PREVIEW – Survarium chce být králem postapokalyptického subžánru a MMOFPS
První díl videoherní adaptace Stalker s podtitulem Shadow of Chernobyl, je dosud označován za jednu z nejatmosféričtějších stříleček všech dob. Následující prequel Clear Sky (2008) a sequel Call of Pripyat (2010) sice pořád patřily mezi kvalitní tituly, ale popularity původní hry nedosáhly i přes přidání herních mechanik a rozvinutí příběhu prvního dílu.
Po třetí hře z tohoto univerza začalo studio pracovat na regulérním druhém titulu. Po rozpuštění týmu však musel být projekt skartován. Bývalí spolupracovníci založili svou vlastní firmu Vostok Games, pod níž od doby svého vzniku usilovně pracují na své nové hře - Survarium.
Nový počin však vsadí na jiný model než předchozí tvorba vývojářů. Ti se nyní snaží o F2P MMOFPS. Krom zápasů na vytvořených mapách bude k dispozici i režim otevřeného světa a kooperace, které však tvůrci zpřístupní až po delším čase. My už jsme měli možnost titul vidět minulý rok na GamesComu v rámci předváděčky za zavřenými dveřmi a s vývojáři si popovídat o tom, co nás čeká.
I když jsme online, pořád se bojíme
Světe div se. I přes implementaci online prvků hra neztrácí ze své hororovosti a depresivnosti, z designu lokací se hráčova kůže mění v drsné struhadlo. Opravdové grády má především mapa se zničenou školou. V těchto prostorách začne úpěnlivě pracovat i srdce zdatnějších jedinců. Takováto atmosféra znemožňuje zběsilou akci všech hráčů na bojišti, kteří raději zvolí stealth postup. Krom toho ani design lokací neumožňuje nějaké rychlé přesuny a akci. Jedná se o výrazné odklonění od potenciálních konkurentů v branži, nicméně systém funguje.
Level-design dokonce vybízí k tomu, aby se uživatelé ukrývali v houští, plížili se chodbami a zvažovali každý další postup. Nikdy totiž neví, jestli je jejich krok připraví o život nebo přisune blíže k cíli. Zároveň se nedá říci, že by se zde nacházely „ultimátní pozice“, které plnohodnotně chrání střelce a činí z něj vůdce tabulky.
Tvůrci nepracují pouze na reálně ztvárněných bitevních polích, ale i na zbraních. Můžeme se těšit na pokročilý fyzikální model při střelbě, který známe například od mistrů v oboru z Bohemia Interactive. Každá puška, pistole, revolver, brokovnice či odstřelovačka se zároveň opotřebovává, a proto se musí dbát na pravidelnou údržbu. Vnitřní systém umožňuje i jejich upgrade, který se netýká pouze tlumiče a zaměřovače, ale také součástek jako pružin nebo spouštěcích mechanismů. Vedle zbraní se v inventáři nachází mnoho dalších užitečných věcí, nad nimiž se aktuálně vývojářům zapalují závity.
Krásná podívaná a skvělý koncept
I když se jedná primárně o FPS, ve Vostoku neopomíjejí RPG prvky. Zvolenému charakteru lze upravovat schopnosti jako přežití v přírodě, um se zbraní nebo fyzikální faktory. Díky tomu se z něj může stát opravdový stalker, který se dokáže přizpůsobit jakékoliv situaci.
Společně s ostatními postavami na bojišti se před uživatele staví další problém k vyřešení – anomálie. Stejně jako v původní tvorbě studia, i zde došlo díky strašné katastrofě v tamějším světě ke vzniku neobvyklých útvarů, které svou silou dokážou rozmetat vše, co jim přijde do cesty. Vypadá to, že se opět chopíme krabice s rezavými šrouby.
Grafická stránka se rozhodně nemá za co stydět. Autoři vyvinuli svůj vlastní engine, aby si jej mohli přizpůsobit přesně na své potřeby. Prostředí působí za každého počasí úchvatně. Engine si umí výtečně poradit zejména s částicovými efekty. Stejně tak je potřeba vyzdvihnout perfektní osvětlení, které hraje ve hře tohoto rázu skutečně důležitou roli.
Prozatím se titul nachází ve fázi uzavřeného betatestu pro PvP, který potrvá do druhého kvartálu tohoto roku. Následně se má zpřístupnit betaverze veřejnosti. S trochou štěstí vývojáři slibují, že by mohli na konci roku 2014 nebo na začátku roku 2015 zprovoznit Freeplay mód.
Vývojáři si chtějí tímto titulem vybudovat pevné místo na trhu a všem tím potvrdit, že to oni umí postapokalyptický žánr zpracovat ze všech nejlépe a ještě k tomu ho vhodně zmodernizovat. Pokud kluci splní většinu toho, co naslibovali, pak si můžeme být jisti, že se příští rok od jejich hry neodtrhneme.