CDR.cz - Vybráno z IT

Diskuse k Americký úřad zamítl odvolání Jeffa Bezose na výsledky výběrové řízení NASA

I uplnemu lajkovi musi byt zrejme, ze firma, ktera rutinne dovazi naklad na ISS a v posledni dobe i kosmonauty a jejiz planovany lander uz podnika testovaci lety, je lepsi volba, nez firma, ktera jeste ani nedosahla orbity. A navic za to chce nejmene penez.

+1
+6
-1
Je komentář přínosný?

I naprostému dementovi musí být jasné, že jestliže nedokázala SPX s masivním vykrádáním archivů NASA vyvinout o řád levnější dopravu na LEO, těžko dokáže vyvinout o své vlastní ose (tj. bez možnosti vykrádání archivů NASA) supermasivní (a stabilní) lander za méně než třetinu ceny realistické nabídky Apolla 2.0 (kterou nabídl National team).

NASA prostě jen zadotovala SPX 3 miliardami a bude z toho hovno. On se totiž ten penisový kompenzátor z nerezu mistra Muska nedostane ani na orbitu. Ostatně poslední test třetiny toho pyje byl všechno jen ne úspěšný a to měl 3 motory, které se během testů ukázaly jako těžce nespolehlivé. A kolik že jich má mít ten spodek toho pyje? 27?

Jinak firma která nedosáhla orbity má oproti SPX neuvěřitelně spolehlivý první stupeň se kterým přistane doslova na pětníku, prakticky ještě nebouchl, nepotřebuje k tomu žádné asistence na Zemi, používá ekologické paliva a co je hlavní, vyvinuli si ho za své. Dále v National teamu jsou firmy jako Lockheed nebo Northrop, tedy firmy, které na rozdíl od SpaceX mají dlouhodobé zkušenosti se stavbou kosmických těles a nemusela jim je dokončovat NASA, jako to udělala u Dragona.

Realita prostě je, že NASA na Měsíc letět nechce. A je víceméně jasné, že i jejich administrativa (což jsou obecně ve srovnání s inženýry a vědci v podstatě natvrdlí hlupáci) si je vědoma toho, že se to ani za těch 10 miliard co nabídl NT udělat nedá. Natož za 3 co nabídl Muskátor. Ale instrukce byly jasné. Napumpovat SPX, která prostě prodělává kalhoty na nedostatku nákladů (Starlink, které vizuálně lepí ten nedostatek, jsou ztrátové jak prase, protože nejenže za start nekápne ani cent, ale ještě musí zaplatit výrobu těch satelitů a dotaci těch talířů) zase nějaké ty prachy, protože si to přejí politici, kteří si to přejí proto, že mOvce docela hlasitě mečí na internetu a politici nerozumí ani raketám, ani mOvcím a vlastně ani tomu internetu.
A čekat zoufale na to, až to Biden nebo krach přefouknutých amerických bublin zařízne a administrace NASA tak neúspěch bude moci hodit na někoho jiného.

+1
-10
-1
Je komentář přínosný?

vazeny pane,
jste si vedom toho, ze archivy NASA jsou dle zakonu pristupne vsem Vsem obcanum USA
a nejen jim, ale i kazdemu obvyvateli planety zeme
takze sance, maji vsichni stejne s temi dostupnymi poznatky

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

Ted prijde s tim, ze Musk neumi cist, takze je nemuze pouzivat :-D

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Zajímavé, že Davida v té hrubce ohledně otevřenosti archivů NASA vůči světu neopravíš. Buď tedy o tom nevíš nic a nebo jsi prostě zmrd co věci rád zamlčí či zalže.

+1
-6
-1
Je komentář přínosný?

Občanům SSA ano, všem obyvatelům země ani náhodou. Nebo ti musím připomínat kauzu Kokoriche, kterému SSA díky svým "otevřeným" zákonům ukradli nejen firmu, ale i jeho vlastní know-how?

+1
-6
-1
Je komentář přínosný?

zajimave je, ze ja se k tem dokumentum dostal
(napriklad letecky vyzkum transonickych jevu),
takze neplacejte prosim nesmysly

+1
+6
-1
Je komentář přínosný?

Ok, tak se teď dostaň k technickým plánům Fastrac MC-1. nedostaneš? Zajímavé, Musk se k nim v pohodě dostal (a tak vznikl slavný Merlin ;-)

Pleteš si základní výzkum, který je samozřejmě opravdu s určitými omezeními dostupný veřejně (a tedy i v zahraničí) a aplikovaný, ke kterému mají přístup jen osoby s prověrkou a americkým občanstvím. Samozřejmě je také za paušální poplatek (který je ale s ohledem k potenciálním ziskům zcela směšný).

+1
-5
-1
Je komentář přínosný?

Z jakého "archívu" vytáhla SpaceX plány Raptoru, který je nezbytnou součástí jejich "nerealistické nabídky"?

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Z žádného a taky tomu odpovídají výkony a spolehlivost. Vem si, 12 let vývoje a stále je to nespolehlivá ruleta, která navíc zatím nedosahuje projektovaných výkonů. Srovnej to s Merlinem, který vyvinuli za méně než 3 roky a rok na to už fungoval po celou dobu letu prvního stupně Falconu.

Ano, Raptor je na rozdíl od Merlina velmi pokrokový motor, ovšem ani SPX už není "garážová" firma.

Jenže když se není možné opřít o prakticky hotové a ověřené věci od NASA, tak je jasné, že vývoj nebude procházka růžovým sadem. Podobné problémy má i BO s BE-4, i když ne až takové, protože motorově je BO před SPX (BO začala na BE-4 pracovat o dost později) a zároveň BE-4 je principiálně o něco jednodušší.

+1
-6
-1
Je komentář přínosný?

"i když ne až takové, protože motorově je BO před SPX (BO začala na BE-4 pracovat o dost později"

Tak to už je psychóza. Věřit, že BE-4 je před Raptorem, když jich BO v porovnání se SpaceX (https://twitter.com/SpaceX/status/1419738163988205575) vyrobilo tak desetinu, a Raptor má dokonce i něco nalétáno, to chce opravdu pořádnou ránu do hlavy.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Tak víra je doména vás, mOvcí. Fakta jsou nemilosrdná. BE-4 na standu vydrží déle než Raptor. BO všeci nebouchají jako součást "vývoje" a tak když je plánováno, že příští rok bude BE-4 k dispozici pro raketu Vulcan aby s ní letěla rovnou ostrou misi, tak to bude hotový a funkční motor. SpaceX bude mít stále nespolehlivý zmetek. A to že těch zmetků vyrobili 100 kusů? To je právě to modifikované ponziho schéma. Na hlupáky tvého formátu (ale s penězi samozřejmě) to zafunguje dostatečně na to, aby Muskovi nasypali. Ostatně Kuzněcov taky sypal motory jak pekař housky a mnohem spolehlivější (na standu) než byl kdy Raptor. A jak že to N-1 pomohlo? ;-)
Přitom nemuseli jich udělat 100, stačilo by 3 kusy, které by zvládli pár sekundový skok. Nepodařilo se ani jednou.

Další faktor je, že BO je opravdu motorově před SPX. Protože přestože začali s vývojem BE-4 o dost později, než SPX s Raptorem, jsou na tom se spolehlivostí prostě lépe a k produkci spolehlivého motoru blíže. Je více než jisté, že po mnoha a mnoha neúspěších nakluše do SPX NASA a tak jako jim dotáhla do zdárného konce Dragona, dotáhne jim do zdárného konce i Raptora. Ale to je hudba budoucnosti a otázka značného Muskova lobbingu.

+1
-4
-1
Je komentář přínosný?

"BE-4 na standu vydrží déle než Raptor."

No tak třeba při testu Starship SN8 jeden z Raptorů hořel skoro pět minut. Jak dlouho tedy běžel nejdéle BE-4? Jinak to vypadá, že SpaceX dělá až šestiminutové testy na standu: https://twitter.com/bluemoondance74/status/1396978603863257106

"jsou na tom se spolehlivostí prostě lépe a k produkci spolehlivého motoru blíže"

No hlavní je, že tomu sám věříte. ;)

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

ty jsi ještě nikdy nějaký technická plán, schéma, výkres či analýzu ještě neviděl, že?

+1
-5
-1
Je komentář přínosný?

ano videl, udelal jich vic nez vy jste napsal nesmyslu do diskuzi na internetu
blueprint daneho motoru, komor vcetne materialu a postupu vyroby
se daji dohledat take ...

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

Tak proč to okecáváš. Dohledej. Z toho, co jsi zatím postnul to vypadá, že prostě jen lžeš.

Mimochodem, proč by nějakej bezvýznamnej kóder dělal technické výkresy??? Jo aha už jsem to pochopil, jako že jsem napsal 0 nesmyslů do internetu? To byla pochvala? Tak to díky.

+1
-5
-1
Je komentář přínosný?

kdo hleda ten najde, kdo ne ten jen nadava ostatnim ...

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Ani jednou jsem ti nevynadal. To, že jsi koder(programátor?) na sebe napráskáváš sám svými sociálními profily. Proto se podivuji, že by takový člověk viděl kdy technický výkres. K čemu by mu to bylo?

Celá pointa je v tom, že ty tvrdíš, že se dá dostat veřejně k veškerému know how NASA. Nedá, protože to je porušení "US national security law", které zakazuje přístup k aplikovanému výzkumu a technologiím specifikované ve věstnících USDOC osobám bez amerického občanství nebo trvalé residentury, kam samozřejmě věci, jako technické plány raketových motorů, patří. A pokud by NASA vyvěsila takové plány na internet, byť za paywall, tak by ten zákon obešla.

Vem si, že na ten zákon tlamou narazil Kokorich (píšu v anglické transkripci aby jsi si to mohl dohledat) a ne jednou. V jeho případě přitom jde o technologie, výkresy, technické plány a patenty, které on sám vytvořil!

Získat technické, technologické a výrobní plány pro věci jako jsou raketové motory, je pro Čecha velmi obtížné a vlastně i nebezpečné. Většina velkých hráčů takový pokus trestá mnohaletými žaláři. Vyjma divokých 90tých let, kdy se za úplatek dalo z bývalého SSSR koupit takřka cokoliv, jsi odkázán na dark web a i tam jsou tyhle věci obtížně a hlavně draze dostupné.

Proto tě opět vyzývám, neokecávej to a doval ty "blue printy". Nebo přiznej, že jsi si plně neuvědomil rozsah problematiky této debaty. Za oboje si tě budu považovat. Pokud budeš dál kličkovat, tak si tě není za co považovat.

+1
-5
-1
Je komentář přínosný?

To fakt nechápu, proč s jediným člověkem, co v současné době dokáže něco udělat, máte takový osobní problém? Že by Vám vadilo, že je úspěšnější, než Vy? To už pomalu zavání psychickými problémy.

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Možná jsem spíše než na něho alergický na ty jeho dementní mOvce. Viz například tvoje první věta.

+1
-4
-1
Je komentář přínosný?

Jsem zvědavej co budeš říkat až se ten nerezovej tubus na orbitu dostane, smeknes klobouk, nebo ses jeden z těch co nikdy nepřiznají ze se mýlili ?

+1
+8
-1
Je komentář přínosný?

Co mu zbejvá, než kydat hnůj, když úspěchy jeho milované sovětské / ruské techniky se nějak odmítají dostavit :-)

+1
+6
-1
Je komentář přínosný?

Nauka nerozjebala ISS. Vzhledem o okolnostem bych to jako úspěch hodnotil ;-)

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

neblábol

ne ale teď vážně, u Nauky jsem se mýlil. Měl jsem za to, že s tím Rusáci dělají takové cavyky proto, že ji tam z různých důvodů posílat nechtějí a doufají, že než ji "dodělají", tak ISS jako projekt zanikne. Protože to bylo za těch posledních 10 let takové divadlo neschopnosti, že těžko hledat v historii ekvivalent.

No mýlil jsem se a jsem tomu rád, protože i když rusofobní zmrdíci budou prskat, tak je nauka modulem, který opět obnoví význam ISS díky svému vědeckému vybavení.

A to selhání pohonného systému po připojení? Alespoň se vám naplno dokázalo, kdo je pro ISS klíčový. Kompenzace neprováděly ani americké moduly, ani americké "lodě". Ale Ruské. Proč? Protože to ty americké NEUMÍ.

+1
-7
-1
Je komentář přínosný?

Ruské části NEJSOU jediné, které umí udělat korekci dráhy ISS.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Tak mně pouč. Protože raketoplán už nelétá. A ISS propulsion module nebyla nikdy zrealizována.

+1
-4
-1
Je komentář přínosný?

Ano, úspěchem je, že palivo došlo včas :-)

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

No a teď si představte, co by se bylo mohlo stát, kdyby počáteční zvýšení perigea nebyly doprovázely problémy, které vedly k nadměrné spotřebě paliva na parkovací dráze.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

smeknu klobouk. Naštěstí pro mně, to není ani Muskův cíl. Jeho cíl je živit tohle jeho letadlo co se dá.

+1
-7
-1
Je komentář přínosný?

tak se to uz natrenuj, orbital test bude brzy

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Myslíš big bum? :-D

+1
-4
-1
Je komentář přínosný?

je dost mozne ze ten prvni a treba i druhy bouchne, s tim se pocita, proto to ma v nazvu TEST. Ale jednou se to povede ;) tim si budte jist

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

Jasně, jednou se všechno povede. Jednou budu pánem Země. Akorát se toho dožít :-D

Realita je prostě krutá. Motory hovno vydrží, hodně hřejí, rády hoří, nejsou schopné udržet stabilní hoření v komoře. A to se bavíme o výběrových motorech, protože jich bylo třeba jen 3 kousky. Teď jich bude muset hořet 3 desítky. Ani s nesrovnatelně ověřenějšími Merliny to není žádná sranda a to nejsou nahňácané na sobě, když letí FH.

A to si vem, že to je jen část problému. I s odladěnými motory by byli prakticky na začátku. Nerez očividně ráda praská, ostatně jak všichni Muskovi říkali. Nerez je kurevsky těžká, jak ostatně všichni Muskovi říkali. Methan je plyn zákeřný jak vodík, slabý jak kerosin, jak ostatně všichni Muskovi říkali. A věci jako návrat druhého stupně z kosmické s parním chlazením nebo přečerpávání kryogeniky v mikrogravitaci jsou naprostý masakr, který můžou metodou pokus omyl zkoušet věky.

O faktu, že přistát na Měsíci v regolitu je zcela jiný level, než přistát na betonové rovné plošině na zemi, kde maximum práce odvede aerodynamika pak ani nemluvě.

Kdyby tomu NASA dala odborníky a patřičný rozpočet (10+ miliard), tak to nakonec dohromady dají. Ale takhle to je nerealistické na první, druhý i každý další pohled a smrdí z toho to, že Musk je obchodník s deštěm na sto honů. Což hezky rozebírá thunderf00t na svém youtube kanále a brzy přidá zářez právě ve formě SPX (už tam hezky rozložil Starlink, což je už hodně blízko).

+1
-5
-1
Je komentář přínosný?

Metan rozhodně není plyn zákeřný jak vodík. To bys ho nespaloval doma na sporáku a nejezdila by na něj auta na CNG. Jen se s ním doteď nelétalo, takže je potřeba vyšlapat cestičku.

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.