Project Morpheus je odpovědí Sony na Oculus Rift
Shuhei Yoshida, šéf Sony Computer Entertainment, předvedl na GDC 2014 zařízení, které má simulovat virtuální realitu. Systém se prozatím nachází ve fázi prototypu a je nazýván jako Project Morpheus. Kromě šéfa SCE se zde objevili i jeho kolegové ředitel Richard Marks a softwarový inženýr Anton Mikhailov.
Když vývojářský tým vytvářel daný koncept, vedlo ho šest hlavních hesel. Obraz, zvuk, detekce pohybu, ovládání, jednoduchost užívání a obsah představují hlavní oblasti, na něž se chtějí vývojáři zaměřit. Jejich vylepšením touží po vysokém uplatnění přístroje na trhu. Zároveň chtějí, aby se virtuální realita neomezovala pouze na hráče her, ale rozšířila se do více segmentů trhu.
"Chceme, aby to bylo pro naše zákazníky co nejjednodušší a nejkomfortnější. Samozřejmostí je připojení na principu plug&play," tvrdí Marks.
Zařízení je osazeno pětipalcovým panelem s FullHD rozlišením a devadesátistupňovým zorným úhlem. Systém dokáže rozpoznat rotaci hlavy o celých 360 stupňů. Integrovaný zvukový systém simuluje až 60 různých zvukových zdrojů. Nejvíce potěší, že se váha headsetu nerozkládá na nosu uživatele, což napomáhá k dlouhotrvajícímu komfortnímu užívání. Tato kombinace má zajistit hráčům podobnou atmosféru, jako například při sledování filmu v kině.
"Díky tomuto systému prožijete daleko širší škálu emocí. Můžete se setkat se závratí, klaustrofobií, strachem ze tmy, pocitem prázdnoty nebo extrémním hororem," dodává Anton Mikhailov.
Hlavní představitelé SCE slibují co nejnižší možnou cenovku. Datum vydání nechtějí ukvapit, ale ani zbytečně zdržovat. Headset virutální reality bude kompatibilní s konzolí PlayStation 4 a příslušenstvím jako PS Move, Dualshock 4 nebo PS Eye. Plánuje se i implementace pro handheld PlayStation Vita. Prozatím se však musí celý development kit připojovat drátově, vývojáři už ale připravují řešení komunikace vzduchem.
Druhá část předváděčky se zaměřovala na budoucí uplatnění VR. Mikhailov vysvětloval, že je virtuální realita médium, které může distribuovat informace, jež nemusí nutně souviset s videohrami. Mezi zajímavé myšlenky patří přístupnost VR pro všechny, což by se možná mohlo odrazit na počáteční ceně produktu, která by nemusela vystřelovat do astronomických výšin.
Prototypy Project Morpheus vznikaly již v roce 2010, a proto se dá očekávat, že nástup ostrých zařízení nepotrvá až tak dlouho. Sony i přesto zaostává za konkurenčním projektem Oculus Rift, jehož druhý development kit již testují vývojáři a vyvíjejí pro něj další a další hry.
Co si myslíte vy? Dokáže Sony vytvořit dostatečně užitečné zařízení, aby sklidilo marketingový úspěch?