PREVIEW – Vše, co víme o Assassin's Creed Odyssey. Mrkněte na herní záběry
Po vydání Assassin’s Creed Syndicate zažila značka krušné časy. Jednotlivé díly za sebou Ubisoft chrlil jak na běžícím páse, až svou herní komunitu znechutil. Assassin’s Creed Origins se tedy dočkal zasloužené pauzy, kterou vývojářské studio využilo k přeorientování série a jejímu vzpamatování se. Nutno říct, že úspěšně. Právě poslední díl zasazený do Egypta si vysloužil především nadprůměrné ohodnocení v celosvětových recenzích, včetně té naší.
O to více může překvapit, že Ubisoft s dalším dílem tentokrát nepočkal a jeho vydání bude následovat současný díl opět bezmála po jediném roce. Musíme však vzít v potaz, že videohry jsou ve vývoji mnoho let a z jednoroční pauzy tak těžily i tituly, které byly v době rozhodnutí už dávno ve vývoji. Vyživovat další rok vyvojářské studio, jejichž titul už je hotov, by bylo spíše kontraproduktivní.
Pokračování Assassin’s Creed Odyssey se tedy dočkáme již 5. října 2018 pro platformy PC, PlayStation 4 a Xbox One. Anticko-řecké zasazení koresponduje s úniky informací, konference Ubisoftu však poskytla mnohem více detailů.
.
Assassin’s Creed Odyssey bude zasazeno do peloponéské války, která započala v roce 431 před naším letopočtem a postavila proti sobě Athény a Spartu. Helenistické období nasvědčuje důležité příběhové roli filozofů, jakým byli např. Sofoklés, Aischylos, Eurípidés nebo Sókratés, kterého ostatně prozradily představované záběry ze hry o celkové stopáži 16 minut (viz dvě videa níže).
Důležitou novinkou v rámci celé značky bude volba pohlaví na začátku hry, kdy si budeme moci vybrat mezi mužským představitelem Alexiosem či ženskou protagonistkou Kassandrou. V obou případech půjde o spartské žoldáky, kteří sdílejí krev legendárního spartského krále Leonidase I. (Bitva u Thermopyl), a kteří sehrají důležitou roli v nadcházejícím konfliktu.
.
Vůbec poprvé dostaneme také dialogové možnosti, jaké rozhodnou o některých příběhových posloupnostech. Stále se však jedná o prozkoumávání historie, kterou svými činy rozhodně nepřepíšeme.
Důvodem k umožnění dialogových voleb dle slov vývojářů bylo, aby hráč pouze pasivně nekonzumoval příběh, ale vydal se na vlastní pouť – odyseu. Nutno podotknout, že z hlediska fiktivního příběhu hry se jedná o období, kdy asasínské bratrstvo ještě nebylo vybudováno, pouze začaly prostupovat na povrch jeho ideály. Právě odklon od asasínského kréda umožní hráči se více odpoutat od jindy příběhově vyžadovaného chování klaďase.
.
Assassin’s Creed rovněž poprvé umožní budování vztahu mezi hlavním protagonistou a některou z herních postav. Očekávejme, že výběr bude politicky korektní a nebudou kladeny rozdíly na sexuální orientaci. Vývojáři se údajně inspirovali způsobem, jakým byla sexualita vnímána ve starých řeckých textech, např. Lysistrata od řeckého dramatika Aristofana, nebo Dějiny od Hérodotose a podobné.
Dále se vrací námořní bitvy, které obsahoval už předešlý Assassin’s Creed Origins, byť jen v drobné míře. Ubisoft je koneckonců proslulý tím, že své herní mechaniky prosazuje opakovaně, a to dokonce mezi jednotlivými značkami, které se tak vzájemně inspirují.
V každém díle s námořními bitvami dostalo naše plavidlo přezdívku, tentokrát se tedy budeme plavit na lodi Adrestia, jejíž jméno pochází z řecké mytologie a představuje dceru Arese a Aphrodité, doslovně je nazývána „tou, před kterou není úniku“. Opět budeme moci vylepšovat vybavení lodi a verbovat lidi do posádky.
.
Po vizuální stránce se pokračování od Assassin’s Creed Origins příliš neodlišuje, ať už z hlediska modelů, uživatelského rozhraní, osvětlení, animací nebo přítomné architektury. Přeci jen se řecká architektura hojně vyskytovala právě v předešlém díle, a tak není překvapením, že se Ubisoft rozhodl své studie a assety opětovně využít. Navíc se nacházíme už na konci současné generace konzolí, a vizuální možnosti už začínají být omezené. V některých pasážích je ovšem podobnost až alarmující.