Nové sodíkové baterie jsou levné a mohly by napájet automobily budoucnosti
Francouzští vědci představili funkční prototyp sodíkoiontové baterie, od které očekávají, že by jednoho dne mohla v některých oblastech nahradit stávající Li-ion baterie. Sodík je lehký a měkký kov, který je lehčí než voda a dobře vede teplo i elektrický proud.
Myšlenka použití sodíku v bateriích není ničím novým, ale kvůli lepším kapacitám je do ústraní dávno vytlačily lithiové akumulátory. To se snaží zvrátit tým z Centre national de la recherche scientifique ve Francii.
Jejich prototyp baterie nazvaný 18650 nabízí rovnatelné parametry, jako měly lithiové články před několika lety. Proč se tedy snaží vytvořit něco, co svojí kapacitou zatím Li-ion nemůže ohrozit?
Hlavním důvodem jsou pro jejich výzkum vysoké ceny lithia, které je více než 200x dražší, než dobře dostupný sodík. Lithium se v tuto chvíli těží hlavně v Číně a Jižní Americe, přičemž sodík je dostupný napříč světem bez větších problémů.
V současné fázi baterie vydrží kolem 2 000 nabíjecích cyklů a nabízí hustotu 90 Wh na kilogram, což je přibližně stejná hodnota, jako měly první lithiové články. Do hodnot současných Li-ion mají Na-ion akumulátory co dohánět, ale vědci slibují v dohledné době další pokrok.
Stále je prý co zlepšovat a Na-ion (občas se používá sodium-ion) baterie jednoho dne možná uvidíme v automobilech či energetických úložištích u solárních a větrných elektráren. Problémem je v tuto chvíli především vyšší hmotnost článků, způsobená nízkou energetickou hustotou a pro změnu vyšší hustotou prvku jako takového. I proto se nasazení v přenosných zařízeních nejeví příliš reálně.
Uvidíme, kdy se nasazení technologie v masovém měřítku dočkáme. Doufejme jen, že to nebude další z pokusů, který skončí v šuplíku vědců.