Nekupujte 8k televizi: Divák nerozezná 4k od 8k rozlišení, zjistilo Warner Bros
Nejen milovníci kvalitního obrazu stále sledují vývoj větších a větších rozlišení televizí a obrazovek obecně. Mezi nejnovější rozlišení dnešní doby patří 8K, což je 7680px × 4320px. Nyní však studie od společnosti Warner Bros zjistila, že běžný uživatel nedokáže ani rozpoznat rozdíl mezi obrazem v rozlišení 4K a 8K. Z čehož plyne otázka, vyplatí se vůbec pokračovat ve vývoji větších rozlišení?
Na veletrhu CES 2020 předvedlo hned několik předních výrobců, jako je LG nebo Samsung, svoje televizory v rozlišení 8K. V souvislosti s tím prohlásila 8K Asociace, že chce „zvýšit postavení a povědomí o produktech 8K, které zajistí ještě vyšší úroveň zábavy, která je primární pro velké obrazovky.“
V souvislosti s 8K se však nabízí hned několik problémů. Pro přehrání si 8K videa nelze vyměnit jen televizi, ale i veškeré příslušenství, kabely, navýšit internetové připojení, apod. Navíc vzhledem k tomu, že uživatel nepozná rozdíl bude daleko těžší ho přesvědčit, aby si koupil několikanásobně dražší produkt, když je kvalita na první pohled stejná.
Přesně tento problém je výsledek studie Warner Bros, která byla vypracována ve spolupráci s Pixar, Amazon Prime Video, LG a Americkou společností kameramanů (ASC). Primární otázkou bylo, zda jsou lidé schopni rozlišit mezi 4K a 8K videem s různým obsahem.
Test probíhal na LG 88Z9 88-inch 8K OLED TV, kde byl divákům předložen v každé relaci klip vyrenderovaný jak ve 4K, tak v 8K. Tyto klipy byly poté přehrávány ve třech sekvencích, ačkoliv sekvence pro jeden a ten stejný klip nebyly prezentovány za sebou. Jednotlivých sekvencím byly náhodně přiřazeny štítky "A" a "B" a byly přehrávány systémem ABAB. Účastníci pak měli za úkol označit tu sekvenci, která podle nich vypadala lépe a kvalitněji.
Viceprezident pro technologie u společnosti Warner Bros, Michael Zink, se domnívá, že lidé zkrátka nevidí rozdíl, a proto při hodnocení pouze tipovali. Takto testováno bylo celkem 139 diváků, kteří během tří dnů shlédli celkem sedm různých klipů. Závěrem je tedy nutné si položit otázku, zda se tedy vůbec vyplatí investovat čas a peníze do věci, kterou téměř nikdo neocení. Jediné co milovníky vysokých rozlišení láká je teoreticky fakt, že vlastní takové zařízení.