CDR.cz - Vybráno z IT

Diskuse k Problémy s nabíjením brzdí rozvoj elektromobilů v USA

Někde jsem četl, že v jednom USA státě jsou elektromobily vysloveně zakázané. Mají tam totiž 95% elektráren uhelných, takže výrazným zvýšením spotřeby elektřiny by se neúměrně zvýšily emise. :-)

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

ano, v takom pripade spalovak vypusta menej emisii ako BEV. To iste v Polsku. Akurat, ze v tom state USA maju zdravy rozum, kdezto v Bruseli ani nahodou, a tak chcu plosne zakazat spalovaky

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

A počítal jsi to, nebo jenom šíříš FUD?

Nejprodávanější auto v US je Ford F150, který produkuje 342g CO2/km. (Druhé je Silverado a třetí RAM.) Běžné EV spotřebuje okolo 15kWh / 100km, ale vezměnme klidně 20, ať to trochu jede, to je 0,02 kWh/km. Uhelná elektrárna vypustí ~ 1 kg CO2 na 1kWh, což dělá pořád krásných 200g CO2 / km pro EV.

Když se podíváš na ČR a běžné nové úsporné euroauto, bude mít okolo 120g CO2 / km a běžné elektroauto 15kWh / 100 km. V energeticky špinavé ČR se uvádí myslím okolo 0.4kg na kWh, takže emise EV jsou okolo třetiny běžného spalovacího auta. Situace všude okolo bude o dost lepší, třeba Slovensko už má v provozu poslední relativně malou uhelnou elektrárnu.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

treba porovnavat hrusky s hruskamy a jablka s jablkamy.
Ty co jadia na F150 asi nebudu chciet sadnut do tesly 3. Ked tak by som to porovnal s tym elektrickym F-150 lightnig-om.
Ten rozhodne nebude mat spotrebu 15kWh/100 km. Ked tak mozno 2-nasobok. A uz sme v emisiach niekde blizko 400gCo2/km.
Mohli by sme este zaratat straty pri nabijani a hlavne netreba zabudat na to, ze vyroba baterie samotnej je energeticky, a tym padom aj emisne velmi narocna.
Ked sa presunieme do Polska, momentalne 735gCo2 na 1kWh, spotreba povedzme 20kWh, mame emisie cca 147gCo2 na km. Takze ak by niekto naozaj chcel riesit ekologiu, tak v Polsku zakaze BEV.
Samozrejme to zavisi od energetickeho mixu. Su krajiny, ktora su na tom vynikajuco (svajciarsko, norsko, francuzsko), posledne menovany 40gCo2 na kWh. A tam uz je to o niecom inom.
A vstupuju do toho dalsie premmnne ako sposob vyuzitia vozidla, zivotnost baterii atd.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

F-150 lightning má spotřebu okolo 25kWh / 100km a to je pořád o třetinu míň CO2 na km (bráno jenom z uhlí), než benzínová verze. 15kWh / 100km auto nabíjené Polským energetickým mixem jezdí pořád s prakticky stejnými emisemi, jako má třeba nová Škoda Octavia. Navíc jsou lokální emise v obou případech nulové.

V obou případech je zakazování BEV kvůli emisím nesmysl a FUD, i v nejhorších případech jsou emise srovnatelné, ve většině normáních míst a energetických mixů představují BEV zásadní zlepšení, pro lokální emise ve velkých městech pak bez diskuse.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

nasiel som, ze F150 lightning ma spotrebu 49kWh na 100 mil, co vychadza 30kWh na 100km. Co da cca emisie toho spalovaku. Zaratajte do toho emisie za baterku, kratku zivotnost baterky a spalovak je ekologickejsi. Polsko to iste.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Tak v EU to není jiné. Vlastně úplně nechápu, proč se článek věnuje USA. Vlastně chápu, AI Čihák takové podružnosti neřeší.
Vím od řidičů EV, že v ČR a na Slovensku je dostupnost nabíječek na počet EV a na vzdálenost od sebe na hodně slušné úrovni, ale třeba jet tím na dovolenou v Chorvatsku je peklo, protože tam je nabíječek jak šafránu a nebýt nějaké "Ionity", tak se tam jet EV vůbec nedá.

Jako jsem v podstatě rád, že to skomírá, protože mě ten rozvoj EV sere. Je to vlastně vtipné, že fanda do elektromotorů jako jsem já, nakonec obhajuje spalováky, ale serou mě s tím nařizováním čehokoli. Jsem zastánce svobody a demokracie, teda opaku Eurosojuzu!

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

To není pravda. Na deníku N vyšel článek, kde člověk popisuje reálné zkušenosti s EV a mimochodem taky cestu do Chorvatska s Teslou LR.

Pravdu má v podstatě i článek, protože stav nabíjecích stanic je veskrze různý. Já jako majitel PHEV s tím mám taky zkušenosti, ale problém je v podstatě hlavně softwarový.

Obecně je člověk zvyklý přijet k benzince, natankovat a odjet. Takto ale svět EV úplně nefunguje a blbé je, že výrobci spalovacích aut, co začínají vyrábět EV, si myslí, že tady tato filosofie stačí. Výjimku z toho tvoří Tesla, která má vlastní infrastrukturu, navigaci zohledňující nabíjení, rezervaci nabíjecího portu (na Tesla nabíječkách) atd. Moje Toyota je v těchto disciplínách úplně tupá, nabíječky ani nezobrazuje v navigaci, takže frustraci z nefunkčních portů, zmateného zobrazení (ne)obsazenosti, zmatených aplikací, zmateného billingu dobře znám, ale jak říkám - toto je fakt problém toho, že výrobci EV holt budou muset prostě zabrat špónu a začít vytvářet nějaký společný systém, který bude fungovat.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

S tim Chorvatskem je to reálná zkušenost také. Znám těch lidí několik, ale jeden konkrétně řikal, že přijel k nabíječce, ta byla mimo provoz a měl to pak k jiné na chlup, potom už se bál a bylo to docela náročné, nabíječek jak šafránu. Ale myslim, že jezdí v Toyotě, Teslou rozhodně nejel.

Jinak neschopnost se dohodnout mezi automobilkama není problém zákazníků, proč by měli kupovat EV, když to furt má porodní bolesti.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

zial mate pravdu. najvacsi nepriatel EU je EU :(

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

to je momentalne najvacsi problem BEV-u ako takeho. nedostatocna infrastruktura. Ak nemate dom alebo garaz, co je asi 50% populacie, tak je to v principe nepouzitelne.
Technologia, ktora je nepouzitelna pre 50% populacie neznie ako pokrok.
Ale keby bola nabijacka na kazdej vrbe(lampe) tak uz sme v inej situacii. Lenze to sa nevybuduje za tyzden. Pribeh Hertzu je velavravny

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Nejde jen o nabíječky, ale kdyby měli všichni vyměnit auta ze dne na den, tak ikdyž pominu to, že na EV nějakých 70% lidí v ČR prostě nemá, že ani tolik nových aut najednou nejde vyrobit a že to bude stát spoustu CO2 než auta, která už v provozu prostě jsou, tak ani nemáme kapacity elektrické energie a rozvodovou síť dimenzovanou na to, aby si lidé mohli jeden vedle druhého nabíjet.

Například dnes je běžné to, že pokud jsou vedle sebe 4 nabíječky, tak nabíjí-li jedno auto, tak nabíjí 100kW/h, dvě auta 50 a čtyři auta 25. Protože ten přívod prostě neutáhne víc jak 100!

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

ano, presne ako pisem. nedostatocna infrastruktura.
a samozrejme to neni len nabijacka samotna, ale cela rozvodna siet a zdroj energie k tomu. A to je presne to co sa nevybuduje za tyzden.
Ti co si to cele predstavuju, ze ked potrebujem viac elektriny, tak pridam viacej zastrciek a hotovo, maju ruzove predstavy o celej elektro mobilite (vratane ludi vo vedeni EU).
Zial realita je niekde inde.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Toto je zase spíš FUD. Plná elektrifikace osobní dopravy by zvýšila odběr energie v EU asi o 10%. Není těžké to spočítat - počet aut, průměrný roční nájezd, průměrná spotřeba... Celkově to pro ČR dělá jeden až dva Temelínské bloky.

Samozřejmě se dají najít místa, kde rozvody dělal ještě František Křižík a kde se nedá o potřebné infrastruktuře bavit, ale tak holt nikdo neříká, že to jde všude a bez investic, spíš že to v drtivé většině míst prostě vyřešíš.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

suhlas, ta elektrifikacia dopravy by sa mala tak niekde pohybovat +/-.
Akurat tie Temelinske bloky treba postavit. Len stavebne povolenie v byrokratickej masinerii EU bude trvat viac ako 5 rokov. A samotne vystavba tak dalsich 10. Neni tazke si predstavit, ze sa moze nieco zasmodrchat a je z toho 20 rokov.
A samotna posilnenie elektrickej siete tiez neni zo dna na den. Priklad zo Slovenska. V Novej Bani je nemecky vyrobca obkladaciek, ktory chce rozsirit vyrobu. Lenze uz neni volna elektricka kapacita. Vyrobca dal poziadavku na distributora. Ten potrebuje rozsirit kapacitu elektrickeho vedenia. Lenze na to potrebuje schvalit mnozstvo stavebnych rozhodnuti. Takze to je na roky. A chodte tam a budujte superchargre pre BEV :-)
Chce to proste cas.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Jj, obyvatelstvo SR v čele se současnou vládou jsou v tomto mistr světa v nicenedělání. Češi byli schopní se za rok zbavit závislosti na ruském plynu a jsou na nejlepší cestě zbavit se závislosti na ruské ropě, přestože to ze začátku vypadalo, že něco takového vůbec nejde.

SR mezitím neudělala vůbec nic a teď intervenuje v EU, aby zatalačila na UA, aby nezastavovali ruskou ropu, která se má stejně zastavit na konci roku, což povžuji za úplný bizár.

Takže jestli něco jde a jak rychle dost záleží na tom, jestli se na to člověk dívá německým, českým nebo slovenským pohledem.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Keby si cital aj nieco ine ako media byvaleho mainstreamu, tak by si sa napr. dozvedel, ze to zastavenie ropy na konci roka je loz. Po novom roku, mozeme ropu stale dostavat, len ju nemozeme dalej predavat. To by bola jedna vec. Druha je, ze UA uplne na hulvata porusila svoje zavazky a EU miesto toho, aby obhajovala svojich clenov, tak sa zastava nejakeho cudzieho statu. Jedine co s tebou mozem suhlasit, ze nasa vlada nic nerobi. Uz davno mali stopnut UA vsetky energie co im dodavame a taktiez zastavit prevoz akehokolvek matierialu cez nase uzemie smerujuce na UA. A vy ste sa tak prd zbavili zavislosti na ruskej rope/plynu, vy si ho stale kupujete len pod inou znackou a znacne drahsie. A neviem preco by som si mal kvoli nejakym zapredancom platit viac za energie.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Hromada dezinformací, na to nebudu reagovat. Jenom rýpnutí - už kopete ropovod Schwechat - Bratislava, nebo pořád věříte EU a Ukrajincům, že vám zajistí ruskou ropu?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.