RECENZE - Sniper: Ghost Warrior má v hledáčku možná právě vás
První Ghost Warrior (Skrytý Bojovník) byl totiž často hodnocen nadprůměrně, pokračování si díky tomu pozornost zasloužilo v podstatně větší míře. A co nabízí? Příběh se točí kolem války proti terorismu a lidské nesvobodě. Jako Cody Anderson se v honbě za zajištění biologických zbraní a světového míru podíváme do celé řady bohatých lokací. Operovat budeme v nástrahami prorostlé džungli na Filipínách, rozbombardovaném Sarajevu v rámci balkánské války a chybět nebude ani návštěva Tibetu.
Jak už je naznačeno výše, Tylera Wallese střídá kapitán Cody „Sandman“ Anderson. Je rodákem z Aljašky a pochází z vojensky založené rodiny. Řemeslo dědí po svém otci, který umírá ve vietnamské válce, načež je Cody nucen zajistit rodinu. Díky tomu se do styku se zbraní dostává už v útlém věku, kdy podniká lovecké výpravy. I v této návaznosti je po studiu střední školy na vojenské akademii vycvičen jako elitní odstřelovač.
Technologické změny
V rámci prvního dílu jsme se mohli těšit z přítomnosti Chrome Engine 4. Nenabídl sice kdovíjak převratné služby, zejména v rámci fyziky, zato však ke hře, především díky své pestrobarevné grafice a pěkné práci se světly, sedl jako zadek na hrnec. Do druhé Snipera šli vývojáři s větší odvahou a propracovanějším motorem.
Tvůrci sáhli po CryEngine 3 z dílny německého studia Crytek, které má na svědomí první Far Cry či sérii Crysis. Grafická stránka hry díky tomu vypadá opravdu skvostně, a ačkoliv autoři nevyužívají potenciálu enginu dostatečně, i přesto titul posouvá o několik žebříčků výš. Prostředí je velmi honosné, modelace zdařilé a také kvůli tomu se dočkáme opravdu působivé atmosféry.
Tiše a nepozorovaně
Takový sniper se musí umět rychle, efektivně a nepozorovaně přemisťovat, stát se v okolním prostředí v podstatě neviditelným i počítat s přírodními faktory. A to pochopitelně neminulo ani Ghost Warrior. Stealth postup sice není intenzivní tak, jako u špionážních akcí, oproti předchůdci však druhý díl často pracuje s likvidací nepřátel hezky z dálky.
Úspěch zasažení cíle spočívá v rychlosti a směru větru, intenzitě srdečního pulsu nebo materiálech, kterými musí při dané vzdálenosti projektil projít, než skolí nepřítele. Ano, tentokrát se počítá také s možností střelby skrze překážky, jakými jsou právě dřevo nebo sklo.
Sniper: Ghost Warrior 2 není simulátorem odstřelovače, pokud sami nechcete. Vše závisí na zvolené obtížnosti. Nízkou si užijí především začátečníci v akčních hrách, střední je dostatečná i pro náročného a zkušeného bojovníka, v těžké, kde se nelze spoléhat na ukazatele a obrazové pomocníky, nýbrž pouze na parametry viditelné v puškohledu, dalekohledu, na fyzikální vlastnosti a nápovědu návodčího, si budou pro změnu libovat „váleční veteráni“.
Krýt si záda nestačí
Žádný sniper nepracuje sám, nebo je to velmi neobvyklé. Protože v odstřelovačském světě platí pravidlo – jedna rána, jedno zabití – každé sebemenší zaváhání, ba fatální chyba, je po zásluze potrestána dříve, než by jeden řekl švec. A právě proto má každý takový sniper svého návodčího (pozorovatele), který má vždy větší přehled o dění kolem sebe i kolegy odstřelovače a vypomůže tam, kde jedna puška nestačí.
Takový spotter pochopitelně ani v Ghost Warrior nesmí chybět. Faktem zůstává, že je dosti ukecaný a jeho funkcí je určovat cíle k likvidaci. Záleží pak na každém individuálně, zda mu podobný princip a způsob hraní vyhovuje, či nikoliv. Jak moc chce hrát titul akčně a v jak velké míře ji chce napodobit realitě, kde je úzká kooperace vyžadována zejména kvůli tomu, že jde skutečně o životy lidí. Pravdou je, že náš pomocník se ve hře nikdy nemýlí a vždy najde řešení, čímž ale omezuje možnost vlastního taktizování.
Jako úklidová četa
Problémem hry je skutečnost, že je dosti lineární a procházet jí tak musíme pomocí předpřipravených koridorů, což není u podobného stylu zpracování úplně nejšťastnější řešení. Určitě bychom ocenili spíše volnost a možnost hledání různých vhodných míst k zalehnutí, rozplánování postupu a následnému zahájení střeleckého koncertu.
Svěžím prvkem jsou místa, v nichž jako palebná podpora zajišťujeme hladký postup úderné jednotky na bitevním poli. Ukrytí ve vzdálené pozorovatelně za spolupráce návodčího likvidujeme nepřátele. V tomto případě se bohužel tvůrci příliš nepoučili z prvního dílu a i když je AI o něco chytřejší, geniální stále není. Takže fakt, že když sem tam někdo zemře trochu okatěji, než bývá zvykem, a nikomu na tom nepřijde nic divného, bohužel zůstává.
Verdikt
Sniper: Ghost Warrior 2 splnil očekávání herní scény. Nabízí řadu úžasně zpracovaných lokací, pokrok v grafice i fyzikální stránce. Umělá inteligence však stále zakopává a titul sráží i přílišné koridory bránící „v rozletu“.
Diskuse ke článku RECENZE - Sniper: Ghost Warrior má v hledáčku možná právě vás