Auta spolu začnou komunikovat, zlepší se bezpečnost i plynulost provozu
Při koupi nového vozu už se můžeme běžně setkat s pomocnými řídícimi systémy, které za nás samy zaparkují, při jízdě neustále hlídají vzdálenost od okolních vozidel nebo nás jen udržují ve správném pruhu. Stále ale chybí společný systém - jakýsi „automobilový internet“ - pomocí kterého by mezi sebou jednotlivá auta komunikovala a vzájemně se informovala o svém směru, poloze či okolním stavu na silnicích. Systém by hrál jistě důležitou roli také u budoucích samořízených automobilů.
Americké ministerstvo dopravy se proto zavázalo ke zlepšení bezpečnosti silničního provozu a po jednání s několika světovými automobilkami dalo vzniknout novému standardu V2V (Vehicle-to-Vehicle) pro bezdrátovou komunikaci mezi vozidly. Automobily si vzájemně předávají údaje o rychlosti, směru či vzájemné vzdálenosti a v případě hrozící dopravní nehody, tedy například při náhlém zabrždění či změně směru jízdy, budou ta ostatní zavčasu informována. Moderní systémy v automobilu pak dokáží mnohdy reagovat rychleji, než bychom si problému dokázali všimnout my samotní.
Technologie V2V byla více než rok testována v americkém městě Ann Arbor a pilotního programu se účastnilo na tři tisíce automobilů s touto technologií. Testy prý dopadly úspěšně a americká vládní agentura NHTSA, jejíž cílem je zlepšení bezpečnosti na silničních komunikacích, už začíná připravovat jistá ustanovení, podle kterých by musela mít tuto technologii integrována všechna nově vyrobená auta na území Spojených států amerických – podle ministerstva by se s použitím technologie V2V snížila nehodovost až o 80%.
Odesílaná data by mohla být snímána i systémy městské infrastruktury, kdy by mohl vzniknout přesný plán aktuální dopravní situace. Systém by pak mohl zpětně informovat o hustotě automobilové dopravy napříč celým městem, upozorňovat před vzniklými nehodami nebo varovat při vysoké rychlosti v měřeném úseku. Využití nového standardu V2V tedy nabízí mnohé, souvisí s tím ale otázka bezpečnosti. Bezdrátově vysílaný signál by mohl být podobně jako Wi-Fi nabourán nebo doplňován poškozujícími informacemi a celý systém včetně jeho komunikace tedy musí být velmi dobře zabezpečen.