Roblox přináší revoluci v tvorbě 3D objektů
Cube je generativní 3D model, který umožňuje vývojářům vytvářet 3D objekty na základě textových popisů. Namísto ručního modelování v profesionálních softwarových nástrojích mohou nyní vývojáři napsat jednoduchý popis, například:
„Vygeneruj oranžové závodní auto s černými pruhy.“
AI pak vytvoří odpovídající 3D mesh, který je možné dále upravovat v Roblox Studiu – oficiálním vývojářském prostředí této platformy. Tím se dramaticky zjednodušuje proces tvorby obsahu, což umožňuje i nezávislým vývojářům realizovat ambicióznější projekty s menšími týmy.
Cube je zatím v beta verzi, ale Roblox plánuje jeho postupné rozšíření na složitější objekty a dokonce i celé scény.
Roblox otevřel Cube jako open-source: Co to znamená pro vývojáře?
Jednou z nejzajímavějších novinek je, že Roblox zpřístupnil tento model jako open-source, což znamená, že vývojáři mimo platformu mohou tento model:
- Přizpůsobit a trénovat na vlastních datových sadách,
- Vytvářet vlastní pluginy, které rozšíří jeho funkce,
- Použít jej mimo ekosystém Robloxu pro jakýkoliv jiný herní nebo designový projekt.
Tento krok je v herním průmyslu poměrně vzácný, protože většina AI nástrojů bývá uzavřená a přístupná jen v rámci konkrétního ekosystému. Díky open-source přístupu se ale může stát Cube standardním nástrojem nejen pro vývoj her, ale i pro průmyslový design nebo tvorbu virtuálních světů.
Další AI nástroje od Robloxu: Textová generace, hlasové příkazy a scény
Vedle Cube Roblox oznámil i další generativní AI nástroje, které postupně přinese na platformu:
- Textová generace – umožní vytvářet realistické dialogy mezi hráčem a NPC postavami (nehráčskými charaktery).
- Text-to-Speech (TTS) – vývojáři budou moci přidávat hlasové výstupy do her, například vyprávění příběhů nebo dialogy postav.
- Speech-to-Text (STT) – hráči budou moci ovládat postavy hlasovými příkazy, například „běž kupředu“ nebo „skoč“.
Kromě toho zmínil, že pracuje i na AI generování celých scén. V budoucnu by tak mohli vývojáři například zadat jednoduchý pokyn:
„Vytvoř podzimní les se spadaným listím a mlhou.“
AI by pak automaticky vygenerovala kompletní scénu včetně stromů, cest a atmosféry. Tento koncept byl nazván jako „4D tvorba“, kde čtvrtým rozměrem je interakce mezi objekty, prostředím a hráči.
Zdroj: Shutterstock
Urychlí tento postup AI vývoj her, nebo nahradí vývojáře?
Roblox není jedinou firmou, která pracuje na AI nástrojích pro herní vývoj. Tencent nedávno představil vlastní model pro generování 3D objektů na základě textových nebo 2D obrazových vstupů.
Přesto však použití AI v herním průmyslu vyvolává otázky a obavy. Podle nedávné zprávy Game Developers Conference (GDC) se 30 % herních vývojářů domnívá, že generativní umělá inteligence má velmi negativní dopad na herní průmysl. Studie CVL Economics pak předpovídá, že do roku 2026 může AI ovlivnit nebo nahradit až 13,4 % pracovních míst ve videoherním sektoru.
Obavy zahrnují zejména:
- Ztrátu pracovních míst pro 3D modeláře, animátory a scénáristy.
- Etické otázky ohledně originality a autorských práv AI-generovaného obsahu.
- Snížení kreativity – někteří vývojáři se bojí, že AI tvorba povede k uniformitě a ztrátě osobního rukopisu autorů.
Na druhou stranu, zastánci AI vidí v těchto nástrojích obrovský potenciál pro urychlení vývoje a umožnění menším studiím konkurovat velkým herním firmám.