CDR.cz - Vybráno z IT

RECENZE – V MotoGP 14 se utkáte s ikonami motocyklových závodů

Motogp 14 Screenshot 07
Portfolio her pro PlayStation 4 prozatím nečítá mnoho titulů. Co se týká závodních her, tak tam je situace ještě smutnější. Hráče, co už nebaví Need For Speed: Rivals, může tedy zajímat právě motocyklový počin MotoGP 14.

DriveClub a Project C.A.R.S. si bohužel ještě pár týdnů pobudou pod vývojářským dohledem, a proto se zdá být titul od Milestone jako velmi atraktivní hra v tomto videoherně suchém období. Jedná se o spásu všech „gaučových“ závodníků nebo o nedodělek, který se chtěl rychle vměstnat do díry na trhu?

Jak je podle názvu zcela jasné, hra se zabývá elitními závody MotoGP. Nejedná se však o pouhou arkádu, kde se nachází jen známé světové okruhy a jezdci. Vývojáři v tomto ohledu šli daleko více do hloubky, jak v obsahové formě, tak po technické stránce. 

Pořádná řádka herních módů

MotoGP 14 poskytuje hráči hned několik možností, jak se ponořit do nitra titulu. Rychlý závod náhodně vygeneruje trať, jezdce a podmínky. Lze si tyto preference i nakonfigurovat dle vlastního gusta. Krom jednoho závodu se může také odjet rovnou celý šampionát. Každého nicméně nejvíce zajímá kariéra, kterou lze absolvovat v kůži nově vytvořeného jezdce nebo již známé celebrity. 

Tvůrci zde implementovali i mód, který umožní hráči zažít legendární události v dějinách oněch závodů jednostopých vozidel nebo se stát součástí jedinečných okamžiků, které se udály v MotoGP uplynulý rok. Rádi se poměřujete jen se svým časem? I takovoutu disciplínu pro nás tvůrci nachystali. A pokud motorky už omrzí, lze si okruhy projet v safety car od BMW. Poslední mód však doplácí na přílišnou arkádovost. Sahat se po něm vyplatí jen ze zvědavosti. 

V samotné kariéře vývojáři vytyčili odjetí stanovených závodů. Hráč se tedy podívá do různých částí světa a stanovuje si kroky k dosažení své vysněné budoucnosti. Ze svého pojízdného příbytku si plánuje smlouvy s týmy, dívá se na doprovodný materiál od vývojářů jako filmečky a obrázky z MotoGP a samozřejmě se chystá k závodům. V depu se dá seřídit a poupravit motorka, porozprávět s koučem a následně přikračovat ke zdokonalování se na trati, kvalifikaci a nakonec i k ostré jízdě. Každou odjetou soutěží se přidělují na účet uživatele zkušenostní body a prestiž u fanoušků.

Jízdní model a herní principy dávají najevo, že se jedná o nekompromisní simulátor

Jízdní model lze libovolně modifikovat. Hráč si může užívat MotoGP 14 jako závodní arkádu stejně jako nekompromisní simulátor, který nedovoluje žádná pochybení. Po vypnutí kontroly trakce, automatického zpomalování, hledání ideální stopy, aktivaci separátního brždění, poškození stroje, opotřebení pneumatik a pokročilé fyziky se hra stává skutečnou výzvou, nad kterou padne nejedna nadávka. Netřeba ani dodávat, že náhodně vygenerované počasí může znamenat navlhnutí vozovky a tím pádem daleko těžší ovládání stroje.

Díky prvkům realistického simulátoru se nevyplatí hrát titul na klávesnici. Pokud se případný zákazník rozhodne pro PC verzi, tak by se měl ujistit, že má k dispozici alespoň gamepad. Ovladač díky lineárnímu zatáčení, akceleraci a brždění se daleko více hodí než klávesnice, díky níž by mohlo být MotoGP 14 možná i nehratelné.

Motogp 14 Screenshot 01

Umělou inteligenci závodníků lze taktéž regulovat, ale i na nejnižší úroveň závody představují určitou výzvu. Spolujezdci blokují cesty, podjíždějí, drží se ideální stopy a dokáží i vytlačit z traťě. Nereagují však jen na samotného hráče, ale i na ostatní AI protivníky. Nic se nevyrovná tomu, když se pod kola připlete havarovaná motorka jiného účastníka závodu. 

Laťku obtížnosti zvedá i zapnutí pravidel pro oficiální MotoGP. Tedy prožití kompletního víkendu včetně kvalifikace, odjetí stejné délky závodu jako ve skutečnosti a dodržování pravidel a následků, které vzejdou z jejich porušení. Takovýto komplexní systém nedovoluje nejmenší chyby, kterých se dá dopustit poměrně snadno. Stane-li se tak, jistě pomůže vrácení času v jakýkoliv úsek tratě a zopakovat pár sekund před katastrofou a případně se jí vyhnout. Počet těchto flashbacků je nicméně omezený.

A právě obtížnost může být osudová při rozhodování ohledně koupě. V hodně okamžicích se jedná o vskutku frustrující hru, což může především méně zkušené hráče odradit. Jelikož si vydavatel účtuje za MotoGP 14 klasickou AAA cenu, tak by bylo velmi nepříjemné zjistit, že po dvou závodech má znechucený uživatel potřebu prohodit ovladač i s diskem zavřeným oknem.

Motogp 14 Screenshot 05Motogp 14 Screenshot 02

Snad ani netřeba dodávat, že si vývojáři potrpěli na oficiálních licencích týmů, motorek a okruhů. Nejenom, že hráč může prohnat silné stroje na brňenském asfaltu, ale povozit se i v mnoha jiných částech světa. Každou novou lokalitu uvede krásný sestřih z jejího prostředí, aby uživatelům tvůrci představili dané místo, pokud o něm nic neví. Dodatečné informace se může uživatel dozvědět i pomocí načítacích obrazovek, které jsou chytře využity k umísťování zajímavostí okolo samotných okruhů, jezdců nebo rad k jízdě.

Ještě je příliš brzy, aby tvůrci vytěžili maximum z hardwaru nové generace, a proto nepředstavuje vizuální stránka takový skvost jako v případě jiných her. Své na tom nese i fakt, že MotoGP 14 funguje taktéž pod starými konzolemi a zároveň PlayStation VITA.

Herní zážitek prodlouží možnost zapojení více živých protivníků. Krom klasického online módu se mohou utkat i dva závodníci na jedné obrazovce (split-screen). Výsledky ze singleplayer kampaně se za předpokladu vysoko nastavené obtížnosti započítávají do online žebříčku, který pomůže k vybudovávání respektu mezi ostatními vlastníky hry (v tomto případě tedy vskutku zaslouženému respektu).

I přes velmi povedený jízdní model a mnoho herních módů se vývojářům nepodařilo, aby měl člověk větší potřebu zdolávat kariéru, tedy páteř hry. Tratě si lze projet i v jiných módech bez nutnosti čekání na další závod a pořadí, ve kterém je kampaň servíruje. Honba za silnějšími motocykly zde nepřipadá v úvahu a nové oblečky pro jezdce mají jen vizuální dopad. Po dlouhodobějším hraním se navíc může dostavit pocit stereotypu, ten lze ale alespoň trochu korigovat navýšením obtížnosti.

Verdikt

MotoGP 14 je povedená závodní hra, kterou si užijí, jak milovníci motorek, tak labužníci nekompromisních simulátorů. Navíc se jedná o jedinou hru tohoto druhu, kterou si lze zatím pořídit na PlayStation 4. 

Galerie ke článku

Michal Klacik

V roce 2010 začínal jako redaktor RecenzeHer.eu, od dubna 2012 působil na pozici editora serveru inGamer.cz. Počátkem roku 2014 se redakce i část obsahu inGameru přesunula pod CDR.cz. Tam nyní zastává pozici redaktora pro herní i IT rubriku.

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku RECENZE – V MotoGP 14 se utkáte s ikonami motocyklových závodů

Sobota, 12 Červenec 2014 - 06:38 | AndyF1 | Po prvych par pretekoch na PC mozem za seba...

Zobrazit diskusi