CDR.cz - Vybráno z IT

NASA vyvíjí pro stíhačky antikolizní software. Časem možná zamíří i do aut!

Gcas
Letectvo Spojených států amerických (USAF) začalo vybavovat víceúčelové stíhačky F-16 antikolizním systémem, který vyvinula vesmírná agentura NASA. V kritické situaci vystřídá člověka autopilot.

NASA vyvíjí pro letadla důmyslný systém, díky kterému by mohly být v blízké budoucnosti zachráněny stovky životů a ušetřeny miliardy dolarů. S novým systémem Auto-GCAS už by nemělo docházet k haváriím letadel v důsledku pochybení pilota. Automatic Ground Collision Avoidance System (Auto-GCAS) funguje tak, že monitoruje okolní prostředí (vyhodnocuje data ze senzorů), a v případě kritické situace, kdy hrozí letounu kolize, se automaticky spustí autopilot a provede s letadlem úhybný manévr, který bezpečně dostane letadlo a pilota z hrozícího nebezpečí.

Hlavním cílem Auto-GCAS je zamezit situaci, která se v leteckém žargonu označuje jako řízený let do terénu (anglicky Controlled flight into terrain). Jde vlastně o situaci, kdy je letadlo piloty neúmyslně navedeno do země, hory či jiné překážky. Posádka letounu si tuto situaci většinou uvědomí příliš pozdě, až v okamžiku, kdy již nelze zabránit kolizi. Jde o jednu z nejčastějších příčin, díky nimž dochází ke smrtícím leteckým nehodám. Sice existují např. pro komerční letadla elektronické systémy včasného varování TAWS, ale pokud se posádka rozhodne nedbat varování, dojde ke kolizi tak jako tak. S Auto-GCAS by měl autopilot se svým úhybným manévrem zasáhnout vždy.

V případě testování F-16, jakmile stíhačka prudce klesala k zemi, tak počítač vyhodnocoval kolik času zbývá do dopadu. V rozhodujícím okamžiku se spustil autopilot a provedl manévr, který zabránil ztrátě stroje.

Gcas 00

Zatím se testuje na víceúčelových stíhačkách F-16. Do budoucna by měly být Auto-GCAS nebo jeho nástupcem vybaveny letouny F-22 a F-35. Přínos této technologie tkví hlavně v jednoduchém zavádění, s minimálními úpravami letounu. Nový systém může být zaveden vlastně do jakéhokoliv letadla. Auto-GCAS může být přizpůsoben i pro použití v libovolném dopravním prostředku za účelem zabránění kolize. NASA tak počítá, že najde tato technologie uplatnění i v automobilovém průmyslu nebo v lodní dopravě.

Zdroje: 

1, 2

Petr "Ereb" Vašíček

Redaktor CDR/DIIT píšící o všem, co souvisí s autorským právem, světem robotiky, stále záhadným vesmírem a technickými novinkami v oblasti vojenství. Cizí mu není ani svět videoher - rád s nostalgií vzpomíná na staré herní konzole a herní pecky, kvůli nimž už dnes člověk musí sáhnout po DOSBoxu.

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku NASA vyvíjí pro stíhačky antikolizní software. Časem možná zamíří i do aut!

Středa, 15 Říjen 2014 - 15:45 | Gath G | "mám ten pocit, že sražení srny je MENŠÍ ZLO...
Středa, 15 Říjen 2014 - 10:58 | ivdo | No každopádně pokud to nepůjde vypnout, tak té...
Úterý, 14 Říjen 2014 - 18:36 | Fotobob | Ó nikoliv úředně. Prakticky. CATIIIB znamená...
Úterý, 14 Říjen 2014 - 17:56 | HKMaly | Kdyby jenom do prikopu ... nekdy je taky vedle...
Úterý, 14 Říjen 2014 - 17:39 | Vojtech Nekvapil | Pokud vim tam BMW a par dalsich nabizeji jako...
Úterý, 14 Říjen 2014 - 17:09 | Psycho Mantis | mám ten pocit, že sražení srny je MENŠÍ ZLO než...
Úterý, 14 Říjen 2014 - 17:02 | Psycho Mantis | ale právě, že budou... ale u Japonců ta funkce...
Úterý, 14 Říjen 2014 - 16:45 | Lojza Suchánek | No rozhodne predpokladam, ze Japonci tento systém...
Úterý, 14 Říjen 2014 - 14:11 | Fotobob | Já bych teda nechtěl, aby letadlo vekterém letím...
Úterý, 14 Říjen 2014 - 14:08 | super master | tohle je dobre pro casu miru, ale v boji to muze...

Zobrazit diskusi