Od roku 2022 by mohla auta sama dodržovat rychlost, chystá se bezpečnostní změna
Evropská komise výrazně tlačí na automobilky, aby byly jejich vozy nejen šetrnější k životnímu prostředí, ale také bezpečnější. Právě ohledně bezpečnosti má být přelomovým rokem ten s číslovkou 2022. Ve vozidlech se mají povinně objevit nové prvky zvyšující bezpečnost na silnicích, technologie známá jako ISA.
Jedná se o systém inteligentního přizpůsobení rychlosti na základě maximálního povoleného limitu v místě. Využívat k tomu bude údajů GPS a informace z digitální mapy. V případě překročení rychlosti systém řidiče zvukově upozorní a vozidlo zbrzdí.
Stejně jako může jít o pohodlný asistent ovládání vozu, existuje na druhou stranu riziko výrazného ohrožení nejen plynulosti silničního provozu, ale i zdraví. Motorističtí experti upozorňují na modelové situace, při kterých může řidič například předjíždět v momentě, kdy vjíždí do obce. Systém ISA mu v takový moment nedovolí manévr dokončit, důsledkem čehož může dojít k dopravní nehodě.
Podle slov dopravních odborníků se ale řidiči nemusí bát úplné ztráty kontroly nad vozem. Na problematiku už od roku 1969 myslí Vídeňská úmluva, která stanovuje, že řidič je "poslední instancí". Znamená to, že i kdyby takový systém existoval, musí mít řidič vždy právo systém obejít a zasáhnout vlastní vůlí. Konkrétně ISA bude možné ovlivnit opětovným sešlápnutím plynového pedálu. Na silnicích nicméně často rozhodují vteřiny, a tak se z bezpečnostního systému může stát prvek, který dělá vůz naopak nebezpečnější.
Rozhodnutí, že se nový bezpečnostní systém objeví také v českých vozech, je ještě daleko. Po schválení Evropským parlamentem musí opatření projít stejným procesem také u jednotlivých členských států Evropské Unie. Navíc přihlédneme-li ke stáří vozového parku v České republice, i pokud by naše vláda změnu přijala, půjde zřejmě o běh na dlouhou trať.