RECENZE – Westernové SteamWorld Dig sálá divokým západem a steampunkem

SteamWorld Dig je velmi líbivou hopsačkou se sandboxovým světem ve stylu hry Terraria. Na rozdíl od ní se ale odporoučel od pixel artové grafiky a raději sází na komixový westernový styl, který mu zatraceně sedí.

Nezávislé hry rozšiřují svou působnost na videoherním trhu. Jen málo z nich se však dostane mimo počítače a už vůbec ne hned napoprvé. Hra SteamWorld Dig od studia Image & Form vyšla minulý rok v srpnu na handheld Nintendo 3DS a teprve až v prosinci na počítače s operačními systémy Windows, Mac a Linux. Tento měsíc se jí dočkají i majitelé PlayStation 4 a PlayStation VITA.

Díky čemu si takový zprvu nevýrazný titul vyslouží masové rozšíření na většinu dnešních herních systémů? Vývojáři odvedli kus pořádné práce, která ze SteamWorld Dig činí něco více než ostatní hry z armády indie titulů, které zaplavují trh.

Clint Eastwood v mechanické podobě

Uživatele na hře okamžitě upoutá její originální zasazení. Hráč se chopí steampunkově ztvárněného tvrďáckého robota Rustyho, který se rozhodne pomoci vydělat peníze skromnému městečku v samém středu divokého západu. Chce tak učinit znovuotevřením místního dolu. Bohem zapomenutá díra se může stát bohatým a prosperujícím metropolem, záleží pouze a jen na tom, jak se hráč přičiní v kutání vzácných nerostů.

Mechanika hry je velmi jednoduchá. Uživatel postupuje do hlubin země a sbírá různé druhy minerálů, které následně prodává ve městě. To se důsledkem růstu finančního obratu obohacuje o nové budovy a obyvatele. Za vzácnými kameny a kovy se však musí hráč vydat do nižších podlaží. Vývojáři střídají nápaditým způsobem styly jednotlivých prostředí. Od klasického dolu se lze prokopat přes ruiny staré civilizace až ke sci-fi monumentům. Netřeba dokládat, že se celé prostředí titulu generuje procedurálním způsobem, a proto si můžete být jistí, že při každém novém hraní vás trkne do hlavy úplně jiné rozpoložení levelů než předtím.

Můžete se vydat i dávno zapomenutými postranními chodbami, kde lze nalézt více surovin, životy, cenný olej do lampy nebo vylepšení v podobě vrtáku, parního jetpacku a podobně. Na pohled bezstarostné kutání narušují nepřátelé, kteří umí občas pořádně pocuchat nervy. Když se jim to povede dosti kvalitně, zničí nebohého robůtka, který následně ztratí své našetřené zlaťáčky, což po delším čase pořádně naštve. Přijde zároveň o svůj lup, jenž musí opět nalézt v temných chodbách tichých hlubin.

Jen kopání ke štěstí nestačí a vývojáři to věděli

V podzemí se ztrácí sluneční svit, a tak zde hrají velkou roli osvětlovací zdroje - lampy. Lze je si nakoupit a následně vysázet jako hezké kytičky v myších cestičkách, jedná se nicméně o značně nemotornou práci, a proto se vyplatí světlo lucerny. Ta ale svítí pouze omezenou dobu. Její účinek lze prodloužit sběrem paliva z padlých nepřátel, pokud se ale zamyslíte, ztratíte drahocenné sekundy a světlo pohasne. V takovém případě se nedá svítit, a to doslova. Je nutné se vyškrábat opět na povrch a doplnit petrolej.

Na povrchu se nedoplňuje pouze palivo do lucerny. U místního vetešníka se nachází bohatý výběr nástrojů, které nemohou chybět ve výbavě žádného dobrého horníka, jímž hlavní hrdina dozajista je. Tvrdší horniny vyžadují kvalitnější krumpáče, více drahých kamenů se do malého inventáře nevejde a životy také nerostou na stromech. V dalších fázích hry se dokonce dostanete k časově omezeným nabídkám na určité zboží.

Nestačí jen tak bezmyšlenkovitě kopat, kam se zrovna krumpáč podívá. V podzemí se nachází mnoho kamenů, které se kdykoliv mohou sesypat a zničit vše pod sebou. Nemluvě o tom, že pár špatných rýpnutí do hlíny a můžete být nenávratně uvězněni v temnotách. Ještě, že má Rusty sebedestrukční tlačítko.

Tyto velmi jednoduché principy dokážou vykouzlit dlouhotrvající hratelnost. Nelze upírat fakt, že se opakuje neustálé vylézání na povrch a prodej. Neduh však odpadne po implementaci teleportů. Hratelnost žene především touha po sebrání nových a nových nerostů, objevení dalších lokací a upgradů.

Malebná grafika, krásný soundtrack, bezvadné ovládání

Samotnou kapitolu SteamWorld Dig tvoří grafika. Vizuál hry je malebný s komixovým nádechem. Tento styl se skutečně nedá znechutit. Uživatel si stále bude připadat, že se dívá na moderní hru, která neopomenula svůj vzhled. Skvěle zpracovaná grafika nahrává do karet i atmosféře, kterou ještě více dobarví zvukové podkreslení, jehož melodie si budete brumlat stále dokola.

S ovládáním si tvůrci poradili znamenitě. Mapování tlačítek na klávesnici napomáhá pohodlnému kutání. Samozřejmě si lze hru vychutnat i s ovladačem od konzole Xbox 360, který sedne SteamWorld Dig ještě o chlup více.

SteamWorld Dig obohatí hráče o potřebný relax a zábavu, kterou mnoho konkurentů postrádá. Za směšný poplatek do deseti dolarů se jedná o investici, jíž člověk nebude litovat.

Diskuse ke článku RECENZE – Westernové SteamWorld Dig sálá divokým západem a steampunkem