v automobilovém průmyslu? HAHAHAHAHAHAHA. Narozdíl od stíhaček, auta na silnici nemají moc prostoru na "vyhnutí se kolizi".
jediné, co tak na silnicích má smysl, je automatické brždění, které už pár automobilek vyvíjí.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
v automobilovém průmyslu?
Psycho Mantis https://cdr.cz/profil/psycho-mantis
14. 10. 2014 - 00:42https://cdr.cz/clanek/nasa-vyviji-pro-stihacky-antikolizni-software/diskusev automobilovém průmyslu? HAHAHAHAHAHAHA. Narozdíl od stíhaček, auta na silnici nemají moc prostoru na "vyhnutí se kolizi".
jediné, co tak na silnicích má smysl, je automatické brždění, které už pár automobilek vyvíjí.https://cdr.cz/clanek/nasa-vyviji-pro-stihacky-antikolizni-software/diskuse#comment-738090
+
Divil by jsi se kolik lidi nezvlada s autem v kriticke situaci jednoduchy uhybny manevr. Brzdit a nasledne se vyhnout prekazce. Ja si to vyzkousel treba kdyz jsem v noci potkal srnu na viceprodovce ve 110km/h. Tico moc nesviti a tak to byla docela sranda. Divim se, ze jsem ji neprastil zrcatkem. :)
Tyhle automaticke asistenty jsou cesta do pekel. Cim bezpecnejsi jsou auta, tim nebezpecnejsi jsou ridici. Jezdi se agresivneji a nevenuji se rizeni. Zajimalo by me ktereho idiota napadlo jako prvniho dat do auta dotykove LCD.
+1
-13
-1
Je komentář přínosný?
Divil by jsi se kolik lidi
Vojtech Nekvapil https://cdr.cz/profil/woyta
14. 10. 2014 - 08:05https://cdr.cz/clanek/nasa-vyviji-pro-stihacky-antikolizni-software/diskuseDivil by jsi se kolik lidi nezvlada s autem v kriticke situaci jednoduchy uhybny manevr. Brzdit a nasledne se vyhnout prekazce. Ja si to vyzkousel treba kdyz jsem v noci potkal srnu na viceprodovce ve 110km/h. Tico moc nesviti a tak to byla docela sranda. Divim se, ze jsem ji neprastil zrcatkem. :)
Tyhle automaticke asistenty jsou cesta do pekel. Cim bezpecnejsi jsou auta, tim nebezpecnejsi jsou ridici. Jezdi se agresivneji a nevenuji se rizeni. Zajimalo by me ktereho idiota napadlo jako prvniho dat do auta dotykove LCD.https://cdr.cz/clanek/nasa-vyviji-pro-stihacky-antikolizni-software/diskuse#comment-738097
+
tak pokud u nás autoškola zabere zhruba měsíc a půl, maximálně dva a i ty "dražší" jedou na cenu a něco jako řešení krizových situací se ukáže pokud vůbec tak na videu tak se nulovým schopnostem v krizových situacích ale vůbec nedivím....
+1
+16
-1
Je komentář přínosný?
tak pokud u nás autoškola
mikeczcom https://cdr.cz/profil/mikeczcom
14. 10. 2014 - 11:10https://cdr.cz/clanek/nasa-vyviji-pro-stihacky-antikolizni-software/diskusetak pokud u nás autoškola zabere zhruba měsíc a půl, maximálně dva a i ty "dražší" jedou na cenu a něco jako řešení krizových situací se ukáže pokud vůbec tak na videu tak se nulovým schopnostem v krizových situacích ale vůbec nedivím....https://cdr.cz/clanek/nasa-vyviji-pro-stihacky-antikolizni-software/diskuse#comment-738131
+
"Tyhle automaticke asistenty jsou cesta do pekel."
Ale až je auta budou mít, tak tu srnu uvidí lidarem nebo něčím podobným i ve tmě.
+1
+20
-1
Je komentář přínosný?
"Tyhle automaticke asistenty
Gath G https://cdr.cz/profil/ggeal
14. 10. 2014 - 11:12https://cdr.cz/clanek/nasa-vyviji-pro-stihacky-antikolizni-software/diskuse"Tyhle automaticke asistenty jsou cesta do pekel."
Ale až je auta budou mít, tak tu srnu uvidí lidarem nebo něčím podobným i ve tmě.https://cdr.cz/clanek/nasa-vyviji-pro-stihacky-antikolizni-software/diskuse#comment-738133
+
mám ten pocit, že sražení srny je MENŠÍ ZLO než nějaký "úhybný manévr" od autopilota v rychlosti 110km/h.
V té rychlosti je totiž dost pravděpodobné, že uhybný manévr vás sveze ze silnice (na velké čtyřproudovce se to asi nestane, ale na úzké dvouproudovce to už bude problém)
Prostě mě napadá spousta situací, kdy "automatický úhybný manévr" přinese více škody než užitku.
Kolikrát se stane, že auto zezadu vrazí do jiného auta (první řidič musel začít brzdit a ten druhý je na něm nalepený a už to nemůže stihnout úplně ubrzdit). Při takové srážce jsou škody většinou malé... ale teď vás autopilot odkloní někam do strany a vystaví vás nebezpečí srážky z protisměru (když vás to odkloní doleva). Popř. nebezpečí toho, že sletíte ze silnice do příkopu (když vás to odkloní doprava)
A nebo třeba hromadné srážky na dálnicích. Doteď se prostě pár aut napasovalo do sebe zezadu. Teď vás autopilot bude házet do stran a místo relativně "bezpečné" srážky dozadu (vepředu a vzadu auta jsou deformační zóny), vás budou moci ostatní auta narazit do boků (tohle dopadá podstatně hůř)
Pokud někdy jezdíte přes D1, tak sami vidíte, že bouračky,kdy je pár aut zapasovaných v sobě zezadu, jsou relativně "ok", protože ucpou jenom jeden pruh. Ale pokud se jeden z řidičů pokusil vyjet do druhého pruhu a tam zablokoval jiné auto, tak vzniká potencionální katastrofa, která zablokuje celou dálnici :-X
+1
+11
-1
Je komentář přínosný?
Prostě mám pocit, že sražení
Psycho Mantis https://cdr.cz/profil/psycho-mantis
14. 10. 2014 - 17:09https://cdr.cz/clanek/nasa-vyviji-pro-stihacky-antikolizni-software/diskusemám ten pocit, že sražení srny je MENŠÍ ZLO než nějaký "úhybný manévr" od autopilota v rychlosti 110km/h.
V té rychlosti je totiž dost pravděpodobné, že uhybný manévr vás sveze ze silnice (na velké čtyřproudovce se to asi nestane, ale na úzké dvouproudovce to už bude problém)
Prostě mě napadá spousta situací, kdy "automatický úhybný manévr" přinese více škody než užitku.
Kolikrát se stane, že auto zezadu vrazí do jiného auta (první řidič musel začít brzdit a ten druhý je na něm nalepený a už to nemůže stihnout úplně ubrzdit). Při takové srážce jsou škody většinou malé... ale teď vás autopilot odkloní někam do strany a vystaví vás nebezpečí srážky z protisměru (když vás to odkloní doleva). Popř. nebezpečí toho, že sletíte ze silnice do příkopu (když vás to odkloní doprava)
A nebo třeba hromadné srážky na dálnicích. Doteď se prostě pár aut napasovalo do sebe zezadu. Teď vás autopilot bude házet do stran a místo relativně "bezpečné" srážky dozadu (vepředu a vzadu auta jsou deformační zóny), vás budou moci ostatní auta narazit do boků (tohle dopadá podstatně hůř)
Pokud někdy jezdíte přes D1, tak sami vidíte, že bouračky,kdy je pár aut zapasovaných v sobě zezadu, jsou relativně "ok", protože ucpou jenom jeden pruh. Ale pokud se jeden z řidičů pokusil vyjet do druhého pruhu a tam zablokoval jiné auto, tak vzniká potencionální katastrofa, která zablokuje celou dálnici :-Xhttps://cdr.cz/clanek/nasa-vyviji-pro-stihacky-antikolizni-software/diskuse#comment-738221
+
Kdyby jenom do prikopu ... nekdy je taky vedle silnice prudky svah. Nebo rovnou sraz.
+1
+26
-1
Je komentář přínosný?
Kdyby jenom do prikopu ...
HKMaly https://cdr.cz/profil/hkmaly
14. 10. 2014 - 17:56https://cdr.cz/clanek/nasa-vyviji-pro-stihacky-antikolizni-software/diskuseKdyby jenom do prikopu ... nekdy je taky vedle silnice prudky svah. Nebo rovnou sraz.https://cdr.cz/clanek/nasa-vyviji-pro-stihacky-antikolizni-software/diskuse#comment-738246
+
"mám ten pocit, že sražení srny je MENŠÍ ZLO než nějaký "úhybný manévr" od autopilota v rychlosti 110km/h."
No tak pokud to pojede na plný automat, tak to nejspíš šachisticky bude myslet o několik tahů dopředu, aby se to do takové situace vůbec nedostalo (jako že to například nebude jako kokot jezdit stodesítkou do zatáčky, do které to neuvidí).
+1
+20
-1
Je komentář přínosný?
"mám ten pocit, že sražení
Gath G https://cdr.cz/profil/ggeal
15. 10. 2014 - 15:45https://cdr.cz/clanek/nasa-vyviji-pro-stihacky-antikolizni-software/diskuse"mám ten pocit, že sražení srny je MENŠÍ ZLO než nějaký "úhybný manévr" od autopilota v rychlosti 110km/h."
No tak pokud to pojede na plný automat, tak to nejspíš šachisticky bude myslet o několik tahů dopředu, aby se to do takové situace vůbec nedostalo (jako že to například nebude jako kokot jezdit stodesítkou do zatáčky, do které to neuvidí).https://cdr.cz/clanek/nasa-vyviji-pro-stihacky-antikolizni-software/diskuse#comment-738463
+
Pokud vim tam BMW a par dalsich nabizeji jako priplatkovou vybavu IR kameru diky, ktere vidis dale. Hlavne zive objekty vyzarujici teplo.
Nez spolehat na technologii, ktera vyresi chyby jichz jsem se za volantem dopustil, tak radeji trenuju zvladani krizovych situaci a mam k autu vetsi respekt. Bez elektroniky jedu sice pomaleji ale kdyz to prezenu tak mi auto "nafackuje" a pro priste se poucim, ze takhle teda ne. U elektroniky jen blikne nejaka kontrolka a to je vse. A kdyz se to opravdu prezene, ze to ani elektronika nezvladne korigovat tak nasledky nebyvaji nic extra.
Psycho Mantis: Zalezi na konkretni situaci. Kdyz ji vezmes celne, tak muze skoncit v kabine a konec. Samozrejme, kdyz je prikop ci stromy tak je vyhejbani ponekud problem. To by nemuselo dopadnout dobre. Ale obcas staci jen prejet do druheho pruhu a vse vyreseno. Diky ABS maji i ti co neumi brzdit sanci na posledni chvili zatocit. Jenze lidi co krizovky netrenuji strnule drzi volant a cekaji naraz.
+1
-22
-1
Je komentář přínosný?
Pokud vim tam BMW a par
Vojtech Nekvapil https://cdr.cz/profil/woyta
14. 10. 2014 - 17:39https://cdr.cz/clanek/nasa-vyviji-pro-stihacky-antikolizni-software/diskusePokud vim tam BMW a par dalsich nabizeji jako priplatkovou vybavu IR kameru diky, ktere vidis dale. Hlavne zive objekty vyzarujici teplo.
Nez spolehat na technologii, ktera vyresi chyby jichz jsem se za volantem dopustil, tak radeji trenuju zvladani krizovych situaci a mam k autu vetsi respekt. Bez elektroniky jedu sice pomaleji ale kdyz to prezenu tak mi auto "nafackuje" a pro priste se poucim, ze takhle teda ne. U elektroniky jen blikne nejaka kontrolka a to je vse. A kdyz se to opravdu prezene, ze to ani elektronika nezvladne korigovat tak nasledky nebyvaji nic extra.
Psycho Mantis: Zalezi na konkretni situaci. Kdyz ji vezmes celne, tak muze skoncit v kabine a konec. Samozrejme, kdyz je prikop ci stromy tak je vyhejbani ponekud problem. To by nemuselo dopadnout dobre. Ale obcas staci jen prejet do druheho pruhu a vse vyreseno. Diky ABS maji i ti co neumi brzdit sanci na posledni chvili zatocit. Jenze lidi co krizovky netrenuji strnule drzi volant a cekaji naraz.https://cdr.cz/clanek/nasa-vyviji-pro-stihacky-antikolizni-software/diskuse#comment-738241
+
Varianta 1: Už nikdy neuvidíme kamikadze
Varianta 2: Každé letadlo, ke kterému budou mít USA kódy, bude potencionální kamikadze.
+1
+20
-1
Je komentář přínosný?
Varianta 1: Už nikdy
DrStr https://cdr.cz/autor/drstr
14. 10. 2014 - 08:36https://cdr.cz/clanek/nasa-vyviji-pro-stihacky-antikolizni-software/diskuseVarianta 1: Už nikdy neuvidíme kamikadze
Varianta 2: Každé letadlo, ke kterému budou mít USA kódy, bude potencionální kamikadze.https://cdr.cz/clanek/nasa-vyviji-pro-stihacky-antikolizni-software/diskuse#comment-738100
+
= Bude spousta kamikadze, ale my je nikdy neuvidíme.
+1
-17
-1
Je komentář přínosný?
= Bude spousta kamikadze, ale
Pety https://cdr.cz/profil/petyy
14. 10. 2014 - 11:51https://cdr.cz/clanek/nasa-vyviji-pro-stihacky-antikolizni-software/diskuse= Bude spousta kamikadze, ale my je nikdy neuvidíme.https://cdr.cz/clanek/nasa-vyviji-pro-stihacky-antikolizni-software/diskuse#comment-738143
+
Tak mě napadá, jak potom ty letadla přistanou na letišti? To je přece taky řízený let do terénu :)
+1
+27
-1
Je komentář přínosný?
Tak mě napadá, jak potom ty
John Douberro https://cdr.cz/profil/john-douberro
14. 10. 2014 - 09:10https://cdr.cz/clanek/nasa-vyviji-pro-stihacky-antikolizni-software/diskuseTak mě napadá, jak potom ty letadla přistanou na letišti? To je přece taky řízený let do terénu :)https://cdr.cz/clanek/nasa-vyviji-pro-stihacky-antikolizni-software/diskuse#comment-738105
+
Hned jim to utíkej říct, oni na to v NASA určitě zapomněli!!!
+1
+29
-1
Je komentář přínosný?
Hned jim to utíkej říct, oni
ondra1 https://cdr.cz/profil/v0cas
14. 10. 2014 - 10:05https://cdr.cz/clanek/nasa-vyviji-pro-stihacky-antikolizni-software/diskuseHned jim to utíkej říct, oni na to v NASA určitě zapomněli!!!https://cdr.cz/clanek/nasa-vyviji-pro-stihacky-antikolizni-software/diskuse#comment-738112
+
Počítač cela logicky bude vyhodnocovat nejen to, že letadlo klesá, ale také jakým způsobem, takže může hlídat i přistávací manévr. Ostatně v dnešní době by mohl zcela v pohodě celý let (start, let, přistání) provést počítač a pilot by se mohl jen dívat. Pilot by maximálně mohl upravovat kurz letu dle příkazů z letových kontrol a i ty by ostatně také mohly být téměř plně automatizovány. Vše je "jen" o penězích...
+1
-17
-1
Je komentář přínosný?
Počítač cela logicky bude
randomofamber https://cdr.cz/profil/randomofamber
14. 10. 2014 - 10:56https://cdr.cz/clanek/nasa-vyviji-pro-stihacky-antikolizni-software/diskusePočítač cela logicky bude vyhodnocovat nejen to, že letadlo klesá, ale také jakým způsobem, takže může hlídat i přistávací manévr. Ostatně v dnešní době by mohl zcela v pohodě celý let (start, let, přistání) provést počítač a pilot by se mohl jen dívat. Pilot by maximálně mohl upravovat kurz letu dle příkazů z letových kontrol a i ty by ostatně také mohly být téměř plně automatizovány. Vše je "jen" o penězích...https://cdr.cz/clanek/nasa-vyviji-pro-stihacky-antikolizni-software/diskuse#comment-738127
+
"Ostatně v dnešní době by mohl zcela v pohodě celý let (start, let, přistání) provést počítač a pilot by se mohl jen dívat."
Automatic Carrier Landing System, Mode I. ;-)
+1
-16
-1
Je komentář přínosný?
"Ostatně v dnešní době by
Gath G https://cdr.cz/profil/ggeal
14. 10. 2014 - 11:17https://cdr.cz/clanek/nasa-vyviji-pro-stihacky-antikolizni-software/diskuse"Ostatně v dnešní době by mohl zcela v pohodě celý let (start, let, přistání) provést počítač a pilot by se mohl jen dívat."
Automatic Carrier Landing System, Mode I. ;-) https://cdr.cz/clanek/nasa-vyviji-pro-stihacky-antikolizni-software/diskuse#comment-738137
+
14. 10. 2014 - 12:00https://cdr.cz/clanek/nasa-vyviji-pro-stihacky-antikolizni-software/diskuseJen pro zajímavost doplňuji:
"To v praxi znamená, že A320 je schopen provést automatické přistání až do zastavení na dráze bez zásahu pilota." cituji ze stránky http://vztlak.net/Profily-a-testy/Letouny/Airbus-Boeing-z-pohledu-pilotahttps://cdr.cz/clanek/nasa-vyviji-pro-stihacky-antikolizni-software/diskuse#comment-738144
+
Já zase dopním, že to platí jen v ideálních případech. Automatické přistání je možné jen na RWY vybavených CATII a CATIII.
+1
+9
-1
Je komentář přínosný?
Já zase dopním, že to platí
Fotobob https://cdr.cz/profil/fotobob
14. 10. 2014 - 13:31https://cdr.cz/clanek/nasa-vyviji-pro-stihacky-antikolizni-software/diskuseJá zase dopním, že to platí jen v ideálních případech. Automatické přistání je možné jen na RWY vybavených CATII a CATIII.https://cdr.cz/clanek/nasa-vyviji-pro-stihacky-antikolizni-software/diskuse#comment-738162
+
Technologicky autopilotáž dnešní počítače zvládnou.
+1
+22
-1
Je komentář přínosný?
"Automatické přistání je
randomofamber https://cdr.cz/profil/randomofamber
14. 10. 2014 - 14:06https://cdr.cz/clanek/nasa-vyviji-pro-stihacky-antikolizni-software/diskuse"Automatické přistání je možné jen....." - Úředně
Technologicky autopilotáž dnešní počítače zvládnou. https://cdr.cz/clanek/nasa-vyviji-pro-stihacky-antikolizni-software/diskuse#comment-738175
+
Ó nikoliv úředně. Prakticky. CATIIIB znamená nejvýše kalibrovaný přibližovací systém ILS s minimy na 0 (pilot vůbec nespatří zem) případně mikrovlnný systém. Toto rozhodně není všude ne všude to je možné (terén v okolí letiště atp.) a kupříkladu před runwayí musí být dostatečně dlouhý rovný terén, kde výškový radar letadla může odměřovat výšku. Dispečeři zase musí zajistit, že nedojdek zarušení či výpadku signálu ILS (třeba že by se v blízkosti antén ocitlo pojíždějící nebo čekající letadlo). V situaci kdy je mlha a není viditelnost je většinou klidný vzduch a autoland funguje výborně. Naopak když je velký snos bočního větru, automatika s tím má značné problémy, dostatečně ostře a předvídatelně reagovat, ale na to zase nejsou třeba podmínky CATIII a stačí větší minima.
14. 10. 2014 - 18:36https://cdr.cz/clanek/nasa-vyviji-pro-stihacky-antikolizni-software/diskuseÓ nikoliv úředně. Prakticky. CATIIIB znamená nejvýše kalibrovaný přibližovací systém ILS s minimy na 0 (pilot vůbec nespatří zem) případně mikrovlnný systém. Toto rozhodně není všude ne všude to je možné (terén v okolí letiště atp.) a kupříkladu před runwayí musí být dostatečně dlouhý rovný terén, kde výškový radar letadla může odměřovat výšku. Dispečeři zase musí zajistit, že nedojdek zarušení či výpadku signálu ILS (třeba že by se v blízkosti antén ocitlo pojíždějící nebo čekající letadlo). V situaci kdy je mlha a není viditelnost je většinou klidný vzduch a autoland funguje výborně. Naopak když je velký snos bočního větru, automatika s tím má značné problémy, dostatečně ostře a předvídatelně reagovat, ale na to zase nejsou třeba podmínky CATIII a stačí větší minima.
Počítače dnes řídí letadla běžně, ale ne ve všem jsou ještě opravdu dobré.
http://aviation.stackexchange.com/questions/910/why-dont-pilots-always-use-autoland
https://cdr.cz/clanek/nasa-vyviji-pro-stihacky-antikolizni-software/diskuse#comment-738263
+
Já bych teda nechtěl, aby letadlo vekterém letím ovládal "řídící dispečer" odněkud z dálky - jako náletové body radiomajáků, výšky, rozhodnutí dle meteosituace atp. Jedna z věcí zvyšující bezpečnost je i to, že sami piloti chtějí přežít a jsou v tom s cestujcími. Proto také nemají záchranné prostředky, které jsou běžně osazovány do armádních letadel.
Kdyby to bylo tak snadné, tak už je automatizované vše, nicméně to není vůbec snadné. Na rozdíl od metra, které jezdí ve "sterilním prostředí" po kolejích, letadla se pohybují v proměnlivém prostředí plném všelikých nástrah. Vojenské drony mohou působit optimisticky, ale za prvé jsou malé, nevozí lidi a když armáda nějaký ztratí, moc o tom psát nebude. Když havaruje B777 je to jinačí problém.
Piloti také dělají nejvíce chyb na špatně vybavených letištích, při nepřesných VOR-DME přiblíženích, kdy to je práce se stopkama, mapou se započítáním znalostí meteosituace. Žádná sranda, tam počítače moc nepomohou.
14. 10. 2014 - 14:11https://cdr.cz/clanek/nasa-vyviji-pro-stihacky-antikolizni-software/diskuseJá bych teda nechtěl, aby letadlo vekterém letím ovládal "řídící dispečer" odněkud z dálky - jako náletové body radiomajáků, výšky, rozhodnutí dle meteosituace atp. Jedna z věcí zvyšující bezpečnost je i to, že sami piloti chtějí přežít a jsou v tom s cestujcími. Proto také nemají záchranné prostředky, které jsou běžně osazovány do armádních letadel.
Kdyby to bylo tak snadné, tak už je automatizované vše, nicméně to není vůbec snadné. Na rozdíl od metra, které jezdí ve "sterilním prostředí" po kolejích, letadla se pohybují v proměnlivém prostředí plném všelikých nástrah. Vojenské drony mohou působit optimisticky, ale za prvé jsou malé, nevozí lidi a když armáda nějaký ztratí, moc o tom psát nebude. Když havaruje B777 je to jinačí problém.
Piloti také dělají nejvíce chyb na špatně vybavených letištích, při nepřesných VOR-DME přiblíženích, kdy to je práce se stopkama, mapou se započítáním znalostí meteosituace. Žádná sranda, tam počítače moc nepomohou.
Ono to holt není jen sluníčkové létání a znudění piloti, jak se někdy může zdát. :-)
Něco z poslední doby:
http://www.avherald.com/h?article=477d6182&opt=0
http://www.avherald.com/h?article=465fe104&opt=0
http://www.avherald.com/h?article=47b31e39&opt=0
http://www.avherald.com/h?article=47a27592&opt=0
http://www.avherald.com/h?article=47a027e1&opt=0 (když vypadávají automatizační syst.)
http://www.avherald.com/h?article=47882f79&opt=0https://cdr.cz/clanek/nasa-vyviji-pro-stihacky-antikolizni-software/diskuse#comment-738180
+
tohle je dobre pro casu miru, ale v boji to muze byt dost zasadni nevyhoda, zejmena pokud bude pilot provadet vezmi nizke kopirovani terenu a pod. samozrejme zalezi, jak moc dobre to bude vyladene a jak blizko pilotovi dovoli dostat se blizko k zemi
+1
+10
-1
Je komentář přínosný?
tohle je dobre pro casu miru,
super master https://cdr.cz/profil/walkeer
14. 10. 2014 - 14:08https://cdr.cz/clanek/nasa-vyviji-pro-stihacky-antikolizni-software/diskusetohle je dobre pro casu miru, ale v boji to muze byt dost zasadni nevyhoda, zejmena pokud bude pilot provadet vezmi nizke kopirovani terenu a pod. samozrejme zalezi, jak moc dobre to bude vyladene a jak blizko pilotovi dovoli dostat se blizko k zemihttps://cdr.cz/clanek/nasa-vyviji-pro-stihacky-antikolizni-software/diskuse#comment-738176
+
14. 10. 2014 - 16:45https://cdr.cz/clanek/nasa-vyviji-pro-stihacky-antikolizni-software/diskuseNo rozhodne predpokladam, ze Japonci tento systém implementovat nebudou...
https://cdr.cz/clanek/nasa-vyviji-pro-stihacky-antikolizni-software/diskuse#comment-738216
+
ale právě, že budou... ale u Japonců ta funkce bude přesně opačná: "automatická kamikadze" - kdyby se pilotovi nechtělo :-P
+1
+16
-1
Je komentář přínosný?
ale právě, že budou... ale u
Psycho Mantis https://cdr.cz/profil/psycho-mantis
14. 10. 2014 - 17:02https://cdr.cz/clanek/nasa-vyviji-pro-stihacky-antikolizni-software/diskuseale právě, že budou... ale u Japonců ta funkce bude přesně opačná: "automatická kamikadze" - kdyby se pilotovi nechtělo :-Phttps://cdr.cz/clanek/nasa-vyviji-pro-stihacky-antikolizni-software/diskuse#comment-738226
+
v automobilovém průmyslu? HAHAHAHAHAHAHA. Narozdíl od stíhaček, auta na silnici nemají moc prostoru na "vyhnutí se kolizi".
jediné, co tak na silnicích má smysl, je automatické brždění, které už pár automobilek vyvíjí.
Divil by jsi se kolik lidi nezvlada s autem v kriticke situaci jednoduchy uhybny manevr. Brzdit a nasledne se vyhnout prekazce. Ja si to vyzkousel treba kdyz jsem v noci potkal srnu na viceprodovce ve 110km/h. Tico moc nesviti a tak to byla docela sranda. Divim se, ze jsem ji neprastil zrcatkem. :)
Tyhle automaticke asistenty jsou cesta do pekel. Cim bezpecnejsi jsou auta, tim nebezpecnejsi jsou ridici. Jezdi se agresivneji a nevenuji se rizeni. Zajimalo by me ktereho idiota napadlo jako prvniho dat do auta dotykove LCD.
Asi někoho z designu nebo marketingu.
tak pokud u nás autoškola zabere zhruba měsíc a půl, maximálně dva a i ty "dražší" jedou na cenu a něco jako řešení krizových situací se ukáže pokud vůbec tak na videu tak se nulovým schopnostem v krizových situacích ale vůbec nedivím....
"Tyhle automaticke asistenty jsou cesta do pekel."
Ale až je auta budou mít, tak tu srnu uvidí lidarem nebo něčím podobným i ve tmě.
mám ten pocit, že sražení srny je MENŠÍ ZLO než nějaký "úhybný manévr" od autopilota v rychlosti 110km/h.
V té rychlosti je totiž dost pravděpodobné, že uhybný manévr vás sveze ze silnice (na velké čtyřproudovce se to asi nestane, ale na úzké dvouproudovce to už bude problém)
Prostě mě napadá spousta situací, kdy "automatický úhybný manévr" přinese více škody než užitku.
Kolikrát se stane, že auto zezadu vrazí do jiného auta (první řidič musel začít brzdit a ten druhý je na něm nalepený a už to nemůže stihnout úplně ubrzdit). Při takové srážce jsou škody většinou malé... ale teď vás autopilot odkloní někam do strany a vystaví vás nebezpečí srážky z protisměru (když vás to odkloní doleva). Popř. nebezpečí toho, že sletíte ze silnice do příkopu (když vás to odkloní doprava)
A nebo třeba hromadné srážky na dálnicích. Doteď se prostě pár aut napasovalo do sebe zezadu. Teď vás autopilot bude házet do stran a místo relativně "bezpečné" srážky dozadu (vepředu a vzadu auta jsou deformační zóny), vás budou moci ostatní auta narazit do boků (tohle dopadá podstatně hůř)
Pokud někdy jezdíte přes D1, tak sami vidíte, že bouračky,kdy je pár aut zapasovaných v sobě zezadu, jsou relativně "ok", protože ucpou jenom jeden pruh. Ale pokud se jeden z řidičů pokusil vyjet do druhého pruhu a tam zablokoval jiné auto, tak vzniká potencionální katastrofa, která zablokuje celou dálnici :-X
Kdyby jenom do prikopu ... nekdy je taky vedle silnice prudky svah. Nebo rovnou sraz.
"mám ten pocit, že sražení srny je MENŠÍ ZLO než nějaký "úhybný manévr" od autopilota v rychlosti 110km/h."
No tak pokud to pojede na plný automat, tak to nejspíš šachisticky bude myslet o několik tahů dopředu, aby se to do takové situace vůbec nedostalo (jako že to například nebude jako kokot jezdit stodesítkou do zatáčky, do které to neuvidí).
Pokud vim tam BMW a par dalsich nabizeji jako priplatkovou vybavu IR kameru diky, ktere vidis dale. Hlavne zive objekty vyzarujici teplo.
Nez spolehat na technologii, ktera vyresi chyby jichz jsem se za volantem dopustil, tak radeji trenuju zvladani krizovych situaci a mam k autu vetsi respekt. Bez elektroniky jedu sice pomaleji ale kdyz to prezenu tak mi auto "nafackuje" a pro priste se poucim, ze takhle teda ne. U elektroniky jen blikne nejaka kontrolka a to je vse. A kdyz se to opravdu prezene, ze to ani elektronika nezvladne korigovat tak nasledky nebyvaji nic extra.
Psycho Mantis: Zalezi na konkretni situaci. Kdyz ji vezmes celne, tak muze skoncit v kabine a konec. Samozrejme, kdyz je prikop ci stromy tak je vyhejbani ponekud problem. To by nemuselo dopadnout dobre. Ale obcas staci jen prejet do druheho pruhu a vse vyreseno. Diky ABS maji i ti co neumi brzdit sanci na posledni chvili zatocit. Jenze lidi co krizovky netrenuji strnule drzi volant a cekaji naraz.
Varianta 1: Už nikdy neuvidíme kamikadze
Varianta 2: Každé letadlo, ke kterému budou mít USA kódy, bude potencionální kamikadze.
= Bude spousta kamikadze, ale my je nikdy neuvidíme.
Tak mě napadá, jak potom ty letadla přistanou na letišti? To je přece taky řízený let do terénu :)
Hned jim to utíkej říct, oni na to v NASA určitě zapomněli!!!
Počítač cela logicky bude vyhodnocovat nejen to, že letadlo klesá, ale také jakým způsobem, takže může hlídat i přistávací manévr. Ostatně v dnešní době by mohl zcela v pohodě celý let (start, let, přistání) provést počítač a pilot by se mohl jen dívat. Pilot by maximálně mohl upravovat kurz letu dle příkazů z letových kontrol a i ty by ostatně také mohly být téměř plně automatizovány. Vše je "jen" o penězích...
skynet hadra ;-)
"Ostatně v dnešní době by mohl zcela v pohodě celý let (start, let, přistání) provést počítač a pilot by se mohl jen dívat."
Automatic Carrier Landing System, Mode I. ;-)
Jen pro zajímavost doplňuji:
"To v praxi znamená, že A320 je schopen provést automatické přistání až do zastavení na dráze bez zásahu pilota." cituji ze stránky http://vztlak.net/Profily-a-testy/Letouny/Airbus-Boeing-z-pohledu-pilota
Já zase dopním, že to platí jen v ideálních případech. Automatické přistání je možné jen na RWY vybavených CATII a CATIII.
"Automatické přistání je možné jen....." - Úředně
Technologicky autopilotáž dnešní počítače zvládnou.
Ó nikoliv úředně. Prakticky. CATIIIB znamená nejvýše kalibrovaný přibližovací systém ILS s minimy na 0 (pilot vůbec nespatří zem) případně mikrovlnný systém. Toto rozhodně není všude ne všude to je možné (terén v okolí letiště atp.) a kupříkladu před runwayí musí být dostatečně dlouhý rovný terén, kde výškový radar letadla může odměřovat výšku. Dispečeři zase musí zajistit, že nedojdek zarušení či výpadku signálu ILS (třeba že by se v blízkosti antén ocitlo pojíždějící nebo čekající letadlo). V situaci kdy je mlha a není viditelnost je většinou klidný vzduch a autoland funguje výborně. Naopak když je velký snos bočního větru, automatika s tím má značné problémy, dostatečně ostře a předvídatelně reagovat, ale na to zase nejsou třeba podmínky CATIII a stačí větší minima.
Počítače dnes řídí letadla běžně, ale ne ve všem jsou ještě opravdu dobré.
http://aviation.stackexchange.com/questions/910/why-dont-pilots-always-u...
Já bych teda nechtěl, aby letadlo vekterém letím ovládal "řídící dispečer" odněkud z dálky - jako náletové body radiomajáků, výšky, rozhodnutí dle meteosituace atp. Jedna z věcí zvyšující bezpečnost je i to, že sami piloti chtějí přežít a jsou v tom s cestujcími. Proto také nemají záchranné prostředky, které jsou běžně osazovány do armádních letadel.
Kdyby to bylo tak snadné, tak už je automatizované vše, nicméně to není vůbec snadné. Na rozdíl od metra, které jezdí ve "sterilním prostředí" po kolejích, letadla se pohybují v proměnlivém prostředí plném všelikých nástrah. Vojenské drony mohou působit optimisticky, ale za prvé jsou malé, nevozí lidi a když armáda nějaký ztratí, moc o tom psát nebude. Když havaruje B777 je to jinačí problém.
Piloti také dělají nejvíce chyb na špatně vybavených letištích, při nepřesných VOR-DME přiblíženích, kdy to je práce se stopkama, mapou se započítáním znalostí meteosituace. Žádná sranda, tam počítače moc nepomohou.
Ono to holt není jen sluníčkové létání a znudění piloti, jak se někdy může zdát. :-)
Něco z poslední doby:
http://www.avherald.com/h?article=477d6182&opt=0
http://www.avherald.com/h?article=465fe104&opt=0
http://www.avherald.com/h?article=47b31e39&opt=0
http://www.avherald.com/h?article=47a27592&opt=0
http://www.avherald.com/h?article=47a027e1&opt=0 (když vypadávají automatizační syst.)
http://www.avherald.com/h?article=47882f79&opt=0
tohle je dobre pro casu miru, ale v boji to muze byt dost zasadni nevyhoda, zejmena pokud bude pilot provadet vezmi nizke kopirovani terenu a pod. samozrejme zalezi, jak moc dobre to bude vyladene a jak blizko pilotovi dovoli dostat se blizko k zemi
No rozhodne predpokladam, ze Japonci tento systém implementovat nebudou...
ale právě, že budou... ale u Japonců ta funkce bude přesně opačná: "automatická kamikadze" - kdyby se pilotovi nechtělo :-P
No každopádně pokud to nepůjde vypnout, tak té F16 půjde zdrhnout extrémně nízkým průletem nějakým údolím :-)
Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.