CDR.cz - Vybráno z IT

Diskuse k Filmy se zrychlují z 24 na 48 snímků za sekundu. HFR možná bude nový standard

Thomas Edison said that 46 frames per second was the minimum: "anything less will strain the eye."

Tedy vazne smesne, ze se s tim prislo az ted .... osobne si myslim, ze lidske oko dokaze pro plynuly dej rozhodne rozlisit viz nez 60FPS .... ta hranice bude minimalne 200FPS pro aspon trochu realisticky plynule deje ... mozna i vic, proc jinak by se delaly 800Hz plazmy a 1kHz OLEDy ne? Jako pulka bude urcite marketing, takze verim, ze treba 500Hz uz bude fakt dostatecne a kdovi jestli se bude dat poznat 1kHz .... nicmene je treba si uvedomit, ze realny svet je spojity (na kvantove urovni:o), takze nic neni dost dobre:) 60FPS rozhodne ne! Idealne by byl standard takovych 120FPS IMHO.
Jinak nevite jestli uz existuje nejaky pouzitelny filtr (idealne samozrejme zretezeny do DX, cili univerzalni) pro zvyseni snimkove frekvence na PC? Vim, ze neco bylo, ale jelo to jen v obskurnich prehravacich .... vypocetne to neni nic sloziteho.

+1
-7
-1
Je komentář přínosný?

60 fps je dobrý základ, o vyšší frekvenci se může postarat interpolátor. Tam interpolace už nevypadá tak divně, jako interpolace z 24 fps. U 48 fps je škoda, že to není standardizováno v televizní technice.
Ten univerzálně použitelný filtr je např. tu http://www.svp-team.com/

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Presne to jsem nasel:) Zkousel jsi to? Videl jsem, ze to ma i MPC-HT, coz je muj vychozi prehravac, takze by to bylo maximalne rulezni:)

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

Funguje, ale jak u čeho a je potřeba celkem výkonný počítač. Umí akcelerovat přes GPU, ale také je to model od modelu. Chce to vyzkoušet. Já měl u některých videí rozjetý zvuk a obraz.

+1
-20
-1
Je komentář přínosný?

Ja to pouzivam a je to vyborna vec. Ale treba si davat pozor na video, aby ho dokazala akcelerovat grafika, inak ma s FullHD videom problem aj Corei5 2500K.

A SVP obsahuje aj program na prehravanie YT videii so 60FPS.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Hm, toz tak to bude pekne smecko .... mpeg ma v sobe primo vektory pohybu a udelat meziclanky musi byt docela hracka ...

+1
-20
-1
Je komentář přínosný?

Není to tak jednoduché. Ty pohybové vektory v mpegu jsou optimalizované na kompresi, ne na pohyb. Ve ffdshow (nevím zda i jinde) se pohybové vektory dají zobrazit a divil by ses, jak neučesané jsou. Pokud by se použily pro interpolaci, bylo by to plné artefaktů.

+1
+9
-1
Je komentář přínosný?

Ona problematika frekvence zaznamu a jejiho dopadu na cloveka je dost slozita.

Nejde jen o to kolik se cloveku ukaze obrazku, ale i o tom jakych. Tim padem zaznam natoceny 60Hz pusteny ve 30Hz vypada podstatne jinak nez 24Hz/24Hz kinofilm. Je to dobre videt na ukazkach z kamer jako je GoPro. Obraz je proste "jiny".

Obnovovani frekvence u plazmy jsou o necem jinem. Tam jde predevsim o to jak rychle dokaze plazma prejit z jednoho snimku do druheho a je potreba aby to bylo aspon rychleji nez kolik je zdroj obrazu. 500Hz obrazovka pri 25Hz zaznamu znamena, ze 1/20 doby zobrazeni snimku dochazi k prepinani 19/20 je videt snimek. Pustit na takovem obrazovce 125Hz zaznam by znamenalo, ze 1/4 casu snimku bude trvat prepinani a 3/4 bude zobrazeny. To uz zni jako problem. mozna! Osobne nevim jestli je potreba mit rychlost obrazovky dostatecne velkou vuci zdroji obrazu nebo vuci schopnosti oka. Pravdepodobne tam bude nejaka zakerna zavislost, stejne jako je to u zvuku.

Proste to neni jednoduchy.

+1
-18
-1
Je komentář přínosný?

Jackson to vyřešil kompromisní expoziční dobou, která je na 48 fps trochu delší, zatímco na 24 fps poněkud kratší, ale ne zas tolik. Ale i tak mu to ve 24 fps cuká nemálo.

+1
-14
-1
Je komentář přínosný?

U tech gopro a podobnych smecek jde o to, ze tam je pri slusnem osvitu rychla uzaverka .... vlastne je to tak i u beznych kamer, ikdyz treba co mam ja panasonic, tak myslim, ze tam dela umele blur ikdyz je to 60FPS.
No a rychla uzaverka proste dela trhane sceny. Proto se pak ve filmech dela postprocesingem blur, ze je sice kazdy jednotlivy snimek trosku rozmazany, ale ve finale se zda byt i tech 24FPS celkem plynule.
Pak je samozrejme problem u hloupych ripu, kdy se jeste predelava snimkova frekvence a zaroven na to nekdo pusti nejaky sharpener filtr, tak se na to neda divat, jak je to cukane .....

U tech plazem bych cekal, ze dokocitava snimky mezi jednotlivyma frejmama .... mame televizu panasonic a ta to treba dela, pul vteriny po prepnuti programu se to normalne 25Hz cuka a pak je to krasne plynule, rozdil jak svina, proto bych chtel neco takoveho i na PC, proste takovy ten twixxer nebo jak se to jmenuje:) U klasickeho mpegu to musi byt silene jednoduchy vypocet, protoze mpeg obsahuje primo pohybove vektory, tak spocitat morph mezi dvema snimky musi byt otazka chvilky:)

+1
-6
-1
Je komentář přínosný?

800Hz plasmy se spolehlive delaji bo marketing. Osobne myslim, ze nejmene polovina lidi bude mit tu hranici mezi 50 a 60 fps, nahodne vyjimky a lidi co trenuji neco co vyzaduje rychle oko (kouzelnici, hraci rulety, vystupni kontrola efektu ...) to vytahnou rekneme na 90, mozna 120.

Neplet si frekvenci blikani kterou jsi schopen zaregistrovat jako blikani s frekvenci se kterou dokazes vnimat snimky. Proti blikani staci dat kazdy snimek 2x nebo jednoduse neblikat.

A mimochodem, v realnem svete je spojite svetelne spektrum, ale lidem je vetsina spektra ukradena a vetsine po pravde staci obraz namixovany ze 3-4 barev.

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

No to pozor, treba kdyz jsem hral UT na 100FPS, tak kdyz se clovek otocil, tak sice to bylo plynule, ale nebylo to plynule:) Bylo i tak videt, ruzne hrany, proste ani 100Hz neni ani vzdalene to, co muze lidske oko zachytit, kdyz se treba otocis na zidli:) Ale problem je v tom, ze kdyz se clovek toci, tak tam ma pak ten blur a zda se to plynule. Proto pripada plynule i tech 24Hz ve filmu. Ale jak psal clovek vyse, kdyz je to treba nejaka ta lacina gopro kamera s rychlou zaverkou, tak to nebude vypadat plynule ani pri 200Hz.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Ubezpecuju te, ze kdyz se otocis na zidli, tak ti to rozmazne mozek. Ono vubec mozek neskutecnym zpusobem fixluje pri zpracovani obrazu aby to stihal ...

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

:-D
Tech 800Hz je jenom marketing. To neni doopravdy. :-)

Vysvetlim na jednoduchem prikladu, kdysi na na blikaly CRT monitory, 60Hz bylo hroznych, 75Hz, lepsich TCO udavalo jako optimum 85Hz, ale ja mel na monitoru 100Hz a bylo to zarucene lepsi, 120Hz uz jsem rozpoznat nedokazal. Takze je jasny, ze maximum u blikajiciho obrazu je cca. 100FPS. No a ted si vem, ze na dnesnich zobrazovadlech ti nic neblika a obraz je plynuly. Abys rozeznal tech 100FPS, bys musel byt superman, pripadne jedninec s mimoradne citlivym okem. Vetsina lidi bude mit tu hranici opravdu na tech 60FPS, nekteri i mene.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Jak jsem psal vyse, jde o blur kdyz se clovek nekde treba otoci .... problem statickeho ostreho obrazu je uplne nekde jinde.

+1
-7
-1
Je komentář přínosný?

Ono je to trochu jinak, než si myslíte. Vlastně hodně jinak... Těch 800 Hz je skutečně marketing, ale v jiném smyslu. Jde o frekvenci vnitřního zpracování obrazu. Na samotnou obrazovku - tedy před oči diváka - to pořád leze ve stejné zobrazovací frekvenci jako dřív, ať jde o TV plazmové, LCD nebo LCD monitor počítače. Proto taky bylo takové halo třeba okolo nového herního monitoru od EIZO, který unikátně umí 120 Hz, tedy dvojnásobek frekvence obyčejných monitorů.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

No to nevim, ale treba ten panasonic co mame doma, tak z nej skutecne leze daleko plynulejsi obraz se zapnutym tim kramem nez bez nej. A bavil jsem se s lidma, co maji plazmu a pry je to naprosto perfektne plynule, nesrovnatelne s originalem na normalni TV .... 800Hz bych taky neveril, ale 200Hz zni zcela realne.

+1
-9
-1
Je komentář přínosný?

800hz to je jen takovy marketingovy krasozvast kolik si myslis ze tv s technologii "600-800Hz" maji skutecnych fps? ;)

+1
-11
-1
Je komentář přínosný?

Ten odkazovaný 48 fps trailer je jen interpolace, ne originál.

+1
-10
-1
Je komentář přínosný?

Pockat...nechapu, jak ze 3D není uspesne?
Vzdyt naopak se dneska skoro všechno uz toci ve 3D a jak to není 3D, tak na to mraky lidi proste nejdou.
3D se vazne netoci proto, ze by to bylo nejak levnejsi, ci jednodussi - proste lidi si to zadaji...

Jinak nekteri lide rikaji, ze například první Hobit jim prisel ve 48fps nejaky moc "umely" - ono to bude asi tim, ze proste dlouhodobe jsme zvykli na něco, a ted prijde něco trosku jiného, a paradoxne i když to bude dokonalejsi a vernejsi realite, tak lide mají zafixovane to "nedokonale" s tim, ze "tak t oma byt".
Bude zde dozajiste urcity mezigeneracni konflikt, kdy novi diváci, kteří jiz budou odkojeni 48fps (ci cokoliv jiného) nebudou chapat, proc ty stari dedkove tak nadavaj :-)

+1
+9
-1
Je komentář přínosný?

Bráno tak, že do kina více lidí nechodí a televize se také prodávají stejně. Právě od 3D si všichni slibovali vyšší návštěvnost kin a prodej 3D televizí, aby se vykompenzovaly vyšší technické i finanční nároky na natočení filmu. Lidi nebaví sedět před televizí s brýlemi.

PC hraní ve 3D je něco jiného, ale prý to také není takové, jaké se očekávalo, dle prodejů.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

"Dokonalejší a věrnější realitě..." Mimochodem základní problém je v tom, že filmy nejsou o realitě ale o stylizaci. Už to "zpomalení" či nasekání reality na 24 fps mělo dost výrazný emoční učinek a každý si musel všimnou už dávno, že film na plátně (i naskenovaný na DVD) vypadá jinak než záznamy točené videokamerou (péčko, seríály :-). Film, to byly víceméně statické fotografie v pohybu. Video, to už bylo 50 Hz i když v zatraceném interlejsu. Čím je záznam hůře čitelný tím je snažší tahat emoce a naopak čím je obraz čistší, tím hůře se navozuje "filmovost". Takže je pěkné, že to bude jako realita, ale kdo chce vytvořit atmošku, musí ten obraz zase mrvit nějakým jinak kreativním způsobem, aby to nevypadalo jako studiová pohádka z ČT.

+1
-17
-1
Je komentář přínosný?

Nejsme vepri :-))
Je to tak. Otazka zni, co bude dal. Osobne soudim, ze 24fps zustane doménou "art filmu" a klasicke "holywoodske filmy (nemyslim to nijak negativne)" budou tocene vždy v tom "nejmodernejsim", co existuje.
Ja jsem v tom veku (37), kdy budu zit ve svete, kde bude oboji, kdy si pamatuju klasicke filmy a pamatovat si je ještě budu i za par let. Tudiz poznam rozdil.

Ovšem clovek, který zacne za par let chodit do kina, bude mu 12-15 let, a uvidi uz filmy ciste v novych technologiích, tak uz mu to neprijde "divne", protože proste nebude mit s cim srovnávat.

Je to velmi podobne jako s hudbou. Proc mame stupnici takovou jakou mame a libi se nam urcite shluky tonu..proc určitou hudbu vnímáme jako veselou, a jinou jako smutnou? Ciste a pouze proto, ze jsme na to tak zvykli. Japonci maj uplne jinou stupnici, a když slyšíme japonskou hudbu, nejsme na ni zvykli a uplne nam nesedi. Uplne presne stejne vnimaji ovšem Japonci například naší klasickou hudbu - japoncum Mozart proste bude znit "divne" (to neznamena, ze by se jim to muselo nutne nelíbit).

Nakonec, jsem presvedcen, ze reziseri si najdou cesty, jak vypravet film tak, jak chteji. V tom je ta genialita geniálních reziseru, myslim. Ze dokazi z toho, co mají k dispozici dostat to, co chteji. A abych nebyl jen skarohlid - vždycky nove technologie prinaseji nove moznosti. Viz 3D. 3D film muze byt proste normalni a dopocitany 3 rozmer (tedy zadna inovace) a nebo to muze byt Avatár, kde reziser primo "premysli ve 3D" a at si o tom filmu mysli kdo chce co chce, tak jedno se tomu neda uprit - perfektni praci se 3D, které tam skutecne ma smysl a není samoucelne...

+1
-5
-1
Je komentář přínosný?

Vepři nejsme :-)

Ano každá generace bude stavět na jiném základu. I když já, třeba já jsem doby ČB filmu nezažil a přesto takové "Kladivo na čarodějnice" by v pestrobarevném uberHD na 250 Hz nefungovaly zdaleka tak dobře jako černobílé, točené na ne až tak moc kvalitní film, že člověk tak nějak vnitřně věří, že to je středověk a ne film.

Každopádně technologické epochy už dělají podvědomí tak, že (kreativní autoři) dnes obrazově vykreslují určitá období vzdálené historie (před válkou) ČB, potom šedesátky ujetými barvami po vzoru kolorovaných a degradovaných filmů, osmdesátky se nejlépe navodí obrazem a-la rozmatlaná VHSka s dropouty a běsnění mravenců a-la výpadek signálu (to už brzo mladí znát nebudou) a dnes se musí objevit kostky a-la chyba v kompresi. :-)

S tím posledním odstavcem bezebytku souhlasím. A mimochodem Japonci evropskou klasickou hudbu milují. Něco o tom vím. :-) Asi má nějakou univerzální harmonii, nebo co, narozdíl od tradiční japonské hudby.

+1
-7
-1
Je komentář přínosný?

Zakladem hudby je tep srdce a par dalsich podobnych biologicky danych prvku, nicmene to samozrejme nepopisuje hudbu kompletne ... myslim, ze je urcite spousta studii snazici se zjistit co je spolecne a co ne :-)

+1
-9
-1
Je komentář přínosný?

A já si říkal čím to, že ,,profi" filmy vypadají nějak jinak. A vyříkáte 24fps + samozřejmě stabilizace obrazu.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ono toho bude více než 24 fps. Tohle má vliv na na jakousi "odreálněnost" pohybů. Pak jsou to ohniska a u filmu zejména jeho zrno, které je na každém okénku jinak a dává tomu jemnou patinku. Stabilizace ani tak ne jako stativy a steadicamy. :-)

Podařilo se mi vygooglovat alespoň nějaké porovnání.
http://www.youtube.com/watch?v=5nAcLncjsmY

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Mě celkem štve, že se u nás na Hobbita v plné kvalitě v žádném kině nepodíváte. Ve 3D HFR s Dolby Atmos zvukem v angličtině s titulky, to je u nás Sci-Fi.

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Koukam na to :-(
Bud 3D HFR + Dolby Atmos a CZ verze, a nebo bez Dolby Atmos s titulkama (i když 3D HFR) a nebo 2D a Dolby Atmos s titulkama :-)))
Dost divny:-(

+1
-5
-1
Je komentář přínosný?

Je to tady absolutní bída, vůbec nechápu proč przní Hobita českým dabingem - který je údajně příšerný, já sám jsem ještě nenašel odvahu si ho v češtině pustit, stačili mi ty hrůzostrašné historky.

+1
-4
-1
Je komentář přínosný?

Mně by vyhovovalo zas 3D, HFR, 4K, CZ dabing, ale prostorový zvuk nijak nevyžaduji, bohatě mi stačí stereo. Každý jsme jiný, ale ani já se nikde asi nedočkám všeho (4K) .-)

+1
-9
-1
Je komentář přínosný?

To 4k mi nějak vypadlo, samozřejmě, že to k tomu patří. Nicméně kdo si pustí na kvalitní aparatuře originální zvukovou stopu a pak zkusí předabovanou, tak si myslím, že dabing velmi rychle zavrhne.

+1
-4
-1
Je komentář přínosný?

Uz jste se nekdy dival na 3D film s titulkama ? Neni to nijak prijemny zazitek.

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

Samozřejmě, třeba na Hobita jezdím z Ostravy do Prahy do IMAXu jen kvůli tomu, že je to jediné kino, které dává 3D verzi s titulky. Žádný problém jsem nezaznamenal.

+1
-9
-1
Je komentář přínosný?

3D s titulkama v IMAXu jsem viděl 4x, s moje mladá 3x - naprosto bez problémů

řekl bych - příjemný zážitek .D

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

HFR film dokáže zklamat diváka hned na dvou frontách - obsahem i formou. Počítejte s tím, že budete mít pocit, že sledujete takovou tu televizní studiovou pohádku (jak už dobře poznamenal Fotobob) nebo lacinou telenovelu.

HFR má smysl asi jen u dokumentů.

+1
+9
-1
Je komentář přínosný?

Zase vyrabaju nejakeho macko-psa. Vsetky telky/monitory/projektory (neviem ako kino) pracuju na standartnej frekvencii 60Hz (niektore aj viac), tak preco nepouzit rovno 60FPS, aby sa predislo vsetkym problemom s obnovovacou frekvenciou?

A samozrejme HFR iba pre kina, ziadne HFR pre domaceho uzivatela :(

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Zadne problemy nejsou, zobrazovaci frekvence zdrojoveho videa nemusi odpovidat frekvenci zobrazovaciho zarizeni.

Na te 60 Hz lze taky promitat film co ma 23,976 snimku za sekundu.

+1
-9
-1
Je komentář přínosný?

Ano, da sa to, ale vdaka tomu rozdielu frekvencii vznikaju chyby v obraze.

+1
-22
-1
Je komentář přínosný?

Nedávno jsme byli u známých a na jejich nové LCD televizi Samsung běžel nějaký tv televizi nějaký starší film v HD. Na televizi byla zapnutá funkce dopočítávání snímků. Říkám narovinu že to byl hnus, člověk měl pocit, že se to neustále zrychluje a zase pomaluje...

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.