Kauza G2A: Vývojáři hlásí Pyrrhovo vítězství. G2A reaguje správně, ale málo
Kauza G2A započala na popud malého nezávislého studio tinyBuild, které zjistilo, že skrze tuto platformu bylo prodáno několik tisíc kradených klíčů. Studio v reakci na problém vydalo blog, kde nařknuli G2A z černého obchodu, ve kterém umožňují svým prodejcům prodávat hry pořízené kradenými kreditními kartami.
Pro připomínku, G2A je platforma, na které mohou uživatelé/hráči prodávat klíče ke hrám, které ještě neaktivovali, a zbavit se tak přebytečných her, popřípadě přímo vydělávat.
Studio tinyBuild se podařilo před nedávnem prodat tisíce klíčů skrze vlastní distribuci. Posléze ale začaly chodit žádosti o vrácení peněz, Alex Nichiporchik vysvětluje: „Obchod zkolaboval, když se začaly hrnout chargebacky. Viděl jsem tisíce transakcí, načež nás poskytovatel plateb odstřihnul během několika dní. A o chvíli později jsme zahlédli na G2A záplavu levných klíčů, které jsme právě prodali ve svém obchodě.“
V reakci na blog, o kterém se můžete dozvědět více z našeho minulého článku, G2A zareagovalo tak, že od studia tinyBuild požadovalo v problému vzájemnou kooperaci, respektive předat databázi klíčů, které byly údajně ilegálně pořízeny a následně prodány na platformě v rámci tří dnů.
Na tuto spolupráci studio nepřistoupilo. Pro magazín Polygon vysvětlil Nichiporcik své jednání následovně: „Všichni znají jejich pověst. Jak by vůbec někoho mohlo napadnout jim dát seznam klíčů k „ověření“? Věřím, že by je akorát tak přeprodali a znovu na nich vydělali.“
Namísto toho sepsalo tinyBuild své požadavky:
- Umožnit vydavatelům stanovit minimální cenu pro distribuované produkty
- Stanovit podíl pro všechny třetí strany v případě prodaných klíčů
- Ověřovat účty. Právě jsem si založil účet a do hodiny mohl prodávat, bez jakéhokoliv ověření. Kdyby takto umožňoval prodávat eBay (který se ptá na identifikaci, adresu, bankovní účet,…), tak by pravděpodobně v tuto chvíli byl pod podobnou palbou, jelikož by se zde hromadilo kradené zboží.
G2A se k problému postavilo lehce vstřícně, a své obchodní podmínky zaktualizuje. Platné budou od 29. července letošního roku: „Nedávné události ukázaly, že musíme jednat rychleji v případě užitku pro vývojáře, a umožnit jim tak hrát ještě větší roli v budování obchod budoucnosti.“
Součástí programu jsou provize vydavatelům, potažmo vývojářům, a to až do výše 10 %. Dalším krokem k vymýcení černého obchodu je umožnění nahlédnout do databáze klíčů, aby mohli snáze předejít ilegálnímu prodeji.
Studio tinyBuild se však na tento krok dívá nadále skepticky, neboť program nesplňuje jejich požadavky prodávat hry se stanovenou minimální cenou a problém s kradenými kreditními kartami. „Jediná hmatatelná část nového programu je vyplácení provizí vývojářům a přístup do databáze, což je nepochybně krok správným směrem – uvidíme, jak to bude v budoucnu fungovat,“ reagoval Nichiporchik.
Ve svém nedávném blogu se vývojář o reakci G2A rozpovídal ještě o něco více:
„Stále to nevyřešilo problém kradených klíčů, nebo pochybné obchodní praktiky, které vyžadují od zákazníků přikoupení bezpečnosti. Zkuste si něco zakoupit na G2A, nedostanete garanci funkčního klíče, dokud si nepřikoupíte pojistku. Zdá se, že chtějí, aby všechno měli na starosti vývojáři, ale dokud se nebudou vývojáři moct aktivně podívet na G2A politice (tedy s nimi úzce pracovat), tak si budou moct jen mýt ruce.
My jakožto komunita chceme vidět širší ověření prodejců.
Pokud nebudou chtít vyřešit ten největší problém, tedy podvody, tak tento krok z vývojářů dělá akorát spoluviníky. G2A tvrdí, že podvody jsou jen velmi malá část tamější ekonomie. Pokud ano, tak by přece nemělo být tak těžké implementovat etické obchodní praktiky, a to v rámci širšího ověřování prodejců.“