Counter-Strike: Global Offensive z pohledu hráče i provozovatele herního serveru
Counter-Strike: GO jede na stejném Source enginu jako Counter-Strike Source. Přesto je hra graficky na vyšším levelu, než jeho předchůdce, i když dnešním novým moderním hrám se úplně rovnat nemůže. Pro některé hráče to bude možná dokonce výhoda, neboť CS:GO rozjedete i na horších PC :)
Grafika hry je sice skvělá (vzhledem ke stáří enginu a hardwarovým nárokům), ale to stejné nemůžeme říci i o zvucích. Snad jediné co má pěkný zvuk je molotov coctaile, zbytek má podobné, ba možná dokonce stejné zvuky jako CS: Source - a o těch by snad ani hluchý nemohl tvrdit, že se alespoň vzdáleně podobají realitě.
Všechny Counter-Strike mapy jsou v CS:GO o dost vylepšeny a jsou konečně zasazené do reálnějšího prostředí. Převážně de_dust2 prošel dost rozsáhlou úpravou - už neběháte jen v nějaké aréně uzavřené ze všech stran podivnou vysokou zdí, ale po skutečném arabském městě.
Bohužel CS:GO obsahuje jen pár map z předešlých CS a vůbec žádnou novou "klasiku". Pokud hledáte nové oficiální mapy, tak budete muset navštívit módy jako Arms Race, což je mód známý z předchozích CS pod názvem GunGamem, anebo podobný Demolition, ve kterém oproti AR nezískáváte zbraně ihned po zabití nepřítele, ale až na startu dalšího kola. Valve se bohužel moc nepřetrhlo ani v tomto ohledu a vydalo jen šest map pro Demolition a pouhé dvě pro Arms Race. Kdo tedy očekává přísun nových map, ten bude muset prohledávat internet a doufat, že se najde nějaký dobrý CS:GO mapmaker.
Na rozdíl od Source už CS:GO neobsahuje všechny zbraně, které jsme mohli vidět v 1.6. Ty nejméně používané zbraně byly vyhozeny, místo nich tu ale najdeme pár nových. Vlastnosti zbraní se podobají spíše 1.6 než Source, za což většina hráčů děkuje - v CS:GO opravdu nejde střílet "fulloutem" a být i přesto první v tabulce :)
Ve hře můžete objevit dva nové granáty - Decoy a Fire (respektive Molotov). Oba granáty přidávají do hry více taktických možností. První zmíněný granát napodobuje zvuky zbraní a může tak vytvářet iluzi o přítomnosti hráčů, přičemž tam nikdo být vůbec nemusí, zatímco druhý granát zapálí podlahu ve velkém rozsahu, čímž se dá jednoduše zablokovat například nějaká úzká chodba nebo taktický bod. Pokud nepřítel vstoupí do ohně, bude zpomalen a každá sekunda, kterou v něm stráví mu sebere 5 hp.
Vítanou novinkou v CS:GO je zapisování asistencí. Pokud uberete nepříteli značné množství HP a dorazí ho někdo jiný, získáte alespoň asistenci, když už ne kill. Díky tomu se tabulka řadí podle bodů, nikoli pouze fragů, přičemž za kill máte 2 body a za asistenci 1.
Ve Valve při tvorbě hry nezapomněli ani na možné Counter-Strike nováčky. Pokud patříte do skupiny "CSkem nepolíbených", tak se nemusíte vůbec bát odstartovat své herní zápolení právě s GO! Pro úplné začátečníky je k dispozici tréninková mapa, která vás dobře seznámí se základním ovládáním, střelbou, házením granátů a pokládáním či zajištěním bomby. A pro ty, kteří si ještě netroufají na hru s hráči, je k dispozici možnost hraní offline s boty. Můžete si libovolně zvolit úroveň dovednosti botů (virtuálních hráčů) a taky samozřejmě jejich počet. Boti jsou sice perfektní pro trénování střelby, ale takticky si s nimi určitě nezahrajete – jejich inteligence je stále na nízké úrovni. Až se tedy naučíte střílet, tak rychle někam na server za skutečnými hráči, protože jedině tam můžete pochytit nějaké dovednosti i v taktice.
Porovnání Counter Strike mapy de_nuke: 1.6 - Source - Global Offensive (Condition-Zero: verze této mapy nebyla vydána)
Z pohledu běžného hráče sice vypadá CS:GO skvěle, ale při větším zkoumání zjistíte, že i přesto, že hra již dávno vyšla, tak není ani zdaleka hotová. Mám pocit, že se při tvorbě PC verze autoři moc nesnažili. V nastavení chybí spousty důležitých bindů, některé klávesy fungují jen když jste alive (živý), což značně omezuje převážně adminy včetně nastavení serverů jako volby následující mapy, nominace a další. Nastavení je navíc poměrne chaotické a v kategorii Controller je spousta řádků, které vůbec nejdou změnit.
Na PC verzi se výrazně projevil fakt, že hra byla vytvářena primárně pro konzole - jako například nesmyslné lobby při připojování na server a nebo herní módy, které jsou tak strašně omezené, že nedávají hráčům téměř žádnou možnost si nastavit svou vlastní hru.
Provozování vlastního serveru s vlastním nastavením (dedicated serveru) je hotový horor. Základní instalace podle oficiálního návodu je poměrně jednoduchá, ale nastavit si server jinak, než je standardní nastavení od Valve, už není zrovna procházka růžovou zahradou. Pochopit ty stovky konfiguračních souborů, přičemž se zdá, že 90 % z nich jsou k ničemu a některé dokonce ani neobsahují žádná data, zabere pár dní. Přidávání vlastních map je také dost chaotické, skoro jakoby ve Valve ani nechtěli, abychom si tvořili servery s vlastními mapami. Nestačí už jen nové mapy nakopírovat tam, kde mají být, a poté uvést do seznamu map jejich název. Musíte u toho vypisovat další desítky řádků do konfiguračních souborů a mapy dělit do nesmyslných skupin. Pokud tak neuděláte, server sice poběží a bude se tvářit, že je všechno v pořádku, ale nikdo se na server nedokáže napojit. A situaci ani neulehčují nehlášené a neočekávané updaty, které vychází pokaždé v jiný čas a dost značně upravují vlastnosti serveru. Když už se vám podaří server dokonale vyladit, tak přijde update, a máte zas pár dní co dělat s plnou konzolí errorů, které tam předtím nebyly.
CS:GO je tedy stále ještě jakési nehotové – vesměs nic nového zatím nepřineslo, tvorba dedicated serveru je dost obtížná a otravná, v nastavení je kopa řádků, které vůbec nejdou měnit a hra zatím ani neobsahuje všechny módy, které měla obsahovat už v datu vydání (např. Zombie Mod). Valve ale tvrdí, že budou pokračovat ve vydávání updatů, tak můžeme jen doufat, že se všechny nedostatky časem vyladí. :)