CDR.cz - Vybráno z IT

Co o vás všechno ví Google a Facebook?

Zdroj: Shuttestock

V dnešní době se společnost Google a Facebook (nyní Meta) staly nedílnou součástí našich životů. Používáme jejich služby denně – od vyhledávání informací po sociální komunikaci, sdílení fotek a sledování videí. Ale za tuto pohodlnost platíme osobními údaji. V tomto článku si podrobně rozebereme, jaké informace o nás tyto společnosti sbírají, jak je využívají a co můžete udělat pro ochranu svého soukromí.

1. Jaké údaje Google o vás shromažďuje?

Google poskytuje široké spektrum služeb – od vyhledávače, přes Gmail, YouTube, Mapy, Google Ads, Google Analytics a další. Každá z těchto služeb sbírá různé typy dat:

a) Vyhledávání

Když používáte Google jako vyhledávač, automaticky se ukládá každý dotaz, který zadáte. Google ví, co hledáte, kdy to hledáte, a také z jakého zařízení nebo místa. Tyto údaje jsou použity k personalizaci výsledků vyhledávání a zlepšení reklamy, kterou vám Google zobrazuje. Navíc si Google uchovává historii vašich kliknutí, takže může odhadnout, co vás nejvíce zajímá.

b) Poloha

Google Mapy a Android zařízení sbírají údaje o vaší poloze. Pokud máte zapnuté sledování polohy, Google sleduje, kde se nacházíte, kam cestujete, jak často se tam vyskytujete a jakým způsobem se pohybujete (chůze, kolo, auto). Tyto informace jsou využívány k nabízení relevantnějších míst a lepšího plánování tras.

c) YouTube

Každé video, které sledujete nebo vyhledáváte na YouTube, je uloženo. Google ví, jaké typy obsahu preferujete, kolik času strávíte na YouTube a které reklamy jste viděli či přeskočili. Na základě toho jsou vám doporučována nová videa a personalizované reklamy.

d) Gmail

Google skenuje obsah vašich e-mailů, aby mohl poskytovat relevantní reklamy. Například, pokud často dostáváte e-maily týkající se cestování, Google vám může nabídnout reklamy na levné letenky nebo hotely. I když Google tvrdí, že to dělá automatizovaně a neporušuje vaše soukromí, je to stále citlivá záležitost.

e) Google Assistant a hlasové příkazy

Pokud používáte Google Assistant nebo zadáváte hlasové příkazy na Google, společnost uchovává záznamy těchto interakcí. Každý váš příkaz nebo dotaz je uložen, včetně vašich hlasových záznamů, a Google je analyzuje pro zlepšení svých služeb.

f) Nákupy a aktivity na webu

Google má také přehled o tom, co nakupujete, jaké weby navštěvujete a jaké aplikace používáte. Google sleduje, kdy navštívíte weby, které používají jeho analytické nástroje (Google Analytics) nebo reklamní platformy (Google Ads), čímž získává údaje o vaší online aktivitě mimo jeho služby.

g) Zdravotní údaje a aplikace třetích stran

Pokud používáte zařízení s operačním systémem Android, Google má přístup k údajům z aplikací třetích stran, včetně těch, které sledují vaši fyzickou aktivitu a zdraví. Ačkoli Google uvádí, že tyto údaje využívá pro vylepšení uživatelské zkušenosti, jedná se o velmi citlivé informace.

Zdroj: Shutterstock

2. Jaké údaje shromažďuje Facebook (Meta)?

Facebook, nyní Meta, provozuje kromě hlavní platformy také Instagram, Messenger a WhatsApp. Tyto služby sbírají podobně široké spektrum údajů jako Google.

a) Osobní údaje

Když si vytvoříte účet na Facebooku, poskytujete osobní údaje jako jméno, datum narození, e-mailovou adresu, telefonní číslo a případně i informace o vzdělání, zaměstnání a vztazích. Tyto údaje jsou klíčové pro zacílení reklamy.

b) Sociální interakce

Facebook monitoruje, s kým komunikujete, jak často si píšete, jaké příspěvky komentujete a lajkujete. Na základě toho Meta vytváří sociální grafy, které zobrazují, jak jste propojeni s ostatními uživateli.

c) Záliby a preference

Facebook sleduje, jaký obsah sledujete, lajkujete a sdílíte, a také reklamy, na které klikáte. To vše slouží k vytvoření vašeho osobního profilu, který je základem pro zacílení personalizovaných reklam. Facebook sleduje nejen příspěvky od přátel, ale také veřejné příspěvky, které si prohlížíte.

d) Geolokace

Facebook má přístup k vaší poloze přes mobilní aplikaci. Pokud ji máte zapnutou, může sledovat vaše pohyby a nabízet vám například doporučení míst nebo přátel v okolí.

e) Fotografie a videa

Facebook analyzuje fotografie a videa, které nahráváte. Používá technologii rozpoznávání obličejů, aby automaticky označil lidi na fotografiích. I když společnost tuto funkci začíná v některých oblastech omezovat, stále si uchovává velké množství vizuálních údajů.

f) Messenger a WhatsApp

I když Meta tvrdí, že zprávy na Messengeru a WhatsAppu jsou šifrované, zaznamenává, kdy a komu zprávy posíláte, jaké soubory sdílíte a kde se nacházíte při používání těchto aplikací. Tyto údaje slouží ke zlepšení služeb a zacílení reklamy.

g) Aktivity na jiných webech

Díky sledovacímu pixelu a tlačítkům "Like" a "Sdílet", které jsou rozšířené na mnoha webech, Facebook sleduje, jaké stránky navštěvujete i mimo jeho platformu. To mu umožňuje vytvořit ještě detailnější obraz o vašich zájmech a chování na internetu.

3. Proč Google a Facebook tyto údaje sbírají?

Hlavním důvodem, proč tyto společnosti shromažďují údaje, je cílená reklama. Získané informace jsou použity k tomu, aby vám mohli nabídnout personalizovanou reklamu, která je relevantnější a má vyšší šanci, že na ni kliknete nebo provedete nákup. Reklama tvoří hlavní zdroj příjmů těchto gigantů.

Například Google využívá data ke zlepšení svého reklamního systému Google Ads. Inzerenti mohou cílit na uživatele podle jejich věku, pohlaví, zájmů, polohy, zařízení a chování online.

Facebook (Meta) poskytuje podobné nástroje pro inzerenty. Společnosti mohou cílit reklamy podle uživatelských interakcí, zájmů a demografických údajů.

Zdroj: Shutterstock

4. Jak můžete omezit sběr vašich dat?

Pokud vám sběr dat ze strany těchto společností vadí, existuje několik způsobů, jak můžete své údaje chránit:

  • Nastavení soukromí: Google i Facebook nabízí podrobná nastavení soukromí. U Google můžete například vypnout personalizaci reklam, vypnout sledování polohy a spravovat historii vyhledávání. U Facebooku můžete omezit, kdo vidí vaše příspěvky a jak jsou vaše data využívána k reklamním účelům.
  • Používejte anonymní prohlížení: Mnohé prohlížeče nabízí režim anonymního prohlížení, který neukládá historii hledání ani soubory cookies. Tím omezíte schopnost těchto společností vás sledovat online.
  • Sledování polohy: Vypněte sledování polohy na svém telefonu nebo omezte aplikacím přístup k těmto datům.
  • Zabezpečení účtu: Používejte dvoufaktorovou autentizaci a pravidelně kontrolujte, kdo má přístup k vašemu účtu.

Závěr

Google a Facebook (Meta) sbírají ohromné množství dat o svých uživatelích. Tyto informace využívají především k cílení reklamy, což jim umožňuje zůstat bezplatnými službami. Na vás je rozhodnout, jakouGoogle a Facebook shromažďují o uživatelích velké množství informací, přičemž tyto údaje používají k personalizaci služeb, zlepšení uživatelského zážitku a především k cílení reklamy. Tento článek se zaměří na to, co přesně o vás tyto technologické giganty vědí, proč tyto údaje shromažďují a jak můžete své soukromí ochránit.

Co o vás ví Google?

Google, jakožto poskytovatel širokého spektra služeb (např. Google Search, Gmail, YouTube, Google Maps, Android), má přístup k různým typům osobních údajů. Pojďme se podívat na některé z nich:

1. Vaše vyhledávání a aktivita na internetu

Každý dotaz, který zadáte do Google vyhledávače, je zaznamenán. Google si pamatuje nejen, co jste hledali, ale také kdy a odkud. Navíc si ukládá historii toho, na jaké odkazy jste klikli, čímž si vytváří obraz o vašich zájmech.

2. Poloha

Google sleduje, kde se nacházíte, pokud máte povolené sledování polohy (např. v Google Mapách nebo na Androidu). Tyto údaje používá pro zlepšení funkcí, jako je doporučování restaurací v okolí nebo optimální trasy, ale zároveň i pro cílení reklamy.

3. YouTube

Každé video, které sledujete, komentujete nebo na něj reagujete, Google zaznamenává. Tyto údaje pak používá k doporučování dalších videí, která by vás mohla zajímat, a k zobrazování personalizovaných reklam.

4. E-maily

Google analyzuje obsah vašich e-mailů v Gmailu pro lepší cílení reklamy. I když tvrdí, že nečte e-maily ručně, jeho algoritmy prohledávají obsah za účelem poskytování kontextových reklam.

5. Nakupování a online aktivity

Google může sledovat vaše nákupní zvyklosti, a to jak prostřednictvím jeho vlastních nástrojů, jako je Google Shopping, tak i prostřednictvím analytických nástrojů (např. Google Analytics), které jsou na mnoha webových stránkách.

Co o vás ví Facebook?

Facebook (Meta) shromažďuje údaje jak na své sociální síti, tak na Instagramu a WhatsAppu. Jejich sběr údajů se rozšiřuje také na vaše aktivity mimo samotné platformy. Jaké údaje konkrétně shromažďují?

Zdroj: Shutterstock

1. Vaše osobní informace

Při registraci na Facebooku poskytujete základní údaje, jako je jméno, datum narození, místo bydliště, e-mail a telefonní číslo. Tyto informace Facebook využívá pro personalizaci služeb a reklamy.

2. Sociální interakce

Facebook sleduje, s kým komunikujete, jak často a jakým způsobem (příspěvky, komentáře, zprávy). Na základě toho vytváří sociální graf, který znázorňuje vaše propojení s ostatními lidmi na platformě.

3. Obsah, který sdílíte

Každý příspěvek, který zveřejníte, každá fotka, kterou nahrajete, nebo video, které sledujete, je zaznamenán. Facebook analyzuje, jaký obsah preferujete, aby vám mohl nabídnout další relevantní příspěvky či reklamy.

4. Vaše poloha

Pokud máte v aplikaci povolený přístup k poloze, Facebook sleduje, kde se nacházíte. Tyto informace mohou být použity k doporučení událostí ve vašem okolí, ale i k cílení reklamy na základě vaší aktuální lokace.

5. Aktivity mimo platformu

Pomocí nástrojů jako Facebook Pixel sleduje, co děláte mimo platformu – například na jaké produkty jste se dívali na e-shopech, což mu umožňuje zobrazit vám relevantní reklamy na tyto produkty i na Facebooku.

Proč Google a Facebook shromažďují tyto údaje?

Primárním důvodem sběru údajů je cílení reklamy. Tyto společnosti poskytují většinu svých služeb zdarma a náklady pokrývají právě z výnosů z reklam. Inzerenti mohou prostřednictvím Google Ads nebo Facebook Ads cílit na konkrétní uživatele podle jejich zájmů, polohy, věku, pohlaví a dalších kritérií.

Cílená reklama je pro inzerenty efektivnější, protože zvyšuje pravděpodobnost, že uživatel na reklamu klikne a provede nákup. Z toho důvodu společnosti Google a Meta investují do stále sofistikovanějších způsobů shromažďování a analýzy údajů, aby poskytovaly co nejpřesnější cílení.

Jak se chránit?

Existuje několik způsobů, jak můžete omezit množství dat, které o vás tyto společnosti shromažďují:

  1. Nastavení soukromí: Obě platformy nabízejí možnost nastavení soukromí. U Google můžete vypnout personalizaci reklam, omezit sledování polohy a spravovat svou historii vyhledávání. U Facebooku můžete omezit, kdo vidí vaše příspěvky, a také můžete spravovat, jak je využívána vaše aktivita mimo platformu.
  2. Omezit sledování polohy: Vypnutí sledování polohy na vašem zařízení nebo omezení přístupu aplikací k těmto údajům může značně snížit množství informací, které o vás společnosti sbírají.
  3. Používání anonymních režimů: Některé prohlížeče nabízejí režim anonymního prohlížení, který neukládá historii vyhledávání ani cookies, což omezuje sledování vaší aktivity.
  4. Blokování reklamních sledovačů: Existují nástroje a rozšíření prohlížečů (např. AdBlock, Ghostery), které vám umožní blokovat reklamní sledovače, a tím zabránit cílení reklamy na základě vaší online aktivity.
  5. Pravidelná kontrola údajů: Pravidelně si prohlížejte data, která o vás Google a Facebook uchovávají, a pokud zjistíte, že některé informace jsou nepřesné nebo zastaralé, můžete je upravit nebo smazat.

Závěr

Technologické společnosti, jako jsou Google a Facebook, o nás vědí opravdu hodně. Znalost těchto údajů jim umožňuje poskytovat uživatelům personalizované služby a především cílit na ně relevantní reklamy. Je na vás, zda jste s touto úrovní sledování spokojeni, nebo zda se rozhodnete omezit množství sdílených údajů. Důležité je, abyste byli informováni o tom, jaké údaje jsou sbírány, a mohli podle toho jednat.

Diskuse ke článku Co o vás všechno ví Google a Facebook?

Čtvrtek, 19 Září 2024 - 11:05 | Hirogen | Navíc v článku chybí několik důležitých faktů: -...
Čtvrtek, 19 Září 2024 - 07:14 | eXponencial | jedine naozaj funckne riesenie je nepouzivat...

Zobrazit diskusi