CDR.cz - Vybráno z IT

RECENZE - Cognition: An Erica Reed Thriller Episode 1: The Hangman

Cognition hlavni
Phoenix Online Studios před rokem rozjeli kampaň za účelem zafinancování vývoje epizodické point-and-click adventury Cognition. Vydařil se její první díl s podnázvem The Hangman? Na to se podíváme v recenzi.

Už jen fakt, že se titul řadí k žánru, k jakému se řadí, je velmi sympatický. Posledních plus mínus deset let totiž adventury nejsou dvakrát velkým tahounem prodejů, čehož je jasným odrazem frekvence jejich vydávání. Zkrátka, pakliže dneska nevlastníte licenci na The Walking Dead nebo se nejmenujete David Cage, velkou hru daného typu vám žádná gigantická společnost nezafinancuje. Ale herní komunita, to už je jiná.

Cognition_3

Kouzelné je, že skrze Kickstarter se lidé sami a efektivně mohou vyjádřit na téma, jestli o projekt mají zájem. A o Cognition zájem byl. Dokonce o devět tisíc dvě stě čtyřicet sedm dolarů větší, než bylo požadováno. V tento moment už jsou venku dvě epizody, obě se dají koupit na oficiálních stránkách projektu a svým ano můžete záležitosti dopomoct k zařazení do nabídky Steamu.

Erica, Erica Reed

Hlavní hrdinkou je zrzavá agentka FBI Erica Reed, které ani po letech nedá spát nevyřešený případ sériového vraha, jemuž za oběť padl i její bratr. Nyní se musí smířit s finálním ukončením vyšetřování a urychleně přeorientovat myšlenky, protože do Bostonu, kam je story zasazena, zavítal nový zabiják a zdá se, že nezůstane u jednoho nebožtíka. The Hangman slouží především jako úvod do rozsáhlejšího příběhu, seznámení s vedlejšími postavami a herními mechanikami.

Cognition_1

 

Infobox

Na hře se jako konzultantka podílela Jane Jensen, tvůrkyně Gabriela Knighta nebo Grey Matter, o kterém v článku ještě padne řeč.

  

Cognition bývá srovnáváno s již v jiné souvislosti zmíněným The Walking Dead, ale to hlavně kvůli vizuální stránce (která TWD za běhu mimochodem moc podobná není), než hratelnosti. Ta zůstává, přes drobné modifikace interfacu a práce s inventářem neměnná oproti jiným point-and-click adventurám, ačkoliv nabízí zajímavý a pro postup důležitý prvek v podobě Eričiny intuice. Nebo spíše Intuice, prostě zvláštní schopnosti, která jí na určitých místech dovoluje krátce nahlédnout do minulosti.

Vidím mrtvé lidi

Netradiční nadání ústřední protagonistky neslouží jako nápověda, nebo atribut vložený do hry jaksi navíc. Intuice je plně a přirozeně zakomponovaná do postupu a jen jejím prostřednictvím řešíte některé klíčové problémy. Později k nevlastním flashbackům přibude síla nová – v zásadě plná rekonstrukce či projekce scény, k níž dojde po zkombinování tří relevantních míst nebo předmětů. Například tak v lokaci, kde byl spáchán zločin, můžete zhmotnit éterické tělo oběti v oprátce a divili byste se, jak s ním autoři dokázali dále pracovat.

Cognition_5

Dalším příjemným elementem je možnost kdykoliv vyvolat nápovědu přes mobilní telefon. Ne váš reálný, nebojte. Když nevíte kudy kam, vždy můžete poslat SMS zprávu Eričině otci, zkušenému detektivovi, který se nezdráhá poradit, že s tímhle problémem by se obrátil na tuhle osobu, tenhle zkusil řešit takhle, atd. K tomu vám je občas dobrá rada podsunuta mimoděk, třeba v průběhu konverzace.

Cognition_2

Jakkoliv výborně ale funguje příběhové pozadí a odladěné prvky hratelnosti, dobrý dojem z nich kazí špatně napsané charaktery, s nimiž přicházíte do styku. Většina z nich je jako vytržená z učebnice klišé – je tu upjatá šéfová, koblihy milující vyšetřovatel, kterého opustila manželka, geek z forenzního oddělení… A aby toho nebylo málo, komunikace s některými je opravdu nesnesitelná. Samozřejmě se najdou i příjemní jedinci, ale jejich role je jako naschvál upozaděná.

Skříííííp!

Cognitionu prostě nelze upřít stylizaci do grafické novely. Stačí se podívat na ručně kreslené lokace, fonty písma nebo tabulky s nabídkou reakcí během dialogů a ztvárnění charakterů a interaktivních předmětů – tohle prostě komiks je. A na screenshotech funguje. Bohužel, hru netvoří screenshoty.

Cognition_4

Podpásovku představuje především kolísavá míra kvality animací a výrazů emocí. I když kolísavá, povětšinou jednoduše příšerná, nebo alespoň za vlasy přitažená. A pakliže už se objeví pěkná, dobrý dojem je urychleně zabit další strašnou. Nemluvě o technických chybách, kdy hlína levituje nad lopatou, apod. Při vyprávění příběhu si vývojáři pomáhají rozpohybovanými obrazy v duchu těch, jež si můžete pamatovat třeba z Grey Matter. Jenže tady působí spíš rušivě a in-engine filmečky by fungovaly mnohem lépe. Pokud by se tedy adekvátně hýbaly.

Cognition_6

Rozporuplné je i ozvučení. Zatímco hudba je něco výjimečně atmosférického, přesně vyvolávajícího správné pocity a zvukové efekty parádní, dabing znatelně ujíždí. Což o to, Erica Reed s hlasem zpěvačky Raleigh Holmes se poslouchá pěkně, přestože občas mluví s přízvukem a občas bez něj, ale o ostatních už se to říct nedá.

Hodnoceni-6

Verdikt

První epizoda Cognitionu jako rozjezd série funguje. Příběhově určitě. Otázka je, zdali děj a některé příjemné prvky dokážou zastínit neduhy především technického rázu (nikdo nečekal animace jako od Ubisoftu, ale trochu srdíčka do toho, sakra) a nejistotu v dialozích. Do příště vychytat chybky a hodnocení určitě o něco poroste. Ale jenom o trochu, protože na nalití smyslu do všech hluchých míst scénáře je asi už moc pozdě.

Martin Paytok

Po přispívání do několika digitálních magazínů se v roce 2009 usadil jako redaktor na serveru RecenzeHer.eu, odkud později odešel na post zástupce šéfredaktora inGamer.cz. Ten se v roce 2014 stal součástí herní sekce CDR.cz. Vedle psaní o hrách se dlouhá léta věnoval recenzování filmů pro XB-1. V současnosti působí jako externí redaktor časopisu SCORE.

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku RECENZE - Cognition: An Erica Reed Thriller Episode 1: The Hangman

Žádné komentáře.