Bosch vylepšuje svůj Start-Stop systém v autech, šetří motor i při jízdě z kopce
Úspornějších Start-Stop systémů, které vypínají motor automobilu v okamžiku zastavení na křižovatce, už využívá ve svých vozech nejedna světová automobilka. Jedním z jejich předních vývojářů a dodavatelů je potom německá společnost Bosch (celým jménem Robert Bosch GmbH po svém zakladateli), která přišla tento týden s inovativní novinkou. Vylepšená verze budoucího Start-Stop systému má totiž reagovat i při jízdě na volnoběh motoru, kdy si vystačíme s aktuální rychlostí auta.
Typickými příklady, kdy bude motor vypínán, je tedy jízda z mírného kopce, v koloně nebo při dojíždění semaforu s vyšlápnutým plynovým pedálem. Právě na tento podnět systém během několika sekund zareaguje, vypne motor a spustí jej znovu až v okamžiku, kdy se opět dotkneme plynového nebo brzdového pedálu (s vypnutým servomotorem nefunguje posilovač brzd či řízení).
Testy provedené samotným výrobcem prý ukázaly, že spalovací motory běží zbytečně - tedy na volnoběh - zhruba ve 30 % jejich celkové aktivity. S trochou nadsázky by se tak dalo řici, že s použitím tohoto systému ulevíme motoru v jedné třetině z každé jízdy, opomeneme-li samozřejmě proměnlivou hustotu okolní dopravy, terén či jiné faktory.
Řidičům se pak inovace projeví i v peněžence nebo v délce dojezdu, systém totiž slibuje až 10% úsporu paliva. Lze jej také kombinovat s jakýmkoli typem spalovacího motoru a jelikož využívá již existující čidla automobilu, k jeho instalaci do současných vozů je potřeba jen několika přídavných komponent pro zajištění rychlého restartu motoru. Zelené zastánce životního prostředí mohou potěšit i menší emise oxidu uhličitého.
Výrobce je přesvědčený, že se podobné Start-Stop systémy stanou běžnou součástí všech budoucích automobilů, tak jako dnes už například klimatizace. Možnou otázkou ale zůstává, jak ovladatelné bude vozidlo při jízdě z kopce, kdy bude motor vypnutý. Řízení volantem samozřejmě funguje i bez napájení servomotoru, jak ale víme dosti obtížně a to zejména ve větší rychlosti. Lepší už je to v případě, když budeme chtít náhle zabrzdit – při sešlápnutí pedálu slibuje systém restart motoru v řádu několika milisekund.