Osobně, pokud to není nezbytně nutné, bych se pirátským verzím vyhnul. A to z důvodu rizika virů a podobné havěti. Jediné, kde to jinak nejde, je abandonware (starší, již opuštěný sw, především hry). Takový sw jinak, než nelegálně, neseženete. Legální cesta totiž neexistuje.
+1
+1
-1
Je komentář přínosný?
Osobně, pokud to není
jk3 https://cdr.cz/profil/ptolmp3dnw
15. 5. 2023 - 11:07https://cdr.cz/clanek/historie-warez-sceny-v-ceske-republice-proc-jsme-piratska-kultura/diskuseOsobně, pokud to není nezbytně nutné, bych se pirátským verzím vyhnul. A to z důvodu rizika virů a podobné havěti. Jediné, kde to jinak nejde, je abandonware (starší, již opuštěný sw, především hry). Takový sw jinak, než nelegálně, neseženete. Legální cesta totiž neexistuje.https://cdr.cz/clanek/historie-warez-sceny-v-ceske-republice-proc-jsme-piratska-kultura/diskuse#comment-1410240
+
On je taky dost podstatný rozdíl mezi pirátskými verzemi SW. A pirátěním AV obsahu.
U toho prvního díky němu došlo k rozšíření mnoha aplikací tam, kam by se jinak vůbec nedostaly. Klasicky drahá aplikace typu 3D CAD které si normálně student nemá šanci pořídit. A časem pirátství nejen dotlačilo procucenty k nabízení svých licencí pro studenty zdarma, ale na oplátku jim zajistilo širokou základnu uživatelů..
Takový microsoft by bez pirátění zdaleka nezískal defakto moniopol... Dnes již ani není potřeba. Potřebný SW existuje buď ve studentské verzi nebo nějaká jeho free/gpl alternativa.
U hudby a videí je situace naprosto jiná. Mediální společnosti si časem vylobovaly zcela nesmyslné zákony a na místo ochrany práv autorů se dnes chrání ti co na těchto autrech vydělávají a to zcela nesmyslně automaticky a ještě 70 let po smrti posledních autora...
Spousta věcí není na iternetu k nalezení ani za peníze. A pokud ano pak často za zcela nesmyslné ceny. Tohle by vyřešilo nějaké centrální úložistě, kde by byly za malý poplatek k dispozici všechna zveřejněná díla za celou dobu a autorům by se posílal poplatek automaticky. Rázem by pirátění ztratilo další důvod...
+1
+8
-1
Je komentář přínosný?
On je taky dost podstatný
DRK https://cdr.cz/profil/drk22
15. 5. 2023 - 14:19https://cdr.cz/clanek/historie-warez-sceny-v-ceske-republice-proc-jsme-piratska-kultura/diskuseOn je taky dost podstatný rozdíl mezi pirátskými verzemi SW. A pirátěním AV obsahu.
U toho prvního díky němu došlo k rozšíření mnoha aplikací tam, kam by se jinak vůbec nedostaly. Klasicky drahá aplikace typu 3D CAD které si normálně student nemá šanci pořídit. A časem pirátství nejen dotlačilo procucenty k nabízení svých licencí pro studenty zdarma, ale na oplátku jim zajistilo širokou základnu uživatelů..
Takový microsoft by bez pirátění zdaleka nezískal defakto moniopol... Dnes již ani není potřeba. Potřebný SW existuje buď ve studentské verzi nebo nějaká jeho free/gpl alternativa.
U hudby a videí je situace naprosto jiná. Mediální společnosti si časem vylobovaly zcela nesmyslné zákony a na místo ochrany práv autorů se dnes chrání ti co na těchto autrech vydělávají a to zcela nesmyslně automaticky a ještě 70 let po smrti posledních autora...
Spousta věcí není na iternetu k nalezení ani za peníze. A pokud ano pak často za zcela nesmyslné ceny. Tohle by vyřešilo nějaké centrální úložistě, kde by byly za malý poplatek k dispozici všechna zveřejněná díla za celou dobu a autorům by se posílal poplatek automaticky. Rázem by pirátění ztratilo další důvod...https://cdr.cz/clanek/historie-warez-sceny-v-ceske-republice-proc-jsme-piratska-kultura/diskuse#comment-1410279
+
No s tím přístupem k profi SW to tak snadné pořád úplně není. Jakmile už nejsi student a chceš se v daném SW mučit tak máš většinou smůlu. Dlouho dobu jsem dělal v Catia V5. Nastupoval jsem do práce, dostal základní školení a pak šup do ostrého provozu. Takže si chceš něco vyzkoušet a naučit se nějaké další postupy. Ale ouha. Když jsem začínal, tak konstrukce jela na dvě směny kvůli využití drahých licencí. Takže nebylo možno přijít dříve, či odejít později. V práci ani nebyl přístup na net kvůli utajení. Takže bez tutoriálů. Vzdálený přístup k licenčnímu serveru taky nemožný. Kvůli zabezpečení. Notebooky s pevnou licencí má jen pár lidí co je potřebuje. Na studenta nemáš nárok a základní licence stojí nyní 4500usd/rok. V tomhle ohledu má zajímavý přístup Solid edge. Ke každé licenci je možno zdarma vygenerovat druhou licenci pro domácí využití s platností půl roku. Jen je vázana na konkrétní pevný disk a nejde zrušit, či převést na jiný disk. Takže máme nepravidelně nějakou z těchto licencí zablokovanou a nikdo ji nemůže použít.
+1
+2
-1
Je komentář přínosný?
No s tím přístupem k profi SW
Vojtech Nekvapil https://cdr.cz/profil/woyta
16. 5. 2023 - 23:19https://cdr.cz/clanek/historie-warez-sceny-v-ceske-republice-proc-jsme-piratska-kultura/diskuseNo s tím přístupem k profi SW to tak snadné pořád úplně není. Jakmile už nejsi student a chceš se v daném SW mučit tak máš většinou smůlu. Dlouho dobu jsem dělal v Catia V5. Nastupoval jsem do práce, dostal základní školení a pak šup do ostrého provozu. Takže si chceš něco vyzkoušet a naučit se nějaké další postupy. Ale ouha. Když jsem začínal, tak konstrukce jela na dvě směny kvůli využití drahých licencí. Takže nebylo možno přijít dříve, či odejít později. V práci ani nebyl přístup na net kvůli utajení. Takže bez tutoriálů. Vzdálený přístup k licenčnímu serveru taky nemožný. Kvůli zabezpečení. Notebooky s pevnou licencí má jen pár lidí co je potřebuje. Na studenta nemáš nárok a základní licence stojí nyní 4500usd/rok. V tomhle ohledu má zajímavý přístup Solid edge. Ke každé licenci je možno zdarma vygenerovat druhou licenci pro domácí využití s platností půl roku. Jen je vázana na konkrétní pevný disk a nejde zrušit, či převést na jiný disk. Takže máme nepravidelně nějakou z těchto licencí zablokovanou a nikdo ji nemůže použít.https://cdr.cz/clanek/historie-warez-sceny-v-ceske-republice-proc-jsme-piratska-kultura/diskuse#comment-1410423
+
Software za dostupné ceny a začátkem devadesátých let? To fakt ne. Doporučuji autorovi zjisti kolik ten software stál. (89kčs byla domácí hra na osmibit a tou dobou to opravdu nebyly dva kopečky zmrzliny). PC to byl neskutečný ranec a software k tomu druhý, akorát že ten hardware upirátit nešel. Ještě koncem devadesátých let nemusela na kancelářský balík stačit ani celá výplata. Po roce 2000 to kromě legislativy taky začal někdo řešit, třeba policajti už byli schopní poznat rozdíl mezi vypalovačkou a obyčejnou cd-rom, ale to nejdůležitější, software se postupně stal opravdu dostupný takže dneska už není třeba pirátit. Drtivá většina běžného softu je zdarma nebo za pár šupů a těch několik věcí k práci na ty se tou prací dá v pohodě vydělat.
+1
+6
-1
Je komentář přínosný?
Software za dostupné ceny a
vesa https://cdr.cz/profil/ln3n4tvgdy
15. 5. 2023 - 18:24https://cdr.cz/clanek/historie-warez-sceny-v-ceske-republice-proc-jsme-piratska-kultura/diskuseSoftware za dostupné ceny a začátkem devadesátých let? To fakt ne. Doporučuji autorovi zjisti kolik ten software stál. (89kčs byla domácí hra na osmibit a tou dobou to opravdu nebyly dva kopečky zmrzliny). PC to byl neskutečný ranec a software k tomu druhý, akorát že ten hardware upirátit nešel. Ještě koncem devadesátých let nemusela na kancelářský balík stačit ani celá výplata. Po roce 2000 to kromě legislativy taky začal někdo řešit, třeba policajti už byli schopní poznat rozdíl mezi vypalovačkou a obyčejnou cd-rom, ale to nejdůležitější, software se postupně stal opravdu dostupný takže dneska už není třeba pirátit. Drtivá většina běžného softu je zdarma nebo za pár šupů a těch několik věcí k práci na ty se tou prací dá v pohodě vydělat.https://cdr.cz/clanek/historie-warez-sceny-v-ceske-republice-proc-jsme-piratska-kultura/diskuse#comment-1410298
+
Hlavně v devadesátých letech jsme dělali to, že jsme se ve škole složili na hru a pak jsme si ji všichni rozkopírovali. Protože jeden by na ni neměl. V roce 1995 hry stávaly 1000 - 1500 kč, což na průměrnou výplatu 8.000 kč byly pěkné prachy. Dneska hry stojí méně a máme 5x tolik průměrnou mzdu. Proto se pirátilo. Lidi na to prostě neměli.
EDIT: Ještě doplním. Minimální mzda tehdy byla cca 2400 kč a to znamená, že hry stály polovinu takové výplaty. To je jako kdyby dneska stály hry 8 - 9.000 kč. A kde je cena za windows a cena za office? Opravdu na to lidi neměli.
+1
+3
-1
Je komentář přínosný?
Hlavně v devadesátých letech
jk3 https://cdr.cz/profil/ptolmp3dnw
15. 5. 2023 - 18:44https://cdr.cz/clanek/historie-warez-sceny-v-ceske-republice-proc-jsme-piratska-kultura/diskuseHlavně v devadesátých letech jsme dělali to, že jsme se ve škole složili na hru a pak jsme si ji všichni rozkopírovali. Protože jeden by na ni neměl. V roce 1995 hry stávaly 1000 - 1500 kč, což na průměrnou výplatu 8.000 kč byly pěkné prachy. Dneska hry stojí méně a máme 5x tolik průměrnou mzdu. Proto se pirátilo. Lidi na to prostě neměli.
EDIT: Ještě doplním. Minimální mzda tehdy byla cca 2400 kč a to znamená, že hry stály polovinu takové výplaty. To je jako kdyby dneska stály hry 8 - 9.000 kč. A kde je cena za windows a cena za office? Opravdu na to lidi neměli.https://cdr.cz/clanek/historie-warez-sceny-v-ceske-republice-proc-jsme-piratska-kultura/diskuse#comment-1410301
+
Jsi si jist datem 10/94? Nemá být 10/95? V říjnu 94 při rukování dorazil BAJT s titulní stránkou "486DX2/66 - nejrychlejší PC planety". V průběhu roku 95 se začaly objevovat 486DX4/100 od AMD a až koncem roku první Pentia P60 a P75. Začátkem roku 96 jsem stavěl první PC s Pentii 75/90MHz.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Jsi si jist datem 10/94? Nemá
Derryk https://cdr.cz/profil/derryk
17. 5. 2023 - 07:48https://cdr.cz/clanek/historie-warez-sceny-v-ceske-republice-proc-jsme-piratska-kultura/diskuseJsi si jist datem 10/94? Nemá být 10/95? V říjnu 94 při rukování dorazil BAJT s titulní stránkou "486DX2/66 - nejrychlejší PC planety". V průběhu roku 95 se začaly objevovat 486DX4/100 od AMD a až koncem roku první Pentia P60 a P75. Začátkem roku 96 jsem stavěl první PC s Pentii 75/90MHz.
https://cdr.cz/clanek/historie-warez-sceny-v-ceske-republice-proc-jsme-piratska-kultura/diskuse#comment-1410434
+
Někdy v 92 486DX50 8MB ram za bratru 72 000 (sestava s barevným vga monitorem). v 96 jsem v tom už měnil vnitřenosti (deska paměti procesor p75) za 16 000 aby to bylo zase použitelné...
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Někdy v 92 486DX50 8MB ram za
DRK https://cdr.cz/profil/drk22
17. 5. 2023 - 12:49https://cdr.cz/clanek/historie-warez-sceny-v-ceske-republice-proc-jsme-piratska-kultura/diskuseNěkdy v 92 486DX50 8MB ram za bratru 72 000 (sestava s barevným vga monitorem). v 96 jsem v tom už měnil vnitřenosti (deska paměti procesor p75) za 16 000 aby to bylo zase použitelné...https://cdr.cz/clanek/historie-warez-sceny-v-ceske-republice-proc-jsme-piratska-kultura/diskuse#comment-1410478
+
Autor by si měl udělat pořádek v pojmech. Stahování je ČR v legální, nelegální je pouze upload a odstraňovaní/obcházení autorských ochran.
SW ani HW nebyl do začátku tisiciletí (2001 - pro nechápavé rok 0 nikdy nebyl) nijak extra dostupný. V roce 1998 už morálně zastaralé, ale nové Pentium 166MMX, 16MB SD-RAM, 1,6GB HDD a gk S3 Virge 2DX 2MB, 15" CRT monitor, 33k modem, klav., myš, a W95 vyšly dohromady na částku přes 40.000,- Kč. Nová hra vycházela ve slevě na 899,- a více, bez slevy i 1500,- Kč a to prosím při daleko nižších platech. Např. na Creative 3DFx Voodoo Banshee jsem vydělávala celý měsíc prací jako sanitářka v nemocnici.
Hry zlevnil až Steam a GOG, někdy po roce 2006 a hodně pomohly i výprodejové edice místních vydavatelů a hry jako přílohy k herním časákům.
HW pak zlevnil díky růstu minimální mzdy, nikoli sám o sobě (to spíše zdražoval).
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Autor by si měl udělat
Robin Seina https://cdr.cz/profil/robin-seina
16. 5. 2023 - 16:29https://cdr.cz/clanek/historie-warez-sceny-v-ceske-republice-proc-jsme-piratska-kultura/diskuseAutor by si měl udělat pořádek v pojmech. Stahování je ČR v legální, nelegální je pouze upload a odstraňovaní/obcházení autorských ochran.
SW ani HW nebyl do začátku tisiciletí (2001 - pro nechápavé rok 0 nikdy nebyl) nijak extra dostupný. V roce 1998 už morálně zastaralé, ale nové Pentium 166MMX, 16MB SD-RAM, 1,6GB HDD a gk S3 Virge 2DX 2MB, 15" CRT monitor, 33k modem, klav., myš, a W95 vyšly dohromady na částku přes 40.000,- Kč. Nová hra vycházela ve slevě na 899,- a více, bez slevy i 1500,- Kč a to prosím při daleko nižších platech. Např. na Creative 3DFx Voodoo Banshee jsem vydělávala celý měsíc prací jako sanitářka v nemocnici.
Hry zlevnil až Steam a GOG, někdy po roce 2006 a hodně pomohly i výprodejové edice místních vydavatelů a hry jako přílohy k herním časákům.
HW pak zlevnil díky růstu minimální mzdy, nikoli sám o sobě (to spíše zdražoval).https://cdr.cz/clanek/historie-warez-sceny-v-ceske-republice-proc-jsme-piratska-kultura/diskuse#comment-1410402
+
Osobně, pokud to není nezbytně nutné, bych se pirátským verzím vyhnul. A to z důvodu rizika virů a podobné havěti. Jediné, kde to jinak nejde, je abandonware (starší, již opuštěný sw, především hry). Takový sw jinak, než nelegálně, neseženete. Legální cesta totiž neexistuje.
On je taky dost podstatný rozdíl mezi pirátskými verzemi SW. A pirátěním AV obsahu.
U toho prvního díky němu došlo k rozšíření mnoha aplikací tam, kam by se jinak vůbec nedostaly. Klasicky drahá aplikace typu 3D CAD které si normálně student nemá šanci pořídit. A časem pirátství nejen dotlačilo procucenty k nabízení svých licencí pro studenty zdarma, ale na oplátku jim zajistilo širokou základnu uživatelů..
Takový microsoft by bez pirátění zdaleka nezískal defakto moniopol... Dnes již ani není potřeba. Potřebný SW existuje buď ve studentské verzi nebo nějaká jeho free/gpl alternativa.
U hudby a videí je situace naprosto jiná. Mediální společnosti si časem vylobovaly zcela nesmyslné zákony a na místo ochrany práv autorů se dnes chrání ti co na těchto autrech vydělávají a to zcela nesmyslně automaticky a ještě 70 let po smrti posledních autora...
Spousta věcí není na iternetu k nalezení ani za peníze. A pokud ano pak často za zcela nesmyslné ceny. Tohle by vyřešilo nějaké centrální úložistě, kde by byly za malý poplatek k dispozici všechna zveřejněná díla za celou dobu a autorům by se posílal poplatek automaticky. Rázem by pirátění ztratilo další důvod...
No s tím přístupem k profi SW to tak snadné pořád úplně není. Jakmile už nejsi student a chceš se v daném SW mučit tak máš většinou smůlu. Dlouho dobu jsem dělal v Catia V5. Nastupoval jsem do práce, dostal základní školení a pak šup do ostrého provozu. Takže si chceš něco vyzkoušet a naučit se nějaké další postupy. Ale ouha. Když jsem začínal, tak konstrukce jela na dvě směny kvůli využití drahých licencí. Takže nebylo možno přijít dříve, či odejít později. V práci ani nebyl přístup na net kvůli utajení. Takže bez tutoriálů. Vzdálený přístup k licenčnímu serveru taky nemožný. Kvůli zabezpečení. Notebooky s pevnou licencí má jen pár lidí co je potřebuje. Na studenta nemáš nárok a základní licence stojí nyní 4500usd/rok. V tomhle ohledu má zajímavý přístup Solid edge. Ke každé licenci je možno zdarma vygenerovat druhou licenci pro domácí využití s platností půl roku. Jen je vázana na konkrétní pevný disk a nejde zrušit, či převést na jiný disk. Takže máme nepravidelně nějakou z těchto licencí zablokovanou a nikdo ji nemůže použít.
Software za dostupné ceny a začátkem devadesátých let? To fakt ne. Doporučuji autorovi zjisti kolik ten software stál. (89kčs byla domácí hra na osmibit a tou dobou to opravdu nebyly dva kopečky zmrzliny). PC to byl neskutečný ranec a software k tomu druhý, akorát že ten hardware upirátit nešel. Ještě koncem devadesátých let nemusela na kancelářský balík stačit ani celá výplata. Po roce 2000 to kromě legislativy taky začal někdo řešit, třeba policajti už byli schopní poznat rozdíl mezi vypalovačkou a obyčejnou cd-rom, ale to nejdůležitější, software se postupně stal opravdu dostupný takže dneska už není třeba pirátit. Drtivá většina běžného softu je zdarma nebo za pár šupů a těch několik věcí k práci na ty se tou prací dá v pohodě vydělat.
Hlavně v devadesátých letech jsme dělali to, že jsme se ve škole složili na hru a pak jsme si ji všichni rozkopírovali. Protože jeden by na ni neměl. V roce 1995 hry stávaly 1000 - 1500 kč, což na průměrnou výplatu 8.000 kč byly pěkné prachy. Dneska hry stojí méně a máme 5x tolik průměrnou mzdu. Proto se pirátilo. Lidi na to prostě neměli.
EDIT: Ještě doplním. Minimální mzda tehdy byla cca 2400 kč a to znamená, že hry stály polovinu takové výplaty. To je jako kdyby dneska stály hry 8 - 9.000 kč. A kde je cena za windows a cena za office? Opravdu na to lidi neměli.
AutoCont 10/94
AC PROFI PENTIUM 90 PCI - 124 830 Kc
21'' monitor ViewSonic 21PS - 37160 Kc
MS Office 4.2 - 10 900 Kc
Adobe Photoshop 2.5 - 29 140 Kc
Jsi si jist datem 10/94? Nemá být 10/95? V říjnu 94 při rukování dorazil BAJT s titulní stránkou "486DX2/66 - nejrychlejší PC planety". V průběhu roku 95 se začaly objevovat 486DX4/100 od AMD a až koncem roku první Pentia P60 a P75. Začátkem roku 96 jsem stavěl první PC s Pentii 75/90MHz.
Někdy v 92 486DX50 8MB ram za bratru 72 000 (sestava s barevným vga monitorem). v 96 jsem v tom už měnil vnitřenosti (deska paměti procesor p75) za 16 000 aby to bylo zase použitelné...
Autor by si měl udělat pořádek v pojmech. Stahování je ČR v legální, nelegální je pouze upload a odstraňovaní/obcházení autorských ochran.
SW ani HW nebyl do začátku tisiciletí (2001 - pro nechápavé rok 0 nikdy nebyl) nijak extra dostupný. V roce 1998 už morálně zastaralé, ale nové Pentium 166MMX, 16MB SD-RAM, 1,6GB HDD a gk S3 Virge 2DX 2MB, 15" CRT monitor, 33k modem, klav., myš, a W95 vyšly dohromady na částku přes 40.000,- Kč. Nová hra vycházela ve slevě na 899,- a více, bez slevy i 1500,- Kč a to prosím při daleko nižších platech. Např. na Creative 3DFx Voodoo Banshee jsem vydělávala celý měsíc prací jako sanitářka v nemocnici.
Hry zlevnil až Steam a GOG, někdy po roce 2006 a hodně pomohly i výprodejové edice místních vydavatelů a hry jako přílohy k herním časákům.
HW pak zlevnil díky růstu minimální mzdy, nikoli sám o sobě (to spíše zdražoval).
Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.