RECENZE - Lara Croft se vrací jako nezkušená mladice v novém dílu Tomb Raider

Tomb Raider - Nahled
Lara Croft je v herním světě legendou. Neexistuje snad hráče, který ve jméně nevidí mladou sexy archeoložku pocházející z Anglie, již charakterizuje cop hnědých vlasů a bujné poprsí. Sága Tomb Raider je s herním světem propojena dlouhým a pevným poutem.

Není proto divu, že se po pauze nebojácná slečna vrací už v jedenáctém pokračování. Ano, pokud nebudeme počítat díly pro GameBoy Color a Advance, jedná se o jedenáctý díl. Pánové (a možná i dámy) z Crystal Dynamics se zamysleli a rozhodli se, že díl pro novou dekádu udělají hezky od píky. Nic, co se stalo, však neplatí, staví se před nás mladá, dobrodružstvím a násilím nepolíbená dívka jménem Lara Croft, ve hře jednoduše pojmenované Tomb Raider.

Něco obdobného jsme mohli vidět letos v lednu s capcomáckou sérií Devil May Cry a jejich nejnovějším dílem DMC: Devil May Cry od Ninja Theory. Zcela nečekaně se restart povedl, takže se objevil otazník, zda i série Tomb Raider bude mít štěstí a obnovení celé ságy neskončí fiaskem. Nedávné "PR masáže" pomocí gameplay videí a trailerů dávaly naději, že by to nemuselo být vůbec zlé.

Ostrov plný nástrah vítá návštěvníky

Úvod do příběhu je poměrně rychlý. Společně se skupinou dalších vědců se archeoložka Lara plaví na lodi Endurance do Dračího trojúhelníku, kde by se mohlo nacházet bájné japonské království Yamatai. Loď však zastihne bouře a pošle ji ke dnu. Lara i kolegové se naštěstí dostanou na blízký ostrov, než se ale mladá slečna stihne rozkoukat, někdo ji vezme po hlavě a ztrácí vědomí.

Následné probuzení v jeskyni okolo divných pytlů, které vypadají jako zabalená těla, dává jasně najevo, že místní obyvatelé nemají náladu na kamarádíčkování. Dostat se z jeskyně je tedy prvním úkolem a zároveň tutoriálem na seznámení se s ovládáním. Určitě stojí za zmínku, že už zde v úvodu má Lara několik příležitostí, jak přijít o život. Po útěku z jeskyně se mění snaha přeživších na útěk z celého ostrova.

Tomb-Raider-Screenshot-08

Jelikož je příběh opravdu silným tahounem, nebudeme z něj nic víc prozrazovat, ale naopak nalákáme tím, že jeho autorkou je Rhianna Pratchett, dcera známého spisovatele Terryho Pratchetta. Mimo dějství jako takové je opravdu kvalitně zpracován charakter Lary (a nejen její), která je na začátku hry skutečně mladou dívenkou, jež sice má nějaký výcvik, ale jinak je v podstatě obyčejnou holkou. Vše se musí naučit za pochodu, některé věci jsou pro ni zcela nové, jiné se jí příčí, ale je nutné je udělat, protože je to třeba. To vše je zde zpracováno naprosto perfektně a věrohodně.

Staré se mění za nové – a ve velkém

Koncept nového dílu se od předchůdců zcela liší, jedná se totiž o kombinaci lineárního příběhu a otevřeného světa. Po ostrově je pohyb volný, limitovaný je jen Lařinou výbavou, schopnostmi, občas i posunem v příběhu. V praxi to znamená, že dokud mladá archeoložka nenajde kvalitní cepín, na skálu (kudy se následně pokračuje dál, nebo je tam skrytý bonus) se nevyšplhá. Zároveň se ale nejedná o styl jako je například v sérii GTA, kde je možné se na hrací ploše doslova vyblbnout.

Ve výsledku tato kombinace přijde vhod všem. Je možné jít rovnou za příběhem, nebo okolí prozkoumávat a pátrat po dokumentech, které dovysvětlují, co se vlastně na ostrově děje. Stejně tak hledat GPS schránky a součástky, plnit výzvy (například zapalování ohně ve svatyních) či lovit zvěř. Mapa ostrova vždy prozradí, z jaké části jsou v dané oblasti splněny podúkoly.

Tomb-Raider-Screenshot-10

Jak už je možno vypozorovat z předešlých odstavců, tentokrát se Lara nepodívá do mnoha koutů světa, ale je uvězněna na jediném ostrově. Nejedná se ale o čistou džungli, kromě té zavítáme do japonských chrámů a klášterů, druhoválečných bunkrů, horských vesnic, hrobek, vesniček z plechových domků či jeskyň. Stereotyp rozhodně nehrozí.

Střílečka nebo RPG?

Poslední dobou je v módě přidávat do akčních titulů prvky RPG a ani Tomb Raider není výjimkou. Prakticky za vše je Lara odměněna zkušenostmi, které zužitkuje v jedné ze třech větví. Může si vylepšit vlastnosti přeživšího (nacházení více nábojů či součástek), lovce (více munice, větší výdrž) nebo zabijáka (nové chvaty a úniky).

Již několikrát zmíněné součástky může naše hrdinka následně využít na upgrade výbavy. Díky tomu si lze vyztužit luk, vyrobit zásobníky s vyšší kapacitou i jinak zlepšit vlastnosti zbraní. Po nalezení jejich určitého počtu si Lara vyrobí lepší model, kterému zůstávají předešlá vylepšení a přibude možnost nových.

Zpracování na úrovni

Tomb Raider se může zcela bez problémů postavit mezi opravdu dobře vypadající tituly. Například pro zpracování vlasů použili tvůrci technologii TressFX, která se má starat o jejich mnohem reálnější vzhled. Ve hře to bohužel působí rozporuplně, vlasy sice vypadají opravdu nádherně, ale zároveň až příliš upraveně, což se zašpiněnou Larou zcela nekoresponduje.

Dalším šrámem na tváři může být nevhodná optimalizace pro karty nVidia (doporučujeme nejnovější ovladače). Hra totiž při zapnuté tesalaci padá každých 5 minut (občas i častěji), což není zcela příjemné. A je úplně jedno, zda je v PC nejnovější řada 680. Zvukový doprovod je úchvatný a nádherně doplňuje atmosféru. Lara má příjemný britský přízvuk a perfektně zvolenou dabérku, snad jen postava Rayesové má až přílišné sykavky.

Tomb-Raider-04

Jelikož se jedná o port z konzolí, je neméně důležitým faktorem ovladatelnost. O převod se postaralo studio Nixxes, které má v této branži bohaté zkušenosti. Rozložení na klávesnici a myš je skvělé a intuitivní a hra díky tomu nijak neztrácí oproti gamepadům. Pouze piktogramy v quick-time eventech pro klávesy E a F jsou snadno zaměnitelné, ale časem se je člověk naučí rozeznat.

Nepřátelé umělí i živí

Součástí každého dobrodružství naší archeoložky je všemožné skákání a lezení tam, kde to jen lze. Kromě toho, jsou tu ale i nepřátelé, kteří se snaží mladou slečnu zabít, souboje s nimi jsou přímo skvělé. Nikdy jich není příliš mnoho, například jen pět, což působí uvěřitelným dojmem (nám nepřijde normální, že hlavní padouch má k dispozici armádu po zuby ozbrojených žoldáků).

Navíc jsou schopni velmi kvalitně taktizovat a hrdinku oběhnout ze strany, či využívají momentů kdy Lara přebíjí, což zahlásí kolegům. Popřípadě hodí chudákovi holce zápalnou lahev pod nohy - to umí občas až příliš přesně. Krýt se tedy jen za jednou překážkou je nemožné. Lara navíc nevydrží mnoho ran, takže se nedostavují situace, kdy je postava v cutscénách za slabocha a ve hře polobohem.

Tomb-Raider-Screenshot-06

K dispozici je i multiplayer, ten však příliš originality nepobral. Týmový deathmatch nebo plnění úkolů může na chvíli zabavit, celé to však působí dojmem, že hra více hráčů je ve výsledném celku nějak navíc. Pokud by chyběla, velká ztráta by to rozhodně nebyla.

Hodnoceni-9

Restart série Tomb Raider se povedl na výbornou. Úchvatný příběh, skvěle vyvážená hratelnost, zajímavé nápady. Celkovou kvalitu sráží nepříliš záživný multiplayer a v současné době problémy s grafickými kartami GeForce. K dobru se však může přičíst, že PC verze obsahuje češtinu, která je velmi kvalitní, byť obsahuje pár překlepů.

Diskuse ke článku RECENZE - Lara Croft se vrací jako nezkušená mladice v novém dílu Tomb Raider