Úspěšnost průměrné detekce je jen 45 %, antivirus je mrtvý - říká Symantec
Brian Dye, Symantec Senior Vice President pro informační bezpečnost, poskytl o víkendu krátký rozhovor deníku The Wall Street Journal, ve kterém trochu paradoxně a naprosto otevřeně podtrhl význam antivirového softwaru. I když se samotný Symantec se svým Norton Antivirus neplánuje z trhu nějak stáhnout, stále tvoří příjmy společnosti jen z tohoto softwaru téměř 40 procent, v budoucnost produktu globálně nevěří.
„Antivirus je mrtvý,“ řekl Brian Dye.
Antivirové produkty mají za cíl zabránit hackerům dostat se do počítače. Realita je však často úplně jiná, bezpečností ochrana většinou zasahuje až zpětně – tedy při vyhánění „padouchů“ ven. To dokládá i fakt, že v případě odhalování škodlivého softwaru, již ale nainstalovaného v počítači, hraje stále antivirus důležitou roli, avšak z toho zároveň vyplývá, že se mnoha útokům stále úspěšně daří proniknout do počítačů i s antivirovými programy. Jak zmínil Brian Dye dále v rozhovoru, tradiční antivirus dokáže detekovat pouhých 45 procent těchto útoků. Jeho práce se tak nese spíše v duchu lovu, než v detekce a prevence.
Budoucnost počítačové ochrany tak vnímá Symantec především ve specializovaných nástrojích. Společnosti budou výrazněji požadovat přesnější rozpoznání nežádoucích přístupů a hlavně pokusů o napadení zařízení, což by mělo perspektivně významně minimalizovat případné škody. Do boje proti těmto hrozbám chce vytasit (nejen) Norton vlastní řešení, které se budou vždy soustředit na specifickou útočnou možnost. Tedy uzavřené nástroje pro ochranu proti spamu, phishing pokusům, hrozbám z i internetových stránek a sociálních medií. Výraznou podporou by měl být do budoucna i doplňkový software pro správu hesel, správy mobilní VPN a uzavřená bezpečnostní cloudová úložiště.
Ve své podstatě není tvrzení Briana Dye o mrtvém antiviru zas tak silné, jak se zprvu jeví. Přes odvážná slova se snaží spíše o predikci antiviru jakožto nevhodného nástroje real-time ochrany. V tomto ohledu je zajímavé, že dnešní antiviry v sobě sdružují řadu bezpečnostních filtrů a řadu modulů, které právě suplují software typu anti-malware, anti-spam atd. Jinými slovy, Brian Dye vidí budoucnost spíše v separaci a samostatném vývoji těchto nástrojů, což je samozřejmě pro bezpečnostní společnosti také daleko finančně zajímavější. A o tom to celé zřejmě bude…