CDR.cz - Vybráno z IT

Diskuse k Německo vytáhlo do boje s emisemi elektrifikací kamionů a dálnic

Němci jsou vtipní. Na jednu stranu se zbaví jaderných elektráren, na stranu druhou začnou elektrifikovat dálnice. Chjo.

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Co se vám na tom nelíbí? Elektřina z uhlí je 2x dražší než ta jaderná, takže jí nakoupí od nás a ještě na tom ušetří :)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Protože tak jako tak ta elektřina je z jaderných elektráren? Pokrytci.
To je stejný jako s odpadem. Odpad se vozí do Číny, kde ho často neekologicky spálí a světe div se, atmosféru máme společnou, takže se to do ní dostane, akorát o kousek dál.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

proč pak se tak radostně nemci chechtaji jelikož čez jim velice rad za poloviční ceny prodá "produ" než prodava nam obyvatelum čr !

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Proč to rovnou nepošlou vlakem? :)

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Protože vlaky nejezdí až k firmám na dvůr.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Dříve jezdily, ale tehdy se nemyslelo co bude v budoucnu a vše se zrušilo.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Lokální železniční doprava je zoufale neekonomická záležitost.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

A elektrifikace dálnic je ekonomičtější?

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Kupodivu je levnejsi postavit jen troleje nad stavajici dalnici nez stavet novou elektrifikovanou zeleznici...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ano - elektrifikace dálnic je zcela nepochybně výrazně ekonomičtější záležitost s návratností odhadem v jednotkách let. Dopravci by to totiž určitě využili a rádi. Stačí jednoduchý výpočet.

náklady na 100km kamion náklad 15t - spalovací motor nafta: 30l nafty = cca 1.000 Kč + amortizace spalovacího motoru = 1.100 Kč

náklady na 100km kamion náklad 15t - elektromotor 150Kw: cca 450 Kč (elektromotor se téměř neopotřebovává tzn. amortizace 0) + náklady na využití trolejí - řekněme 2kč/km = 200Kč - celkem 650 Kč.

Jak je vidět náklady na elektrický pohon z troleje by byl asi poloviční a jelikož dopravci řeší opravdu každý haléř tak tohle by se jim moc líbilo. Teoreticky si dokážu představit doplnit klasický naftový tahač o možnost elektrického motoru bez složitého zásahu do konstrukce. Většinou každý nákladní automobil má náhon zadních kol spojených s motorem kardanem - tzn dost prostoru pro umístění elektrického motoru který při tomto výkonu není nějak extrémně velký.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Větší blbost jsem neviděl. Co třeba to vozit vlaky a v důležitých uzlech to naložit na menší auta a rozvozit do firem, případně to mít v kontejnerech a pak jen přeložit na auta. Takto tu elektrifikaci cest stejně neudělají až ke každé firmě, ale zřejmě to bude jen na dálnicích a na tohle se dá využít železnice

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Doporučuji si nejdříve zjistit něco o vytížení železnice, přesunout kamionovou dopravu na koleje prostě nejde. A to nemluvím o časové náročnosti kdy z bodu A do bodu B je to přes vlak často opravdu nesmysl, klasika jsou potraviny. Pak je tu také stránka managementu, pokud něco řídí stát, nikdy to nebude fungovat dobře a efektivně.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

On je jeden zásadní rozdíl mezi kamionem a současným vlakem - kamiony se dají na dálnici řadit jeden za druhým, ale u vlaků může vyjet následující až ten předchozí opustí hlídaný úsek. Proto i víceméně prázdně vypadající úsek kolejí může být ve skutečnosti poměrně přetížený.

Jinak kdo zkoušel přepravovat po železnici nějaký náklad, ví svoje. Kromě toho, že je to i přes všechny subvence drahé jako prase, je to i neuvěřitelně pomalé. Co zvládne vlak převéze ta tři dny je kamionem na místě odpoledne.

Pracuje se na tom, aby na koleje vešlo vlaků víc, ale podle mého Němci poměrně moudře usoudili, že dřív budou jezdit elektrické kamiony po dálnici, než něco takového vejde do praxe. :-)

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

On vlak ma zase oproti kamionu vyhodu, ze muze vest vicemene neomezeny mnozstvi nakladu. Ovsem to by nekdo muzel tu dopravu optimalizovat. Rek bych ze tohle bude v budoucnosti jasna uloha pro umelou inteligenci. Do ty doby se musime spokojit s kamionama brzdicima dopravu na dalnici...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Vlak může vést víceméně neomezený množství nákladyu.... ano může - jenže právě to skoro nikdo nepotřebuje :-) Většina nákladu je přesný opak.

Přesunout dálkovou dopravu na železnici je technicky naprosto vyloučená záležitost. Stačí si vzít například D1. Jede tam jeden kamion za druhým - každý z těch kamionů - nebo jeho náklad - by musel být naložen a vyložen téměř bez zpoždění jinak by se tvořily zácpy které by po prvním půldni skončily kolapsem. To vůbec nemluvím o tom, že aby se stejné množství nákladu přepravilo po železnici tak by musel každých 5 minut vyjet vlak o 200vagonech. A takový vlak se opravdu za 5 minut naložit a vyložit nedá.

Železniční nákladní doprava je víceméně relikt minulosti. Minulosti kdy nebyly kloudné cesty a nákladní automobily schopné přepravit běžně 30t náklad. Přepravovat souvislé nákladní vlaky uhlí do elektrárny - to ano - to smysl dává. Ale pro běžné zboží na vzdálenosti do 500km fakt ne. A stejně to musíte přivést na překladiště autem a pak to zase odvézt z jiného překladiště - je tedy mnohem jednodušší a levnější to převézt rovnou. Proč to dělat draze a složitě - když to jde levně a rychle.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

"Proč to dělat draze a složitě - když to jde levně a rychle."

No tak to uz je zas vec statu, ze si nechal nicit dalnice za miliardy tou "levnou" silnicni dopravou...

Ten vlak by se samozrejme dal nalozit rychlejc nez za 5 minut, jenze to by drahy nesmely bejt zaseknuty v predminulym stoleti...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pokud chceme elektrifikovat silnicni dopravu, je napajeni z externiho zdroje nejrozumnejsi varianta. V ruznych variantach se pouziva tak 80 let (trolejbusy), takze obecne zkusenosti s provozem elektricky napajenych silnicnich vozidel jsou. Rozhodne to neni blbost. Osobne by se mi vic libilo bezkontaktni indukcni napajeni zabudovane do vozovky, to by se dalo pouzit i pro osobaky. Ale bylo by to asi slozitejsi konstrukcne a je mozne, ze to ma vetsi ztraty, pripadne jine zasadni nevyhody.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Já myslím, že v kombinaci s bateriovým pohonem (v místě doručení nebo nakládky zboží) to může být docela funkční řešení.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tyhle projekty většinou fungují v testovacím prostředí. Na úseku je 1 nebo 2 testovací kamiony , nejspíš ještě ani nejsou pořádně naložený. Ale co se stane až bude na tom samém úseku 50 kamionů a plně naložený , dobíjející a jedoucí třeba ještě do kopce.
Už vidím ten zděšený výraz kamioňáka , jak přijede od nějakéé firmy, která je 60 km od dálnice, se skoro prázdnějma baterkama k dálnici a tam bude svitit na nějaké značce "zákaz dobíjení/připojení" z dúvodu přetížení segmentu, nefoukajíciho větru na Baltu nebo já nevím čeho ještě.
Docela by mě zajímalo jak chtějí tuhle hodně nepředvídatelnou soustavu napájenou ještě více nepředvídatelnejma zdrojema (větrníky, solár) uregulovat.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

No jak asi, koupí si na to baterku od Elona. Legrační je, jak všude v diskusích je spousta rozumbradů, kteří z fleku vyjmenují spoustu důvodů, proč to nikdy nebude fungovat ...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

To není ani tak legrační jako fakt že tomu tak prostě je. A baterek není dost ani pro osbáky natož pro kamiony.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

nepredvidatelnou? Heh, uz si slysel slovo statistika? Zrovna kamionova doprava je celkem slusne predvidatelna...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Jasně. Například u kamiónu s MPZ "PL" se dá předvídat, že vjede na železniční přejezd při blikající červené :-D

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Každý začátek nového pohonu vozidel je těžký a musí se odzkoušet. Čas ukáže, jak se systém musí vyvinout, aby byl funkční.

jen drobné upozornění na chybku: trolej je to, co je pevně instalováno nad jízdní dráhou (tady je to dálnice). K připojení k troleji se používají sběrače, které jsou součástí pohybujícího se vozidla. Sdílení energie se odborně nazývá rekuperace. Aby se vozidlo mohlo dobíjet, není nutné ho dobýt (dobýval se ve středověku hrad)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

" Sdílení energie se odborně nazývá rekuperace."
A já trouba si doteď myslel, že rekuperace je zpětné převedení kinetické energie vozidla na elektrickou a ono jo to sdílení...

Mimochodem co je u elektrického pohonu tak nového že se tu bavíme o "začátku". tyhle zařízení jsou stejně stará jako auta na spalovací motor..

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Omlouvám se, s rekuperací máte samozřejmě pravdu. Nechal jsem se příliš unést myšlenkou z původního článku a vznikl z toho paskvil.

Souhlasím s tím, že čistě elektrický pohon vozidla je téměř stejně starý jako pohon spalovacím motorem. Nové je tady např. to, jak dostat elektrickou energii z pevného trolejového vedení do pohybujícího se vozidla poháněného elektromotorem a tomuto vozidlu umožnit pohyb i mimo trolejové vedení, umožnit napájení více vozidel ze společného trolejového vedení atd, V neposlední řadě se také zajisté zkouší systémy zpoplatnění spotřebované energie a užití pevných části systému.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

"Nové je tady např. to, jak dostat elektrickou energii z pevného trolejového vedení do pohybujícího se vozidla poháněného elektromotorem a tomuto vozidlu umožnit pohyb i mimo trolejové vedení"

No tak pokud neco stary vic nez 100 let povazujes za novy :).
https://en.m.wikipedia.org/wiki/History_of_the_electric_vehicle

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

ha ha na to aby byly dalnice elektrifikována pro kamiony je třeba udělat rozvodné síte "troleje" a další a jak známe elektrika nevzniká jen tak z ničeho musí se vyrobit :)
takže tak :) a solarka by asi moc nepomohla nebo tedy ano za cenu zastavěni další orné pud !!!!!! ale u solárek už nikdo najk nemluví o tom co z panely které už jsou po životnosti ! ekologické likvidace je problem ! obsahují větší množství rtuti a další sajrajty ! větrné elektrárny vitr nefuka nonstop :) takže zase zbyde kupovat od blbýho čezu za polovinu ceny na trhu čr !

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Jednotlivé články jsou z křemíku, modrý povlak z oxidy titanu a krycí vrstva ze skla, co ja ne tom za problém s recyklací? Nikdo to nemusí cpát na ornou půdu a nabíjet zrovna auta/baterky do nich se djaí když svítí ne když auto jede takže naopak zrovna tohle může být lepší řešení. Do trolejí holt půjde elektrika z jaderek od nás..
Ale spíš by t chytělo ty hromady kamionů na dálnicích nějak zredukovat.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

jasně a vymyslels prepetum mobile co :)
foto panely obsahuji rtut najdi si to :) aspon obsahovaly ! a navíc v naších končínách jsou panely mizerně učiné kvuli době kdy sviti přime slunko atd
a jak vidno u nás a jinde všichni to cpu na ornou pudu stačí se divat kolem sebe !

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Nějaké těžké kovy obsahuje kde co, to neznamená že se to nedá recyklovat a odstranit. viz
"Říká se, že až 97 % materiálů použitých při výrobě solárních panelů může být extrahováno a znovu využito pomocí tepelného recyklování." Těch tžkých kovů je tam desetiny promile a nejsou ve všem dají se odstranit/zlikvidovat běhen recyklace.
To že někdo nesmyslně využil díry v zákoně a stavěly se solární elektrárny na polích ve velkém neznamená, že solární panel rovná se zabraná orná půda. Naprostá většina lidí co to opravdu chce používat a ne na tom zbohatnout to dávý na místa jako je střecha a tam obvykle žádná orná půda není...
Viděl jsem pěkný dokument kde nadšenec z USA měl panely na střeše kůlny a nabíjel tím baterky do traktoru se ktarým pak jezdil "orat".

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

jen že u nás i v polsku solárko = zabraná orna puda ! pokud by se zabýval trochu více o likvidaci starých solárních panelu tak pravě ta rtut je problem :( resp všechno se da reciklovat ale zaleží za jakou cenu a jakou ekologickou zatěží !
o slavných lithiových akumulatorech ani nemluvím ! ano ekologicky se likvidují tak že se spaluji za vysoké teploty zatím v evropě to umí dvě Fa jedna je myslím v holandsku pokud se nepletu takže vešekery svictvo z lithiových akumulatoru jde "kominem ven" bohužel najky procento dicky projde v oběmu v jako se spaluje neni to procento zanedbatelné ! a pak to dýcháme všichni a doufám že víš co spusobuji pary lithia :) připadně lithhium samotné !

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Před pokračováním v podobných blábolech doporučuji si přečíst tohle:

https://aktualne.cvut.cz/zpravy-z-medii/20180329-5-nejvetsich-omylu-kole...

A spalovat drahocenné lithium je pitomost, daleko lepší je ho rozněž recyklovat tj extrahovat z baterie a použít v nové...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

hm když to mu věříš tak tomu věř :) nevím co chceš reciklovat na použítem lithiu pokud už má po životnosti :) navíc extrakce je dot rozikové jelikož se jedna o silně reaktivní "prvek" že to někdo skoušel v laboratorních podmínká je fajn ale k realite to má par 10ti letí ! prostě je kecy ekoblbcu aby mohly dale každému cpat solarko a auto na baterky nic víc v tom něni navíc veliký byznis ! pak až budou skladky plné akumulatoru z elektromobilu tak se to realně bude řešít , ps zatím je levnější těžba lithia než jeho reciklace

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Šmankote Lithium je kov ten nemá a nikdy nemůže mít "po své životnosti"...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

vtip století :) prvně hledej googel pak si najdi jak jsou konstruhované lithiové články (akumulatory ) a pak trpeve piš

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Hm... přetežování dálnic, dopravní zácpy, aerodynamický hluk ani otěr gumy z pneumatik (jo, ty sračky pak skutečně dýcháme!) se tím stejně opět nijak neřeší. Vlak to aspoň částečně řeší.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.