CDR.cz - Vybráno z IT

Diskuse k Baterie s nabitím do minuty? Na Stanfordu mají ohebné hliníkové články

Mel by se ustalit uzus a nepsat o podobnych picovinach ...... takovych clanku totiz vyseru za hodinu kybl ..... uz jsem cetl (doslova!) o desitkach, mozna uz stovkach podobnych skvelych vynalezu na baterky, ktery do par let zpusobi revoluci .... a porad je nejrozsirenejsi a vlastne jedina uz vic jak 100 let stara lionka!!! Podobne clanky jsou uplne o hovne! A to nemluvim o faktickych chybach jako W a Wh. Az sjede prvni paleta z vyrobni linky, tak teprve ma mozna smysl o tom psat, do te doby je to porad dokola tlachani o nicem!

+1
-18
-1
Je komentář přínosný?

Nevím, ale vyjádření je pohled konzumenta. Co je je v supermarketu je zajímavé, ostatní mě nezajímá.

Prostě je vidět, že vývoj baterií nespí, ale zároveň je těžké překonat současný vrchol Li-XXX. Tady se přeci mluví o vývoji, to že existují laboratorní vzorky je skvělé, protože se otevírá případná nová cesta, ale není to rozhodně slib, že si to na vánoce koupíme. Mimochodem zrovna na těch Lionkách je vidět, jak strašně dlouho trval vývoj, než se to vůbec mohlo dostat do konzumního zboží v relativně bezpečné miniaturní podobě.

+1
-15
-1
Je komentář přínosný?

Jak pise John .... nejde o skutecny vyvoj, jenom o PR kecy! Pamatuje si nekdo jeste ten uuuuuuuuuzasny vynalez te mlade indky, co dostala nejakou cenu od guglu, ze vyrobila supr truper kondenzatorovou baterku? A kde je? Je to uz rok ... dva ..... a nic! Rikam ti, podobnych baterek ti vyseru za hodinu kybl ..... je to PR scam, nic jineho! Je to to same jak pred 10ti lety terabajtove DVDcka .... ale muselo se o tom psat snad kazdy tyden! Pamatuju si to, bylo to tady na cdr, taky jsem strasne nadaval, ze o tom furt pisou, kazdy tyden nova super prevratna technologie ..... a nakonec z toho vysla totalni, cista a nefalsovana nepravda, cili prachsprosta krystalicka lez.
To co ted "vedci" z nejake nezname univerzity ukazali je jen nejaka lamana anglictina od nejakeho floutka .... nemaji nic! absolutne nic pouzitelneho!!! Maji hlinikovou baterii, ktera je stara desitky let, akorat byl problem ve snizujicim napeti a nizke kapacite .... mozna (a mozna taky ne) se jim podarilo nejak vyresit snizujici napeti, ale tu alfaomegu kapacity se jim vyresit nepodarilo .... takze je to uplne k hovnu ..... muzu zitra prijit a udelat prohlaseni, ze jsem vymyslel baterku z cerstve brambory a bude to mit ten samy prinos ...... nebo baterku z kondenzatoru .... pravda, 1Wh kapacity bude vazit tunu, ale v poho .....

+1
-17
-1
Je komentář přínosný?

Nepopírám, že to forma PR je, ale štvou mě lidi co nic vymyslet ani vyvinout nedovedou a přitom mají plno keců o tom jak serou kýbly baterek na počkání. Prostě jsou to koncepty a tak se to musí brát. Dotáhnout takovéto věci do průmyslového rozměru se může někdy pěkně protáhnout, většina konceptů se toho nikdy dokonce nedočká, ale to neznamená, že sposta laboratoří na tom tvrdě nedře. Publikování výsledků vývoje (s nejistým koncem) je jistá forma zadostiučinění, určitě si to zaslouží více než nějaké nesmyslné "star" o kterých se každý den lze dočíst co si ohákly na večírek nebo s kým randí s kým se hádají s kým se rozešly.

+1
+14
-1
Je komentář přínosný?

No myslím že má BTJ pravdu. Jde tu hlavně o prachy, přeložte si to na třeba že tu jde získání grantu a nebo soukromé investice naivků kteří doufají že na tom jednou vydělají. Přitom skutečnost je spíše opačná. položme si otázku zda výrobci vůbec stojí o výrobu baterie co vydrží tolik nabíjecích cyklů. Je přece známý výrok o tom že výrobek co se odmítá rozbít je zabiják kapitalizmu. Tady se samozřejmě nejedná o nezničitelný akumulátor, ale jeho mnohonásobná životnost jde jednoznačně proti zájmům výrobců akumulátorů. Já bych si samozřejmě jako snad každý spotřebitel přál takový akumulátor snů co vydrží tolik nabíjecích cyklů a je nabitý za pár 10 - 20 minut. Problém je že takový sen může být noční můrou výrobce. Dnes se prosazuje že nic nesmí dlouho vydržet, lidé musí pořád nakupovat. Je mi 55 let a ze své první výplaty jsem matce koupil mixér se šlehačem. Ten přístroj matce slouží k její naprosté spokojenosti dodnes. Z představy že by si lidi koupily takový Mixér a třeba i kuchyňského robota na celý život, musí akcionáře výrobců těchto věcí klepnout pepka.

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Výrobci samozřejmě hledají lepší baterie, určitě by byli rádi za bezpečnější články než Li-Ion, minimálně takové které nehoří, když dojde k nějaké vnitřní poruše. Také aby baterie lépe snášela vyšší teploty, protože léto je pro Li-Ion pohroma. Určitě je nezajímá velmi dlouhá nastandardní životnost, ale jistě by byli rádi za více než 200 plných cyklů Li-Ion a kdyby baterie neměla tendenci k nafukování, tak by je to také určitě potěšilo. Prostě aby baterie během plánované životnosti 2 roky dávala maximum a pak to nějaké kurvítko utne. :-)

+1
-10
-1
Je komentář přínosný?

Lepší možná hledají, ale dle mého je tam kritérium č. 1 - cena a kritérium č. 2 - kapacita. Cokoli dalšího je pak někde daleko v nedohlednu. Myslíte si, že v nějakém Applu tam dají lepší akumulátor, když by třeba telefon měl o 0,5mm víc? No spolehněte se, že nedají. A ostatní výrobci se tomu přizpůsobují.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

s BTJ souhlas.

Totiz novinari radi skacou na spek univerzitnim PR agenturam. Univerzity se musi snazit o sebepropagaci, a tak delaji hezke materialy o malych evolucich. A novinari to maji radi, je to hezky pripravene a slibuje to budoucnost a lepsi zitrky.

Do vyzkumu baterii tecou velke prachy, ale vysledky prichazeji velmi pomalu, tak se to uhraje pres PR agentury, no.

A doopravdy je treba tenhle clanek o nicem. Ruznych laboratornich konceptu uzasnych baterii je opravdu mraky. Jenze doopravdy to z predstavuje jen male zlepseni, a to male zlepseni oproti stavajicim bateriim neni dost dobre, aby stalo za to predelat stavajici tovarny na stavajici baterie.

+1
-13
-1
Je komentář přínosný?

Lithiovky jsou jeden z nejhorších šmejdů co nás potkal. Sice dají velké proudy (ačkoli když si vezmete obyčejný článek,tak zas tak velké proudy nedá a hlavně při takovém vybíjení 10C+ vydrží pár desítek cyklů maximálně) a mají relativně velkou hustotu energie, na druhé straně kvůli principu nabíjení mají suverénně nejhorší životnost a stojí nejvíc. Sedím v obchodu s baterkama, tak si dovolím mít trochu přehled.

Jinak z nejlepších baterek je úprava staré dobré Ni-MH technologie, Eneloopy, nyní vyráběné FDK pro Panasonic a prodávané přímo pod Fujitsu jako „Fujitsu Rechargeable“ a „Fujitsu High Capacity Rechargeable“ (bez komentáře). Nedají víc jak tak 2C, ale to pro běžné aplikace nevadí, spíš je výhodná možnost použití i v mrazu a nízké samovybíjení.

Jestli todle má 2 V a životnost za něco stojí, a dá se to trvale nabíjet na rozdíl od lithiovek, tak by to mohla konečně být vhodná náhrada za olovo. To má spoustu výhod jako velké proudy, schopnost trvale snést nabíjení špatnými proudy atd., ale hustota energie je bídná.

+1
-32
-1
Je komentář přínosný?

Tak ono to u těch konzumních Lithiovek bude spíše jejich kompromisním provedením. Co nejmenší a co nejlehčí. Takové průmyslové Li-Ion baterie snesou daleko větší zatížení i počet cyklů.

Život s Ni-MH také nebyl žádný med. Paměťový efekt, dbát na správné a pokud možno plné cykly nabíjení. V tom je zase síla Li-Ion, že jsou blbuvzdorné a mohou se nabíjet kdykoliv. Holt se každá baterie hodí k něčemu jinému, ještě se nepodařilo vyrobit dostatečně univerzální a ke všemu vhodný článek. A asi se to hned tak nepovede.

+1
-10
-1
Je komentář přínosný?

Ano, a ty články pak mají o třetinu až polovinu menší kapacitu než běžné a stojí třeba tři kila kus.

Při „nabíjet kdykoli“ a taky jakkoli a kdekoli výrazně klesá životnost, klasická situace dám to chvilku na nabíječku a jdu zase dál. Dá se to řešit lepšími řídicími obvody (paralelní nabíjení apod.), ale to pak zdražuje.

+1
-34
-1
Je komentář přínosný?

Tak osobně jsem zatím vždy vlastnil přístroje s Li-Ion/Pol, kde výrobce vyloženě doporučuje co nejkratší cykly (tedy nabíjet, kdykoliv to je možné), což pro mě chvíly vyřadovalo dost přemáhání a silové zapomínání návyků z Ni-MH, ale nakonec fakt žádná z takto provozovaných baterek se ještě nevošoupala natolik, aby byla zralá do recyklace a to některým už táhne už několik let. Takže to nevypadá jako podstrčený návod na kurvítko.

+1
+9
-1
Je komentář přínosný?

Ideální je vybíjet do 40 %. Rozhodně nabíjet zcela, přerušované nabíjení zkracuje životnost. Vybíjení pár procent a opětovné nabíjení zkracuije životnost (jedná se o jeden nabíjecí cyklus).

+1
-15
-1
Je komentář přínosný?

První dvě věty jsou pravdivé. Třetí po doplnění na "mírně zkracuje životnost" je pravdivá též. To co je v závorce už pravda není.

+1
-7
-1
Je komentář přínosný?

Není pravda, nové vysavače s lithiovkama často horko těžko překlepou záruku. Nejhůř to odnáší ty, se kterejma majitelé často vysávají drobnosti a hned to cpou zpátky na nabíječku, případně ty, které tam sedí pořád (nabíječ je nechá vybít pár procent, dobije, zas nechá vybít atd.). Šuntovní Ni-MH to vydržej aspoň tři, jinak klidně pět let. Eneloopy daj minimálně 5 let těžkého zacházení…uvidíme, kdy se vrátí první repase.

V každým případě jsou lithiovky obecně podstatně horší jak Ni-Cd a dokonce i Ni-MH, „spokojení“ majitelé vrtaček s tímto zázrakem to sem nosí pořád a to klidně už po roce používání. A to taková beterka stojí třeba dvojnásobek co Ni-Cd. Čekají nás po 1. říjnu světlé zítřky…

+1
-9
-1
Je komentář přínosný?

Tomu se říká si udělat chybný názor díky nedostatečným zkušenostem. Je nesprávné odsuzovat nějakou technologii na základě zkušeností s opravami nějakých vysavačů. Připadá mi to skoro až absurdní. To že ty vysavače odcházejí je dáno spíš návrhem nabíjecí elektroniky a případně použitím nekvalitních článků. Ano nabíjení pokud je článek jenom trochu vybitý není úplně nejšetrnější. Ale zase taková hrůza to není. A zkus nabíjet NiMH nebo NiCd v podobném režimu...

Ohledně ručního nářadí též nesouhlasím. U levného ručního nářadí považuji použití LiION za změnu k lepšímu. Kolik jsem viděl nepoužitelného nářadí díky mrtvým NiCd baterkám, které nebylo možné koupit náhradní a ani jednoduše vyměnit články. To že výrobci na náhradních NiLION bateriích se snaží rejžovat nehorázné peníze nemá žádnou souvislost z danou technologii. Je to pouze jejich obchodní politika jak pumpnout zákazníka.

+1
-13
-1
Je komentář přínosný?

.. nemohu jinak než souhlasit a opět se potvrzuje postoj "prodávám to, tak tomu rozumím" ... :(

Je to přesně tak. Do ručního nařadí se používají jako bateriové články ty největší šunty co jsem viděl a kolikrát o "chytré" nabíjecí elektronice se vůbec nedá mluvit. Častokrát (né vždy) tam v podstatě není žádná, jen ochranné prvky (někdy ani to ne), podbití-přebití, které ano nějak fungují, ale pokud má být článek v dobré kondici jen ochrany nestačí. Limity kdy se ochrany spínají sice článek ochrání proti fatalnímu zničení, ale je to při napětích kdy článek velmi trpí a životnost se podstatně zkracuje.

Tady prostě platí, že to nejdůležitější na bateriovém článku, není až tak článek samotný, ale elektronika která se o něj stará. K čemu mi je i ten nejkvalitnější Li-Ion článek, který při správném zacházení vydrží stovky cyklů a několik let, když nesprávným nabíjením/vybíjením, ho můžu zničit za jediný den?

+1
-7
-1
Je komentář přínosný?

U Li-Ion se krátký vybíjecí cyklus nepočítá jako celý cyklus, ale odpovídající zlomek cyklu. Tedy deseti 10% cyklů je dosažen +-jeden plný životnostní cyklus.

Co nejzásadněji zkracuje životnost je přebíjení (moderní nabíjecí obvody by neměly dovolit), vysoké teploty už nad 30°C. Na hluboké vybíjení si také moc nepotrpí. Třeba pobyt baterky v létě v autě za oknem nesmazatelně poznamená její kapacitu a životnost. Naopak z podchlazení se plně regeneruje. Atd atd, Li-Ion/Pol jsou prostě dosti náročné a dosti odlišné od jiných baterií.

Třeba zde:
http://batteryuniversity.com/learn/article/charging_lithium_ion_batteries
http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_...

+1
-16
-1
Je komentář přínosný?

No sice Li-ION nejsou žádný zázrak, ale tvrdit že je to nejhorší šmejd je hloupost. Chtěl bych tě vidět, jak zabuduješ rozumně NiMH baterie do nějakého přístroje, ve kterém budeš mít i nabíjení baterii. Teplotní lavinový efekt je u NiMH celkem velký problém, pokud chceš nabíjet trochu větším proudem.

Jinak z Číny se dají koupit velice kvalitní Li-ION za velice příznivé ceny. Akorát to člověk musí posílat lodí, jinak se nedoplatí za leteckou přepravu. Nutnost posílat Li-ION letadlem v režimu "danger goods" je neuvěřitelně drahé.

+1
-12
-1
Je komentář přínosný?

Naopak, u Li-Ion je nabíjení pohoda, je jasné, jak se to má dělat. Že kvůli ždímání maximální kapacity se to bohužel dělá na vysoké napětí, což zásadně zkracuje životnost, je jiná věc.
Taková Ni-MH se prostě normálně nabít nedá, aby se to moc nepřebíjelo, tak je to úplná alchymie, že by to bylo levnější, je nesmysl. Když je to potřeba ve výrobcích udělat levně a blbuvzdorně, tak se to prostě nabíjí (přebíjí) pořád nízkým proudem.

+1
-13
-1
Je komentář přínosný?

"na druhé straně kvůli principu nabíjení mají suverénně nejhorší životnost"

V tom případě by mě zajímalo, jakou životnost by měly třeba systémy Fronius, které s těmi "suverénně nejhoršími lithiovkami" mají záruku na osm tisíc cyklů při 80% DoD. Už se těším na dvacet tisíc cyklů se "starým dobrým NiMH". Proč to nikdo nenabízí?

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Nepřestává mně udivovat ta drzost kecat soukromému subjektu do toho, o čem má nebo nemá psát. Doprčic tak to nečti, ne?

+1
-5
-1
Je komentář přínosný?

Dělám výzkum baterií.
Píchnu anodu a katodu do citronu a to by vtom byl čert aby to nehodilo pár miliwatů.
Nechcete o tom napsat?
Je to přece stejně kvalitní zpráva jako kterákoliv jiná podobná?

Sorry, ale za některé některé zprávy by měly platit autoři a vydavatelé čtenářům!!!!!!

+1
-12
-1
Je komentář přínosný?

Na to ze jsi z redakce, tak si to pekne po*ral. Nebot:

1, jak mam vedet, ze ten clanek je odpad, driv nez ho prectu? Ctu cdr/diit.cz, protoze se mi libi clanky a vyber clanku. A pak je jeden, ktery se mi nelibi. jak to poznat, driv nez to prectu? "tak to nečti" je pekne idiotska rada.

2, rika se tomu ctenarska zpetna vazba. jak jinak slovutna redakce pozna, ze slapla vedle? pod clankem se objevi prilis moc komentaru se spatnou kritikou. Nebo se to dela jinak? By me celkem zajimalo, jak.

3, Neprestava me udivovat drzost kecat soukromemu subjektu do toho, co si napise do komentare. Doprcic tak ten komentar necti, ne?

+1
-14
-1
Je komentář přínosný?

Bych si dovolil zareagoval na tu zpětnou vazbu. To že 8 čtenářů v diskusi ječí "co je to za šunt" neznamená, že to je názor většiny. Často je to právě naopak.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Nerikam ze zrovna tady je negativnich ohlasu dostatek, a ani nevim kolik by byl dostatek. Pouze tvrdim (si myslim), ze to slouzi (melo by slouzit) redakci jako zpetna vazba. Samozrejme ze taky nikdo nevi dopredu, kolik se techle ohlasu sejde. Cilem bylo ukazat, ze WIFTova rada "tak to necti" je proste z pr*ele blba a spatna.

+1
-9
-1
Je komentář přínosný?

zda se, ze jde o idealni akumulator pro grid energy storage aplikace

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Novým technologiím fandím a držím jim palce, ale zajímala by mne konstrukce nabíječky. Běžný aku do mobilu má cca 10Wh. Když tuto kapacitu chci dostat do aku za 1min tak se jedná o okamžitý příkon 600W (zanedbávám účinnost celého řetězce). V případě, že by tato baterie měla při nabíjení cca 5V tak nabíjecí proud by dosáhl 120A. Ta baterie by musela mít řídící a hlavně výkonovou část elektroniky přímo integrovanou v sobě na principu Step-Down regulátoru. Pak by mmohlo být nabíjecí (napájecí) napětí vyšší, proud nižší. Ta nabíječka by musela být ve stylu dokovací stanice se slušným jističem jak na varnou konvici.
Tak teď ať sebou hodí a dotáhnou tu baterii do konce. To ostatní už je jen o provedení.

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Kdyz uz se bavime o bateriich... sledujete nekdo vyvoj LTO baterii? Zacal bych tim nejzajimavejsim a to jest ze uz se daji koupit... Potom relativne dobrou kapacitou (rekneme polovina li-ion), obrovske nabijeci proudy, vybijeci tez, a mnoho a mnoho cyklu...

Nicmene jak uz tu padlo kazda baterie je vhodna na neco jineho...

li-ion nabizi obrovskou kapacitu a malou hmotnost
lifepo4 nabizi skvelou zivotnost, velkou kapacitu, ale hmotnost 2x vyssi nez li-ion
olovo je vhodne do sberny
lto nabizi kapacitu podobnou jako lifepo4, ale vetsi mnozstvi cyklu a hlavne velmi rychle nabijeni.

Zapomel jsem jeste na nejakou bezne dostupnou baterii, kterou je mozne kdykoliv nabijet?

+1
+8
-1
Je komentář přínosný?

NiCd, NiMH.

+1
-11
-1
Je komentář přínosný?

opravdu ji muzu v jakemkoliv stavu proste dobit? a treba ani ne doplna... rekneme jen co stihnu a pokracovat ve vybijeni? Podle me to tem baterkam moc dobre neudela...

+1
-4
-1
Je komentář přínosný?

Prasácké nabíjení poškozuje všechny typy akumulátorů. Snad s výjimkou údržbového olova či mokrejch kadmiovek, to vydrží moc.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

nastuduj si LTO... Japonci delaji pokusy s autobusy na LTO... pocita se s kratkodobym nabijenim na zastavkach (jen par vterin)

Li ion nesvedci vybity stav a maji se skladovat skoro plne nabite...

Na druhou stranu lifepo4 je uplne jedno v jakem jsou stavu a skladovani ve vybitem stavu nevadi. Nabijeni z jakehokoliv vybiti do jakehokoliv nabiti take nevadi (jen se nesmi do dna vybit a prebit nad maximum)

Cili z hlediska pouzivani je lifepo4 a lto opravdu nejvic blbuvzdorne... o ostatni baterie se musi clovek starat a neco jako mam elektromobil a v baterce zbyva 30% a mam pul hodinky na nabiti... dostanu tam navic 10% si v pripade NiCd i NiMH asi muzes nechat jen zdat...

Proto jsem se ptal na baterie typu nabijim a vybijim kdy chci a na kolik chci (pri dodrzeni maximalnich proudu ze ano...)

PS: ano mas pravdu... louhovky jsem zapomel...

http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium%E2%80%93titanate_battery

http://www.alibaba.com/product-detail/Deep-cycle-Lithium-Titanate-batter...

prvni kousky uz zvladaji 33% kapacity nabit za 5 minut...

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Li-Ion nesvědčí ani vybitý, ani nabitý stav. Mají se skladovat nabité asi zpola. Proto taky v zařízeních (teda hlavně, taky jde o úsporu času a peněz) dostanete v zařízení LiIon nabitou částečně, zatímco eneloopy koupíte nabité.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

no hodne se o tom spekuluje... nekdo rika 75%, nekdo 80%, nekdo 90%... proto jsem tam dal to slovo skoro :)

+1
-11
-1
Je komentář přínosný?

Spekulace o tom vidím poprvé tady, všude jsem viděl to, co říkám já :D

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

NiCd, NiMH .. jsou už dneska překonané ...

Rozumím tomu, že je možné vidět, při citlivosti Li-Ion a ledabylosti výrobců, že se niklovky jeví jako vhodnější volba .. nemám s tím problém.

Nicméně je to už překonaná technologie, která bezesporu má své místo v historii, ale dneska jsou články mnohem lepší.

Osobně pro své experimentální světla používám LiFePO. Li-Ion jsou sice lehčí, ale životnost a proudový odběr .. malé Li-Pol jsou fajn pro testování, ale pro reálný provoz mají velmi špatný poměr cena/délka života. Navíc pokud se poškodí, shoří ... :)

LTO .. vypadají jako sen ... ale ještě jsem je netestoval.

+1
-34
-1
Je komentář přínosný?
+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Běžně dostupnou asi tazatel nemyslel vytaženou někde ze starého krámu. Což je tak nejdostupnější zdroj NiCd dneska.

+1
-9
-1
Je komentář přínosný?

Je to tu plné podivných informací o Lithiových bateriích. Pokusím se uvést pár informací které to uvedou na pravou míru.

Lithiové baterie se dělají v mnoha provedeních podle způsobu užití.
S vysokou hustotou energie ale malými proudy.
S nízkou hustotou energie ale vysokými proudy.
Nabíjet se dají proudy 1-8C vybíjet 2-80C+
Nabíjení by mělo probíhat často aby nedocházelo k vybíjení.
Baterie má omezený počet cyklů od 0-100% na pár stovek ale při polovičním vybití narostě výrazně počet cyklů, proto nabíjet a nabíjet.
Při přebíjení i o pár desetin voltu může dojít k roztržení baterie vnitřní tlak se totiž pohybuje od 1atm při vybité po 5atm při nabíté baterii.

Jak to vím? Letém s modelem helikoptéry která sežere baterii 22V 6000mAh(130Wh) za 4-7minut.
Jedna baterie stojí tisíce a při takové investici se člověk sakra dobře naučí s baterií zacházet. Protože nemá jednu ale několik a nechce dávat takové investice každý rok.

Pro zajímavost motor má příkon 60A palubní elektronika si dalších 10A vezme. To dává vybíjecí proud 12C, baterie je stavěná pro 25C.

+1
-14
-1
Je komentář přínosný?

jj... meril jsem nejaky motor pred reglem a spickove si to vezme i o 80% vic nez je stitkova hodnota... takze baterku mas dimenzovanou fakt presne :)

+1
-13
-1
Je komentář přínosný?

... možná by se slušelo dopsat že ty Lithiové baterie co používáš jsou Li-Polymer. Ty jsou trochu jiné než Li-Ion, né chemicky až tak moc, ale hlavně vnitřní strukturou, kdy elektrody jsou svinuté jako toaleťák - mají obrovskou plochu.

Obyč nejběžnější Li-Ionky co se používají (18650 (má je třeba i Tesla)) davají max jednotky C. Jsou rozdíly, samozřejmě .. ale už i při 2C se začínají zahřívat, i ty lepší kusy. Li-Poly při 2C ani neví že se něco děje ..

Jinak souhlas .. o baterie je třeba se starat ... nebo to docela zabolí ... :)

+1
-18
-1
Je komentář přínosný?

Toho jsem si vědom proto jsem psal všeobecně Lithiové baterie :)

Udivuje mě, že tesla používá Li-ion, to kvůli bezpečnosti? Li-pol jsou dimenzované na vysoké vybíjecí i nabíjecí proudy, jo se mi zdá pro elektromobil ideální kombinace.

+1
-6
-1
Je komentář přínosný?

.. jn, je to zvláštní, navíc ve velikosti 18650. Osobně si myslím, že je to kvůli ceny. Fabriky v číně produkují mraky těchto válečků, jsou téměř v každém laptopu. Momentálně Tesla spolu s Panasonicem staví někde v kalifornii obří továrnu právě na ony Li-Ion válečky .. jak tomu říkám ... :)

Nicméně, teď když se nad tím zamýšlím, tak asi zmíněné Li-Ionky nabízí nejvýhodnější poměr cena/životnost/hmotnost/odběr. Myslím tím, že ty Li-Ion válečky jsou dostatečné levné, zároveň lehké, žijí déle než Li-Poly a dávají dostatečně přijatelný odběr C. Li-Poly v pohodě vybijete za 15min, ale jsou dražší a vydrží kratší dobu. LiFePO jsou zase 2× těžší a větší. To jsou parametry jdoucí proti sobě. Proto si myslím že zvolili jak zvolili.

Má to však svou cenu. Battery management, při takto obrovském množství článků, musí být (a je) velmi komplikovaný, chcete-li zaručit spolehlivost a bezpečnost. Články se během maximálního výkonu Tesla Roadsteru, zahřívají tak, že jsou chlazeny kapalinou(!) ... :)

Troufnu si dokonce tvrdit, že battery management u Tesly Roadsteru je asi to nejsofistikovanější co v tom autě je ... (ano nVidia Tegra bude asi složitější, ale pro tuto chvíli toto zanedbejme :) )

Myslím si že je to dobře. Berou technologii bateriových článků, ke kterému přidají své know-how a využijí potenciál Li-Ion až k samé hranici. A opravdu ve spotřebním zboží jako různé ruční nářadí a domácí spotřebiče pokročilý battery management nehledejme. Vyjma laptopů, tam to ale zase "kurví" wear level .... :) ... si člověk nevybere ..... :)

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

to ze se clanky chladi vodou jsem nevedel... mel jsem za to ze kapacita tech baterek je dostatecne velka na to aby trvale 2C stacilo...

+1
+7
-1
Je komentář přínosný?

Omrkni nějaké fan blogy o Tesle o chlazení battery pack in model tesla S, nasel se magor co teslu koupil a ten pack pak rozebral, jsou z toho fotky..ano vše je chkazeni vodou neb moc C i vnitrní odpor...

+1
-9
-1
Je komentář přínosný?

.. kapacita na odběr nemá vliv v tom smyslu že 2C je vždy 2×aktuální kapacita .. což ale asi víš ..

Co mám zkušenost tak 2C je dost i na lepší Li-Ion 18650 články. Ty nejlepší jsem v ruce neměl, to je pravda, ale ty co jsem zkoušel se při 2C docela dost zahřívali ... >37°C ... a to si myslím že je dost.

Proto ta voda (kapalina) a hi-tech battery management ... 2C znamená vybít článek za 30min.

Cituji Teslu:
"The pack weighs 990 pounds, stores 56 kWh of electric energy, and delivers up to 215 kW of electric power. "

Což zanamená špičkově cca 4C .. pro Li-Pol lačes, pro válečky je to hodně, byť špičkově, občas, po celou dobu životnosti. Je to výkonný roadster, tak asi podle toho se s ním bude jezdit.

Při představě že se jedná o produkční automobil ve které je těch článků velmi mnoho (6800 (to jsou blázni .. :) )) a prodali jich více než 2000, musí používat velmi kvalitní ověřené články, aby si zajistili stabilní produkt ... pak vlastní továrna na válečky dává smysl, mají-li v plánu růst.

+1
-11
-1
Je komentář přínosný?

Battery management v Boeingu 787 bude pravděpodobně ještě sofistikovanější, než v Tesle, ale stejně jim ty LiIonky v jednom kuse někde hořely. Zcela bezpečné a kór na takové použití prostě LiIon nejsou. A to si radši nepředstavuju bouračku. To už radši s benzínem.

+1
-9
-1
Je komentář přínosný?

O pár desetin voltu :D Samozřejmě, proto jsou taky nabíjecí obvody daleko přesnější a výrobci to mají přesně nastaveno, aby to přece jenom pár cyklů vydrželo, ale vymáčkli z toho nejvyšší kapacitu.

+1
-10
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.