CDR.cz - Vybráno z IT

Byli jsme ve virtuální realitě - jak se nám líbil headset Oculus Rift a co prozradil jeho tvůrce?

Nasadíte si prapodivné brýle, zapnete hru a otáčením hlavy vnímáte virtuální prostor, jako by byl všude kolem. Co na Oculus říká dvojice našich redaktorů?
ocullus_holka

Oculus Rift je zařízení, o kterém jste mohli zaslechnou spoustu zvěstí a nadšených komentářů, ale jen těžko si lze podobné zařízení představit, dokud jej skutečně nemáte na hlavě. Headset pro virtuální realitu sice není prvním počinem na trhu, ale podle všeho je v tuto chvíli tím nejlepším.

Orlovsky_and_Oculus_Rift

Vše začalo na serveru KickStarter, kde mohou podnikatelé a nejrůznější začínající startupy požádat uživatele o příspěvek na tvorbu svých projektů a produktů. Oculus získal kompletní finanční podporu v polovině minulého roku a výsledek musel tvůrce nadmíru potěšit. Místo požadovaných 250 000 dolarů projekt vybral téměř 2 450 000 a jak nám řekl zakladatel Palmer Luckey „V tu chvíli jsem si uvědomil, že je to opravdu velké“.

Psali jsme o Oculus Rift:

Hráči se i díky jeho projektu v budoucnu nebudou muset spoléhat na obrazovku ležící na stole. Virtuální realita totiž klepe na dveře a již dnes je na takové úrovni, že vás do uměle vytvořeného světa poměrně spolehlivě vtáhne. Oculus Rift má podobu jakéhosi headsetu, ke kterému jednoduše připojíte počítač, zapnete svou oblíbenou hru a díky zabudovaným senzorům dochozí při otáčení hlavou k otáčení pohledu postavy ve hře.

Bleskový rozhovor s zakladatelem společnosti a pár postřehů s nasazeným headsetem. Palmera nebylo vůbec jednoduché bez přípravy rozmluvit. Nakonec nám odpověděl alespoň na pár stručných otázek a pak jsme si mohli headset vyzkoušet. Názory redaktorů naleznete i níže v textové podobě.

Detailní fungování a hardwarovou konfiguraci jsme popsali hned několikrát a pokud vás zajímá, jaké tituly jsou pro podporu headsetu v tuto chvíli připraveny, určitě se podívejte do našich starších článků. My jsme však na nedávném veletrhu Gamescom měli to štěstí a nečekaně potkali samotného zakladatele projektu a když už jsme u stánku společnosti stáli, museli jsme Oculus Rift také vyzkoušet.

Zde jsou naše postřehy:

Lukáš Voříšek: Po zkušenostech s nejrůznějšími 3D brýlemi jsem v projektu Oculus zpočátku budoucnost neviděl. To by byl, jak se nakonec ukázalo, nemalý omyl! Nejsem žádný velký herní nadšenec, který by trávil dlouhé hodiny přilepený na monitoru počítače či televizoru a střílel do všeho, co se jen odváží pohnout. Ale po naší zkušenosti z Gamescomu i věřím, že bych se jím minimálně na krátkou chvíli dokázal stát. A za vším by stála náhlavní souprava pro rozšířenou realitu.

Když si Oculus Rift poprvé nasadíte, objevíte se ve virtuálním světě, který si pro vás vývojáři her připravili. V našem případě to byla jedoucí formule, jíž sice nebylo v danou chvíli možné ovládat, ale pro zkoušku to postačilo. Pocit, že sedíte v jedoucím autě, ještě umocní pohyby hlavou, kdy se např. ohlédnete za sebe a bez prodlev vidíte, co se tam děje. Narovnáte hlavu, pohlédnete na diváky, do zrcátka a vše se zdá být tak nějak skutečnější, než tomu bylo u her a brýlí doposud.

John Carmack Oculus VR team
Zakladatel Palmer Luckey uprostřed a tým kolem projektu Oculus VR. Startupový server si za prostor k „nakopnutí“ jeho projektu řekl o tradičních 5 % z částky. To nakonec není špatný obchodní model, 120 000 dolarů pro Kickstarter, zbytek pro Luckeyho a jeho Oculus.

Při rychlých pohybech sice poznáte, že se obraz sem tam nestíhá vykreslit a je rozostřený, ale jelikož zařízení ještě čeká na uvedení do prodeje pro běžné uživatele, mělo by si v tomto ohledu ještě polepšit. Pokud se je nesnažíte vnímat, ani pixely nejsou vidět a jediné co omezuje výhled, jsou bočnice vedle integrovaného displeje, které při pohledu očima do stran uvidíte. Tak i tak, Oculus Rift mne mile překvapil a o jeho budoucnost bych se rozhodně nebál. Kdo vyzkouší, pochopí.

Jiří Moos: Víte do čeho jdete, znáte dojmy z uživatelských recenzí, jako je tahle. Ale stejně vám realita vyrazí dech. My jsme měli možnost vyzkoušet Oculus na letošním Gamescomu a začínáme rozumět té obrovské frontě, která čekala na zážitek. Nejprve vám nasadí obří "brýle", které mají pro oči připravené dvě kulaté "čočky". Ty si přilípnete jen pár milimetrů před duhovku, mrkat můžete, ale řasami občas cítíte sklo. Oculus na vaší hlavě drží "helma" z pásků, kterou si obepnete a utáhnete kolem hlavy. Zařízení není na hlavě nijak extrémně těžké, ale zkoušel jsem jej jen cca 5-7 minut.

oculus_world_demo2

Po zapnutí zařízení a doprovodného zvuku do sluchátek na uších jste již v jiném světě. Že je to ten virtuální vám připomíná zatím znatelné pixelovatění obrazu (zkoušeli jsme pouze tu 720p verzi), ale akcelerometr funguje úžasně a když vám předvádějící pořádně "osolí" FPS (měl jsem prý 200), tak je zážitek dokonalý. Seděli jsme ve formuli na závodní dráze a kolem nás ubíhala krajina, nad námi bylo modré nebe s mráčky a před námi zrovna brzdil nějaký jezdec svůj stroj. Na realističnosti ubírala nemožnost kontroly vozidla, byli jsme jen v nasimulovaném průběhu závodu, ale bez volantu a pedálů by to podle slov tvůrců nebylo ono.

Obraz byl skutečně věrný pohybům hlavy, jen při opravdu rychlých otočení hlavou se rozmázl. Na energické pohyby zatím není zařízení uzpůsobeno, ale do prodejní verze se to ještě může změnit. Rozhodně mě Oculus Rift nezklamal, právě naopak. Vzhledem k nadšení vývojářů, které způsobila tato nová platforma se můžeme brzy dočkat transformací her do hratelné podoby na tomto zařízení. Tím se nám a všem hráčům po celém světě splní sen "být přímo ve hře"! Oculus Rift je jednoznačně revoluce v herním průmyslu. 

Redakce CDR (Google+)

Redakci CDR.cz tvoří tým mladých žurnalistů, které spojuje společná láska k moderním technologiím. Milují chytré gadgety, vylepšováky a nejnovější zařízení všeho druhu.

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku Byli jsme ve virtuální realitě - jak se nám líbil headset Oculus Rift a co prozradil jeho tvůrce?

Čtvrtek, 5 Září 2013 - 15:50 | JirkaH76 | ne, nebylo to stejne. nemelo to 3D.
Čtvrtek, 5 Září 2013 - 15:17 | HKMaly | Rozdil mezi filmem a pocitacovou hrou je, ze v...
Středa, 4 Září 2013 - 19:16 | Tom Jones | Hlavním důvodem, proč lidi bolí hlava je zásadní...
Středa, 4 Září 2013 - 18:01 | HKMaly | Ano, 20 let trvalo nez se technologie dostala z...
Středa, 4 Září 2013 - 12:08 | DrStr | Na přelomu roku 2000 jsem se setkal na Invexu s...
Středa, 4 Září 2013 - 11:32 | DRK | Jak už tu psal někdo přede mnou to samé v bledě...
Středa, 4 Září 2013 - 10:34 | a b | spomenul som si na ten videoklip od Aerosmith
Středa, 4 Září 2013 - 08:53 | cyberreality | jojo, v devadesatych letech, ano v minulym...

Zobrazit diskusi