CDR.cz - Vybráno z IT

Diskuse k Nové sodíkové baterie jsou levné a mohly by napájet automobily budoucnosti

Věta "Jejich prototyp baterie nazvaný 18650" vypovídá o znalosti autora ohledně tématu... Asi ještě nikdy neviděl článek 18650 - např. ve většině akumulátorů do notebooku...
A nebyla by také nějaká informace o kapacitě a napětí? (hodnoty)

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Taky mě to hned uhodilo do očí, a to nejsem žádný znalec.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_battery_sizes#Cylindrical_lithium-...

+1
-13
-1
Je komentář přínosný?

18650 neni nejaky uzasny novy nazev ale oznaceni standartniho typu (rozmeru) baterie, je to neco jako by jste napsaly - vedci vynalezly novou baterii a pojmenovali ji AAA

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_battery_sizes

+1
+8
-1
Je komentář přínosný?

i

+1
-19
-1
Je komentář přínosný?

Sodík hlavně dobře hoří. To budou prima baterky do auta.

+1
+21
-1
Je komentář přínosný?

Tak je to alkalický kov. To i Lithium dobře hoří.
Mě přišlo vtipné přirovnání, že je lehčí než voda. Já bych ho chtěl vidět plavat :-D

+1
+21
-1
Je komentář přínosný?

Otázkou je, zda plave nebo se spíš díky reakci vznáší, ale snad postačí video viz https://www.youtube.com/watch?v=QAiks6uz0Gs

+1
-13
-1
Je komentář přínosný?

Má hustotu 0,971 g/cm3, takže lehčí než voda je.

+1
+19
-1
Je komentář přínosný?

Ale jistě, to je pravda a srovnání hustot tu nerozporujeme.
Jen Kert naráží na vysokou reaktivnost s vodou, kdy si pravděpodobně představoval, že to rovnou bouchne a k nějakému plavání vůbec nedojde. Já váhám zda se to, co je vidět na mnou uvedeném videu dá nazývat plaváním...

+1
-18
-1
Je komentář přínosný?

IMHO by se při vyšší hustotě potopil a reagoval pod vodou. Otázkou je, o kolik by musela být ta hustota větší, než hustota vody.

+1
+16
-1
Je komentář přínosný?

To byl asi nějaký šmejd z Číny, co jsem viděl jinde tak ta reakce je bouřlivější :-). V jednom pořadu tam hodili trochu větší množství a to už byla solidní exploze.

+1
-20
-1
Je komentář přínosný?

Ach jo, tenhle clanek mi pripomel Lucinku z PCT ...... Stejny plky ..... Jen na konci schazi: " A jak se na nove baterie tesite vy. " omg

+1
-11
-1
Je komentář přínosný?

No nevím, já se z článku dozvěděl dost. Třeba že to baterie do mobilu nebude, ale že to může být levná baterie vhodná pro distributory energií na usklaďnování krátkodobých přebytků. Což je pro většinu lidí finančně daleko důležitější, než bateri v mobilu.

+1
-16
-1
Je komentář přínosný?

"levná baterie vhodná pro distributory energií" To je prostě hovadina, pro uskladnění je potřeba 11,1 kg baterií na 1 kWh. S životností 2000 cyklů a výkupní cenou elektřiny (cca 2,5 Kč) by cena takovéto baterie musela být hluboko pod 5000 Kč. Za polovinu této ceny jsou olověné a ani ty se ve velkém nepoužívají. Prostě do baterií to strkat nejde, nevyplatí se to.

+1
-21
-1
Je komentář přínosný?

...kdo používá ve stacionární aplikaci baterii se dvěma tisíci cykly? I Fronius je dnes kolem osmi tisíc cyklů. Navíc motat do toho výkupní cenu elektřiny je blbost, protože hodnota rychle reagujícího úložiště je nepoměrně větší než velkoobchodní cena elektřiny (třeba ušetřené náklady za spinning reserve, frekvenční regulaci a podobně).

+1
+13
-1
Je komentář přínosný?

bohuzel pro elektricka auta jsou podstatne 3 veci a to v tomto poradi:
1. mnozstvi ulozene energie vzhledem k hmontnosti a objemu
2. rychlost nabijeni
3. pocet cyklu

Nic z toho o sodikove baterii zatim nevime. V autech se porad pouzivaji Li-ion jak tu nekdo psal z notebooku a to hlavne proto ze jsou levne - delaji se ve velkem. Druha varianta byla LiFe(Y)PO4, ale bohuzel jsou vetsi a tezsi a tak ikdyz maji vetsi pocet cyklu nepouzivaji se nijak hojne. Posledni nadejnou baterii je LTO. Baterie ma v prvnim bode parametry jeste horsi nez LiFePO4, ale zvlada obrovske nabijeci proudy i pocet cyklu je vetsi. Cetl jsem clanek ze v Japonsku na to maji jezdit autobusy se schopnosti velmi kratkeho nabijeni na zastavkach. Baterie by totiz mela jit nabit do 50% za 5 minut, takze i za 30 vterin se do ni na zastavce da natlacit celkem dost. Nechci ovsem videt ty pripojovaci kabely. Do osobniho auta to ale smysl zase nema kvuli bodu 1.

Co se tyka elektrickych aut, tak si porad myslim ze doba jeste nenastala. Zamlouva se mi ale predstava plug-in hybridu, ktery bych doma mohl nabit s dojezdem treba 50km na baterie... To by totiz mohlo stacit na cca 3/5 kilometru ktere rocne najedu.

+1
-22
-1
Je komentář přínosný?

No já nevím, ale v článku je napsané "kolem 2 000 nabíjecích cyklů a nabízí hustotu 90 Wh na kilogram, což je přibližně stejná hodnota, jako měly první lithiové články."
Takže už jenom chybí údaj o rychlosti nabíjení. Navíc toto není komerční provedení, ale teprve vývojový vzorek. Takže parametry se mohou ještě hodně posunout.
Navíc lithia jsou omezené-konečné zásoby, takže lithium bude čím dál dražší - někde jsem narazil na informaci, že lithium pro energetické účely bude použitlné tak do roku 2030, potom už jeho cena udělá LiOn články komerčně nepoužitelné. Takže je nejvyšší čas najít vhodnou náhradu.
Navíc potřeba nějakým způsobem uskladnit přebytečnou energii a využít ji později (např. fotovoltaika, rekuperace) je čím dál tím zajímavější a potřebnější, takže mobily apod. jsou v kurzu jenom teď. Časem se určitě jejich spotřeba posune spíš dole a je dost pravděpodobné, že nové technologie umožní zkrátit nabíjení na pár minut - tím se sníží zájem o potřebu dlouhodobé výdrže. Přeci jen smartfon si do pralesa i tak nevezmeš. A pokud budeš nutně potřebovat fungovat mimo civilizaci tak si holt připlatíš za pomocné/lepší technologie jako větší kapacita, nabíječky různého druhu apod.

+1
-20
-1
Je komentář přínosný?

"někde jsem narazil na informaci, že lithium pro energetické účely bude použitlné tak do roku 2030, potom už jeho cena udělá LiOn články komerčně nepoužitelné."

To se mi jeví jako hodně absurdní tvrzení. I několikrát vyšší cena lithia z mořské vody by pořád byla zřejmě dost přijatelná, vzhledem k jeho nízkému podílu na celkové ceně. A to ani neuvažujeme recyklaci.

+1
+12
-1
Je komentář přínosný?

Ono podil lithia na cene je jiny v pripade mobilu a v pripade auta. Je pravda, ze u sodiku by s nedostatkem problem byt nemel, kdyz se ho nakladaky sypou jen tak na silnice ...

+1
-20
-1
Je komentář přínosný?

Tak u mobilů je to ještě nepodstatnější, mobil je řekněme třistakrát levnější než Tesla Model S a přitom má kapacitu desettisíckrát menší. Tam se ta cena lithia už ztratí úplně.

+1
+14
-1
Je komentář přínosný?

Nedávno jsem někde četl rozhovor s Elonem Muskem (Tesla) a ten řekl, že si hlídají všechny nové technologie a momentálně není žádná ani v dohledu a vůbec ne použitelná. Takže se mi na tom článku něco nezdá ...

+1
+16
-1
Je komentář přínosný?

Neni v rozporu - i z clanku je videt, ze do praktickeho vyuziti je daleko.

+1
+14
-1
Je komentář přínosný?

Neříkám, že je článek naprd, jen ho kazí ten reklamní nadpis. Tohle dělávají na Aktuálně nebo iBabiš, na CDR mi to nepasuje ;-)

+1
+11
-1
Je komentář přínosný?

Ty jsi tu dlouho nebyl, co?

+1
+16
-1
Je komentář přínosný?

Sodíkový (se solema sodíku, neni tam kovovej sodík), baterie se jako stacionární používaj, ale hustota energie je mizerná, cca na úrovni olova
Pužívaj se proto, že jsou levnější a hlavně jsou "dokonale bezpečný", nejam označení jako nebezpečnej materiál, takže se daj převážet bez omezení a nejsou pak nebezpečnym odpadem, takže se ušetří hodně nákladů při manipulaci, zabezpečení i následný recyklaci

+1
+25
-1
Je komentář přínosný?

Musk ani nic jineho rict nemuze, kdyz ten ma svoji Tesla Gigafactory a jinym prohlasenim by si podkopaval nohy.

+1
-26
-1
Je komentář přínosný?

Tak samozřejmě. NCA články v bateriích Tesly mají hustotu energie nějakých 225Wh/kg a Tesla z nich udělá baterii s kapacitou sotva 150Wh/kg. Výsledná 85kWh baterie pak váží 600kg a umožní vozidlu pokojnou ustálenou rychlostí 72km/h po rovině a v teple Kalifornie ujet necelých 500km. Baterie z článků založených na sodíku s hustotou energie 90Wh/kg by měla hustotu cca 60Wh/kg. Tedy ekvivalentní baterie té 85kWh by vážila cca 1400kg. Je naprosto jasné, že to je pro osobní dopravu nepoužitelná hodnota.

Tyhle baterie budou použitelné leda pro levné hybridy.

Samozřejmě je ještě otázkou, jakou mají tyto články schopnost pracovat bez systému pro udržování pracovního prostředí. Pokud jsou to ekvivalenty LiFePo, tak by to nebylo se tak strašné, byť jejich kapacita 100-110Wh/kg baterie je stále menší než teslácká z NCA článků a řízením prostředí. Ale cena by byla zase o něco příznivější.

+1
+11
-1
Je komentář přínosný?

Většině elektromobilů stačí 100km dojezd do práce a zpět, případně na nákup, a doma zas dobít). to co je hlavní problém je cena. Elektromobily se prodávají dráž než auta na benzín. Začněte prodávat jednomístná vozítka za 50 000 a lidi vám utrhaj ruce... Vzhledem k tomu že na to často stačily i olověné akumulátory tak proč by nestačily sodíkové?

+1
+11
-1
Je komentář přínosný?

Ten zasadni problem je v tom "...a doma zase nabit".
Jednomistne vozitko za 50kkc je mi k prdu, kdyz ho nemam kde nabijet. Jeste k tomu denne.
To uz je zajimavejsi mit neco s poradnou baterkou a jednou tydne obetovat odpoledne na vylet k rychlonabijecce (a doufat ze nebude obsazena nekym jinym).

+1
-16
-1
Je komentář přínosný?

Jsem rád že je tady po době zase nějaký článek "o baterii budoucnosti". Je to poměrně ohraná písnička, posledních 20 let

+1
+19
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.