Němci jsou vtipní. Na jednu stranu se zbaví jaderných elektráren, na stranu druhou začnou elektrifikovat dálnice. Chjo.
+1
+4
-1
Je komentář přínosný?
Němci jsou vtipní. Na jednu
CyberAngel https://cdr.cz/profil/honza-pacuta
9. 5. 2019 - 12:22https://cdr.cz/clanek/nemecko-vytahlo-do-boje-s-emisemi-elektrifikaci-kamionu-dalnic/diskuseNěmci jsou vtipní. Na jednu stranu se zbaví jaderných elektráren, na stranu druhou začnou elektrifikovat dálnice. Chjo.https://cdr.cz/clanek/nemecko-vytahlo-do-boje-s-emisemi-elektrifikaci-kamionu-dalnic/diskuse#comment-1254194
+
Co se vám na tom nelíbí? Elektřina z uhlí je 2x dražší než ta jaderná, takže jí nakoupí od nás a ještě na tom ušetří :)
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Co se vám na tom nelíbí?
Jack FX https://cdr.cz/profil/jackfx
9. 5. 2019 - 13:03https://cdr.cz/clanek/nemecko-vytahlo-do-boje-s-emisemi-elektrifikaci-kamionu-dalnic/diskuseCo se vám na tom nelíbí? Elektřina z uhlí je 2x dražší než ta jaderná, takže jí nakoupí od nás a ještě na tom ušetří :)https://cdr.cz/clanek/nemecko-vytahlo-do-boje-s-emisemi-elektrifikaci-kamionu-dalnic/diskuse#comment-1254221
+
Protože tak jako tak ta elektřina je z jaderných elektráren? Pokrytci.
To je stejný jako s odpadem. Odpad se vozí do Číny, kde ho často neekologicky spálí a světe div se, atmosféru máme společnou, takže se to do ní dostane, akorát o kousek dál.
+1
+3
-1
Je komentář přínosný?
Protože tak jako tak ta
CyberAngel https://cdr.cz/profil/honza-pacuta
9. 5. 2019 - 13:17https://cdr.cz/clanek/nemecko-vytahlo-do-boje-s-emisemi-elektrifikaci-kamionu-dalnic/diskuseProtože tak jako tak ta elektřina je z jaderných elektráren? Pokrytci.
To je stejný jako s odpadem. Odpad se vozí do Číny, kde ho často neekologicky spálí a světe div se, atmosféru máme společnou, takže se to do ní dostane, akorát o kousek dál.https://cdr.cz/clanek/nemecko-vytahlo-do-boje-s-emisemi-elektrifikaci-kamionu-dalnic/diskuse#comment-1254224
+
proč pak se tak radostně nemci chechtaji jelikož čez jim velice rad za poloviční ceny prodá "produ" než prodava nam obyvatelum čr !
+1
+1
-1
Je komentář přínosný?
proč pak se tak radostně
totojane https://cdr.cz/profil/novak-janouch
15. 5. 2019 - 10:47https://cdr.cz/clanek/nemecko-vytahlo-do-boje-s-emisemi-elektrifikaci-kamionu-dalnic/diskuseproč pak se tak radostně nemci chechtaji jelikož čez jim velice rad za poloviční ceny prodá "produ" než prodava nam obyvatelum čr !https://cdr.cz/clanek/nemecko-vytahlo-do-boje-s-emisemi-elektrifikaci-kamionu-dalnic/diskuse#comment-1255559
+
9. 5. 2019 - 13:17https://cdr.cz/clanek/nemecko-vytahlo-do-boje-s-emisemi-elektrifikaci-kamionu-dalnic/diskuseProtože vlaky nejezdí až k firmám na dvůr.https://cdr.cz/clanek/nemecko-vytahlo-do-boje-s-emisemi-elektrifikaci-kamionu-dalnic/diskuse#comment-1254227
+
Dříve jezdily, ale tehdy se nemyslelo co bude v budoucnu a vše se zrušilo.
+1
+1
-1
Je komentář přínosný?
Dříve jezdily, ale tehdy se
Stan https://cdr.cz/profil/standa-novotny1
9. 5. 2019 - 14:18https://cdr.cz/clanek/nemecko-vytahlo-do-boje-s-emisemi-elektrifikaci-kamionu-dalnic/diskuseDříve jezdily, ale tehdy se nemyslelo co bude v budoucnu a vše se zrušilo.https://cdr.cz/clanek/nemecko-vytahlo-do-boje-s-emisemi-elektrifikaci-kamionu-dalnic/diskuse#comment-1254242
+
Lokální železniční doprava je zoufale neekonomická záležitost.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Lokální železniční doprava je
Vratislav Boch https://cdr.cz/profil/vrata
10. 5. 2019 - 00:12https://cdr.cz/clanek/nemecko-vytahlo-do-boje-s-emisemi-elektrifikaci-kamionu-dalnic/diskuseLokální železniční doprava je zoufale neekonomická záležitost.https://cdr.cz/clanek/nemecko-vytahlo-do-boje-s-emisemi-elektrifikaci-kamionu-dalnic/diskuse#comment-1254392
+
Kupodivu je levnejsi postavit jen troleje nad stavajici dalnici nez stavet novou elektrifikovanou zeleznici...
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Kupodivu je levnejsi postavit
BlackRider https://cdr.cz/profil/blackrider
13. 5. 2019 - 12:42https://cdr.cz/clanek/nemecko-vytahlo-do-boje-s-emisemi-elektrifikaci-kamionu-dalnic/diskuseKupodivu je levnejsi postavit jen troleje nad stavajici dalnici nez stavet novou elektrifikovanou zeleznici...https://cdr.cz/clanek/nemecko-vytahlo-do-boje-s-emisemi-elektrifikaci-kamionu-dalnic/diskuse#comment-1255061
+
Ano - elektrifikace dálnic je zcela nepochybně výrazně ekonomičtější záležitost s návratností odhadem v jednotkách let. Dopravci by to totiž určitě využili a rádi. Stačí jednoduchý výpočet.
náklady na 100km kamion náklad 15t - spalovací motor nafta: 30l nafty = cca 1.000 Kč + amortizace spalovacího motoru = 1.100 Kč
náklady na 100km kamion náklad 15t - elektromotor 150Kw: cca 450 Kč (elektromotor se téměř neopotřebovává tzn. amortizace 0) + náklady na využití trolejí - řekněme 2kč/km = 200Kč - celkem 650 Kč.
Jak je vidět náklady na elektrický pohon z troleje by byl asi poloviční a jelikož dopravci řeší opravdu každý haléř tak tohle by se jim moc líbilo. Teoreticky si dokážu představit doplnit klasický naftový tahač o možnost elektrického motoru bez složitého zásahu do konstrukce. Většinou každý nákladní automobil má náhon zadních kol spojených s motorem kardanem - tzn dost prostoru pro umístění elektrického motoru který při tomto výkonu není nějak extrémně velký.
+1
-1
-1
Je komentář přínosný?
Ano - elektrifikace dálnic je
Vratislav Boch https://cdr.cz/profil/vrata
14. 5. 2019 - 12:43https://cdr.cz/clanek/nemecko-vytahlo-do-boje-s-emisemi-elektrifikaci-kamionu-dalnic/diskuseAno - elektrifikace dálnic je zcela nepochybně výrazně ekonomičtější záležitost s návratností odhadem v jednotkách let. Dopravci by to totiž určitě využili a rádi. Stačí jednoduchý výpočet.
náklady na 100km kamion náklad 15t - spalovací motor nafta: 30l nafty = cca 1.000 Kč + amortizace spalovacího motoru = 1.100 Kč
náklady na 100km kamion náklad 15t - elektromotor 150Kw: cca 450 Kč (elektromotor se téměř neopotřebovává tzn. amortizace 0) + náklady na využití trolejí - řekněme 2kč/km = 200Kč - celkem 650 Kč.
Jak je vidět náklady na elektrický pohon z troleje by byl asi poloviční a jelikož dopravci řeší opravdu každý haléř tak tohle by se jim moc líbilo. Teoreticky si dokážu představit doplnit klasický naftový tahač o možnost elektrického motoru bez složitého zásahu do konstrukce. Většinou každý nákladní automobil má náhon zadních kol spojených s motorem kardanem - tzn dost prostoru pro umístění elektrického motoru který při tomto výkonu není nějak extrémně velký.
https://cdr.cz/clanek/nemecko-vytahlo-do-boje-s-emisemi-elektrifikaci-kamionu-dalnic/diskuse#comment-1255277
+
Větší blbost jsem neviděl. Co třeba to vozit vlaky a v důležitých uzlech to naložit na menší auta a rozvozit do firem, případně to mít v kontejnerech a pak jen přeložit na auta. Takto tu elektrifikaci cest stejně neudělají až ke každé firmě, ale zřejmě to bude jen na dálnicích a na tohle se dá využít železnice
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Větší blbost jsem neviděl. Co
Stan https://cdr.cz/profil/standa-novotny1
9. 5. 2019 - 14:21https://cdr.cz/clanek/nemecko-vytahlo-do-boje-s-emisemi-elektrifikaci-kamionu-dalnic/diskuseVětší blbost jsem neviděl. Co třeba to vozit vlaky a v důležitých uzlech to naložit na menší auta a rozvozit do firem, případně to mít v kontejnerech a pak jen přeložit na auta. Takto tu elektrifikaci cest stejně neudělají až ke každé firmě, ale zřejmě to bude jen na dálnicích a na tohle se dá využít železnicehttps://cdr.cz/clanek/nemecko-vytahlo-do-boje-s-emisemi-elektrifikaci-kamionu-dalnic/diskuse#comment-1254245
+
Doporučuji si nejdříve zjistit něco o vytížení železnice, přesunout kamionovou dopravu na koleje prostě nejde. A to nemluvím o časové náročnosti kdy z bodu A do bodu B je to přes vlak často opravdu nesmysl, klasika jsou potraviny. Pak je tu také stránka managementu, pokud něco řídí stát, nikdy to nebude fungovat dobře a efektivně.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Doporučuji si nejdříve
Jejich Jasnost https://cdr.cz/profil/jejich-jasnost
9. 5. 2019 - 15:17https://cdr.cz/clanek/nemecko-vytahlo-do-boje-s-emisemi-elektrifikaci-kamionu-dalnic/diskuseDoporučuji si nejdříve zjistit něco o vytížení železnice, přesunout kamionovou dopravu na koleje prostě nejde. A to nemluvím o časové náročnosti kdy z bodu A do bodu B je to přes vlak často opravdu nesmysl, klasika jsou potraviny. Pak je tu také stránka managementu, pokud něco řídí stát, nikdy to nebude fungovat dobře a efektivně.https://cdr.cz/clanek/nemecko-vytahlo-do-boje-s-emisemi-elektrifikaci-kamionu-dalnic/diskuse#comment-1254275
+
On je jeden zásadní rozdíl mezi kamionem a současným vlakem - kamiony se dají na dálnici řadit jeden za druhým, ale u vlaků může vyjet následující až ten předchozí opustí hlídaný úsek. Proto i víceméně prázdně vypadající úsek kolejí může být ve skutečnosti poměrně přetížený.
Jinak kdo zkoušel přepravovat po železnici nějaký náklad, ví svoje. Kromě toho, že je to i přes všechny subvence drahé jako prase, je to i neuvěřitelně pomalé. Co zvládne vlak převéze ta tři dny je kamionem na místě odpoledne.
Pracuje se na tom, aby na koleje vešlo vlaků víc, ale podle mého Němci poměrně moudře usoudili, že dřív budou jezdit elektrické kamiony po dálnici, než něco takového vejde do praxe. :-)
+1
+1
-1
Je komentář přínosný?
On je jeden zásadní rozdíl
xvasek https://cdr.cz/profil/xvasek
9. 5. 2019 - 17:07https://cdr.cz/clanek/nemecko-vytahlo-do-boje-s-emisemi-elektrifikaci-kamionu-dalnic/diskuseOn je jeden zásadní rozdíl mezi kamionem a současným vlakem - kamiony se dají na dálnici řadit jeden za druhým, ale u vlaků může vyjet následující až ten předchozí opustí hlídaný úsek. Proto i víceméně prázdně vypadající úsek kolejí může být ve skutečnosti poměrně přetížený.
Jinak kdo zkoušel přepravovat po železnici nějaký náklad, ví svoje. Kromě toho, že je to i přes všechny subvence drahé jako prase, je to i neuvěřitelně pomalé. Co zvládne vlak převéze ta tři dny je kamionem na místě odpoledne.
Pracuje se na tom, aby na koleje vešlo vlaků víc, ale podle mého Němci poměrně moudře usoudili, že dřív budou jezdit elektrické kamiony po dálnici, než něco takového vejde do praxe. :-)https://cdr.cz/clanek/nemecko-vytahlo-do-boje-s-emisemi-elektrifikaci-kamionu-dalnic/diskuse#comment-1254299
+
On vlak ma zase oproti kamionu vyhodu, ze muze vest vicemene neomezeny mnozstvi nakladu. Ovsem to by nekdo muzel tu dopravu optimalizovat. Rek bych ze tohle bude v budoucnosti jasna uloha pro umelou inteligenci. Do ty doby se musime spokojit s kamionama brzdicima dopravu na dalnici...
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
On vlak ma zase oproti
BlackRider https://cdr.cz/profil/blackrider
13. 5. 2019 - 12:48https://cdr.cz/clanek/nemecko-vytahlo-do-boje-s-emisemi-elektrifikaci-kamionu-dalnic/diskuseOn vlak ma zase oproti kamionu vyhodu, ze muze vest vicemene neomezeny mnozstvi nakladu. Ovsem to by nekdo muzel tu dopravu optimalizovat. Rek bych ze tohle bude v budoucnosti jasna uloha pro umelou inteligenci. Do ty doby se musime spokojit s kamionama brzdicima dopravu na dalnici...https://cdr.cz/clanek/nemecko-vytahlo-do-boje-s-emisemi-elektrifikaci-kamionu-dalnic/diskuse#comment-1255067
+
Vlak může vést víceméně neomezený množství nákladyu.... ano může - jenže právě to skoro nikdo nepotřebuje :-) Většina nákladu je přesný opak.
Přesunout dálkovou dopravu na železnici je technicky naprosto vyloučená záležitost. Stačí si vzít například D1. Jede tam jeden kamion za druhým - každý z těch kamionů - nebo jeho náklad - by musel být naložen a vyložen téměř bez zpoždění jinak by se tvořily zácpy které by po prvním půldni skončily kolapsem. To vůbec nemluvím o tom, že aby se stejné množství nákladu přepravilo po železnici tak by musel každých 5 minut vyjet vlak o 200vagonech. A takový vlak se opravdu za 5 minut naložit a vyložit nedá.
Železniční nákladní doprava je víceméně relikt minulosti. Minulosti kdy nebyly kloudné cesty a nákladní automobily schopné přepravit běžně 30t náklad. Přepravovat souvislé nákladní vlaky uhlí do elektrárny - to ano - to smysl dává. Ale pro běžné zboží na vzdálenosti do 500km fakt ne. A stejně to musíte přivést na překladiště autem a pak to zase odvézt z jiného překladiště - je tedy mnohem jednodušší a levnější to převézt rovnou. Proč to dělat draze a složitě - když to jde levně a rychle.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Vlak může vést víceméně
Vratislav Boch https://cdr.cz/profil/vrata
14. 5. 2019 - 12:34https://cdr.cz/clanek/nemecko-vytahlo-do-boje-s-emisemi-elektrifikaci-kamionu-dalnic/diskuseVlak může vést víceméně neomezený množství nákladyu.... ano může - jenže právě to skoro nikdo nepotřebuje :-) Většina nákladu je přesný opak.
Přesunout dálkovou dopravu na železnici je technicky naprosto vyloučená záležitost. Stačí si vzít například D1. Jede tam jeden kamion za druhým - každý z těch kamionů - nebo jeho náklad - by musel být naložen a vyložen téměř bez zpoždění jinak by se tvořily zácpy které by po prvním půldni skončily kolapsem. To vůbec nemluvím o tom, že aby se stejné množství nákladu přepravilo po železnici tak by musel každých 5 minut vyjet vlak o 200vagonech. A takový vlak se opravdu za 5 minut naložit a vyložit nedá.
Železniční nákladní doprava je víceméně relikt minulosti. Minulosti kdy nebyly kloudné cesty a nákladní automobily schopné přepravit běžně 30t náklad. Přepravovat souvislé nákladní vlaky uhlí do elektrárny - to ano - to smysl dává. Ale pro běžné zboží na vzdálenosti do 500km fakt ne. A stejně to musíte přivést na překladiště autem a pak to zase odvézt z jiného překladiště - je tedy mnohem jednodušší a levnější to převézt rovnou. Proč to dělat draze a složitě - když to jde levně a rychle.
https://cdr.cz/clanek/nemecko-vytahlo-do-boje-s-emisemi-elektrifikaci-kamionu-dalnic/diskuse#comment-1255271
+
"Proč to dělat draze a složitě - když to jde levně a rychle."
No tak to uz je zas vec statu, ze si nechal nicit dalnice za miliardy tou "levnou" silnicni dopravou...
Ten vlak by se samozrejme dal nalozit rychlejc nez za 5 minut, jenze to by drahy nesmely bejt zaseknuty v predminulym stoleti...
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
"Proč to dělat draze a
BlackRider https://cdr.cz/profil/blackrider
17. 5. 2019 - 08:21https://cdr.cz/clanek/nemecko-vytahlo-do-boje-s-emisemi-elektrifikaci-kamionu-dalnic/diskuse"Proč to dělat draze a složitě - když to jde levně a rychle."
No tak to uz je zas vec statu, ze si nechal nicit dalnice za miliardy tou "levnou" silnicni dopravou...
Ten vlak by se samozrejme dal nalozit rychlejc nez za 5 minut, jenze to by drahy nesmely bejt zaseknuty v predminulym stoleti...https://cdr.cz/clanek/nemecko-vytahlo-do-boje-s-emisemi-elektrifikaci-kamionu-dalnic/diskuse#comment-1256114
+
Pokud chceme elektrifikovat silnicni dopravu, je napajeni z externiho zdroje nejrozumnejsi varianta. V ruznych variantach se pouziva tak 80 let (trolejbusy), takze obecne zkusenosti s provozem elektricky napajenych silnicnich vozidel jsou. Rozhodne to neni blbost. Osobne by se mi vic libilo bezkontaktni indukcni napajeni zabudovane do vozovky, to by se dalo pouzit i pro osobaky. Ale bylo by to asi slozitejsi konstrukcne a je mozne, ze to ma vetsi ztraty, pripadne jine zasadni nevyhody.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Pokud chceme elektrifikovat
Tosuja https://cdr.cz/profil/tosuja
9. 5. 2019 - 17:32https://cdr.cz/clanek/nemecko-vytahlo-do-boje-s-emisemi-elektrifikaci-kamionu-dalnic/diskusePokud chceme elektrifikovat silnicni dopravu, je napajeni z externiho zdroje nejrozumnejsi varianta. V ruznych variantach se pouziva tak 80 let (trolejbusy), takze obecne zkusenosti s provozem elektricky napajenych silnicnich vozidel jsou. Rozhodne to neni blbost. Osobne by se mi vic libilo bezkontaktni indukcni napajeni zabudovane do vozovky, to by se dalo pouzit i pro osobaky. Ale bylo by to asi slozitejsi konstrukcne a je mozne, ze to ma vetsi ztraty, pripadne jine zasadni nevyhody.https://cdr.cz/clanek/nemecko-vytahlo-do-boje-s-emisemi-elektrifikaci-kamionu-dalnic/diskuse#comment-1254302
+
Já myslím, že v kombinaci s bateriovým pohonem (v místě doručení nebo nakládky zboží) to může být docela funkční řešení.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Já myslím, že v kombinaci s
Vratislav Boch https://cdr.cz/profil/vrata
10. 5. 2019 - 00:15https://cdr.cz/clanek/nemecko-vytahlo-do-boje-s-emisemi-elektrifikaci-kamionu-dalnic/diskuseJá myslím, že v kombinaci s bateriovým pohonem (v místě doručení nebo nakládky zboží) to může být docela funkční řešení.
https://cdr.cz/clanek/nemecko-vytahlo-do-boje-s-emisemi-elektrifikaci-kamionu-dalnic/diskuse#comment-1254395
+
Tyhle projekty většinou fungují v testovacím prostředí. Na úseku je 1 nebo 2 testovací kamiony , nejspíš ještě ani nejsou pořádně naložený. Ale co se stane až bude na tom samém úseku 50 kamionů a plně naložený , dobíjející a jedoucí třeba ještě do kopce.
Už vidím ten zděšený výraz kamioňáka , jak přijede od nějakéé firmy, která je 60 km od dálnice, se skoro prázdnějma baterkama k dálnici a tam bude svitit na nějaké značce "zákaz dobíjení/připojení" z dúvodu přetížení segmentu, nefoukajíciho větru na Baltu nebo já nevím čeho ještě.
Docela by mě zajímalo jak chtějí tuhle hodně nepředvídatelnou soustavu napájenou ještě více nepředvídatelnejma zdrojema (větrníky, solár) uregulovat.
+1
+1
-1
Je komentář přínosný?
Tyhle projekty většinou
penodc https://cdr.cz/profil/penodc
10. 5. 2019 - 12:54https://cdr.cz/clanek/nemecko-vytahlo-do-boje-s-emisemi-elektrifikaci-kamionu-dalnic/diskuseTyhle projekty většinou fungují v testovacím prostředí. Na úseku je 1 nebo 2 testovací kamiony , nejspíš ještě ani nejsou pořádně naložený. Ale co se stane až bude na tom samém úseku 50 kamionů a plně naložený , dobíjející a jedoucí třeba ještě do kopce.
Už vidím ten zděšený výraz kamioňáka , jak přijede od nějakéé firmy, která je 60 km od dálnice, se skoro prázdnějma baterkama k dálnici a tam bude svitit na nějaké značce "zákaz dobíjení/připojení" z dúvodu přetížení segmentu, nefoukajíciho větru na Baltu nebo já nevím čeho ještě.
Docela by mě zajímalo jak chtějí tuhle hodně nepředvídatelnou soustavu napájenou ještě více nepředvídatelnejma zdrojema (větrníky, solár) uregulovat.https://cdr.cz/clanek/nemecko-vytahlo-do-boje-s-emisemi-elektrifikaci-kamionu-dalnic/diskuse#comment-1254560
+
No jak asi, koupí si na to baterku od Elona. Legrační je, jak všude v diskusích je spousta rozumbradů, kteří z fleku vyjmenují spoustu důvodů, proč to nikdy nebude fungovat ...
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
No jak asi, koupí si na to
Jack FX https://cdr.cz/profil/jackfx
10. 5. 2019 - 14:39https://cdr.cz/clanek/nemecko-vytahlo-do-boje-s-emisemi-elektrifikaci-kamionu-dalnic/diskuseNo jak asi, koupí si na to baterku od Elona. Legrační je, jak všude v diskusích je spousta rozumbradů, kteří z fleku vyjmenují spoustu důvodů, proč to nikdy nebude fungovat ... https://cdr.cz/clanek/nemecko-vytahlo-do-boje-s-emisemi-elektrifikaci-kamionu-dalnic/diskuse#comment-1254602
+
To není ani tak legrační jako fakt že tomu tak prostě je. A baterek není dost ani pro osbáky natož pro kamiony.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
To není ani tak legrační jako
DRK https://cdr.cz/profil/drk22
14. 5. 2019 - 11:44https://cdr.cz/clanek/nemecko-vytahlo-do-boje-s-emisemi-elektrifikaci-kamionu-dalnic/diskuseTo není ani tak legrační jako fakt že tomu tak prostě je. A baterek není dost ani pro osbáky natož pro kamiony.https://cdr.cz/clanek/nemecko-vytahlo-do-boje-s-emisemi-elektrifikaci-kamionu-dalnic/diskuse#comment-1255256
+
nepredvidatelnou? Heh, uz si slysel slovo statistika? Zrovna kamionova doprava je celkem slusne predvidatelna...
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
nepredvidatelnou? Heh, uz si
BlackRider https://cdr.cz/profil/blackrider
13. 5. 2019 - 12:53https://cdr.cz/clanek/nemecko-vytahlo-do-boje-s-emisemi-elektrifikaci-kamionu-dalnic/diskusenepredvidatelnou? Heh, uz si slysel slovo statistika? Zrovna kamionova doprava je celkem slusne predvidatelna...https://cdr.cz/clanek/nemecko-vytahlo-do-boje-s-emisemi-elektrifikaci-kamionu-dalnic/diskuse#comment-1255073
+
Jasně. Například u kamiónu s MPZ "PL" se dá předvídat, že vjede na železniční přejezd při blikající červené :-D
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Jasně. Například u kamiónu s
Kelley https://cdr.cz/profil/kelley
3. 7. 2019 - 12:36https://cdr.cz/clanek/nemecko-vytahlo-do-boje-s-emisemi-elektrifikaci-kamionu-dalnic/diskuseJasně. Například u kamiónu s MPZ "PL" se dá předvídat, že vjede na železniční přejezd při blikající červené :-Dhttps://cdr.cz/clanek/nemecko-vytahlo-do-boje-s-emisemi-elektrifikaci-kamionu-dalnic/diskuse#comment-1261358
+
Každý začátek nového pohonu vozidel je těžký a musí se odzkoušet. Čas ukáže, jak se systém musí vyvinout, aby byl funkční.
jen drobné upozornění na chybku: trolej je to, co je pevně instalováno nad jízdní dráhou (tady je to dálnice). K připojení k troleji se používají sběrače, které jsou součástí pohybujícího se vozidla. Sdílení energie se odborně nazývá rekuperace. Aby se vozidlo mohlo dobíjet, není nutné ho dobýt (dobýval se ve středověku hrad)
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Každý začátek nového pohonu
nádražák https://cdr.cz/profil/strzinek
13. 5. 2019 - 20:47https://cdr.cz/clanek/nemecko-vytahlo-do-boje-s-emisemi-elektrifikaci-kamionu-dalnic/diskuseKaždý začátek nového pohonu vozidel je těžký a musí se odzkoušet. Čas ukáže, jak se systém musí vyvinout, aby byl funkční.
jen drobné upozornění na chybku: trolej je to, co je pevně instalováno nad jízdní dráhou (tady je to dálnice). K připojení k troleji se používají sběrače, které jsou součástí pohybujícího se vozidla. Sdílení energie se odborně nazývá rekuperace. Aby se vozidlo mohlo dobíjet, není nutné ho dobýt (dobýval se ve středověku hrad) https://cdr.cz/clanek/nemecko-vytahlo-do-boje-s-emisemi-elektrifikaci-kamionu-dalnic/diskuse#comment-1255160
+
" Sdílení energie se odborně nazývá rekuperace."
A já trouba si doteď myslel, že rekuperace je zpětné převedení kinetické energie vozidla na elektrickou a ono jo to sdílení...
Mimochodem co je u elektrického pohonu tak nového že se tu bavíme o "začátku". tyhle zařízení jsou stejně stará jako auta na spalovací motor..
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
" Sdílení energie se odborně
DRK https://cdr.cz/profil/drk22
14. 5. 2019 - 11:51https://cdr.cz/clanek/nemecko-vytahlo-do-boje-s-emisemi-elektrifikaci-kamionu-dalnic/diskuse" Sdílení energie se odborně nazývá rekuperace."
A já trouba si doteď myslel, že rekuperace je zpětné převedení kinetické energie vozidla na elektrickou a ono jo to sdílení...
Mimochodem co je u elektrického pohonu tak nového že se tu bavíme o "začátku". tyhle zařízení jsou stejně stará jako auta na spalovací motor..https://cdr.cz/clanek/nemecko-vytahlo-do-boje-s-emisemi-elektrifikaci-kamionu-dalnic/diskuse#comment-1255262
+
Omlouvám se, s rekuperací máte samozřejmě pravdu. Nechal jsem se příliš unést myšlenkou z původního článku a vznikl z toho paskvil.
Souhlasím s tím, že čistě elektrický pohon vozidla je téměř stejně starý jako pohon spalovacím motorem. Nové je tady např. to, jak dostat elektrickou energii z pevného trolejového vedení do pohybujícího se vozidla poháněného elektromotorem a tomuto vozidlu umožnit pohyb i mimo trolejové vedení, umožnit napájení více vozidel ze společného trolejového vedení atd, V neposlední řadě se také zajisté zkouší systémy zpoplatnění spotřebované energie a užití pevných části systému.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Omlouvám se, s rekuperací
nádražák https://cdr.cz/profil/strzinek
14. 5. 2019 - 21:55https://cdr.cz/clanek/nemecko-vytahlo-do-boje-s-emisemi-elektrifikaci-kamionu-dalnic/diskuseOmlouvám se, s rekuperací máte samozřejmě pravdu. Nechal jsem se příliš unést myšlenkou z původního článku a vznikl z toho paskvil.
Souhlasím s tím, že čistě elektrický pohon vozidla je téměř stejně starý jako pohon spalovacím motorem. Nové je tady např. to, jak dostat elektrickou energii z pevného trolejového vedení do pohybujícího se vozidla poháněného elektromotorem a tomuto vozidlu umožnit pohyb i mimo trolejové vedení, umožnit napájení více vozidel ze společného trolejového vedení atd, V neposlední řadě se také zajisté zkouší systémy zpoplatnění spotřebované energie a užití pevných části systému. https://cdr.cz/clanek/nemecko-vytahlo-do-boje-s-emisemi-elektrifikaci-kamionu-dalnic/diskuse#comment-1255442
+
"Nové je tady např. to, jak dostat elektrickou energii z pevného trolejového vedení do pohybujícího se vozidla poháněného elektromotorem a tomuto vozidlu umožnit pohyb i mimo trolejové vedení"
3. 7. 2019 - 13:16https://cdr.cz/clanek/nemecko-vytahlo-do-boje-s-emisemi-elektrifikaci-kamionu-dalnic/diskuse"Nové je tady např. to, jak dostat elektrickou energii z pevného trolejového vedení do pohybujícího se vozidla poháněného elektromotorem a tomuto vozidlu umožnit pohyb i mimo trolejové vedení"
No tak pokud neco stary vic nez 100 let povazujes za novy :).
https://en.m.wikipedia.org/wiki/History_of_the_electric_vehiclehttps://cdr.cz/clanek/nemecko-vytahlo-do-boje-s-emisemi-elektrifikaci-kamionu-dalnic/diskuse#comment-1261365
+
ha ha na to aby byly dalnice elektrifikována pro kamiony je třeba udělat rozvodné síte "troleje" a další a jak známe elektrika nevzniká jen tak z ničeho musí se vyrobit :)
takže tak :) a solarka by asi moc nepomohla nebo tedy ano za cenu zastavěni další orné pud !!!!!! ale u solárek už nikdo najk nemluví o tom co z panely které už jsou po životnosti ! ekologické likvidace je problem ! obsahují větší množství rtuti a další sajrajty ! větrné elektrárny vitr nefuka nonstop :) takže zase zbyde kupovat od blbýho čezu za polovinu ceny na trhu čr !
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
ha ha na to aby byly dalnice
totojane https://cdr.cz/profil/novak-janouch
15. 5. 2019 - 10:53https://cdr.cz/clanek/nemecko-vytahlo-do-boje-s-emisemi-elektrifikaci-kamionu-dalnic/diskuseha ha na to aby byly dalnice elektrifikována pro kamiony je třeba udělat rozvodné síte "troleje" a další a jak známe elektrika nevzniká jen tak z ničeho musí se vyrobit :)
takže tak :) a solarka by asi moc nepomohla nebo tedy ano za cenu zastavěni další orné pud !!!!!! ale u solárek už nikdo najk nemluví o tom co z panely které už jsou po životnosti ! ekologické likvidace je problem ! obsahují větší množství rtuti a další sajrajty ! větrné elektrárny vitr nefuka nonstop :) takže zase zbyde kupovat od blbýho čezu za polovinu ceny na trhu čr ! https://cdr.cz/clanek/nemecko-vytahlo-do-boje-s-emisemi-elektrifikaci-kamionu-dalnic/diskuse#comment-1255565
+
Jednotlivé články jsou z křemíku, modrý povlak z oxidy titanu a krycí vrstva ze skla, co ja ne tom za problém s recyklací? Nikdo to nemusí cpát na ornou půdu a nabíjet zrovna auta/baterky do nich se djaí když svítí ne když auto jede takže naopak zrovna tohle může být lepší řešení. Do trolejí holt půjde elektrika z jaderek od nás..
Ale spíš by t chytělo ty hromady kamionů na dálnicích nějak zredukovat.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Jednotlivé články jsou z
DRK https://cdr.cz/profil/drk22
17. 5. 2019 - 08:56https://cdr.cz/clanek/nemecko-vytahlo-do-boje-s-emisemi-elektrifikaci-kamionu-dalnic/diskuseJednotlivé články jsou z křemíku, modrý povlak z oxidy titanu a krycí vrstva ze skla, co ja ne tom za problém s recyklací? Nikdo to nemusí cpát na ornou půdu a nabíjet zrovna auta/baterky do nich se djaí když svítí ne když auto jede takže naopak zrovna tohle může být lepší řešení. Do trolejí holt půjde elektrika z jaderek od nás..
Ale spíš by t chytělo ty hromady kamionů na dálnicích nějak zredukovat.https://cdr.cz/clanek/nemecko-vytahlo-do-boje-s-emisemi-elektrifikaci-kamionu-dalnic/diskuse#comment-1256132
+
jasně a vymyslels prepetum mobile co :)
foto panely obsahuji rtut najdi si to :) aspon obsahovaly ! a navíc v naších končínách jsou panely mizerně učiné kvuli době kdy sviti přime slunko atd
a jak vidno u nás a jinde všichni to cpu na ornou pudu stačí se divat kolem sebe !
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
jasně a vymyslels prepetum
totojane https://cdr.cz/profil/novak-janouch
17. 5. 2019 - 13:49https://cdr.cz/clanek/nemecko-vytahlo-do-boje-s-emisemi-elektrifikaci-kamionu-dalnic/diskusejasně a vymyslels prepetum mobile co :)
foto panely obsahuji rtut najdi si to :) aspon obsahovaly ! a navíc v naších končínách jsou panely mizerně učiné kvuli době kdy sviti přime slunko atd
a jak vidno u nás a jinde všichni to cpu na ornou pudu stačí se divat kolem sebe !https://cdr.cz/clanek/nemecko-vytahlo-do-boje-s-emisemi-elektrifikaci-kamionu-dalnic/diskuse#comment-1256360
+
Nějaké těžké kovy obsahuje kde co, to neznamená že se to nedá recyklovat a odstranit. viz
"Říká se, že až 97 % materiálů použitých při výrobě solárních panelů může být extrahováno a znovu využito pomocí tepelného recyklování." Těch tžkých kovů je tam desetiny promile a nejsou ve všem dají se odstranit/zlikvidovat běhen recyklace.
To že někdo nesmyslně využil díry v zákoně a stavěly se solární elektrárny na polích ve velkém neznamená, že solární panel rovná se zabraná orná půda. Naprostá většina lidí co to opravdu chce používat a ne na tom zbohatnout to dávý na místa jako je střecha a tam obvykle žádná orná půda není...
Viděl jsem pěkný dokument kde nadšenec z USA měl panely na střeše kůlny a nabíjel tím baterky do traktoru se ktarým pak jezdil "orat".
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Nějaké těžké kovy obsahuje
DRK https://cdr.cz/profil/drk22
17. 5. 2019 - 16:45https://cdr.cz/clanek/nemecko-vytahlo-do-boje-s-emisemi-elektrifikaci-kamionu-dalnic/diskuseNějaké těžké kovy obsahuje kde co, to neznamená že se to nedá recyklovat a odstranit. viz
"Říká se, že až 97 % materiálů použitých při výrobě solárních panelů může být extrahováno a znovu využito pomocí tepelného recyklování." Těch tžkých kovů je tam desetiny promile a nejsou ve všem dají se odstranit/zlikvidovat běhen recyklace.
To že někdo nesmyslně využil díry v zákoně a stavěly se solární elektrárny na polích ve velkém neznamená, že solární panel rovná se zabraná orná půda. Naprostá většina lidí co to opravdu chce používat a ne na tom zbohatnout to dávý na místa jako je střecha a tam obvykle žádná orná půda není...
Viděl jsem pěkný dokument kde nadšenec z USA měl panely na střeše kůlny a nabíjel tím baterky do traktoru se ktarým pak jezdil "orat".https://cdr.cz/clanek/nemecko-vytahlo-do-boje-s-emisemi-elektrifikaci-kamionu-dalnic/diskuse#comment-1256435
+
jen že u nás i v polsku solárko = zabraná orna puda ! pokud by se zabýval trochu více o likvidaci starých solárních panelu tak pravě ta rtut je problem :( resp všechno se da reciklovat ale zaleží za jakou cenu a jakou ekologickou zatěží !
o slavných lithiových akumulatorech ani nemluvím ! ano ekologicky se likvidují tak že se spaluji za vysoké teploty zatím v evropě to umí dvě Fa jedna je myslím v holandsku pokud se nepletu takže vešekery svictvo z lithiových akumulatoru jde "kominem ven" bohužel najky procento dicky projde v oběmu v jako se spaluje neni to procento zanedbatelné ! a pak to dýcháme všichni a doufám že víš co spusobuji pary lithia :) připadně lithhium samotné !
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
jen že u nás i v polsku
totojane https://cdr.cz/profil/novak-janouch
17. 5. 2019 - 17:23https://cdr.cz/clanek/nemecko-vytahlo-do-boje-s-emisemi-elektrifikaci-kamionu-dalnic/diskusejen že u nás i v polsku solárko = zabraná orna puda ! pokud by se zabýval trochu více o likvidaci starých solárních panelu tak pravě ta rtut je problem :( resp všechno se da reciklovat ale zaleží za jakou cenu a jakou ekologickou zatěží !
o slavných lithiových akumulatorech ani nemluvím ! ano ekologicky se likvidují tak že se spaluji za vysoké teploty zatím v evropě to umí dvě Fa jedna je myslím v holandsku pokud se nepletu takže vešekery svictvo z lithiových akumulatoru jde "kominem ven" bohužel najky procento dicky projde v oběmu v jako se spaluje neni to procento zanedbatelné ! a pak to dýcháme všichni a doufám že víš co spusobuji pary lithia :) připadně lithhium samotné !https://cdr.cz/clanek/nemecko-vytahlo-do-boje-s-emisemi-elektrifikaci-kamionu-dalnic/diskuse#comment-1256441
+
A spalovat drahocenné lithium je pitomost, daleko lepší je ho rozněž recyklovat tj extrahovat z baterie a použít v nové...
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Před pokračováním v podobných
DRK https://cdr.cz/profil/drk22
17. 5. 2019 - 17:44https://cdr.cz/clanek/nemecko-vytahlo-do-boje-s-emisemi-elektrifikaci-kamionu-dalnic/diskusePřed pokračováním v podobných blábolech doporučuji si přečíst tohle:
https://aktualne.cvut.cz/zpravy-z-medii/20180329-5-nejvetsich-omylu-kolem-recyklace-solarnich-panelu
A spalovat drahocenné lithium je pitomost, daleko lepší je ho rozněž recyklovat tj extrahovat z baterie a použít v nové...https://cdr.cz/clanek/nemecko-vytahlo-do-boje-s-emisemi-elektrifikaci-kamionu-dalnic/diskuse#comment-1256450
+
hm když to mu věříš tak tomu věř :) nevím co chceš reciklovat na použítem lithiu pokud už má po životnosti :) navíc extrakce je dot rozikové jelikož se jedna o silně reaktivní "prvek" že to někdo skoušel v laboratorních podmínká je fajn ale k realite to má par 10ti letí ! prostě je kecy ekoblbcu aby mohly dale každému cpat solarko a auto na baterky nic víc v tom něni navíc veliký byznis ! pak až budou skladky plné akumulatoru z elektromobilu tak se to realně bude řešít , ps zatím je levnější těžba lithia než jeho reciklace
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
hm když to mu věříš tak tomu
totojane https://cdr.cz/profil/novak-janouch
18. 5. 2019 - 06:06https://cdr.cz/clanek/nemecko-vytahlo-do-boje-s-emisemi-elektrifikaci-kamionu-dalnic/diskusehm když to mu věříš tak tomu věř :) nevím co chceš reciklovat na použítem lithiu pokud už má po životnosti :) navíc extrakce je dot rozikové jelikož se jedna o silně reaktivní "prvek" že to někdo skoušel v laboratorních podmínká je fajn ale k realite to má par 10ti letí ! prostě je kecy ekoblbcu aby mohly dale každému cpat solarko a auto na baterky nic víc v tom něni navíc veliký byznis ! pak až budou skladky plné akumulatoru z elektromobilu tak se to realně bude řešít , ps zatím je levnější těžba lithia než jeho reciklace https://cdr.cz/clanek/nemecko-vytahlo-do-boje-s-emisemi-elektrifikaci-kamionu-dalnic/diskuse#comment-1256516
+
Šmankote Lithium je kov ten nemá a nikdy nemůže mít "po své životnosti"...
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Šmankote Lithium je kov ten
DRK https://cdr.cz/profil/drk22
18. 5. 2019 - 12:36https://cdr.cz/clanek/nemecko-vytahlo-do-boje-s-emisemi-elektrifikaci-kamionu-dalnic/diskuseŠmankote Lithium je kov ten nemá a nikdy nemůže mít "po své životnosti"...https://cdr.cz/clanek/nemecko-vytahlo-do-boje-s-emisemi-elektrifikaci-kamionu-dalnic/diskuse#comment-1256528
+
vtip století :) prvně hledej googel pak si najdi jak jsou konstruhované lithiové články (akumulatory ) a pak trpeve piš
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
vtip století :) prvně hledej
totojane https://cdr.cz/profil/novak-janouch
20. 5. 2019 - 09:06https://cdr.cz/clanek/nemecko-vytahlo-do-boje-s-emisemi-elektrifikaci-kamionu-dalnic/diskusevtip století :) prvně hledej googel pak si najdi jak jsou konstruhované lithiové články (akumulatory ) a pak trpeve piš https://cdr.cz/clanek/nemecko-vytahlo-do-boje-s-emisemi-elektrifikaci-kamionu-dalnic/diskuse#comment-1256666
+
Hm... přetežování dálnic, dopravní zácpy, aerodynamický hluk ani otěr gumy z pneumatik (jo, ty sračky pak skutečně dýcháme!) se tím stejně opět nijak neřeší. Vlak to aspoň částečně řeší.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Hm... přetežování dálnic,
Kelley https://cdr.cz/profil/kelley
3. 7. 2019 - 12:41https://cdr.cz/clanek/nemecko-vytahlo-do-boje-s-emisemi-elektrifikaci-kamionu-dalnic/diskuseHm... přetežování dálnic, dopravní zácpy, aerodynamický hluk ani otěr gumy z pneumatik (jo, ty sračky pak skutečně dýcháme!) se tím stejně opět nijak neřeší. Vlak to aspoň částečně řeší.https://cdr.cz/clanek/nemecko-vytahlo-do-boje-s-emisemi-elektrifikaci-kamionu-dalnic/diskuse#comment-1261359
+
Němci jsou vtipní. Na jednu stranu se zbaví jaderných elektráren, na stranu druhou začnou elektrifikovat dálnice. Chjo.
Co se vám na tom nelíbí? Elektřina z uhlí je 2x dražší než ta jaderná, takže jí nakoupí od nás a ještě na tom ušetří :)
Protože tak jako tak ta elektřina je z jaderných elektráren? Pokrytci.
To je stejný jako s odpadem. Odpad se vozí do Číny, kde ho často neekologicky spálí a světe div se, atmosféru máme společnou, takže se to do ní dostane, akorát o kousek dál.
proč pak se tak radostně nemci chechtaji jelikož čez jim velice rad za poloviční ceny prodá "produ" než prodava nam obyvatelum čr !
Proč to rovnou nepošlou vlakem? :)
Protože vlaky nejezdí až k firmám na dvůr.
Dříve jezdily, ale tehdy se nemyslelo co bude v budoucnu a vše se zrušilo.
Lokální železniční doprava je zoufale neekonomická záležitost.
A elektrifikace dálnic je ekonomičtější?
Kupodivu je levnejsi postavit jen troleje nad stavajici dalnici nez stavet novou elektrifikovanou zeleznici...
Ano - elektrifikace dálnic je zcela nepochybně výrazně ekonomičtější záležitost s návratností odhadem v jednotkách let. Dopravci by to totiž určitě využili a rádi. Stačí jednoduchý výpočet.
náklady na 100km kamion náklad 15t - spalovací motor nafta: 30l nafty = cca 1.000 Kč + amortizace spalovacího motoru = 1.100 Kč
náklady na 100km kamion náklad 15t - elektromotor 150Kw: cca 450 Kč (elektromotor se téměř neopotřebovává tzn. amortizace 0) + náklady na využití trolejí - řekněme 2kč/km = 200Kč - celkem 650 Kč.
Jak je vidět náklady na elektrický pohon z troleje by byl asi poloviční a jelikož dopravci řeší opravdu každý haléř tak tohle by se jim moc líbilo. Teoreticky si dokážu představit doplnit klasický naftový tahač o možnost elektrického motoru bez složitého zásahu do konstrukce. Většinou každý nákladní automobil má náhon zadních kol spojených s motorem kardanem - tzn dost prostoru pro umístění elektrického motoru který při tomto výkonu není nějak extrémně velký.
Větší blbost jsem neviděl. Co třeba to vozit vlaky a v důležitých uzlech to naložit na menší auta a rozvozit do firem, případně to mít v kontejnerech a pak jen přeložit na auta. Takto tu elektrifikaci cest stejně neudělají až ke každé firmě, ale zřejmě to bude jen na dálnicích a na tohle se dá využít železnice
Doporučuji si nejdříve zjistit něco o vytížení železnice, přesunout kamionovou dopravu na koleje prostě nejde. A to nemluvím o časové náročnosti kdy z bodu A do bodu B je to přes vlak často opravdu nesmysl, klasika jsou potraviny. Pak je tu také stránka managementu, pokud něco řídí stát, nikdy to nebude fungovat dobře a efektivně.
On je jeden zásadní rozdíl mezi kamionem a současným vlakem - kamiony se dají na dálnici řadit jeden za druhým, ale u vlaků může vyjet následující až ten předchozí opustí hlídaný úsek. Proto i víceméně prázdně vypadající úsek kolejí může být ve skutečnosti poměrně přetížený.
Jinak kdo zkoušel přepravovat po železnici nějaký náklad, ví svoje. Kromě toho, že je to i přes všechny subvence drahé jako prase, je to i neuvěřitelně pomalé. Co zvládne vlak převéze ta tři dny je kamionem na místě odpoledne.
Pracuje se na tom, aby na koleje vešlo vlaků víc, ale podle mého Němci poměrně moudře usoudili, že dřív budou jezdit elektrické kamiony po dálnici, než něco takového vejde do praxe. :-)
On vlak ma zase oproti kamionu vyhodu, ze muze vest vicemene neomezeny mnozstvi nakladu. Ovsem to by nekdo muzel tu dopravu optimalizovat. Rek bych ze tohle bude v budoucnosti jasna uloha pro umelou inteligenci. Do ty doby se musime spokojit s kamionama brzdicima dopravu na dalnici...
Vlak může vést víceméně neomezený množství nákladyu.... ano může - jenže právě to skoro nikdo nepotřebuje :-) Většina nákladu je přesný opak.
Přesunout dálkovou dopravu na železnici je technicky naprosto vyloučená záležitost. Stačí si vzít například D1. Jede tam jeden kamion za druhým - každý z těch kamionů - nebo jeho náklad - by musel být naložen a vyložen téměř bez zpoždění jinak by se tvořily zácpy které by po prvním půldni skončily kolapsem. To vůbec nemluvím o tom, že aby se stejné množství nákladu přepravilo po železnici tak by musel každých 5 minut vyjet vlak o 200vagonech. A takový vlak se opravdu za 5 minut naložit a vyložit nedá.
Železniční nákladní doprava je víceméně relikt minulosti. Minulosti kdy nebyly kloudné cesty a nákladní automobily schopné přepravit běžně 30t náklad. Přepravovat souvislé nákladní vlaky uhlí do elektrárny - to ano - to smysl dává. Ale pro běžné zboží na vzdálenosti do 500km fakt ne. A stejně to musíte přivést na překladiště autem a pak to zase odvézt z jiného překladiště - je tedy mnohem jednodušší a levnější to převézt rovnou. Proč to dělat draze a složitě - když to jde levně a rychle.
"Proč to dělat draze a složitě - když to jde levně a rychle."
No tak to uz je zas vec statu, ze si nechal nicit dalnice za miliardy tou "levnou" silnicni dopravou...
Ten vlak by se samozrejme dal nalozit rychlejc nez za 5 minut, jenze to by drahy nesmely bejt zaseknuty v predminulym stoleti...
Pokud chceme elektrifikovat silnicni dopravu, je napajeni z externiho zdroje nejrozumnejsi varianta. V ruznych variantach se pouziva tak 80 let (trolejbusy), takze obecne zkusenosti s provozem elektricky napajenych silnicnich vozidel jsou. Rozhodne to neni blbost. Osobne by se mi vic libilo bezkontaktni indukcni napajeni zabudovane do vozovky, to by se dalo pouzit i pro osobaky. Ale bylo by to asi slozitejsi konstrukcne a je mozne, ze to ma vetsi ztraty, pripadne jine zasadni nevyhody.
Já myslím, že v kombinaci s bateriovým pohonem (v místě doručení nebo nakládky zboží) to může být docela funkční řešení.
Tyhle projekty většinou fungují v testovacím prostředí. Na úseku je 1 nebo 2 testovací kamiony , nejspíš ještě ani nejsou pořádně naložený. Ale co se stane až bude na tom samém úseku 50 kamionů a plně naložený , dobíjející a jedoucí třeba ještě do kopce.
Už vidím ten zděšený výraz kamioňáka , jak přijede od nějakéé firmy, která je 60 km od dálnice, se skoro prázdnějma baterkama k dálnici a tam bude svitit na nějaké značce "zákaz dobíjení/připojení" z dúvodu přetížení segmentu, nefoukajíciho větru na Baltu nebo já nevím čeho ještě.
Docela by mě zajímalo jak chtějí tuhle hodně nepředvídatelnou soustavu napájenou ještě více nepředvídatelnejma zdrojema (větrníky, solár) uregulovat.
No jak asi, koupí si na to baterku od Elona. Legrační je, jak všude v diskusích je spousta rozumbradů, kteří z fleku vyjmenují spoustu důvodů, proč to nikdy nebude fungovat ...
To není ani tak legrační jako fakt že tomu tak prostě je. A baterek není dost ani pro osbáky natož pro kamiony.
nepredvidatelnou? Heh, uz si slysel slovo statistika? Zrovna kamionova doprava je celkem slusne predvidatelna...
Jasně. Například u kamiónu s MPZ "PL" se dá předvídat, že vjede na železniční přejezd při blikající červené :-D
Každý začátek nového pohonu vozidel je těžký a musí se odzkoušet. Čas ukáže, jak se systém musí vyvinout, aby byl funkční.
jen drobné upozornění na chybku: trolej je to, co je pevně instalováno nad jízdní dráhou (tady je to dálnice). K připojení k troleji se používají sběrače, které jsou součástí pohybujícího se vozidla. Sdílení energie se odborně nazývá rekuperace. Aby se vozidlo mohlo dobíjet, není nutné ho dobýt (dobýval se ve středověku hrad)
" Sdílení energie se odborně nazývá rekuperace."
A já trouba si doteď myslel, že rekuperace je zpětné převedení kinetické energie vozidla na elektrickou a ono jo to sdílení...
Mimochodem co je u elektrického pohonu tak nového že se tu bavíme o "začátku". tyhle zařízení jsou stejně stará jako auta na spalovací motor..
Omlouvám se, s rekuperací máte samozřejmě pravdu. Nechal jsem se příliš unést myšlenkou z původního článku a vznikl z toho paskvil.
Souhlasím s tím, že čistě elektrický pohon vozidla je téměř stejně starý jako pohon spalovacím motorem. Nové je tady např. to, jak dostat elektrickou energii z pevného trolejového vedení do pohybujícího se vozidla poháněného elektromotorem a tomuto vozidlu umožnit pohyb i mimo trolejové vedení, umožnit napájení více vozidel ze společného trolejového vedení atd, V neposlední řadě se také zajisté zkouší systémy zpoplatnění spotřebované energie a užití pevných části systému.
"Nové je tady např. to, jak dostat elektrickou energii z pevného trolejového vedení do pohybujícího se vozidla poháněného elektromotorem a tomuto vozidlu umožnit pohyb i mimo trolejové vedení"
No tak pokud neco stary vic nez 100 let povazujes za novy :).
https://en.m.wikipedia.org/wiki/History_of_the_electric_vehicle
ha ha na to aby byly dalnice elektrifikována pro kamiony je třeba udělat rozvodné síte "troleje" a další a jak známe elektrika nevzniká jen tak z ničeho musí se vyrobit :)
takže tak :) a solarka by asi moc nepomohla nebo tedy ano za cenu zastavěni další orné pud !!!!!! ale u solárek už nikdo najk nemluví o tom co z panely které už jsou po životnosti ! ekologické likvidace je problem ! obsahují větší množství rtuti a další sajrajty ! větrné elektrárny vitr nefuka nonstop :) takže zase zbyde kupovat od blbýho čezu za polovinu ceny na trhu čr !
Jednotlivé články jsou z křemíku, modrý povlak z oxidy titanu a krycí vrstva ze skla, co ja ne tom za problém s recyklací? Nikdo to nemusí cpát na ornou půdu a nabíjet zrovna auta/baterky do nich se djaí když svítí ne když auto jede takže naopak zrovna tohle může být lepší řešení. Do trolejí holt půjde elektrika z jaderek od nás..
Ale spíš by t chytělo ty hromady kamionů na dálnicích nějak zredukovat.
jasně a vymyslels prepetum mobile co :)
foto panely obsahuji rtut najdi si to :) aspon obsahovaly ! a navíc v naších končínách jsou panely mizerně učiné kvuli době kdy sviti přime slunko atd
a jak vidno u nás a jinde všichni to cpu na ornou pudu stačí se divat kolem sebe !
Nějaké těžké kovy obsahuje kde co, to neznamená že se to nedá recyklovat a odstranit. viz
"Říká se, že až 97 % materiálů použitých při výrobě solárních panelů může být extrahováno a znovu využito pomocí tepelného recyklování." Těch tžkých kovů je tam desetiny promile a nejsou ve všem dají se odstranit/zlikvidovat běhen recyklace.
To že někdo nesmyslně využil díry v zákoně a stavěly se solární elektrárny na polích ve velkém neznamená, že solární panel rovná se zabraná orná půda. Naprostá většina lidí co to opravdu chce používat a ne na tom zbohatnout to dávý na místa jako je střecha a tam obvykle žádná orná půda není...
Viděl jsem pěkný dokument kde nadšenec z USA měl panely na střeše kůlny a nabíjel tím baterky do traktoru se ktarým pak jezdil "orat".
jen že u nás i v polsku solárko = zabraná orna puda ! pokud by se zabýval trochu více o likvidaci starých solárních panelu tak pravě ta rtut je problem :( resp všechno se da reciklovat ale zaleží za jakou cenu a jakou ekologickou zatěží !
o slavných lithiových akumulatorech ani nemluvím ! ano ekologicky se likvidují tak že se spaluji za vysoké teploty zatím v evropě to umí dvě Fa jedna je myslím v holandsku pokud se nepletu takže vešekery svictvo z lithiových akumulatoru jde "kominem ven" bohužel najky procento dicky projde v oběmu v jako se spaluje neni to procento zanedbatelné ! a pak to dýcháme všichni a doufám že víš co spusobuji pary lithia :) připadně lithhium samotné !
Před pokračováním v podobných blábolech doporučuji si přečíst tohle:
https://aktualne.cvut.cz/zpravy-z-medii/20180329-5-nejvetsich-omylu-kole...
A spalovat drahocenné lithium je pitomost, daleko lepší je ho rozněž recyklovat tj extrahovat z baterie a použít v nové...
hm když to mu věříš tak tomu věř :) nevím co chceš reciklovat na použítem lithiu pokud už má po životnosti :) navíc extrakce je dot rozikové jelikož se jedna o silně reaktivní "prvek" že to někdo skoušel v laboratorních podmínká je fajn ale k realite to má par 10ti letí ! prostě je kecy ekoblbcu aby mohly dale každému cpat solarko a auto na baterky nic víc v tom něni navíc veliký byznis ! pak až budou skladky plné akumulatoru z elektromobilu tak se to realně bude řešít , ps zatím je levnější těžba lithia než jeho reciklace
Šmankote Lithium je kov ten nemá a nikdy nemůže mít "po své životnosti"...
vtip století :) prvně hledej googel pak si najdi jak jsou konstruhované lithiové články (akumulatory ) a pak trpeve piš
Hm... přetežování dálnic, dopravní zácpy, aerodynamický hluk ani otěr gumy z pneumatik (jo, ty sračky pak skutečně dýcháme!) se tím stejně opět nijak neřeší. Vlak to aspoň částečně řeší.
Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.