CDR.cz - Vybráno z IT

Od roku 2022 by mohla auta sama dodržovat rychlost, chystá se bezpečnostní změna

Důsledkem nepřiměřené rychlosti zemřou ročně na silnicích po celém světě tisíce lidí. Opatření, která chystá Evropská Unie, by čísla měla výrazně zredukovat. Nemůže ale být nový systém spíše kontraproduktivní? Zjistit bychom to mohli už za dva roky.
nepřehlédněte

Evropská komise výrazně tlačí na automobilky, aby byly jejich vozy nejen šetrnější k životnímu prostředí, ale také bezpečnější. Právě ohledně bezpečnosti má být přelomovým rokem ten s číslovkou 2022. Ve vozidlech se mají povinně objevit nové prvky zvyšující bezpečnost na silnicích, technologie známá jako ISA.

Jedná se o systém inteligentního přizpůsobení rychlosti na základě maximálního povoleného limitu v místě. Využívat k tomu bude údajů GPS a informace z digitální mapy. V případě překročení rychlosti systém řidiče zvukově upozorní a vozidlo zbrzdí.

Stejně jako může jít o pohodlný asistent ovládání vozu, existuje na druhou stranu riziko výrazného ohrožení nejen plynulosti silničního provozu, ale i zdraví. Motorističtí experti upozorňují na modelové situace, při kterých může řidič například předjíždět v momentě, kdy vjíždí do obce. Systém ISA mu v takový moment nedovolí manévr dokončit, důsledkem čehož může dojít k dopravní nehodě.

Podle slov dopravních odborníků se ale řidiči nemusí bát úplné ztráty kontroly nad vozem. Na problematiku už od roku 1969 myslí Vídeňská úmluva, která stanovuje, že řidič je "poslední instancí". Znamená to, že i kdyby takový systém existoval, musí mít řidič vždy právo systém obejít a zasáhnout vlastní vůlí. Konkrétně ISA bude možné ovlivnit opětovným sešlápnutím plynového pedálu. Na silnicích nicméně často rozhodují vteřiny, a tak se z bezpečnostního systému může stát prvek, který dělá vůz naopak nebezpečnější.

Rozhodnutí, že se nový bezpečnostní systém objeví také v českých vozech, je ještě daleko. Po schválení Evropským parlamentem musí opatření projít stejným procesem také u jednotlivých členských států Evropské Unie. Navíc přihlédneme-li ke stáří vozového parku v České republice, i pokud by naše vláda změnu přijala, půjde zřejmě o běh na dlouhou trať.

Michal Pospíchal

V roli novináře se na herní scéně pohybuje už více než 9 let. V historii prošel několika velkými redakcemi, jako BonusWeb.iDnes.cz, naposledy se v roli šéfredaktora podílel na tvorbě serveru inGamer.cz, který byl 1. ledna 2014 sloučen s herní sekcí CDR.cz, kde nadále vedl rubriku. V červenci 2014 se na vlastní žádost přesunul na post editora magazínu. Od roku 2016 píše také pro DIIT.cz o technických a všeobecných tématech.

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku Od roku 2022 by mohla auta sama dodržovat rychlost, chystá se bezpečnostní změna

Úterý, 27 Říjen 2020 - 12:28 | maximumspeed | dneska jsou vsude kamery, cist SPZ kamerama...
Úterý, 27 Říjen 2020 - 12:25 | maximumspeed | dvojita cara take neni vzde nakreslena idealne a...
Pátek, 23 Říjen 2020 - 12:15 | totojane | nechápu wtf
Pátek, 23 Říjen 2020 - 10:49 | DRK | Pro chodce?
Pátek, 23 Říjen 2020 - 07:19 | totojane | tak to chod pěšky z bodu A do bodu DP ( do pr*ele...
Pátek, 23 Říjen 2020 - 07:13 | totojane | bych ty pujčovně takové auto omlátil o hlavu , a...
Čtvrtek, 22 Říjen 2020 - 15:41 | totojane | ha ha další hovadina ala EU fuj jestli tohle...
Čtvrtek, 22 Říjen 2020 - 05:39 | Fox 25 | Ale prd, zodpovědnost bude mít pořád řidič a není...
Středa, 21 Říjen 2020 - 02:01 | Vojtech Nekvapil | Radost z jízdy není jen o rychlosti. U mého...
Úterý, 20 Říjen 2020 - 22:59 | ODSakEda | Podle posledních praktických měřeních něměckého...

Zobrazit diskusi