CDR.cz - Vybráno z IT

TÉMA - Chyby ve hrách. Smutný příběh, drzost nebo virální sranda?

nepřehlédněte
Bugy 1
Stalo se to znovu. Mezi herní publikum se dostal titul, který svou kvalitou nepřipomíná finální hru, nýbrž beta verzi. Řeč je pochopitelně o novém Assassin’s Creed: Unity. A to nás donutilo činit. Pojďme se podívat na nejsmutnější chyby ve hrách.

U série Assassin’s Creed se v podstatě nejedná o kdovíjakou novinku. Vývojáři opět do světa vypustili nedodělanou hru, kterou považují za finální. Z historie se nepoučili ani samotní tvůrci, ale ani fanoušci, neustále hltající lživá slova ze strany vydavatelských magnátů. Dokola a dokola a dokola – to nám trochu připomíná definici šílenství z Far Cry 3.

Ubisoft se rozhodl přistoupit na strategii, kterou na nás už pár let zkouší takové Activision se svým Call of Duty. Rok co rok nám na zlatém podnose servíruje nový díl zabijácké série Assassin’s Creed. Rok co rok se ale ve hře setkáváme s momenty, při kterých zůstává rozum stát. U Assassin’s Creed: Unity už se z toho ovšem stává pomalu fenomén a internet plní video kompilace nejzábavnějších „WTF“ momentů ve hře.

Na jeden takový výběr se můžete podívat i na videu níže. Opravdová zábava začíná s úderem písničky skupiny Wham: Wake Me Up, Before You Go Go. Update: Ubisoft se nedokázal koukat na své vlastní chyby, a tak zábavné video plné fail momentů nechal odstranit. Tleskáme a přikládáme jiný soubor ukázek. 

Ubisoft sliboval, že na konzolích PlayStation 4 a Xbox One navíc nový díl s podtitulem Unity poletí při 60 FPS s rozlišením 1080p. Nakonec ale zjistil, že tohle zajistit nedokáže, a tak začal veřejnost přesvědčovat o tom, že 30 FPS je v podstatě mnohem lepší, než 60. Problém ovšem je, že se vývojáři nedokázali přiblížit ani k těm 30 FPS, hra mnohdy (ne)stabilně běží kolem 20 FPS, a to v rozlišení 900p.

A když už byla řeč o historii značky, podívejte se, jak si stál po vydání Assassin’s Creed IV: Black Flag. Moment zachycený na následujícím videu vás ve hře téhle velikosti (respektive té finanční) zkrátka překvapí. Naštěstí se na planetě Zemi objevují kreativní lidé, kteří díky problémům jiných mohou alespoň bavit internet. A tohle emotivní video, při kterém mrtví námořníci odchází přímo do nebe, snad zaklepat na svatou bránu, je prostě boží. 

Těžko spekulovat, co může za rozestup hladiny vody… asi Mojžíš.

Těžký život herního recenzenta

O tom, že nejde o náhodu, by mohl celé hodiny vyprávět kolega Jáchym Flídr, šéfeditor herní rubriky na CDR.cz, který sérii Assassin’s Creed má projitou křížem krážem. Jeho vlastní fail video, při kterém na moři doslova tancují lodě, najdete zde.

Pro vysvětlení: Jde o pasáž, kde se hlavní hrdina naloďuje na cizí plavidla. Posádka z našeho korábu hodí lana na jiný a začne se přitahovat. V ten moment mezi tyto dvě lodě ovšem připlula třetí a engine nepochopil, jak se správně zachovat. Na jednu stranu chtěl dokončit animaci naloďování, na stranu druhou potřeboval vyřešit kolizi lodí.

Bug 2

Věřte tomu nebo ne, dělat herního redaktora není tak jednoduché a zábavné, jak se mnohdy může zdát. Často se totiž dostáváme ke hrám dříve, než ostatní, a občas je vidíme i ve stádiu, které bychom vám nepřáli zažít. Trápit se pak s postupem ve hře s vysvětlením, že ve finální verzi bude ten a ten konkrétní problém zalepený, je občas dost na nervy.

Co ale třeba ve své době hratelné opravdu nebylo, byl IL-2 Sturmovik: Cliffs of Dover, letecký simulátor z druhé světové války. Když létáte pod texturou země pozpátku a vzhůru nohama, čtenářům prostě nemůžete napsat, že se mohou těšit na neuvěřitelný akční zážitek. Anebo ano, na neuvěřitelný ano. A co takhle létající stromy?

Bugy vtipné, i ty, které vás ničí

Nebudeme si nic nalhávat, každý z nás je člověk a nějakou tu drobnost dokáže hře odpustit. Ovšem pouze v případě, že nejde o nic zásadního. Když si totiž pořídíte hru, kterou se bez opravného patche zkrátka nemůžete prokousat, a na tento patch navíc čekáte zatraceně déle, než by bylo nutné, je evidentně něco špatně.

Stejný problém nás potkal minulý rok při recenzování dnes již zmíněného Call of Duty. A když už jsme u nesmrtelného CoDka, podívejte se na pár fail momentů ze hry.

Doslova prorostlá bugama je už od pravěku série Grand Theft Auto. Na rozdíl od titulů, jako je právě Call of Duty, nebo třeba Max Payne 3 (kde vaše mrtvolka může plavat jako piraňa), ale nejde o koridorovku, nýbrž open-world hru, u níž se něco podobného dá celkem pochopit. A konkrétně ke GTA chyby možná snad i patří, protože v tomhle případě je s nimi většinou zábava.

Bugy ale mohou být i příjemné. Hojně se jich využívá zejména v multiplayerových složkách her. Pravda, najde se i tábor hráčů, které něco podobného štve. Zejména, když dostanou head-shot z místa, ze kterého by to nečekali. Zdravíme fanoušky Vietcongu, Call of Duty 2 nebo Medal of Honor: Allied Assault.

Sečteno a podtrženo

Vzpomenout můžeme i na RPG sérii Gothic. Třetí díl z dílny německého vývojářského studia Piranha Bytes si tím definitivně podřezal větev. Pojďme ale hledat příčinu. Něco podobného by se nemuselo stát, kdyby rakouské vydavatelství JoWooD nedalo tvůrcům nůž na krk a nepřikázalo jim za každou cenu ve stanovený termín hru vydat. Stůj co stůj, ať je v jakékoliv kvalitě. 

Velice dlouho pak Piranha Bytes pracovali na záplatách a uklidňovali rozčílené hráče, kteří ovšem o kroku vydavatelství neměli nejmenší tušení. Tahle storka navždy pošpinila Gothic a vzbudila velké pochyby také u značky RISEN, kterou se po tomto excesu rozhodli němečtí vývojáři tvořit místo Gothicu.

Tohle je tedy jedním z důvodů, proč se mezi hráče dostávají nedokončené hry plné chyb, které velice často ovlivňují jejich hratelnost – vydavatelství. Vydavatelství, které připraví drahou mediální kampaň a naslibuje i to, co neví, si zkrátka nemůže dovolit časovou prodlevu při vývoji her. Vývojářská studia, často s nedostatečnou kapacitou, se tím dostávají pod tlak a musí hledat kompromisy. 

Skyrim Ps 3 Memory Glitch

Dalším faktorem je rozsáhlost titulů. Ve hře typu Skyrim (video s chybami) prostě zákonitě uděláte mnohem víc škody, než když budete vyvíjet Formule. Například u Zaklínače se ale dostal na povrch i příběh o čínských testerech, kteří v sídle CD Projekt RED nedělali v podstatě nic. Práci za ně pak doháněli testeři vysláni z jiných zemí.

Svou roli hraje také rozpočet. Peníze hýbou světem a v herním průmyslu jakbysmet. A když už prostě nemáte na to, abyste zaplatili další hodiny strávené na opravách, prostě si počkáte, až vám někdo naletí na špek, něco vyděláte, čímž takové peníze získáte. A pokud možno tak rychle, než se to rozkřikne. 

Jako znamení, že je se hrou něco v nepořádku, by mohla být brána nesmyslná embarga recenzí. Pokud nesmí být publikovány žádné informace týkající se hry, a to až do samotného vydání či i pár dní po něm, dalo by se to považovat za takový červený poplach. Podezřele často jsou totiž pozdní embarga udávána právě na hry, které si nakonec odnášejí průměrná či podprůměrná hodnocení.

Může se jednat o náhodu, ale přeci jen logicky - pokud si za kvalitou svého produktu stojíte, nemáte důvod informace utajovat příliš dlouho. Pokud ale hra nedosahuje kýžených kvalit, odnese si z recenzí nízká hodnocení a dochází ke stornování mnoha předobjednávek, a tím ke ztrátě zisku. 

No a někdy jsou vývojáři prostě špatní.

Otázka do pranice

A co vy? Jak se srovnáváte se situací, kdy zaplatíte za hru, která je na vás prostě a jednoduše zlá? V diskuzi se s námi můžete podělit i o vaše oblíbená herní fail videa.

Tagy: 
Zdroje: 

Michal "MichalPospíchal" Pospíchal

V roli novináře se na herní scéně pohybuje už více než 9 let. V historii prošel několika velkými redakcemi, jako BonusWeb.iDnes.cz, naposledy se v roli šéfredaktora podílel na tvorbě serveru inGamer.cz, který byl 1. ledna 2014 sloučen s herní sekcí CDR.cz, kde nadále vedl rubriku. V červenci 2014 se na vlastní žádost přesunul na post editora magazínu. Od roku 2016 píše také pro DIIT.cz o technických a všeobecných tématech.

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku TÉMA - Chyby ve hrách. Smutný příběh, drzost nebo virální sranda?

Pátek, 21 Listopad 2014 - 15:58 | Kubik | Ja chci tank, kterej ma s nejlepsim dostupnym...
Pátek, 21 Listopad 2014 - 15:56 | Kubik | No asi tak :) Zkousim ted s WoT novy ucet pekne...
Pátek, 21 Listopad 2014 - 13:09 | mejla76 | Tvůj předpoklad je ve zkušených a týmových...
Pátek, 21 Listopad 2014 - 13:06 | mejla76 | Já skončil u WarThunder právě díky MM WoTka. Když...
Čtvrtek, 20 Listopad 2014 - 17:47 | x3m | Meno som este ochotny niekedy vyzradit, ale ine...
Čtvrtek, 20 Listopad 2014 - 17:31 | Matouš Radimec | Jestli cítíte, že se hra nedá hrát s pětkou proti...
Čtvrtek, 20 Listopad 2014 - 16:09 | Kubik | To tak nejak predpoklada, ze bych do online her...
Čtvrtek, 20 Listopad 2014 - 15:16 | x3m | Ja som nieco take s Blizzardom riesil a stacilo...
Úterý, 18 Listopad 2014 - 18:32 | HKMaly | A to ten sportovni tym testujou proti databazi...
Úterý, 18 Listopad 2014 - 11:00 | Jirka H | EULA - nezájem. Nadřazený je občanský zákoník a...

Zobrazit diskusi