Stejně by mě zajímalo, jestli za ty nedokonalé překlady, kde oproti zdroji změníte jen 5 lidí za dav, něco původním autorům platíte?
Nicméně apriori je ten problém nesmyslný. Jistě vědci, když na něco dostanou dotaci, tak budou zkoumat cokoli, ale v reálu, nemá řízení AI, která bude muset dělat morální rozhodnutí, žádný smysl.
Pokud mají být povolené samořiditelné systémy aut, tak nutnou podmínkou musí být, že k podobné situaci vůbec nedojde. AI musí předvídat možnost vzniku podobné situace a zabránit jí ještě před tím než by mohla nastat.
Auto teda v tomto případě samo zastaví dříve než dojede k oboum skupinám lidí na obou stranách silnice. (tečka)
+1
+1
-1
Je komentář přínosný?
Stejně by mě zajímalo, jestli
RedMaX https://cdr.cz/profil/redmarx
15. 3. 2024 - 11:33https://cdr.cz/clanek/dav-lidi-nebo-jen-jeden-chodec-jak-chatgpt-resi-moralni-dilemata-v-autosektoru/diskuseStejně by mě zajímalo, jestli za ty nedokonalé překlady, kde oproti zdroji změníte jen 5 lidí za dav, něco původním autorům platíte?
Nicméně apriori je ten problém nesmyslný. Jistě vědci, když na něco dostanou dotaci, tak budou zkoumat cokoli, ale v reálu, nemá řízení AI, která bude muset dělat morální rozhodnutí, žádný smysl.
Pokud mají být povolené samořiditelné systémy aut, tak nutnou podmínkou musí být, že k podobné situaci vůbec nedojde. AI musí předvídat možnost vzniku podobné situace a zabránit jí ještě před tím než by mohla nastat.
Auto teda v tomto případě samo zastaví dříve než dojede k oboum skupinám lidí na obou stranách silnice. (tečka)https://cdr.cz/clanek/dav-lidi-nebo-jen-jeden-chodec-jak-chatgpt-resi-moralni-dilemata-v-autosektoru/diskuse#comment-1449114
+
Vždycky jsem si říkal, že nejzásadnější rozdíl mezi člověkem a AI při řízení auta plyne z toho, že AI má čas se rozhodnout. U lidí je ona otázka spíše akademická, protože pokud se někdo dostane do takové situace, většinou stačí už jen utrousit nadávku, nebo se mu začne před očima přehrávat celý život.
+1
+1
-1
Je komentář přínosný?
Vždycky jsem si říkal, že
DrStr https://cdr.cz/autor/drstr
15. 3. 2024 - 14:35https://cdr.cz/clanek/dav-lidi-nebo-jen-jeden-chodec-jak-chatgpt-resi-moralni-dilemata-v-autosektoru/diskuseVždycky jsem si říkal, že nejzásadnější rozdíl mezi člověkem a AI při řízení auta plyne z toho, že AI má čas se rozhodnout. U lidí je ona otázka spíše akademická, protože pokud se někdo dostane do takové situace, většinou stačí už jen utrousit nadávku, nebo se mu začne před očima přehrávat celý život.https://cdr.cz/clanek/dav-lidi-nebo-jen-jeden-chodec-jak-chatgpt-resi-moralni-dilemata-v-autosektoru/diskuse#comment-1449156
+
Systémy autonomního řízení a ai mají jedno velké omezení. Jsou tak jen tak jak dobré bylo jejich naprogramování. V reálném světě je příliš mnoho věcí, které je zmatou a nelze je naprogramovat. Třeba obyčejný igelitový pytlík letící vzduchem. Nemá tvar, který by šel rozeznat kamerou, radar ho nedetekuje. Jak na tohle systém zareaguje? Tyhle systémy fungují jen v kontrolovaném prostředí. Všude jinde je musí hlídat člověk a ten je pak i zodpovědný za jejich chyby.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Systémy autonomního řízení a
Vojtech Nekvapil https://cdr.cz/profil/woyta
17. 3. 2024 - 10:11https://cdr.cz/clanek/dav-lidi-nebo-jen-jeden-chodec-jak-chatgpt-resi-moralni-dilemata-v-autosektoru/diskuseSystémy autonomního řízení a ai mají jedno velké omezení. Jsou tak jen tak jak dobré bylo jejich naprogramování. V reálném světě je příliš mnoho věcí, které je zmatou a nelze je naprogramovat. Třeba obyčejný igelitový pytlík letící vzduchem. Nemá tvar, který by šel rozeznat kamerou, radar ho nedetekuje. Jak na tohle systém zareaguje? Tyhle systémy fungují jen v kontrolovaném prostředí. Všude jinde je musí hlídat člověk a ten je pak i zodpovědný za jejich chyby.https://cdr.cz/clanek/dav-lidi-nebo-jen-jeden-chodec-jak-chatgpt-resi-moralni-dilemata-v-autosektoru/diskuse#comment-1449259
+
Nemusí to být dokonalé, stačí když to má nehodovost 10x (20x, 100x...) menší než průměrný řidič.
Člověku kterému to zabije partnerku / dítě / rodiče se to bude hodně špatně akceptovat, zvlášť pokud to bude chyba, kterou by "normální" řidič neudělal. Ale zase je potřeba vzít v potaz těch 9/19/99 zachráněných životů (pokud bychom se bavili o smrtelných nehodách).
Jiné kritérium podle kterého to hodnotit moc nevidím. Dokonalé to nebude nikdy, výše zmíněná statistika je pro mě osobně OK.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Nemusí to být dokonalé, stačí
Ondřej Petržilka https://cdr.cz/profil/pixel-0
17. 3. 2024 - 15:14https://cdr.cz/clanek/dav-lidi-nebo-jen-jeden-chodec-jak-chatgpt-resi-moralni-dilemata-v-autosektoru/diskuseNemusí to být dokonalé, stačí když to má nehodovost 10x (20x, 100x...) menší než průměrný řidič.
Člověku kterému to zabije partnerku / dítě / rodiče se to bude hodně špatně akceptovat, zvlášť pokud to bude chyba, kterou by "normální" řidič neudělal. Ale zase je potřeba vzít v potaz těch 9/19/99 zachráněných životů (pokud bychom se bavili o smrtelných nehodách).
Jiné kritérium podle kterého to hodnotit moc nevidím. Dokonalé to nebude nikdy, výše zmíněná statistika je pro mě osobně OK.https://cdr.cz/clanek/dav-lidi-nebo-jen-jeden-chodec-jak-chatgpt-resi-moralni-dilemata-v-autosektoru/diskuse#comment-1449263
+
Jel jsem dneska autem (Hyundai i30) a furt mi to rvalo volantem do příkopu, tak jsem přibrzdil u krajnice a dlouhým podržením tlačítka na volantu vypnul "chytré" řízení v pruhu, pak už to bylo dobrý. :-)
Jako nefunguje jim takováhle blbost, od systémů autonomního řízení jsme vzdáleni na míle.
+1
+1
-1
Je komentář přínosný?
Jel jsem dneska autem
RedMaX https://cdr.cz/profil/redmarx
17. 3. 2024 - 18:38https://cdr.cz/clanek/dav-lidi-nebo-jen-jeden-chodec-jak-chatgpt-resi-moralni-dilemata-v-autosektoru/diskuseJel jsem dneska autem (Hyundai i30) a furt mi to rvalo volantem do příkopu, tak jsem přibrzdil u krajnice a dlouhým podržením tlačítka na volantu vypnul "chytré" řízení v pruhu, pak už to bylo dobrý. :-)
Jako nefunguje jim takováhle blbost, od systémů autonomního řízení jsme vzdáleni na míle.https://cdr.cz/clanek/dav-lidi-nebo-jen-jeden-chodec-jak-chatgpt-resi-moralni-dilemata-v-autosektoru/diskuse#comment-1449272
+
Stejně by mě zajímalo, jestli za ty nedokonalé překlady, kde oproti zdroji změníte jen 5 lidí za dav, něco původním autorům platíte?
Nicméně apriori je ten problém nesmyslný. Jistě vědci, když na něco dostanou dotaci, tak budou zkoumat cokoli, ale v reálu, nemá řízení AI, která bude muset dělat morální rozhodnutí, žádný smysl.
Pokud mají být povolené samořiditelné systémy aut, tak nutnou podmínkou musí být, že k podobné situaci vůbec nedojde. AI musí předvídat možnost vzniku podobné situace a zabránit jí ještě před tím než by mohla nastat.
Auto teda v tomto případě samo zastaví dříve než dojede k oboum skupinám lidí na obou stranách silnice. (tečka)
Vždycky jsem si říkal, že nejzásadnější rozdíl mezi člověkem a AI při řízení auta plyne z toho, že AI má čas se rozhodnout. U lidí je ona otázka spíše akademická, protože pokud se někdo dostane do takové situace, většinou stačí už jen utrousit nadávku, nebo se mu začne před očima přehrávat celý život.
Systémy autonomního řízení a ai mají jedno velké omezení. Jsou tak jen tak jak dobré bylo jejich naprogramování. V reálném světě je příliš mnoho věcí, které je zmatou a nelze je naprogramovat. Třeba obyčejný igelitový pytlík letící vzduchem. Nemá tvar, který by šel rozeznat kamerou, radar ho nedetekuje. Jak na tohle systém zareaguje? Tyhle systémy fungují jen v kontrolovaném prostředí. Všude jinde je musí hlídat člověk a ten je pak i zodpovědný za jejich chyby.
Nemusí to být dokonalé, stačí když to má nehodovost 10x (20x, 100x...) menší než průměrný řidič.
Člověku kterému to zabije partnerku / dítě / rodiče se to bude hodně špatně akceptovat, zvlášť pokud to bude chyba, kterou by "normální" řidič neudělal. Ale zase je potřeba vzít v potaz těch 9/19/99 zachráněných životů (pokud bychom se bavili o smrtelných nehodách).
Jiné kritérium podle kterého to hodnotit moc nevidím. Dokonalé to nebude nikdy, výše zmíněná statistika je pro mě osobně OK.
Jel jsem dneska autem (Hyundai i30) a furt mi to rvalo volantem do příkopu, tak jsem přibrzdil u krajnice a dlouhým podržením tlačítka na volantu vypnul "chytré" řízení v pruhu, pak už to bylo dobrý. :-)
Jako nefunguje jim takováhle blbost, od systémů autonomního řízení jsme vzdáleni na míle.
Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.