První sériově vyrábění létající auto nese jméno AeroMobil 3.0
AeroMobil 3.0 pochází ze stejnojmenné slovenské společnosti AeroMobil. Zakladatelem je Štefan Klein a hlavním investorem potom je Juraj Vaculík.
Štefan Klein začal na prototypech létejících aut pracovat již na počátku 90. let, kdy přemýšlel, jak se dostat přes řeku Dunaj do Rakouska. V době komunismu to pro něj byl jakýsi symbol svobody. Při testování prvních prototypů měl povoleno létat pouze 100m od letiště. V dnešní době již toto omezení odpadá a Štefan může volně létat po celém Schengenském prostoru, což bude jistě povznášející pocit i pro budoucí majitele.
AeroMobilu stačí pro vzlet dráha o délce 200 metrů. Pro přistání je to pouhých 50m a to díky nízké minimální rychlosti letu 60km/h. Navíc se počítá i s travnatými ranvejemi sportovních letišť. Při vytvářéní nové infrastruktury pak tedy nebude problém, udělat vedle dálnice 200m odstavný travnatý pruh, kde budou moct auta vzlétnout.
Samotný AeroMobil pak váží 450kg, tak že by se se dvěmi cestujícími a nějakými těmi zavazadly měl vejít do 650kg, což je norma pro malá sportovní letadla. Na délku má 6 m, což je pro klasickou jízdu trochu nepraktické, ale za cenu létajícího auta to jistě stojí. Se zataženými křídly šířka auta činí krásných 1,6 metru. Samotné rozpětí křídel pak je 8,3 metru. Po dálnici se můžete prohánět rychlostí až 160 km/h s průměrnou spotřebou 8l/100km. Dojezd by měl být až 875km. Za 20sec můžete svůj automobil proměnit v plně funkční letoun s doletem 700km a maximální rychlostí 200 km/h. O pohon se stará motor Rotax 912, který má vrtuli umístěnou za kabinou. Spotřeba při letu pak činí 15l/h.
Pro provoz pak majitel bude potřebovat jak řidičský, tak pilotní průkaz. AeroMobil teď čeká krušný rok. Potřebuje vše dořešit co se legislativy týče. Navíc na uvedeném prototypu zatím z důvody aerodynamiky nejsou zpětná zrcátka ani místo pro SPZ. Předpokládané zahájení prodeje je stanoveno na rok 2016/2017. Cena by měla odpovídat ceně luxusního sportovního vozu, tak že si připravte cca 3-6 milionů korun, možná i víc.
Závěrem nezbývá než popřát mnoho úspěchů do budoucna. Co se inovací týče, třeba časem bude slovenský AeroMobil rovnocennou konkurencí pro americkou Teslu.