RECENZE – Battlefield 4 - nic nového na bitevním poli
Pokud máme být skutečně upřímní, tak Battlefield 4 je strašný. Skutečně. Battlefield se svým čtvrtým dílem klesl na samotné dno FPS žumpy, kde se poslední roky úspěšně plácá Call of Duty. Krutá zpráva vskutku.
Zapomeňte na to, co nám bylo prezentováno na E3, na strhující záběry z multiplayeru, neočekávané momenty v singleplayeru. Nebudeme hře křivdit a říkat, že takové prvky neobsahuje, ale wow efekt prostě nenastane. Všechno, co Battlefield 4 nabízí, už jsme totiž jednou viděli.
Kampaň jako bonus
Příběhová linka čtvrtého dílu se točí kolem atentátu na jistého čínského vysoce postaveného politika. Rusko se snaží hodit vraždu na USA, aby se rozpoutala válka mezi Amerikou a Čínou. A tomu je samozřejmě nutno zabránit. Originalita sama, není-liž pravda.
Od FPS žánru se ovšem kvalitní příběh čeká málokdy. Mnohem zarážející jsou ovšem fakta, že například hlavní hrdina Recker nepronese za celou hru jediné slovo, přestože je velitelem celého týmu, nebo že v první misi, kdy je pouze vojákem a velící důstojník je Dunn, je to stále Recker, kdo dává povel k útoku.
Dokonce ani atmosféra nedokáže pořádně vtáhnout. Hra se snaží předhazovat silné momenty, kdy je třeba nechat pomalu se topit kolegy námořníky, protože není moc čas vytahovat je z vody, bohužel však nefungují. Celkově se singleplayer jeví jako neskutečná snaha o přiblížení se k akčnosti a nabušenosti série Call of Duty, a to není dobře.
Hratelnost na hlavu
Když nefunguje příběh, má šanci to napravit alespoň hratelnost. A bohužel i ta má tendence kolísat. Střelba samotná je fajn a opět zpracovaná kvalitně, nicméně hra, nebo použitý engine Frostbite 3, mají nutkání zlobit.
Například během mise, kdy je potřeba řídit loď, stačí špatně odbočit mimo určenou zónu a loď se sama snaží otočit. Nesmí však v cestě stát dřevěná bariéra, o kterou se plavidlo nenávratně zasekne a odmítá se hnout byť o milimetr. Vlastně se nesmí udělat nic, s čím hra nepočítá, protože v tu chvíli se dějí kejkle.
A na moři ještě chvíli zůstaneme. Vzpomínáte na scénu s rozlomenou lodí? Zkuste při ní nepřátele postřílet a jejich těla zůstanou ležet ve vzduchu. Pokud se rozhodnete taktizovat a obejít protivníky z jiné strany než tým, budete svědky doslova teleportu počítačem řízených protihráčů, kteří se zhmotňují z ničeho.
Spása přijde s multiplayerem, že?
Ruku na srdce, Battlefield série nikdy nebyla o kampani. Její síla tkvěla ve hře více hráčů. A ta je super. Sloty až pro 64 hráčů na poměrně velkých mapách a při tom nepřicházíme o chytlavost a zábavnost. Když vypíchneme grafiku, není potřeba říkat více, než že je prakticky stejná jako v díle třetím.
Pár změn se událo, například medik má zpočátku pouze malé lékárničky určené jen a pouze pro jednoho hráče (velká lékárnička přijde později), ale to hratelnost nijak zásadně nemění. Některé mapy nabízejí určitou změnu prostředí, jako je například sestřelení mrakodrapu. Zpočátku efektní, popadesáté nuda.
Kapitáne, můj kapitáne!
Oznámení Commander módu potěšilo asi všechny fanoušky. Do hry se měli vrátit velitelé stran, kteří by pomocí příkazů určovali, kam mají padat zásoby spojencům, jaká místa dobýt nebo kam poslat rakety země-země, které zničí otravnou techniku. Na papíře zajímavý, a v Battlefield 2 ozkoušený koncept.
Ve čtvrtém pokračování však Commander nijak velký vliv na hratelnost nemá. Možná jsme si toho jen pořádně nevšimli, možná hrál za velitele nezkušený hráč nebo ho všichni ignorovali. Výsledek byl ovšem takový, že slibovanou změnu hratelnosti, alespoň zatím, nepřináší. A to je škoda.
Ten „pravý“ next-gen
Technické zpracování Battlefield 4 je velmi překvapující. Po grafické stránce je titul opravdu hezký, Frostbite 3 umí se světly a stíny nádherná kouzla, modely postav i okolní svět překypuje detaily, obraz je poměrně uhlazený i bez vyhlazování a textury jsou velmi ostré. Většinou. Když se zobrazí.
Občas se totiž objeví chyba a místo textur je plocha prostě černá. Sem tam to odnese jen jeden objekt, jindy kus mapy. Příště se například změní kvalita textur podle polohy hráče – stačí dva kroky a z perfektně vymodelované motorky je hnusně zelená „skvrna“ bez odrazů.
Ani zvuk se nevyhnul problémům. Přestože kvalita na úrovni War Tapes je opět velmi vysoká, občas má hra problém se zpracováním směru zvuku na 5.1 ozvučení. A nejednou audio stopa dabingu zmagořila natolik, že se zesílila o několik řádů a problém vyřešil až restart.
Verdikt
Jak ohodnotit Battlefield 4? Netušíme, co se v DICE stalo, že vydali něco takového, ale jejich nejnovější počin svého předchůdce předčí jen a pouze o něco hezčí grafikou. Zbytek je kvalitativně stejný nebo dokonce horší.
Vlastní (6. 11. 2013, Tomáš Herodek)
Diskuse ke článku RECENZE – Battlefield 4 - nic nového na bitevním poli