CDR.cz - Vybráno z IT

Německo vytáhlo do boje s emisemi elektrifikací kamionů a dálnic

V Německu se elektrifikoval první kus dálnice, díky kterému se mohou hybridní kamiony dobíjet přímo za jízdy. Podle odhadů by plošné rozšíření této technologie mělo významně přispět ke snížení emisí.

Ohledy na životní prostředí a obnovitelné zdroje energie žene vývoj moderních automobilů a dopravních prostředků spíše směrem k elektrovozům. Ale i elektromobil se musí čas od času dobýt, stejně jako běžný vůz musí natankovat. Tento problém se povedl úspěšně eliminovat u našich sousedů v Německu, kde otevřeli první zkušební pětikilometrový úsek dálnice, na kterém se mohou speciální nákladní automobily dobíjet pomocí trolejí rovnou za jízdy.

Konkrétně se jedná o úsek na dálnici A5 mezi hesenskými městy Weiterstadt a Mörfelden-Walldorf, které je nedaleko Frakfurtu nad Mohanem. Tento pokus má prokázat, zda je vůbec možné plošně rozšířit tuto technologie a v konečném důsledku přispět i ke snížení emisí, s kterým se Německo již dlouhodobě potýká. Hodnoty emisí se pohodlně vyrovnají devadesátým létům. Proto se dá hodnotit zaměření na elektrifikaci nákladní automobilové dopravy, která je zodpovědná za 26 % emisí, jako krok správným směrem.

Tuto ideu již několik let úspěšně testuje a rozvíjí společnost Siemens na jednom z bývalých vojenských letišť Gross Dölln ležící severně od Berlína. Na tomto letišti testují schopnost kamionů připojit se při 90 kilometrové rychlosti k elektrickému vedení díky pantografu, který se dokáže vysunout z prostoru nad kabinou během pár sekund. Stejným způsobem se mohou bez větších problémů od této sítě odpojit v případě, že by chtěli předjíždět. Velkou výhodou je možnost jakéhosi „sdílení energie“, kdy kamion, který zrychluje a potřebuje více energie, může využít energii získanou z jiného kamionu, který naopak brzdí.

Úsek dálnice A5 byl vybrán záměrně, protože zde projede okolo 121 000 osobních aut a 14 000 kamionů každý den. Německé Ministerstvo životního prostředí již do tohoto projektu investovala částku přes 375 milionů korun. Bývalá ministryně životního prostředí chtěla do 15 let elektrifikovat 3000 kilometrů dálnic v obou směrech. Jisté však je, že to Německo myslí vážně a do budoucna se s největší pravděpodobností dočkáme rozšíření tohoto projektu.

Diskuse ke článku Německo vytáhlo do boje s emisemi elektrifikací kamionů a dálnic

Středa, 3 Červenec 2019 - 13:16 | BlackRider | "Nové je tady např. to, jak dostat...
Středa, 3 Červenec 2019 - 12:41 | Kelley | Hm... přetežování dálnic, dopravní zácpy,...
Středa, 3 Červenec 2019 - 12:36 | Kelley | Jasně. Například u kamiónu s MPZ "PL"...
Pondělí, 20 Květen 2019 - 09:06 | totojane | vtip století :) prvně hledej googel pak si najdi...
Sobota, 18 Květen 2019 - 12:36 | DRK | Šmankote Lithium je kov ten nemá a nikdy nemůže...
Sobota, 18 Květen 2019 - 06:06 | totojane | hm když to mu věříš tak tomu věř :) nevím co...
Pátek, 17 Květen 2019 - 17:44 | DRK | Před pokračováním v podobných blábolech...
Pátek, 17 Květen 2019 - 17:23 | totojane | jen že u nás i v polsku solárko = zabraná orna...
Pátek, 17 Květen 2019 - 16:45 | DRK | Nějaké těžké kovy obsahuje kde co, to neznamená...
Pátek, 17 Květen 2019 - 13:49 | totojane | jasně a vymyslels prepetum mobile co :) foto...

Zobrazit diskusi