CDR.cz - Vybráno z IT

Bosch vylepšuje svůj Start-Stop systém v autech, šetří motor i při jízdě z kopce

Bosch start-stop img4
Německý Bosch neustále modernizuje svůj Start-Stop systém, který v současnosti vypíná motor automobilu při čekání na zelenou. V budoucích vozech by měl být ale vypnut i při volnoběhu.

Úspornějších Start-Stop systémů, které vypínají motor automobilu v okamžiku zastavení na křižovatce, už využívá ve svých vozech nejedna světová automobilka. Jedním z jejich předních vývojářů a dodavatelů je potom německá společnost Bosch (celým jménem Robert Bosch GmbH po svém zakladateli), která přišla tento týden s inovativní novinkou. Vylepšená verze budoucího Start-Stop systému má totiž reagovat i při jízdě na volnoběh motoru, kdy si vystačíme s aktuální rychlostí auta.

Bosch start-stop img1

Typickými příklady, kdy bude motor vypínán, je tedy jízda z mírného kopce, v koloně nebo při dojíždění semaforu s vyšlápnutým plynovým pedálem. Právě na tento podnět systém během několika sekund zareaguje, vypne motor a spustí jej znovu až v okamžiku, kdy se opět dotkneme plynového nebo brzdového pedálu (s vypnutým servomotorem nefunguje posilovač brzd či řízení).

Testy provedené samotným výrobcem prý ukázaly, že spalovací motory běží zbytečně - tedy na volnoběh - zhruba ve 30 % jejich celkové aktivity. S trochou nadsázky by se tak dalo řici, že s použitím tohoto systému ulevíme motoru v jedné třetině z každé jízdy, opomeneme-li samozřejmě proměnlivou hustotu okolní dopravy, terén či jiné faktory.

Bosch start-stop img2
Komponenty Start-Stop systému od firmy Bosch

Řidičům se pak inovace projeví i v peněžence nebo v délce dojezdu, systém totiž slibuje až 10% úsporu paliva. Lze jej také kombinovat s jakýmkoli typem spalovacího motoru a jelikož využívá již existující čidla automobilu, k jeho instalaci do současných vozů je potřeba jen několika přídavných komponent pro zajištění rychlého restartu motoru. Zelené zastánce životního prostředí mohou potěšit i menší emise oxidu uhličitého.

Bosch start-stop img5

Výrobce je přesvědčený, že se podobné Start-Stop systémy stanou běžnou součástí všech budoucích automobilů, tak jako dnes už například klimatizace. Možnou otázkou ale zůstává, jak ovladatelné bude vozidlo při jízdě z kopce, kdy bude motor vypnutý. Řízení volantem samozřejmě funguje i bez napájení servomotoru, jak ale víme dosti obtížně a to zejména ve větší rychlosti. Lepší už je to v případě, když budeme chtít náhle zabrzdit – při sešlápnutí pedálu slibuje systém restart motoru v řádu několika milisekund.

Zdroje: 

1, 2

Petr Kodl (Google+)

Extrovertní perfekcionista, jehož snem je pochopení žen a jiných technologických záhad či vymožeností jednadvacátého století.

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku Bosch vylepšuje svůj Start-Stop systém v autech, šetří motor i při jízdě z kopce

Pátek, 17 Leden 2014 - 11:35 | Choze TM | Jak už poznamenal někdo výše - benzínové auta se...
Čtvrtek, 16 Leden 2014 - 18:17 | prophet | Ja som s nim nemal za tri roky ziadne vacsie...
Čtvrtek, 16 Leden 2014 - 15:37 | ica sk | Neviem ci niektora automobilka v reale pouziva...
Čtvrtek, 16 Leden 2014 - 15:29 | ica sk | Chudatko moje uprimnu sustrast. VW som mal 2 ks a...
Čtvrtek, 16 Leden 2014 - 15:22 | Petr Kodl | Felicie jsem měl dokonce dvě - jak starou verzi,...
Čtvrtek, 16 Leden 2014 - 13:38 | Tom27 | Skvele usetrite celych az 10% na palivu a 10x...
Čtvrtek, 16 Leden 2014 - 12:55 | prophet | Mam zial start-stop od VW, neda sa to trvalo...
Čtvrtek, 16 Leden 2014 - 12:35 | ica sk | Aj eHDi u Peugeotu je schopne vypnut motor uz pri...
Čtvrtek, 16 Leden 2014 - 11:56 | DrStr | Jakmile se baterie zahřeje a začne dobíjet, tak...
Čtvrtek, 16 Leden 2014 - 11:42 | Miroslav Jasso | Co když ten motor nenaskočí (až tomu autu bude 10...

Zobrazit diskusi