co pohledávat. Než se mu však tato myšlenka stačí dotlačit do hlavy, bojuje již o holý život.

Vývojáři velmi věrohodně zpracovali prostředí blázince, které již samo o sobě budí v hráči pocity úzkosti a strachu. Blikající světla špinavých chodeb, které se občas topí v krvi, zpřeházený nábytek, vybitá okna a stářím zašlé ocelové mříže. Do toho všeho se pak přidají místní pacienti, kteří lidskou bytost připomínají jenom zdaleka. Nepřirozené pohyby a mrtvolné výrazy vyhloubí díru do duše každému, kdo se na ně jenom koutkem oka podívá.

Pomyšlení na to, že vytáhnete „devítku“ nebo „kalacha“ a pokropíte vše, co se na obrazovce jen hne, rovnou dostaňte z hlavy. Ani náhodou. Jedinou možností, jak vyhrát, je pouze hodit nohy na ramena a utíkat s větrem o závod. Nakonec nezbyde nic jiného, než se schovávat jako malé ustrašené dítě. V těch bezmocných chvílích hrdinovi tluče srdce, lapá po dechu a nebýt to tvrdý chlap, snad se i rozbrečí. Toto malinkaté vylepšení lépe propojí hráče za obrazovkou s novinářem ve hře.

Outlast umí vylekat, ale mohlo by více

Bohužel i Outlast se nevyhnul pár chybám. Jedná se sice o dobrý a kvalitní horor, který dokáže slušně nahlodat mysl hráče, ale oproti mistrovi v oboru Amnesii: Dark Descent se uživatel po delším hraní dokáže obrnit oproti děsu, který hra nahání. Vývojáři totiž relativně brzo a dost času ukazují faktory hororu, které vyvádí hráče z míry, na rozdíl od Amnesie, která nechává svou oběť v permanentním napětí díky nejasnosti, vůči čemu vlastně čelí. V Outlast hned víte, kdo po vás jde.

Grafická stránka nepatří mezi úplně nejhorší, ale na poměry next-genu by ji mohli tvůrci ještě lépe propracovat. Nicméně nelze přesně říci, kde by se lepší grafika měla projevit - striktně uzavřené jednolité interiéry nedávají příliš prostoru ke grafickým orgiím.

Outlast patří mezi velmi povedené survival horory. Vývojáři věděli, jak strachem zahrát na struny hráčů, a povedlo se jim to. Škoda jen, že napětí nevydrží příliš dlouho a hráč se postupně obrní vůči „lekačkám“, které mu vývojáři připravili. Pokud patříte mezi fanoušky hororů, tento titul nesmíte minout.

Diskuse ke článku RECENZE - Outlast umí pořádně rozdrásat nervy