CDR.cz - Vybráno z IT

PREVIEW - Agent 47 se vrací v pokračování série Hitman s podtitulem Absolution

hitman_absolution_art
Když IO Interactive ohlásili návrat holohlavého zabijáka s rudou kravatou, byli jsme nadšení. Jak se ale v následujících týdnech vynořovaly další a další informace, dost jsme vystřízlivěli. Hlavně tedy z té o větší přístupnosti.

Vývojáři najednou otočili od premisy hardcorové stealth záležitosti a na její úkor chtějí k Hitmanovi natáhnout masy hráčů, pro které byly předchozí díly moc obtížné, nebo odmítli strávit pár hodin pronikáním do specifické hratelnosti. Jediná chyba vás mohla stát dosavadní postup… Ale teď?

Po pečlivém prozkoumání všech zveřejněných videí a výroků autorů se přestáváme bát. Je jasné, že tvrzení o přístupnosti pro širší publikum a současném zachování ducha série, je kec. Minimálně z části. Ona přístupnost je tu totiž spíše spjata s novým směrem, jímž se Absolution ubírá. Bude příběhový, tím pádem o něco lineárnější, ale hlavně, zase o kousek dotaženější. Dovolí nám víc a právě v tom je jádro pudla. Zahrajte si úplně prvního Hitmana a tvrdě narazíte ne na přehnanou obtížnost, ale nemožnost vyhrát si s postupem tolik, jako v Blood Money. A pokračování tenhle prvek pozvedne na vyšší level.

absolution_3

Svoboda řešení, jak se k té a oné oběti dostanete, jestli vraždu zfingujete jako nehodu, typanovi vrazíte do krku nůž, uškrtíte ho ikonickou strunou, střelíte do zátylku či s ním vyhodíte do vzduchu celý dům, to je oč tu běží. Všechno má své meze, ale každý titul s agentem 47 v hlavní roli vždy posunoval hranice možností úspěšně splněné práce a ani nový přírůstek, jenž vyjde pro PC, Xbox 360 a PlayStation 3 20. listopadu, na tom nehodlá nic měnit. Pokud se rádi plížíte, bude vás bavit překopaný stealth systém, jestliže jste radši na klasické infiltrace, inu, hurá na ně.

Hollywoodský thriller

Samozřejmě se hrou půjde prostřílet, ale do toho by se mohli pustit akorát neznabozi, co mají Hitmana za podprůměrnou akci. Ano, takoví vážně jsou a o skutečných principech je nepřesvědčíte, ale to jsme odbočili. Ačkoliv Absolution vůbec poprvé nabídne systém krytí, respektive využití prvku přilepení se ke stěně (objektu), rozhodně tím nevybízí k nabití automatické brokovnice a Rambo stylu. Ostatně při přestřelkách vám moc nepomůže, vzhledem k odhalení značné části těla při opětování palby. Opakovaně zmíněnému tichému průchodu ale hraje do karet.

Codename 47, Silent Assassin ani Contracts na příběh moc netrpěli a první pokus o naroubování něčeho alespoň o něco málo hlubšího na typickou gameplay v Blood Money sice nebyl úplně marný, ale pořád šlo jen o plytkou vatu, slepující dohromady řadu nesourodých misí. S tím je teď konec. Sedmačtyřicítka poslal domovskou agenturu ICA k čertu, vrhl se na sólovou dráhu a přijal nejnáročnější úkol své kariéry – zabití Diany Burnwoodové. Jenže bývalí zaměstnavatelé neodpouštějí a ze za všech okolností plně profesionálního zabijáka se stává lovná zvěř. A v žádném případě jen jiných nájemných vrahů. Na stopě mu bude i policie nebo kontroverzně přijatá skupina elitních vražedkyň Saints (Svaté). Té se mimochodem po humbuku kolem jejího představení akčním trailerem dostane hlubšího pozadí.

Nové tělo, starý duch

Ze zveřejněných misí IO nejvíce propagovali tu z opuštěné chicagské knihovny, nazvanou Run for your life, v níž je hlavní hrdina pronásledován policejním složkami, přišel o vybavení a navzdory dřívější koncepci zde jeho úkolem není nikoho poslat na onen svět. Byť vám v tom přirozeně nikdo nebude bránit. Druhou odhalenou jsou Streets of Hope, což už je hitmanovská klasika – rozlehlá mapa plná různorodých postav, tři cíle, nekonečně možností, jak se o ně postarat. Herní doba každé se může pohybovat od několika minut, do X hodin. Znalci série chápou.

absolution_2

Nahrávky z hraní nejsou venku jen tak pro nic za nic. Vyjma udobřování si fanoušků posloužily vývojářům jako prostředek k prezentaci přidaných featur, přičemž tou nejzásadnější je bezpochyby takzvaný Instinkt. Půjde vlastně o veličinu, jež se bude s časem dobíjet a vyčerpávat ji budete aktivací hned několika schopností. Ale, co je potřeba zdůraznit, nikdo vás nebude nutit je využívat. Ať už je umělá inteligence jakkoliv chytrá, ostřílení hitmanovští veteráni se vidění skrz zdi a předměty a předurčování trasy „nepřátel“ bez debat vyhnou širým obloukem.

Pro styl cokoliv

Spíše naštvávací záležitostí je označování a instantní likvidace několika charakterů najednou, jako to v zásadě naprosto totožně nabízí Splinter Cell: Conviction se svou funkcí Mark & Execute. Ano, tahle vlastnost hru posouvá směrem k větší filmovosti, na kterou autoři kladou značný důraz, nicméně že by sem patřila, říct nemůžeme. Oproti tomu zakrývání si tváře během míjení postav, jež mohou prokouknout váš převlek (vyšší hodnosti anebo členové menších skupinek) a jejich úplné zmatení na speciálních místech (když se v policejní uniformě začnete ládovat koblihami) působí skvěle.

AI je podle slov tvůrců opravdu pokročilá, postavy by se už neměly chovat úplně šablonovitě – alespoň ne úplně všechny – a jsou jim vtištěny určité rysy osobnosti. I když nám ale na jednu stranu nebudou zrovna ulehčovat práci, ve všech ohledech jde o jednoznačné plus. Jakmile vás třeba načapá strážník nebo hlídač při nelegální činnosti, nespustí hned palbu a nedozvědí se o vás všechny ozbrojené složky v úrovni. Daleko pravděpodobněji se vás pokusí zatknout, nebo si zavolat vysílačkou o posily. Poskytne vám tedy dost času, abyste se ho urychleně zbavili, utekli z místa činu, ztratili se v davu (snad s pomocí Instinktu; prostředí budou mnohem živější díky občas fakt spoustě lidí, jimž je navíc přikládána velká váha), případně všechno najednou a nikdo se o vás nemusí dozvědět.

hitman_absolution_art

 

Infobox

Z preview jsme úmyslně vypustili pasáž o multiplayerovém módu Contracts. Lepší obrázek si totiž uděláte zhlédnutím patřičných videí (čili tohoto a tohoto). Jen na okraj, bude to pecka.

  

K tomu poslouží škála nových pohybů při neozbrojené konfrontaci tváří v tvář či improvizované zbraně. Zatím jsme viděli uplatnění sádrové busty a dýmky na marihuanu, očekáváme ale možnost chopit se prakticky čehokoliv, co nám nejen v dané situaci přijde pod ruku. Ale dost možná to ani nebude třeba, není koneckonců jednodušší odvést pozornost ozbrojenců taktickou diverzí (odpálením nálože na druhé straně ulice) a až odběhnou zhodnotit situaci a ladně proklouznout, kam potřebujete?

Hitman: Absolution je potřeba prozkoumat dopodrobna, než nad ním zlomíte hůl. Pod slupkou titulu na první pohled nuceně příliš odlišného od předchozích dílů se neskrývá nic jiného, než pravověrný pokračovatel oblíbené série, jenž si akorát možná moc okatě otevírá vrátka ke komerčnímu úspěchu. Což nám je jedno, dokud Instinkt můžeme vyměnit za léty vraždění vycvičený instinkt a hru si užít i bez zbytečného vyrábění většího počtu mrtvol. Toho si tak jako tak užijeme v pro předobjednávky exkluzivní odbočce Sniper Challenge.

Martin Paytok

Po přispívání do několika digitálních magazínů se v roce 2009 usadil jako redaktor na serveru RecenzeHer.eu, odkud později odešel na post zástupce šéfredaktora inGamer.cz. Ten se v roce 2014 stal součástí herní sekce CDR.cz. Vedle psaní o hrách se dlouhá léta věnoval recenzování filmů pro XB-1. V současnosti působí jako externí redaktor časopisu SCORE.

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku PREVIEW - Agent 47 se vrací v pokračování série Hitman s podtitulem Absolution

Žádné komentáře.