CDR.cz - Vybráno z IT

Diskuse k Dav lidí nebo jen jeden chodec: Jak ChatGPT řeší morální dilemata v autosektoru?

Stejně by mě zajímalo, jestli za ty nedokonalé překlady, kde oproti zdroji změníte jen 5 lidí za dav, něco původním autorům platíte?

Nicméně apriori je ten problém nesmyslný. Jistě vědci, když na něco dostanou dotaci, tak budou zkoumat cokoli, ale v reálu, nemá řízení AI, která bude muset dělat morální rozhodnutí, žádný smysl.
Pokud mají být povolené samořiditelné systémy aut, tak nutnou podmínkou musí být, že k podobné situaci vůbec nedojde. AI musí předvídat možnost vzniku podobné situace a zabránit jí ještě před tím než by mohla nastat.
Auto teda v tomto případě samo zastaví dříve než dojede k oboum skupinám lidí na obou stranách silnice. (tečka)

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Vždycky jsem si říkal, že nejzásadnější rozdíl mezi člověkem a AI při řízení auta plyne z toho, že AI má čas se rozhodnout. U lidí je ona otázka spíše akademická, protože pokud se někdo dostane do takové situace, většinou stačí už jen utrousit nadávku, nebo se mu začne před očima přehrávat celý život.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Systémy autonomního řízení a ai mají jedno velké omezení. Jsou tak jen tak jak dobré bylo jejich naprogramování. V reálném světě je příliš mnoho věcí, které je zmatou a nelze je naprogramovat. Třeba obyčejný igelitový pytlík letící vzduchem. Nemá tvar, který by šel rozeznat kamerou, radar ho nedetekuje. Jak na tohle systém zareaguje? Tyhle systémy fungují jen v kontrolovaném prostředí. Všude jinde je musí hlídat člověk a ten je pak i zodpovědný za jejich chyby.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Nemusí to být dokonalé, stačí když to má nehodovost 10x (20x, 100x...) menší než průměrný řidič.
Člověku kterému to zabije partnerku / dítě / rodiče se to bude hodně špatně akceptovat, zvlášť pokud to bude chyba, kterou by "normální" řidič neudělal. Ale zase je potřeba vzít v potaz těch 9/19/99 zachráněných životů (pokud bychom se bavili o smrtelných nehodách).

Jiné kritérium podle kterého to hodnotit moc nevidím. Dokonalé to nebude nikdy, výše zmíněná statistika je pro mě osobně OK.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Jel jsem dneska autem (Hyundai i30) a furt mi to rvalo volantem do příkopu, tak jsem přibrzdil u krajnice a dlouhým podržením tlačítka na volantu vypnul "chytré" řízení v pruhu, pak už to bylo dobrý. :-)

Jako nefunguje jim takováhle blbost, od systémů autonomního řízení jsme vzdáleni na míle.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.