CDR.cz - Vybráno z IT

Diskuse k Displej na předním skle auta: Bezpečnostní strašák nebo zajímavá fičura?

...

+1
-10
-1
Je komentář přínosný?

fičura je hnusný patvar. Autorka se asi snaží rozšiřovat slovní zásobu, nebo se použitým jazykem přiblížit běžným lidem, a dělá to podle mně blbě.

Vůbec na celém cdr.cz a diit.cz je těchle patvarů mnohem více než jinde. Asi v tom má redakce zálibu.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Já mám zase rád když se lidé vyjařují hezky a ne výrazy jako "hnusný patvar" nebo "dělá to blbě". Fičura mi vůbec nevadí, je to roztomilé. Holt názory.

+1
-12
-1
Je komentář přínosný?

Hehe, a mně říkají zpátečník a s fíčurou jsem se sžil naprosto v pohodě ihned :).

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Já jen že kdykoli tohle slovo slyším mám husí kůži, ne kvůli významu, ne kvůli tomu, že je to zkomolená angličtina, čistě proto že mi to nezní. Mám to podobně i se slovy fičák a grafička, zkrátka to ostré "fič".. :) Dík za názory.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Hehe, tak tenhle důvod by mě nenapadl :). Na druhou stranu ano, slov, při jejichž vyslovení se mi čistě z důvodu, jak to zní, dělá husí kůže i na patě, pár existuje ;). Ale "fičová" slova to tedy nejsou.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Fičura je už celkem dlouho ustálený slangový výraz. Ano, setkávám se s ním i v mluvené formě, někdy i zdrobnělině. A skoro si myslím, že narozdíl od anglického feature, jakožto suše vlastnost nebo určitý rys je to vnímáno více emotivně jako "zajímavá vlastnost" nebo zmíněníhodná vlastnost.

Takže jsem ještě nikdy neslišel hlášku typu "fičuta je, že to takto vytiskneš", ale spíše "je tam jedna zajímavá fičurka, když zmáčkneš CTRL+SHIFT+ALT+Q+P+V+SPACE :-) ukáže ti to to a to".

+1
-9
-1
Je komentář přínosný?

Naopak, je to hezké české skloňovatelné slovo. V minulých desetiletích se také určitě našlo mnoho puristů, kterým vadila přejatá počeštěná slova jako "fotbal", "hokej", "žokej", "džíny" a mnoho dalších. Ostatně i slovo "mobil" je takový patvar...

+1
-10
-1
Je komentář přínosný?

Fičura se u nás na "ajťárně" běžné používá. Přišel s tím šéf, a tak nějak jsem si rychle zvykl :)

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

Slovo "fičura" mi nevadí, ale zase nesnáším slovo "patvar" :)

+1
+7
-1
Je komentář přínosný?

A k věci. Podle mě to bezpečnosti nepřispívá, nebo minimálně. Lidský zrak není širokoúhlé kino, mi někam směřujeme a koncentrujeme pozornost. Takže když řidič přesune pozornost na stěrač a zaujatě bude pozorovat co tam dělá právě se rozplesknuvší moucha, tak klidně sejme někoho na přechodu, protože situaci venku má sice v zorném poli, ale nevnímá jí.

+1
+11
-1
Je komentář přínosný?

fuj.. my někam směřujeme pozornost

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Přesně tak!

+1
+9
-1
Je komentář přínosný?

Jak kdo. Ja například v kine ctu titulky, aniz bych je cetl. Proste je tam tak nejak vnimam, nemusim se na to vůbec soustředit.
To same kniha - ctu velmi rychle, protože nectu pismeno po pismenu, ale spise ctu nejak "blok v celku".
Tudiz me nedela problém ladit radio a u toho ridit, například. To same mi nedela problém psat SMS a u toho ridit - pravda, prave proto potrebuji telefon s HW klavesnici, na tom dotykovem to fakt nejde.

Ja tohle sice do auta nechci, ale umim si to představit, ze by to docela mohlo fungovat

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Jo, takovych machru co nemaji problemy je. Nedavno jsem videl jak to proverovali nejaky cesky mythbusters: soucasne hovor pres handsfree a ridit auto ovsem po prekazkove draze. Ridic, predtim machrujici jak zadny problem, tezce nezvladal. IMHO by se tohle melo povinne zkouset alespon na trenazeru v autoskole.

Doufam, ze nepojedes za mnou az budu potrebovat zabrzdit.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Jiste, ruzni lide reaguji ruzne. Však také pisu cosi o tom, ze potrebuju telefon s HW klavesnici - a to především proto, ze na nem pisu "po pameti" - kouknu na klavesnici, to je chvilička. Nastavim prsty, pak zase koukam co se deje venku...napisu par pismenek, a postup se opakuje.
Co se tyce toho testu - nebyl bych proti, jsem si jisty, ze bych s tim problémy nemel. Otazka je, co to znamena "nezvladal". Mozna, ze bych mistama musel věnovat vice "procesorového casu" rizeni a tak bych se zadrhaval při hovoru. Rozhodne bych ale nemel problémy s rizenim.
Jinak - najezdim cca 50-60 tisíc km rocne, to vse v CR a z toho po dalnicich tak max 10%, zbytek po meste ci po okreskách. Poslední nehodu jsem mel před cca 8-9 lety, a ještě nebyla uplne 100% zavinena mnou...

+1
-11
-1
Je komentář přínosný?

Je to otázka náhody. Řízení zkušeného řidiče moc pozornosti nevyžaduje, nicméně v relaxovaném stavu je schopen reagovat velmi rychle na jakékoliv vnější podněty. Rychleji než mu to dojde. Jakmile se začně soustředit na druhou činnost ta první se upozadí až úplně vypne - zejména ten zvířecí rychlý instinkt. Řidič v takovém stavu potřebuje daleko vyšší podnět aby přepnul zase na vnímání situace. To že se vám dosud nic nestalo nic nedokazuje. Většině lidí co zemřeli v rozmláceném autě se předtím nic nestalo a jezdili bez nehody.

Také mám známého co při řízení psal SMS, tudiž jsem s ním přestal jezdit po tomto zjištění. Velmi vyježděný, každý den stovky km v autě, léta bez nehod. Přesto se jednoho dne rozmlátil, prý chvilková nepozornost.

+1
-17
-1
Je komentář přínosný?

Jo, tojsem zrovna viděl. Problém ovšem je jejich test. Za prvé, neověřili, jestli je ten člověk vůbec lepší, když k tomu nedělá ty jejich věci navíc. A za druhé, ten testovaný člověk opravdu dokáže dělat víc věcí najednou, ale jenom dejme tomu na 80 % každou z nich. A oni v testu chtěli, aby dělal všechno na 100 %. To samozřejmě nedokáže nikdo.

+1
+12
-1
Je komentář přínosný?

Přesně to samé, co Fotobob napsal, jsem si myslel taky. Tohle může bezpečnosti dokonce ublížit. Samozřejmě je to o lidech, Lojzovi by se to možná líbilo, protože tyhle věci zvládá, já bych to nedal. Dokážu si živě představit, že se zaměřím na vyskočivší okénko na displeji, což bude vyžadovat změnu pozornosti a mimo jiné také přeladění ostrosti (tak, jak je to vidět na videu, je to spíš karikatura, ale v určité míře k tomu dochází) a v tu chvíli vím prdlačku, co se přede mnou děje. Občas stačí, že koukám delší dobu než jen letmým pohledem do zpětného zrcátka a vím přesně, že co je přede mnou, si spíše domýšlím, než že bych o tom měl spolehlivě přehled. Zatím se mi při každém takovém prozření z nastalé situace podařilo vše zvládnout bez nehody, v drtivé většině případů i bez omezení ostatních, ale vím, že je to u mě problém a že si na to musím dávat pozor.

+1
-7
-1
Je komentář přínosný?

"Lojzovi by se to možná líbilo, protože tyhle věci zvládá"

Nezvládá, ale myslí si to. Docela podstatný, smutný a pro všechny ostatní účastníky provozu velmi nebezpečný rozdíl :/

Přesunout do head-up displeje jednoduché provozní nebo navigační údaje, jako to už ostatně dělá spousta automobilek, smysl má. Stejně tak má smysl tam zobrazovat upozornění ze systémů aktivní ochrany (detekce překážky, auta ve slepém úhlu apod.) Dát tam ale možnost pro komunikaci, na kterou se člověk musí soustředit, podle mě celkové statistiky zhorší (začnou to používat i lidé, kteří by si ovládat telefon jinak netroufli). Vím to i podle sebe, v novém autě mi handsfree zprostředkovává palubní počítač a pokud nepoužiju hlasové vytáčení a listuju seznamem kontaktů ovladačem na volantu, nemám šanci se 100% soustředit na cestu (přestože ten displej je v palubce dál a nemusím tolik přeostřovat na blízko).

+1
-6
-1
Je komentář přínosný?

To je super, ze vis, co ja zvladam, mas na to nejakou vesteckou kouli?
Mimochodem - za jak dlouho prectes knihu, bezne velikosti (coz je tusim A5 nebo tak něco okolo), bezne velke pismo, která ma rekneme 200 stranek?

Ja to prectu klidne za 2 hodiny v pohodovem tempu - a samozrejme budu vedet, o cem ta kniha byla, budu to plne vnimat. Kdyby bylo potřeba, precetl bych ji tak za hodinu...

Ja proste dokazu docela jednoduse vnimat text "periferne" a uplne stejne vnimam cokoliv jiného - například když ridim, v pohode sleduju zpetne zrcatko a zaroven deni vepředu. Tim nerikam, ze se 100% věnuju tomu, co je prede mnou - tak to není. Ale není to ani 50%, vnimam vse, co potrebuji a nemel jsem s tim nikdy problém.

Znam lidi, co ctou knizky po pismenku, jinak to nedaj, a když ridi, tak se na to musí plne soustředit.

+1
+7
-1
Je komentář přínosný?

"To je super, ze vis, co ja zvladam, mas na to nejakou vesteckou kouli?"

Jsi (namyšlený) homo sapiens sapiens, to tě zkrátka definuje. I kdybys byl úplný Rain Man na čtení (který by logicky musel strádat v jiných oblastech), nevěřím ti, že to neovlivňuje tvojí schopnost řídit. Navíc pokud jsi TEN lojza z Dfens, tak tvé nerealistické odhady ohledně průměrné rychlosti Thalie atd. jsou dobře známé a pokud tohle řádové zkreslení ovlivňuje vše, co píšeš, mnohé to vysvětluje ;). Taky čtu rychle, běžnou beletrii pod 4 hodiny (Kindle postupně zkracuje odhad z 9 hodin ;)), o multitaskingu to ale nedokazuje vůbec nic, promiň...

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Nerealisticke odhady? :-)
Ale ale, i ty ses dal ovlivnit par jedincema, kteří vytrvalym lhanim vytvareji obraz, jako kdybych řekl něco UPLNE JINEHO, nez jsem v realu řekl...
Nakonec, i sem jsem daval video, na kterem je videt, kterak jsem s tou Thalii jel z Rudne do Plzne s průměrnou rychlosti 162km/hod....Pokud je zajem, jeste to nekam ulozim a poslu link...
Mimochodem - vedom si svých schopnosti, dovednosti i nedostatku = namysleny? Zajimave...
Mimochodem - delas uplne to same, co jisti lide na D-F. Ja jsem nikde nerekl, ze psani sms neovlivnuje moji schopnost ridit. Dokonce jsem VYSLOVNE NAPSAL, ze v tu chvili dozajiste není moje soustredeni na 100%.
Nacez mne narknes, ze mi nevěříš, ze moje psani sms neovlivnuje schopnost ridit :-)
Vis ty co? Mas pravdu :-) Ovlivnuje :-)))

Otazka pouze je, samozrejme, jak moc.

+1
+10
-1
Je komentář přínosný?

"Nezvládá, ale myslí si to."

Pokud to dělá a nic se mu při tom nestane, tak to je pro mě dostatečná definice termínu "zvládá to". Až se mu při tom něco stane, pak mohu říci "nezvládl to".

Měl jsem kdysi v jedné práci kolegu. Byl mladý (bylo mu lehce přes 20), podle mě i zřetelně namyšlený, ale to je jedno. S autama jezdil, jak by řekl "běžný občan", jak blázen. I mně to připadalo, že jezdí jak blázen. Že je otázkou času, kdy se zabije. Ne vyfláká, ale zabije, protože nehoda, která by se mu při jeho konání stala, snad ani nemohla dopadnout tím, že by to přežil. Tedy já tomu nevěřil, že by to přežil.

Nějaký čas jsem s ním jezdil jako spolujezdec. Než jsem si na jeho styl jízdy zvykl, chvíli to trvalo, prvotní pocit by se dal popsat jako šok, a to i přes skutečnost, že mě před první jízdou s ním varoval, že jezdí značně svižněji a ptal se, jestli mi to neva. Postupně jsem si na to zvykal, později jeho styl jízdy analyzoval a došel jsem k závěru, že tenhle člověk nejenže nezabije sebe, ale ani nikoho jiného. Nikdy poté jsem na vlastní oči neviděl člověka, co by to měl takhle v paži. Jsem si ale jist, že takový člověk existuje. Třeba profi závodníci. Tenhle člověk se, pokud vím, nikdy profi závoděním neživil, je to normální lehce namyšlenej a chytrej kluk vod počítačů :).

Pokud je mi známo, dodnes se nezabil, ani nezpůsobil žádnou dopravní nehodu (od mé první jízdy s ním uběhlo odhadem 14 let, takže dnes mu je dobře přes 30). Prostě jezdí tak, aby se z bodu A dostal do bodu B co nejrychleji a dbá přitom na to, aby se jemu, ani nikomu dalšímu nic nestalo. Můžu říct, že jsem po čase neměl žádný problém sednout s ním do auta, protože jsem věděl, že mě vždy v pohodě doveze.

Ponaučení: to, že to já neumím, neznamená, že to nemůže umět někdo jiný. A že by se dalo uplatnit přísloví „tak dlouho se chodí se džbánem pro vodu, až se ucho utrhne“? Ale tak to by se dalo uplatnit i na bezpečnou jízdu, jen následky by asi nebyly tak tragické. Na druhou stranu jsem si jist, že on nejezdil proto, aby řešil následky. On jezdil proto, aby se z bodu A dostal co nejrychleji do bodu B.

+1
-5
-1
Je komentář přínosný?

Clovece, poslední dobou s tebou jen a jen souhlasim :-))
Se mnou se taky mraky lidi hada, ze jezdim "nepredpisove". A ja na to rikam, ze me je uplne ukradeny, jaky jsou nejaky předpisy, předpisy mi život neochranej - ja jezdim tak, abych jel bezpecne, nikoho neohrozil a pokud možno ani neomezil.
A ze jezdim občas po okreskách 150-160? No, když je to zrovna bezpecne...
Obcas vezu tchana, a ten furt hulaka, ze by me měli zavrit, a bla bla, alespoň sebrat papiry...tak jsem mu řekl, at mi rekne, az udelam něco, co bude nejak ohrozovat mne ci nekoho jiného, a ze uznam, ze ma pravdu.
Je to uz tak rok, co jsem mu to rikal, vezl jsem ho od te doby tak 10x i na delší trase, a jeste ani jednou mi nic nevytkl.
Pouze stále drzkuje, ze jezdim jak pirat...ale nebezpecny okamzik nenasel...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Takže kam jsme se to posunuli, na nevýznamném statistickém vzorku adorovat nebezpečné chování a že jsi spolujízdou riskoval a náhodou se ti nic nestalo? Mně je víc než přes 30, taky jezdím "jak blázen", ale rozhodně si nenamlouvám, že to je bezpečné.

Je to prosté, všechno je v pohodě do doby, než se něco stane. Tenhle "lojza" určitě taky multitaskoval zcela běžně, dyť je vyježděný profesionální řidič...
http://www.rouming.cz/roumingGIF.php?gif=12205

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

Tak to budes docela slusnej vocas, když vedome jezdis nebezpecne...

Znova pro jistotu zopakuji hlavni zasadu, kterou by se mel dle mého nazoru ridit každý ridic: Jedu tak, abych nikomu nezpusobil skodu, neohrozil ho a pokud možno ho ani neomezil.
(A to, co to znamena, je v kazdem miste jiné, a je to jiné i za ruznych podmínek typu svetlo/tma, mokro/sucho a podobne, takze vůbec nemá cenu do toho tahat nejake předpisy, které s nicim takovym vůbec nepocitaji)

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

"Tak to budes docela slusnej vocas, když vedome jezdis nebezpecne..."

To je možné, nebo jsem prostě jen menší pokrytec, než ty nebo WIFT.

"Jedu tak, abych nikomu nezpusobil skodu, neohrozil ho a pokud možno ho ani neomezil."

A to ty neděláš, když jedeš 160 po okresce. Já tak taky jezdím (teda spíš po silnicích první třídy, u okresek je slušná kvalita výjimka), ale aspoň si nenalhávám, že jedu bezpečně, to je ten rozdíl.

Tvůj oblíbenec Honza ZZR taky jezdil na motorce bezpečně a nad limit do chvíle, kdy mu z lesa do cesty vjela babka a on ji zabil, a o tom to je, to už potom neokecáš.

+1
+18
-1
Je komentář přínosný?

Aaaa, zase krystalova koule v akci.
Asi nejakej slusnej model.
Ja jedu rychle tam, kde vidim a kde vim, jak bych reagoval, kdyby něco nastalo. A naopak uz několikrát jsem pomohl s resenim pruseru cloveku, co mi naopak například mel dat prednost a uplne se mu to nepovedlo, a podobne.
Asi nemá cenu resit dal, ono vždycky se da rict "no počkej jednou, jednou se to jiste stane! A když ne za 10 let, tak za 50 urcite!" . Na to fakt není zadna obrana...

+1
-4
-1
Je komentář přínosný?

Podle mého názoru je jedno, jestli jezdíš podle předpisů, nebo je porušuješ. To samo o sobě (ať tak, či onak) nemá vliv na to, jestli způsobíš dopravní nehodu, nebo ne.

Já např. mívám problémy v určitých situacích, kdy je vyžadována padesátka nebo jiná protivná rychlost., specielně pak když je hlídaná. Unavuje mě to a většinu času musím dávát víc pozor na to, abych nepřekročil rychlost, než na to, abych nikomu nic neudělal. Pak je taková jízda podle předpisů paradoxně méně bezpečná.

Jako Lojza sice nejezdím, ale předpisy formálně porušuju relativně často. Obvykle jde o situace, kdy uznám, že ty předpisy jsou v dané situaci naprosto mimo realitu. Jeden příklad za všechny: někde je nějaké dopravní omezení a je tam třicítka, po samotném důvodu toho omezení ji však nikdo nezruší. Co udělám? a) pojedu třicet až do nejbližší křižovatky, která to ruší, i kdyby to mělo být 10 kilometrů, b) pomyslím si cosi o kokotech a zrychlím. ;)

+1
-9
-1
Je komentář přínosný?

Já se spíš těším, až udělají přední okno jako celou obrazovku s tím, že se mi v noci zvýrazní okraj silnice a případní chodci, které bych mohl přehlédnout, popřípadě se mi přikryjí světla protijedoucích aut, abych nebyl oslněný. To bych ale chtěl moc.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Jenže to nemůže být v předním skle protože každý řidič má jinde oči (myslím tím v jiné výšce a vzdálenosti od okna, ne že by je měl vzadu).
Potom by se ten promítaný obraz nemusel krýt se skutečností. Leda by to nějak detekovalo polohu oka a kam se dívá a podle toho upravovalo obraz. To se mi ale zdá vhodnějším řešením brýle typu google glass.

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Vzhledem k ostreni oka jsou vhodnejsi nez google glass bryle ktere budou delat JENOM tu detekci polohy oka (resp. melo by stacit hlavy) s tim, ze obraz bude na tom skle.

+1
-4
-1
Je komentář přínosný?

Ano, přesně onu detekci polohy očí jsem měl na mysli. Tyto informace jsou koneckonců jen pro řidiče, ostatní je nepotřebují.
Brýle mi právě pro toto přijdou nevhodné. Zaprvé GGlasy nezabírají celý úhel oka, zadruhé je to otravné mít při řízení takové věci na hlavě. Jo, hodí se to pilotům vrtulníků, kdy jim helma s HUD displejem umožňuje mířit, ale pro normálního smrtelníka je to nevhodné.

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

Detekce očí je triviální (už teď se používá v systémech pro sledování únavy) a to polo-aktivní čelní sklo je očekávatelná evoluce (selektivni zatmívání světel je u LCD triviální, ostatně podobné řešení už se používá u dálkových světel, která nemají oslňovat, nebo prosvítit i silný déšť (senzor sleduje odrazy od kapek a dané místo v reálném čase ztmaví)). Rozhodně lepší než současný systém BMW, který detekci chodců v noci zobrazuje na displeji utopeném ve středovém panelu.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

HUD už se v některých vozech používá a jestli třeba umí i propojení s mobilem to nevím, ale pokud ne, jistě se to brzy naučí. Nicméně pro auta bez HUD to může být zajímavé řešení.

+1
-6
-1
Je komentář přínosný?

HUD se dá i dokoupit, prodává to třeba Garmin, byť je to velmi omezené http://www.youtube.com/watch?v=xDse3pCO40o

Nebo si vyrobit, pro Google Developer Days jsme s kolegou dělali na Arduinu tenhle LED panel, který zrcadlí text přímo o čelní sklo:
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=wz1CJbsQyrQ#t=188

Pro tenhle účel jde použít i mobil/tablet s vhodnou apkou, která zobrazuje GPS/navigační údaje zrcadlově obrácené. Ve dne je ale samozřejmě vidět prakticky prd

+1
-12
-1
Je komentář přínosný?

Jak tak koukám, na to provedení co je ve videu, tak to vidím bledě :o)

Líbilo by se mi spíše, kdyby se obraz z pohledu řidiče skládal až někde před autem, nevím cca 10m před předním sklem, abych nemusel moc přeostřovat. A nebo řešení z filmu Návrat do budoucnosti :D. Prostě si nasadíte na hlavu brýle, jedete a nadáváte :)

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.