CDR.cz - Vybráno z IT

Diskuse k Japonská stíhačka F-3 má být nejmodernější na světě. Bude to hybrid F-22 a F-35?

Japonsko potřebuje náhradu za F15 a varianta F22+ by byla více jak pádná odpověď na čínské stealth pokusy :) a Amíci potřebují proti agresivním Ruskákům další stroje na úrovní Raptora která je sice spolu s F35 nejlepší současná stíhačka ale necelých 200 kusů je prostě málo.Až vyřadí současné F15 budou potřebovat nástupce a zastavení výroby Raptoru byla obrovská chyba.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Američané chyby nedělají, to jen „agresivní Ruskáci".

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

No nezblázni se nad překlepem.
Až Rusák přestane okupovat Krym,přestane vést hybridní válku a přestane podporovat masového vraha v Sýrii a hlavně konečně pochopí že není žádná velmoc ale rozvojový stát s směšnou ekonomikou žijící díky vývozu surovin jistě nebudou mít jeho sousedé snahu spolupracovat s NATO či do něj rovnou vztoupit...

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Tak se jeď na ten Krym podívat ať na vlastní oči uvidíš jak NEvypadá okupovaná země. Zbytek výkladu historie na základě amerických akčních filmů......bububu zlej Asad co spolupracuje s Ruskem. vivat Saudská Arábie masakrující jemenské civilisty americkými zbraněmi s podporou andělských USA. Radši si zapni Call of Duty a nemíchej se do politiky.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Perlíš brepto:)
Ono pointa je že Russko se zavázalo že bude repektovat celistvost Ukrajiny.Vtipné je jak krachující Putinstán spolupracuje s Syrii a Iránem + koketuje se Severní Koreou.Vrána k vráně sedá...Pozitivní je že Evropa se konečně probrala ze bláhového snu že se se Ruskem dá domluvit a přestala tolerovat zoufalou snahu Ruska dokázat že je velmoc kterou dávno není... Ostatně při pohledu na ruské HDP :))) a ekonomiku.Pokud někdo něčí měna nemá ani cenu potištěného papíru tak je to ruský Rubl :Dolar/Rubl 1:60 :) Opravdu velmoc...
Ono až se Ivan s ostudou stáhne po dalším výprasku ze Syrie,ostatně Rusák má tradici že dostává na zadek posledních 100 let bude ještě u Evropy žebrat ať mu pomůže.CCCP se rozpadlo a Ruská federace je také na nejlepší cestě k rozpadu...

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Díky, žes mě utvrdil v mém dojmu o tvých znalostech.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Já bych se skoro cítil dotčen kdyby nějaká Kremrole souhlasila::)
Mirečku, já vím že realita o Rusku který se třeba se v nových ruských mapách přejmenuje na Žebrákostán... bolí.Země prolezlá korupcí,alkoholismem a epidemii žloutenky a AIDS.Raj to na pohled :)
A takový povl má tu tu drzost že si přeje ovlivňovat dění v Evropě.Asi Rusák ještě nezjistil že jejich okupace Evropy už skončila...
A jinak Rusko je fajn když se člověk chce zacestovat časem.Stačí vyjet pár stovek kilometrů od velkých měst a najednou je člověk jak v 50 letech za komančů :)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tak ke Call of Duty je ještě potřeba přidat film Rambo III.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Po pravdě takovému scénáři moc nevěřím. Současné F22 se nesmí prodávat a jejich modernizovaná verze by mohla? To podle mne není moc reálné. Navíc se bude na Japonsko spíš tlačit, aby si koupilo co nejvíce strojů F35, aby tak klesla jejich cena.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Ono dnes už moc nedává smysl proč by se F22 prodávat nemohl a pokročilejší F35 ano.Otázka je jestli Japonci budou chtít letadlo přímou náhradu na F15 což F35 spíše není.A potom se jako jeden z mála nabízí F22.Ono i v USA se opakovaně volalo po znovu otevření výrobní linky F22,takže proč ne...

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Protože finanční rozvaha, kterou ti naznačil potooczech. F-35 je extrémně drahý projekt, jehož náklady musí být rozmělněny co největším počtem vyrobených kusů. Za téhle situace by bylo rozhodnutí o extrémně drahém oživení výroby F-22 velkým soustem i pro nepřetržitě jedoucí tiskárnu dolarů.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Nedává to smysl pouze Vám, ale z toho obviňujte absenci základních znalostí. V současnosti neexistuje dominantnější stíhač určený k vybojování a udržení vzdušné nadvlády. Už jen vlastní konstrukce obou letadel dává tušit rozpor v působnosti a definuje výkon obou letadel. F-35 jsou ideální "tažné koně" ve středních výškách, kde probíhá většina operací, zatímco F-22 bude hlídkovat ve vyšších letových hladinách a vymaže z oblohy naprosto vše, co by ohrozilo průzkumná, nebo útočná letadla.

F-22 stále obsahuje přísně chráněné technologie, které mít F-35 nikdy nebude. I složení nátěrové kamufláže určené pro F-22 zůstává přísně tajné. Jednoduše i nátěr zůstává důležitým kolečkem v útlumu a správě (tzv. dynamický RCS).

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Gratuluji k pěkné snůšce totálních blábolů.
Hlavně pasáž o středních výškách :) Nátěrová kamufláž :) Proboha,zjisti si jak funguje technologie Stealth.
Tak za prvé.
Ono se nikdy nepočítalo s tím že F22 bude ,,doprovázet,, F35.
Díky tomu že je F35 mnohem mladší má výrazně modernější koncept avioniky a parametry ,,neviditelnosti,, jsou obdobné.
Tak polopaticky.F22 je měl nahradit F15.Těžké dvoumotorové éro nejprve určené hlavně k vybojování vzdušné nadvlády.Později u F15 SE přinesla změnu.
F35 je od začátku projektována jako univerzal.A nahradí F16,B hlavně Harriery a C je nástupce F18.

Ono hlavní pointa je že Japonsko ale dnes i USA potřebují těžké dvoumotorové stroje.Varianta která připadá v úvahu je radikálně zmodernizovaná F15 Silent Eagle.Ale v případě USA je pravděpodobnější nějaký nástupce F22.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Problém tkví v tom, že jste především žvanil (viz. "třeba ten ruský šrot"). Obecně se slovem stealth označuje soubor požadavku, které letadlo činí hůře detekovatelné (Low observable) ... naneštěstí pro Vás zahrnuje i detekci např.: vlastním zrakem pilota, pasivním elektrooptickým systémem (IR detekce), nebo detekcí elektromagnetických emisí. K tomu všemu přispívá i speciální nátěr, který obsahuje příměs mikročástic, které tam nejsou pro srandu králíkům, ale jako další absorpční vrstva pro konkrétní frekvence a především slouží ke snížení emisí v IR spektru, protože některé RAM materiály mají tu nepříjemnou vlastnost, že se v principu rády zahřívají a letadlo svítí jak vánoční stromek. Díky profilu draku letounu mohou být výtokové horké plyny velmi snadno a efektivně neutralizovány, ale to by bylo k ničemu, kdyby klapky na náběžné straně křídla zářila jako maják v temnotě. Protože sám sebe deklasujete na žvanila bez znalostí konstrukce letadel (odbočím: Oč jde? No přece o vlastní konstrukci jako proměnlivé zakřivení, variace ovládání, štíhlost křídla, přechody trup - křídlo, vztlakový trup, tvarování vstupních otvorů, brzdy ve vstupních otvorech, ochrana 1. stupně kompresoru ... apod.), které definují jeho výkon, vlastnosti a nakonec i úroveň stealth technologie. Proč jsem si vybral pro příklad právě klapky na náběžné hraně křídla F-35 ... protože jsou velmi kritickým a intenzivně namáhaným místem, které musí odolávat RCS i fyzikálním jevům během letu. Proč? Protože to vyplývá z vlastní konstrukce.

A mimochodem mluvil jsem RCS (radar cross-section), respektive o dynamickém RCS (to je trochu komplexnější disciplína), kterému i ten "hloupý elastický nátěr plný nanočástic" výrazně pomáhá. RCS != STEALTH, RCS je jednou z metod požadavků stealth, nikoliv sám božský stealth. S rozvojem stealth technologie se dostal vývoj do zajímavého paradoxu, protože zachycení orientační polohy pravděpodobného cíle, který mění svůj profil, zdaleka nestačí k tomu, aby BVRAAM bezpečně našla svůj cíl.

F-35 byl navržen jako víceúčelový útočný letoun v souladu se strategií označovanou jako OODA, kterou předvedla v praxi koalice během operací Desert Shield a Desert Strom. K tomuto účelu potřebujete celou škálu letounů a dalších podpůrných i informačních prostředků. To není nic nového, ale stará a osvědčená taktika, která se neustále vyvíjí a doplňuje např.: o autonomní roje a UAV. F-35 měl umět vše a je výsledkem kompromisů, ovšem nikdy nebude čistokrevný stíhač určený pro vybojování a udržení vzdušné nadvlády. Ostatně i F-22 se neustále zdokonaluje a vývoj elektroniky pokračuje neustále.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Nemusíte mi zde citovat Wikipedii:)
Někde jsem psal že Stealth je pouze nátěr? Kde? Ono kdyby to bylo tak jednoduché tak by Amici nebyly jediní kdo má taková letadla v operační službě.
Je zajimavé že hrátky z neviditelností začaly už Němci u Horten Ho 229.
Nebo třeba Skunk Works a snaha ,,zneviditelnit U2.Dlužno říci ne moc úspěšné.SR71 to už byla jiná.
No a legendární F117.
To že se F22 modernizuje je snad logické ne? Ona i F16 block 70 je skoro jiné letadlo než původní že...

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Proč bych měl citovat Wiki?

Od listopadu pracuji na paralelní pozici (*) ve výzkumu a zabýváme se i vhodností a vlastnostmi některých RAM materiálů. Neděláme letadlo, místo aerodynamického tunelu tu máme krásný bazén, hydrodynamický tunel i EMC komory. Bohužel nejezdíme na vyjížďkové plavby na moře (na válečných lodích). Jako krysy v hangáru, co si hrají s modely a pracují s různými materiály různorodých vlastností, které možná jednou budou součástí malého autonomního průzkumného plavidla (může nést záchranný modul s podporou života), zbraňového systému apod. Velká, drahá loď na dálkové ovládání. Troufnu si tvrdit, že některé používané RAM materiály jsem si relativně dobře osahal a nejsou odlišné od těch, které se používají na letadlech, nebo střelách s plochou dráhou letu. Některé materiály jsou velmi vrtošivé, zejména pak vrstvené, a nemají správné vlastnosti při kontaktu s vodou, trpí na zahřívání (nejen zářením, ale i třením), nejsou dostatečně elastické na přeměnu kinetické energie, nebo nám prostě reagují s palivem. Jiné zase nemají požadované mechanické vlastnosti apod. Speciální nátěry s astronomickou cenou, plné přesně navržených mikročástic ... něco takového se na Wiki nedočtete.

Nesnažte se kličkovat, to na mne neplatí. Živím se výhradně fakty a stále nesouhlasím s Vaším názorem o pokročilosti - vyspělosti F-35. Kdyby ano, neplatilo by tak přísné embargo na jakékoliv informace, natož vývozu technologie. F-35 byl drahý projekt s nesmyslným zadáním jako víceúčelový softwarově definovaný bojový letoun. Utopie, že by zastal práci opancéřovaných tanků A-10/SU-25 (ty Vaše šroty, jak jste je nazval) pro přímou podporu .... až po F-22 Raptor byla utopická. Že je drahý ... jistě, je průkopníkem softwarově definovaného letounu, ale konstrukčně a materiálově není zdaleka tak pokročilý. Pokročilá je jen komplexní avionika (celek), ale to neznamená, že je nezbytně lepší. Pokud jde o radar NG APG-77 AESA (instalovaný F-22A), tak hravě předčí APG-81 AESA (F-35) ve sledování a identifikace vzdušných cílů (velikost RCS cíle a vzdálenost). Ani této technologie se nevzdají.

(*) Paralelní pozice jsou vytvářeny pro zahraniční zaměstnance - emzáky v rámci vládních programů, kteří nesplňují jednu z mnoha podmínek "must be a US citizen". Zbytek je stejný a prověrky máme o něco přísnější. Plus se musíme častěji na detektory + náhodné kontroly. Jinak tu platí stejné standardy (např.: telefony, paměťové karty, ... ale i zdravotní pomůcky) dělení světa na vnitřní a vnější.

, kteří nesplňují jednu z podmínek "Muste be a US citizen", ale mají za sebou min. DoD Secret Clearance a jedou na speciální povolení

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

"Je zajimavé že hrátky z neviditelností začaly už Němci u Horten Ho 229."

To je právě rozšířený omyl, který vznikl jenom proto, že Ho 229 má tvar podobný B2. Tvar samokřídla zvolili kvůli jeho dobrým letovým vlastnostem. To, že měl Ho 229 menší radarový obraz než srovnatelně velké stroje jiného tvaru, byl vedlejší nezamýšlený efekt. Takže se rozhodně nedá říct, že Němci začali s těmito experimenty u Ho 229. Během války by si to mohli jen těžko prakticky ověřit a stejnětak bzprestředně po válce.

Ale nedělej si se svým omylem starosti. Laici se této chyby dopouští často.

(Netvrdím, že Němci neexperimentovali se stealth, ale těžko tomu tak mohlo být u Ho 229.)

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.