RECENZE - Ratchet & Clank hlásí velkolepý návrat
SONY vytáhlo pro aktuální konzoli jednu ze svých sérií, které slavily slušný úspěch už na dvou předchozích generacích. Volba nakonec padla na vytvoření remaku první hry, která sérii nastartovala. Toto rozhodnutí se setkalo s příjemným přijetím, jelikož mnoho hráčů původní díly z éry Playstation 2 nehrálo.
Film podle hry – hra podle filmu?
Vydání bylo navíc provázeno ještě další zajímavostí, kterou je uvedení stejnojmenného filmu do kin. V USA bylo prakticky totožné s vydáním hry, u nás si bohužel budeme muset počkat do června. Hra i film by měly sdílet příběh a lehce na sebe odkazovat. Co se tedy jindy a dříve zdálo jako naprostá šílenost, se zde prosazuje jako velké plus. Film založený na hře, hra založená na filmu a hře. To je heslo, které bylo v trailerech. A ničemu to neškodí.
V návaznosti na film je tedy scénář lehce poupraven. Zásahy nejsou nijak extrémně zásadní a spíše si jich všimne fanoušek, který zná originál křížem krážem. Základní kostra je však nezměněna. Postavy tu a tam utrousí nějakou průpovídku, která mrká na hráče zpoza čtvrté zdi ve stylu marvelovského Deadpoola.
Přestože je titul předělávkou, slušelo by se i tak příběh alespoň v krátkosti nastínit. Mechanik Ratchet se jednoho dne setká s malým robůtkem, který havaruje na tamější planetě. Ten ho informuje, že jakýsi předseda Drek chce dobýt galaxii, zindustrializovat ji a vyhubit její obyvatele. Následně se Ratchet chopí příležitosti býti hrdinou, pojmenuje svého nového kamaráda Clank a společně vyráží za dobrodružstvím a záchranou galaxie.
Možná se nejedná o zázračný scénář, ale hra se zaměřuje spíše na menší publikum, tudíž plní účel. Síla série navíc vždy byla v hratelnosti a humoru.
A humor naštěstí také zůstal, ať už se jedná různé vtípky, hlášky hrdinů nebo maličkosti. Je však velká škoda, že se titul nedočkal překladu, a to ani textového. Jelikož titul silně cílí na mladší generaci, tak jsou děti pouze odkázány na to, co vidí, a mnoho povedených vtípků jim unikne. Starší hráči by naopak zase mohli mít potíže s rychlou mluvou postav. Nepočeštění titulu je tedy velký škraloup, který by měl každý hráč před koupí silně zvážit.
Když šroubky a matičky sedí
Hratelnost je prakticky stejná jako u dílů z Future série. Jednotlivé mise reprezentují planety, které se vybírají po nastoupení na Ratchetovu loď. Chybí tedy možnost volného létání ve vesmíru, jako tomu bylo například v Crack in Time. Tuto absenci ale vynahrazují tvůrci občasným pilotováním v rámci příběhu, kdy se jedná o velice zábavné momenty. Na planetách samotných je pohyb závislý, dle gadgetů (udělátek), kterými hrdina disponuje. Navíc je možné se vracet kvůli bonusům.
Opět se vrací sbírání zlatých matiček, které jsou rozmístěné všude možně. Jejich sbíráním si hráč může dokupovat různé bonusy, ať už se jedná o skiny nebo cheaty, které upraví či usnadní hratelnost. V případě zájmu si tak můžete užívat v režimu s nesmrtelností, neomezeným počtem nábojů či pozměněnou rychlostí celé hry.
Navíc byly přidány sběratelské karty. Jejich účel je sestavit vždy balíček o třech kartách, které dá hráčům nějaký malý bonus. Navíc se vedle kumulují karty, které již hráč má. Tyto duplicitní karty je pak možné směnit za karty, které chybí ve sbírce.
Hratelnost na planetách nijak zásadně nevybočuje ze standardů klasických 3D akčních plošinovek. Klasické běhání a skákání tu a tam oživená nutností se zhoupnout, doplachtit dále, vyřešit jednoduchou hádanku nebo proběhnout úsek na čas (občas vyměřený jen tak tak). Samozřejmě nechybí akční části. Nepřátelé jsou různorodí, potkáme robotické psy, Blargské vojáky různých velikostí, pozemní žraloky, živoucí sliz a spousty dalších. Bosse nevyjímaje.
Arzenál nezbraní
Na různé nepřátele je potřeba i různých zbraní. Nebo spíše udělátek, jelikož Rachet zbraně ve své podstatě nepoužívá. Krom věrného mechanického klíče tu máme Combustor (pistole), Pixelizer (variace na brokovnici snižující rozlišení nepřátel), Proton Drums (mina vysílající bubnováním zraňující impulzy), granáty či oblíbený Groovitron, který v rytmu diska roztancuje jakéhokoliv nepřítele i NPC, kteří jsou následně při vší srandě zranitelní. Čím více danou zbraň hráč používá, tím více se zlepšuje její úroveň a možnosti vylepšení.
Zbraně se vylepšují pomocí Raritania (v případném překladu bychom velice rádi viděli termín Vzácnium). To se nachází všude možně, a čas od času vypadává z nepřátel (většinou těch větších). Jeho rozmístění je nutné celkem promýšlet, protože hra vybízí k odemknutí speciálních bonusů při určitých cestách.
Stylizace v kombinaci s grafickými možnostmi ze hry dělá skutečně pastvu pro oči. Vše je krásně plynulé, barevné a detailní. Prakticky jako by člověk hrál animovaný film. Internetem proletělo srovnání, kdy je nový Ratchet & Clank hrdě srovnatelný s filmy od studia Pixar. A toto tvrzení, jakkoliv odvážné, můžeme potvrdit. O dabing se pak postarali staří známí, hrdinové tedy mají svůj typický nezaměnitelný hlas.
Remake Ratchet & Clank se náramně povedl. Když pomineme pár chybějících prvků a absenci překladu (jejíž dopad si každý musí domyslet sám), dostane se nám parádní plošinovky s úžasným humorem, zábavnou hratelností a překrásným vizuálem. Klidně bychom si nechali líbit remaky i dalších dílů. A to co nejdříve.
Verdikt
Fantastický remake, který potěší jak nové hráče, tak fanoušky předloh. Humor, zábava, pastva pro oči, zážitek jak z animovaného filmu. Dlouho jsme se takhle nepobavili a těžko se najde dostatečná konkurence.