CDR.cz - Vybráno z IT

Diskuse k Automobilka Nikola lhala v reklamě. Vůz na vodíkový pohon se jen řítil z kopce

Automobilka Nikola má každýho za vola...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Něco je na tom světě blbě. Jak může automobilka, která neprodala ani trakař, mít vyšší hodnotu než automobilka, která vyprodukovala a prodává miliony vozů?

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Protože retailovým investorem může být dnes každý se smartphonem v ruce, komu už bylo 18 a stáhl si jednu z mnoha fintech aplikací, ale své investiční portfolio si staví na základě toho, o čem zrovna točí hodně YouTuberů :-)
Nikdy dříve v minulosti nebyly akcie přístupné tak širokému publiku bez sebemenších znalostí.

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

No nebo možná pro to, že Ford vyrábí auta která jsou na konci technologického cyklu a Nicola je asi jediná alternativa k dieslu na kamionovou vzdálenost 800+ mil a při dnešním tlaku na zelené technologie může mít obrovský potenciál.
Já třeba nechápu Uber, tam není vůbec nic a 2 miliardy za co?

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Větrné mlýny. Jak velká musí být baterie aby 24t souprava ujela 1000km bez nabití? Dejme tomu, že spotřeba bude asi 150kwh/100km. A když 100kW/h váží 500kg (Tesla) tak jen 7,5t budou vážit baterie. Reálně to asi bude více kvůli většímu odběru. To už docela omezí užitné vlastnosti když na normální kamion naložíš 16t.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

s tím koncem technologického cyklu bych byl velmi, VELMI opatrný.
Tlak na zelené technologie je čistě politický, nemá nic společného s technickým, technologický a ani komerčním stavem tzv. zelených technologií. Jde o předotovanou a přehypovanou bublinu, která sama o sobě není životaschopná.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Je to tak. Jednak tu energii moc zeleně (mimo jádro) neumíme vyrobit, druhak jakákoliv elektrárna se musí postavit a k tomu je třeba (většinou) ohromné množství materiálu a práce, což defakto mimo prachy požere opět nějakou energii, která nepochybně zelená nebude. A i kdyby jsme měli alespoň následnou výrobu zelenou jak salát, tak stále tu jsou třeba ty baterie, což je slušnej chemickej sajrajt, spolu s polovodiči a celkově automobilovým průmyslem.

Ostatně, celá fotovoltaika, ať o tom žvaněj zelený palice jak chtěj, tak ten panel se musí někde vyrobit, včetně baterie (bez ní je docela na hovno) a nějakej zdroj/měnič, aby se ta baterie mohla nějak natloukat a zároveň, aby jsme měli těch 230V střídavých (pokud možno víc sinusoidních, než trapézových). A to všechno stojí energii a suroviny, které moc recyklovatelné nejsou (mimo ten hliníkovej rám). O tomhle jsem žádnou tu zelenou vyplatlanou hlavu neslyšel ani kváknout, překvapivě.

Stejně jako všechny LED "žárovky", které jsou docela divokým koktejlem chemie, proti jednoduché skleněné baňce s trochou molybdenu, wolframu, hliníku a tmelu. Fakt chci vidět, jak ty laciný čínský LED náhrady někdo rozebere na prvočinitele a zrecykluje alespoň na takové úrovni, jako naší starou známou žárovku. Tohle byl problém už u těch "úsporek" s zářivkama.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

No tak jste nám to tu pěkně zrekapituloval ale Nicola chce dělat auta na vodík s palivovým článkem a nabízet je jako službu. Takže právě baterie jsou ze hry.
Ano energii musíme vyrobit, ale obnovitelný přístup dává z dlouhodobého hlediska větší smysl než pálit ropu. Omezovat se zjevně nechceme. Soudobé solární panely vyrobí 10 - 15 více energie za životnost než je potřeba pro výrobu panelů. Každá sranda něco stojí on ten cyklus ropy také není žádné terno.
Co se týče žárovek, LED mají podstatně lepší účinnost a životnost (to že umírají na kondenzátory a špatný design to už je věc moderní společnosti že připustí aby se vyráběl elektroodpad). Také nesvítíte doma otevřeným ohništěm, tam zbude jen hnojivo a CO2 ale je super neefektivní. Někam se ten pokrok posouvat musí (většinou k pohodlí).

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Jenže nějak se to s tím vodíkem moc nehejbe, s aku autama je to lepší, ale furt je nejslabší článek ta baterie. Dále jste nepochopil, že ty slavná FV "energie" potřebuje právě ty baterie, které se vyměňují pravidelně, které rozhodně eko nejsou. Samotný FV panel až takový zlo není, mimo teda energii, co je potřeba k vyrobení monokrystalu a toho hliníkového rámu (zkuste si najít, jak se vyrábí hliník ve velkém).
Já v tom v současné době vidím pouze těžkej "EKO/BIO" byznys, nic víc. K praktickému užitku mimo vyjímky to má daleko. Víte, ono ani tak není problém ta spotřeba energie, problém je, že my tu energii neumíme "uchovat". Energie se ve velkém vyrábí pomocí velkých generátorů, což je defakto velkej alternátor. Celá síť spoléhá na to, že do ní připojíme perfektně synchronizovaný zdroj proudu/napětí, čili že fázový posuv je ideálně nulový, vuči dalšímu generátoru (aby nedocházelo k "přelévání" energie). Tohle samo o sobě moc veselé není, ale řešit to umíme. Co se ale řeší blbě je "nestejný" odběr ze sítě. Když poklesne odběr, vzrostou otáčky generátoru, takže by se rozjel kmitočet i fáze a naopak. To umíme regulovat pouze tak, že do turbíny pustíme více nebo méně páry + umíme v jistém rozmezí blbnout s buzením. Blbý je, že u JE se generuje velké množství energie a reaktor neumíme zkrotit dostatečně rychle, takže k tomu potřebujeme i další pomocníky, kteří umí vytvořit za krátký čas dostatek energie. Nejlepší by byla nějaká velká baterka (jednu máme - dlouhé stráně), která by v době nižší zátěže energii odsávala - uchovala a naopak ji dodávala v době, kdy by byla potřeba. Jenže jak je to s bateriemi, víme, dlouhé stráně jsou poněkud nákladný projekt a pro celkové potřeby hrozně malý/nevýkonný. Tohle je ten problém, co neumíme v současnosti vyřešit.

A ten nevyřešíme ani vodíkem (protože jeho "účinnost" je ještě horší jak u lithiových baterií), ani současnými bateriemi... zkrátka ničím v blízkém dohledu. Kdyby jsme měli konstantní spotřebu elektrické energie, tak si můžeme vesele postavit síť prakticky jen s JE a vysmátí jak sluníčka s nulovou CO2 emisí (během chodu, neřešíme teď stavbu a následnou likvidaci, která je u každého typu nákladná, u JE obzvlášť).

FV panely jako takové jsou dost mizerná záležitost a osobně bych je nasadil (včetně oné baterie a měniče) na místa, kde to prostě jinak nelze. Jinak i ty slavné ostrovní systémy musí mít diesel generátor, protože občas máme zataženo i déle jak den, že ano. Navíc se pak ta elektřina nepoužívá na vytápění (to by bylo sakra neefektivní), takže se stejně pálí plyn nebo dřevo.

A k těm "žárovkám", ano, lze to dělat i tak, že nebude potřeba zahazovat celý "modul", ale pouze se vymění defektní LED nebo opraví zdroj, jenže podívejte se kolem sebe, kdo to má takhle řešené, včetně "EKO" špičky typu německo. Najdeme to tak jen vyjímečně. Sám jsem rodičům v kuchyni nainstaloval hliníkové profily s LED pásky a SMPS průmyslovým zdrojem, za ty roky jsem vyměnil jen zdroj, jenže celá sranda jednorázově vyšla na 3k a tohle nikdo za jedno svítidlo nedá, i kdybych argumentoval, že ho to přežije (což možná i ano), bohužel. Dokud se to nezmění, tak jsme se rozhodně k větší ekologii/menším emisím a odpadu, nedobrali, paněvaje?

Jinak nejsem eko blázen, nehoním každej watt energie doma, nežeru jen výhonky z vlastní zahrádky a rozhodně si myslím, že jsem daleko víc eko, jak kdo jinej. Autem nejezdím, používám nohy případně veřejnou, mimo obaly od potravin nic moc nevyhazuju/negeneruju odpad. Nekupuju jednorázový krámy a co nejvíc omezuju spotřebák (protože nerad kupuju předem vytvořený elektroodpad). Stejně jako jsem mobil obměnil až v okamžiku, kdy už byl opravdu velmi obtížně použitelný. Potravinami neplýtvám a co se uvaří/nakoupí, to se sežere. Necítím se nijak zásadně omezen a myslím si, že tímhle by se taky značně světu ulevilo, daleko víc, než těma blbýma žárovkama ;)

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Zrovna JE je na tom z hlediska regulace docela dobře a poskytuje služby úpravy výkonu podle potřeby. O větrnících nebo solárech se to říct nedá.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Jde o rychlost. Reakce celé JE je velmi pomalá, nejrychlejší je myslím plyn, ten najede pod minutu klidně do plnýho výkonu. I dlouhý stráně potřebujou myslím minimálně minutu, než najedou na nějakej rozumnej výkon, ale jsou pomalejší nez plyn. Větrník se dá zkrotit buzením - každej větrník nese na střeše vlastní dieselgenerátor. Solár, tam se to dá zregulovat měničem, prostě PWMkou - vždycky tam musí být měnič, u JE při těch výkonech by to úplně nešlo. U vody se to dá zase zařídit průtokem vody, byť tam bude zase problém s kmitočtem, bych řekl. Všechno ostatní bude fungovat na principu soláru (příliv, tepelná - zrcadlová, nevím :D).

Jinak u těch velkých elektráren, jak JE, tak uhelky a podobně, kde je zkrátka roztopenej "kotel" a ten nám napařuje turbínu, tak samozřejmě lze upustit páru a zpomalit tu turbínu, ale potřebujeme někdy i opak, přidat. Blbý je, že právě musíme mít vždycky lehce navrch, takže se vždycky trochu upouští, aby tam byla vata pro regulaci. A když je nejhůř, tak se spustí nákladná plynová, třeba.

U té JE to trvá myslím desítky hodin až jednotky dnů, než to najede do plného nebo z plného do odstávky. Uhelka má taky slušnou setrvačnost, ale JE je nejpomalejší (i malé laboratorní reaktory potřebují desítky minut, než začnou "topit").

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ja bych byl opatrny s tvrzenim ze se to tyka pouze obnovitelnych zdroju...
https://www.eesi.org/papers/view/fact-sheet-fossil-fuel-subsidies-a-clos...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Jak může mít nějakou obchodní hodnotu kryptoměna, za kterou je jen víra uživatelů, hromada HW na výpočty pro sebe sama a spotřebované elektřiny?
BTW: Prodávání vzdušných zámků není až taková novinka, viz Mississippská společnost (Niall Ferguson - Vzestup peněz) https://www.youtube.com/watch?v=yiauJLPnzUk

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Tak na jednu stranu mě to nepřekvapuje. Ale na druhou stranu věřit téhle zprávě znamená důvěřovat, že firma s "Hindenburg" v názvu je dostatečně kompetentní v oblasti vodíkových technologií, a asi všichni pamatujeme, jak to dopadlo posledně. ;)

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Mno nevím, osobně jsem k vodíku dost skeptický - jeho molekuly jsou totiž velmi malé takže je velký problém se skladováním (profučí přes většinu běžných těsnění), a co je horší - na rozdíl od jiných plynů vybuchuje v koncentraci se vzduchem v obrovském rozsahu cca 2-98%. Což je dost velký průser.

Představte si, že tohle začne unikat v tunelu, v podzemní garáži, v hustě obydlené čtvrti atd, a pak z jediné jiskřičky to udělá poměrně solidní BOOOM.

Opravdu si myslím, že jakkoliv se to může zdát být eko, tak neuhasitelné lithiové baterie (které mmch hoří i pod vodou), jsou proti tomuto ještě fajnovka.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Vodík tvoří spolu se vzduchem hořlavou a výbušnou směs v širokém rozsahu koncentrací (4 - 75 % objemu pro hořlavou směs a 19 - 59 % objemu pro výbušnou směs).
Zdroj: https://www.hytep.cz/cs/vodik/informace-o-vodiku/bezpecnost/482-bezpecnost
Takže zaprvé, nefabulujte.
Vzhledem k tomu, že vodík má extrémně nízkou hustotu, prakticky okamžitě stoupá vzhůru. I plamen je velmi rychlý. Jediná úprava garáží stačí na to, aby vodík okamžitě uniknul a nepředstavoval nebezpečí - konstrukčně zabránit vytváření vzduchových kapes pod stropem.
Tyhle věci jsou nejen technicky řešitelné, ale dokonce jsou i vyřešené. Jedna věc jsou laboratorní podmínky kontrolovaných výbuchů, druhá věc jsou podmínky v praxi. Například v Norsku vybuchla vodíková stanice. Pokud se podíváte na následky, skoro žádné nejsou.
https://www.novinky.cz/auto/clanek/vybuch-vodikove-cerpaci-stanice-v-nor...
Vodík je bezpečnější palivo než benzín. Obrovské ohnivé koule opravdu nehrozí, narozdíl od látek, které se dokáží nahromadit v malém prostoru v obrovském množství, jako se to třeba stalo v Bejrútu.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Děkuji za doplnění, máte pravdu že jsem tam měl chybnou informaci.

"Vodík je bezpečnější palivo než benzín" - se úplně neztotožňuji, jak jste napsal, plyny obecně v uzavřených prostorách jsou mnohem větší problém, ostatně proto bývají zákazy vjet do podzemních garáží a podobně.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

"vodik je bezpecnejsi palivo nez benzin'. To myslite vazne? Benzin na rozdil od vodiku nevybuchuje.

https://www.electrive.com/2019/06/11/norway-explosion-at-fuel-cell-filli...

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Žádné ohnivé koule se nekonají, jen je třeba nekoupit si americké auto, které při každém menším ťuknutí vybuchne div ne za přítomnosti atomového hřibu.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Teď frčí Li-Ion. Nikola může být nastrčená, aby lidi ztratili důvěru v auta na vodík.
- Klasické automobilky nestačily reagovat ještě ani na Li-Ion, takže vodík se jim určitě nehodí.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tak to je dost zasadni neznalost. Auta na vodik, resp. s vodikovymi palivovymi clanky jsou v prodeji - Toyota uz je prodava mozna desetileti, Hyundai je ma taky (pogoogli Hyundai fuel cell). Technologie je to stara, ale v normalnim svete nikdy nedavala smysl. Tedy ve svete, kde ma energie kladnou cenu. V dnesnim svete, kdy uz mame pripady, kdy jedna zeme efektivne plati jine za to, ze bude odebirat jeji prebytecnou energii (vyhradne z obnovitelnych zdroju....) zacina mit najednou vodik smysl. Zasadni problem vodikoveho pohonu je totiz produkce vodiku. Celkove energeticke ztraty u elektromobilu jsou cca 20% (100kWh dodanych ze site skonci na cca 80kWh na elektromotoru auta), zatimco auto s vodikovym clankem ma cca 60% (tedy ze 100kWh zbude necelych 40kWh). Proste je treba levna elektrika, aby se to vyplatilo.

Tady dokonce ani nevadi, ze ta levna prebytkova energie neni k dispozici kontinualne, toto je pomerne vycurane reseni vodikoveho problemu. Skladovani ani prepravu v zasade neni treba moc resit, produkce se da decentralizovat (potrebujete vodu a elektrinu)

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Ani EV ani vodik zatim budoucnost nemají. U EV nemame zdroje na baterie a pro oboji zdroje energie a asi ani dost dalších materiálů. Možná budou syntetická paliva mít vyšší účinnost jak vodík a nabídnou tak zajímavější alternativu.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

"nemame zdroje na baterie" jak to myslite? jakoze v zemske kure je malo surovin? mate predstavu, jake je zastoupeni jednotlivych prvku?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Uz teď se zastavuje výroba kvůli nedostatku baterii a kolik EV se vyrábí.
http://www.hybrid.cz/trh-s-bateriemi-je-zavisly-na-kongu-cine-i-australii
Čína nechce moc své suroviny prodávat do zahraničí. Nakupovat od Konga odmítáme z morálních důvodů.
Pak jsou i další materiály které EV vyžaduje ve výrazně větším množství než normální auto.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Jo? A jak jsou ty prvky rozmístěné (geograficky/geopoliticky)? A samy se taky nevytěží, jednak to nebude ani zadarmo, ani sluníčkově ekologické.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

dodate prosim link na vase usmevne tvrzeni, ze toyota je prodava desetileti? pokud vim, ve velmi omezen prodeji jsou ani ne rok. predtim to bylo pouze pro testovaci ucely a pod.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

No uz ten nazev Nikola neni moc originalni. Pokus se vozit na uspechu Tesly.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Vzhledem k tomu, že Tesla byl opravdu génius (skoro bych si troufnul říct, že asi největší vynálezce, co kdy žil, nebo přinejmenším jeden z největších), mi tohle přijde jako parazitování na jeho jméně v souvislosti s neustálým zeleným hýkáním (a do toho počítám i soudobou US Teslu).

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Většina reklamy je lživá nebo podvodna, taže žádná změna... 8-)

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.