RECENZE - Don't Starve vám přivodí depresi

Don't Starve art
Studio Klei Entertainment dělá hry jinak. Nebo lépe: jiné. Do širokého podvědomí hráčské obce se poprvé zapsalo díky Ridriguezovým Desperadem a stealth záležitostí Mark of the Ninja. A teď útočí znovu s depresivním roguelike titulem Don’t Starve.

V něm se palných zbraní také nedočkáte. Ani katany. Když budete mít dost štěstí, možná se skrz krev a pot dohrabete k primitivnímu oštěpu. Do té doby vám bude muset stačit sekyra, případně krumpáč a můžete se jenom modlit, abyste ani jedno nemuseli použít na dravou zvěř. Třeba na včely a tak… Ztracená procenta životní síly se totiž těžko dostávají zpět do původních hodnot, každé zranění bolí víc vás než postavu ve hře a smrt znamená nevratnou a nezvratnou ztrátu dosavadního postupu.

Dont-Starve-–-1

Don’t Starve se dá lehce charakterizovat jako roguelike survival horor z otevřeného světa. Na začátku seance jste vhozeni na náhodný bod náhodně generované mapy, s prázdnými kapsami a nulovým tušením, co dělat. Někde v pozadí se vám přitom směje Satan, v lesích kolem pobíhají hladoví pavouci a prasátka z Farmy zvířat očividně značným způsobem rozšířila svou populaci. A abychom nezapomněli, blíží se soumrak. A s ním se probouzejí stíny. Doslova.

Hoř plamínku, plápolej…

Statečný kovář by se svou kouzelnou svíčkou noční běsy určitě zahnal raz dva, učenec Wilson, první z mnoha charakterů, jež se vám postupně odemykají podle periody času, po kterou vydržíte naživu, se jim ale moc dobře bránit nedokáže. Respektive vůbec, vezmeme-li v potaz, že meditaci v absolutní tmě ukončí v průběhu několika málo vteřin něco tajemného, co hrdinovi, nebo spíše přeživšímu, rozsápe hrdlo. Což není moc zdraví prospěšné, vzhledem k tomu, že Game Over je trvalý. Žádný loading na poslední uloženou pozici, jen ztráta výbavy a restart od prvního dne. Vzteky by vám mohla rupnout céva v mozku, kam se hrabou Dark Souls.

Dont-Starve-–-2

Základní premisa? Přežít. Co nejdéle, samozřejmě. Prostředky? Co příroda dá. Pojmenování Don’t Starvepřesně definuje, co byste v tomhle titulu neměli. Hlad není dobrý, stejně tak ale ani stereotypní úkony, jimž jste nuceni se především zpočátku (cca třicet minut) věnovat. Mají totiž neblahý vliv na intelekt postavy, která s opakováním toho samého postupně ztrácí příčetnost. A přijdete o ni i vy, pakliže budete dostatečně často a dostatečně blbě umírat. Třeba kvůli zaseknutí se při útěku, protože jste najeli kurzorem na objekt a zastavili u něj.

Dont-Starve-–-3

V zásadě existují dva způsoby, jak ke hře přistoupit. Jako lovec a jako farmář. Hlavní náplní je sběr surovin, výroba předmětů a posléze zařízení, dovolujících jejich kombinaci v užitečnější věci. Esenciální je sestavení takzvané Science Machine, poté už je na vás, jestli se budete orientovat na krátký život průzkumníka a lovce, nebo o něco málo delší život farmáře. V každém případě vás ale nakonec čeká smrt. Bez kondolence, bez statistik, bez achievementů. Odměnou vám je tabula rasa, slzy vzteku a rozmlácená myš.

Strašidelné leporelo

Grafické zpracování je unikátní i na poměry Klei Entertainment. Herní svět, postavy, zvířata i nepřátelé vypadají jako papírové vystřihovánky designované Timem Burtonem. Jednoduché, ale působivé vizuály jsou temné a pochmurné, a to takovým způsobem, že byste se titulu možná měli vyhnout, pokud máte sklony k depresím. Na druhou stranu, sklíčenosti se tak jako tak při hraní nevyhnete, Don’t Starve samo o sobě tenhle pocit pouze prohloubí. Například občas nepříjemným překrýváním textur.

Dont-Starve-–-4

Nakonec ani hudební doprovod na pozitivní náladě nepřidá. Kvalitní je, skoro až na úrovni her od Amanita Design, ale tísnivé skřípání pouze dotahuje úzkostné emoce k dokonalosti. Budete si připadat sami. A nebude to příjemné. Jenom při tom zamrzí nevyužití potenciálu komponisty a smyčkovitého opakování jediné skladby.

Posbírat co nejvíc surovin, než padne tma zapálit oheň a modlit se, abyste přitom zrovna nebyli v pavoučí sluji. A, přirozeně, neměli hlad. Tuhle záležitost si neužijete, rozhodně jde ale o vydařený singleplayerový experiment… který vás dožene k sebevraždě.

Diskuse ke článku RECENZE - Don't Starve vám přivodí depresi