CDR.cz - Vybráno z IT

Nové sodíkové baterie jsou levné a mohly by napájet automobily budoucnosti

Lithium je vzácné a jeho vysoká cena nutí vědce pátrat po potenciální náhradě. Slibně se jeví akumulátory založené na sodíku, který je prakticky všude. Nové články zamíří hlavně do automobilů a "zelených" elektráren.
nepřehlédněte
Naion

Francouzští vědci představili funkční prototyp sodíkoiontové baterie, od které očekávají, že by jednoho dne mohla v některých oblastech nahradit stávající Li-ion baterie. Sodík je lehký a měkký kov, který je lehčí než voda a dobře vede teplo i elektrický proud.

Myšlenka použití sodíku v bateriích není ničím novým, ale kvůli lepším kapacitám je do ústraní dávno vytlačily lithiové akumulátory. To se snaží zvrátit tým z Centre national de la recherche scientifique ve Francii. 

Jejich prototyp baterie nazvaný 18650 nabízí rovnatelné parametry, jako měly lithiové články před několika lety. Proč se tedy snaží vytvořit něco, co svojí kapacitou zatím Li-ion nemůže ohrozit?

Naion 1

Hlavním důvodem jsou pro jejich výzkum vysoké ceny lithia, které je více než 200x dražší, než dobře dostupný sodík. Lithium se v tuto chvíli těží hlavně v Číně a Jižní Americe, přičemž sodík je dostupný napříč světem bez větších problémů.

V současné fázi baterie vydrží kolem 2 000 nabíjecích cyklů a nabízí hustotu 90 Wh na kilogram, což je přibližně stejná hodnota, jako měly první lithiové články. Do hodnot současných Li-ion mají Na-ion  akumulátory co dohánět, ale vědci slibují v dohledné době další pokrok.

Stále je prý co zlepšovat a Na-ion (občas se používá sodium-ion) baterie jednoho dne možná uvidíme v automobilech či energetických úložištích u solárních a větrných elektráren. Problémem je v tuto chvíli především vyšší hmotnost článků, způsobená nízkou energetickou hustotou a pro změnu vyšší hustotou prvku jako takového. I proto se nasazení v přenosných zařízeních nejeví příliš reálně.

Uvidíme, kdy se nasazení technologie v masovém měřítku dočkáme. Doufejme jen, že to nebude další z pokusů, který skončí v šuplíku vědců.

Zdroje: 

1, 2

Lukáš Voříšek (Google+)

Šéfredaktor nového technologického magazínu inSmart.cz. Autor je fanouškem revolučních technologií a projektů, jako je fotoaparát Lytro a minipočítač Raspberry Pi. Dříve přispíval do magazínů PCTuning a Stahuj. S nadějí čeká na den, kdy nebude muset sedět u klávesnice a vše obstará čip v hlavě...

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku Nové sodíkové baterie jsou levné a mohly by napájet automobily budoucnosti

Středa, 9 Prosinec 2015 - 16:10 | kmarty | Ten zasadni problem je v tom "...a doma zase...
Neděle, 6 Prosinec 2015 - 22:29 | DRK | Většině elektromobilů stačí 100km dojezd do práce...
Sobota, 5 Prosinec 2015 - 19:18 | Cotije Dotoho | Jsem rád že je tady po době zase nějaký článek...
Sobota, 5 Prosinec 2015 - 17:22 | Gath G | Tak u mobilů je to ještě nepodstatnější, mobil je...
Sobota, 5 Prosinec 2015 - 16:53 | Tomáš Černák | Tak samozřejmě. NCA články v bateriích Tesly mají...
Sobota, 5 Prosinec 2015 - 13:27 | LOLLL oo | Musk ani nic jineho rict nemuze, kdyz ten ma...
Pátek, 4 Prosinec 2015 - 19:53 | HKMaly | Ty jsi tu dlouho nebyl, co?
Pátek, 4 Prosinec 2015 - 08:29 | Miyuki | Sodíkový (se solema sodíku, neni tam kovovej...
Čtvrtek, 3 Prosinec 2015 - 22:33 | Mi Chal | To byl asi nějaký šmejd z Číny, co jsem viděl...
Čtvrtek, 3 Prosinec 2015 - 21:58 | Jan Novák | Neříkám, že je článek naprd, jen ho kazí ten...

Zobrazit diskusi