ICPC 2013 - finále největší programátorské soutěže v Ruském Petrohradě
Kapitoly článků
Po čtvrthodinové kontrole všech lidských i elektronických systémů se soutěžící konečně vrhají na obálky s otázkami a soutěž může začít. Z rozhovorů jsem pochopil, že většina týmů má strategii nalézt ten nejjednodušší problém, který může rychle vyřešit člověk u klávesnice, zatímco ostatní dva pracují na dvou složitějších. Z hlediska pokrytí všech problémů je nejvýhodnější, když jeden začne od začátku, druhý od konce a poslední od prostředka dokumentu.
Letošní soutěž obsahovala 11 problémů [PDF] různé obtížnosti a také z různých oborů. Vřele doporučuji si je projít a udělat si obrázek o finálových problémech. Soutěžící mají na jejich řešení 5 hodin a odesílají je do systému posuzovatelů, kteří na základě vstupních a výstupních dat porovnají pokus se správným řešením. Pokud vyřešíte problém jako první, dostáváte speciální "First to solve" balónek a na výsledkové listině váš úspěch odlišuje tmavší zelená, než je pro klasické vyřešení obvyklé.
Za správně vyřešený problém se vám přičte čas uplynulý od začátku soutěže do odevzdání správného řešení + 20 minut za každé předešlé špatné odevzdání daného problému. Pokud tedy například po třech hodinách odevzdáte na popáté správné řešení problému, dostáváte čas 60x3 + 20x4 minut. Vyhrává tým s největším počtem vyřešených problémů, druhým kritériem je co nejnižší čas a třetím je co nejkratší čas odevzdání posledního vyřešeného problému.
Papíry šustí, prsty na klávesnicích se rozbíhají a my dostáváme oficiální podobu problémů ve stejné verzi, jako mají soutěžící. Každý začíná na nové straně a jsou označeny písmeny A - K. Ještě než stačím spočítat písmena problémů, už vidíme první vyřešený problém týmu National Taiwan University. Za neuvěřitelných 10 minut mají vyřešený a odevzdaný problém F, který se nakonec podle počtu správných řešení ukazuje jako nejjednodušší. Jmenuje se "Low Power" a řešíte v něm výslednou energii čipů v závislosti na bateriích, které je napájí.
Další a další týmy mají vyřešeno a ke slovu se dostávají také Rusové, zejména ITMO. Sekunduje jim University of Warsaw a také Číňané. Týmy se začínají prokousávat také Ačkem, zahrnujícím chemické párování molekul a problémy jim příliš nenadělá ani čistě matematické D. Univerzita Komenského se nenechává zahanbit a během první půlhodiny zkouší nejlehčí F, bohužel neúspěšně, dokončí jej až za necelé dvě hodiny, v té době však budou mít za sebou A i C.
Po čtyřech hodinách se interaktivní tabule zastavuje a diváci budou celých 60 minut ponecháni v napětí, kdo bude nakonec vítězem. Ve 240. minutě vede celou soutěž petrohradská ITMO s devíti vyřešenými problémy a s dvěma dalšími, které očekávají zveřejnění výsledku (diváci neví, zda se jim je úspěšně podařilo vyřešit či ne). Na druhém místě je čínská Shanghai Jiao Tong University s osmi problémy, na třetím japonská University of Tokyo a na čtvrtém Taiwanská národní. Všichni se přesouvají do vedlejšího sálu na slavnostní vyhlášení vítězů 37. ročníku ICPC celosvětového finále v programování.
Na pódiu začínají odhalovat výsledky snažení v poslední hodině od spodu, tedy od týmů s nejméně řešeními. Na posledním místě skončila University of Virginia, celých 8 týmů nedokázalo vyřešit ani jeden problém. Z Američanů se nejlépe umístila Carnegie Mellon University a to na 11. místě, MIT na 18. místě a Stanford na 26. místě. Poláci měli nejlepší výsledek šesté místo Varšavské univerzity sosmi vyřešenými problémy. Univerzita Komenského zapracovala a odvezla si z Petrohradu krásné 38. místo s pěti vyřešenými problémy. První hodinu a půl jim zabralo řešení chemického problému A.
Na předních příčkách se svedl souboj o zlaté medaile, který nakonec kopíroval stav před čtvrtou hodinou - první zlatou medaili získala za čtvrté místo National Taiwan University, třetí bylo japonské Tokyo, druhé místo čínská Shanghai a na prvním místě se umístili za bouřlivého potlesku všech přítomných chlapci z petrohradské ITMO. Je to pro ně o to sladší, když získali tuto trofej pro svou univerzitu již popáté a na domácí půdě. Všichni zlatí medailisté mají garantovanou práci u IBM. ITMO se podařilo vyřešit 10 problémů, poradili si společně s University of Tokyo jako jediné dva týmy s problémem B, který se týká kasín. Nestačili pouze na extrémně náročný problém G, který nevyřešil jediný tým v soutěži a týkal se map a jejich řezání. Vysvětlení zadání a návrhy řešení přinášeli během soutěže jednotliví koučové týmů v živých vstupech v online streamované službě sponzorované ruským Yandexem. Jsou nyní k dispozici na Youtube.