CDR.cz - Vybráno z IT

RECENZE - V The Bureau: XCOM Declassified se nachází méně taktiky a více akce

The Bureau XCOM Declassified - Nahled
FPSka s prostým názvem XCOM neměla lehký život. Vlastně neměla život žádný, jenom pořádné porodní bolesti. Z vlastního pohledu agenta tajné americké organizace pro vyšetřování a boj s mimozemským nepřítelem jste v ní měli v poválečném období krom jiného i kydlit emzáky.
Přidejte si CDR do oblíbených na Google News

Hra na první pohled značně připomínala BioShock, vždyť ji také vyvíjeli 2K Marine, kteří značku rozvíjeli po Irrational Games. Nicméně jak je zřejmé, nakonec přišli s něčím úplně jiným. A není to nutně špatně. Oznámení, hutná marketingová kampaň a vydání přetvořené verze titulu přejmenovaného na The Bureau: XCOM Declassified přišly nahuštěny v poměrně krátkém období. Během něj jsme si mohli především vychutnávat výborné live-action trailery s úžasně tíživou atmosférou. Tu tahle záležitost povětšinou postrádá, stejně jako kdovíjak komplexní příběhovou linii, přesto ale dokáže zaujmout.

Vývojáři se dlouho plácali ve změti předělávek a konceptů, až nakonec původní myšlenky vyhodili do koše a přetvořili FPS akci do týmové TPS s RPG prvky, s nezanedbatelným důrazem na taktický postup a... možná s příliš mnoho elementy Mass Effectu. I když elementy, The Bureau je prostě znásilněný Mass Effect, ze kterého autoři vyrvali systémy bojů a rozhovorů (ten druhý o něco ochudili) a postavili na nich vlastní hru.

Zničte krtka!

Její náplň se tak v praxi skládá vždy ze dvou částí – pobíhání po podzemní základně doprovázené konverzací s jinými agenty, vědci, techniky, prostě jejím personálem a akční vybíjené s nalajnovaným postupem, ale nenalajnovaným řešením. V misích vás vždy doprovázejí dva společníci, jimž můžete v bázi a na speciálních místech měnit výbavu, disponující rozdílnými schopnostmi.

The-Bureau-screen-3

Střety jsou řešeny víceméně jako v produktu BioWare, ačkoliv zde si moc neškrtnete s pouhým follow. Opravdu je nutné při každém setkání s cizáky (mimochodem stejnými jako s těmi v XCOM: Enemy Unknown od Firaxis) mezerníkem často přepínat do strategického režimu a řetězit rozkazy k pohybu, krytí, palbě nebo použití zvláštních abilit. Ve výsledku všichni zúčastnění slušně kooperují a zatímco vy telekineticky zvedáte mimozemšťana do vzduchu, jeden parťák ho zaměřuje pro střelu s automatickou kritikou a druhý kolem vás generuje energetický štít.

Přicházíme v míru

Emzáci se ale snadno nedají. Jejich počty jsou z pravidla vysoké, ale oni sami na tom zároveň mentalitou nejsou úplně špatně. Ne, že by někteří z nich nebyli jako po mozkové mrtvici, ale ke Call of Duty mají daleko a nejednou vás položí na lopatky rychlým přizpůsobením situaci a přibližováním se v krytu na smrtelnou vzdálenost. Ještě, že spolubojovníci též nejsou blbí a mnohdy dokážou pomoct i bez přímého vytyčení cíle. Schopnosti ale sami od sebe nepoužívají a ty jsou pro vítězství nutné.

The-Bureau-screen-2

Podtrženo sečteno, i když jako klon, The Bureau překvapivě funguje a nabízí slušnou porci zábavy. Jenom už se přitom nesmíte rozhlížet kolem sebe a už vůbec ne přemýšlet nad dějem. Sice se tu najdou i důmyslnější a působivější pasáže, ale většinou jde jen o klasický model Emerichova Dne nezávislosti. Hlavní hrdina je poměrně tuctový a nahraditelní parťáci vám v případě smrti na bojišti rozhodně chybět nebudou. Tedy, na bojišti vám chybět budou, ale jako osobnosti určitě ne. Protože hra představuje samostatnou kapitolu jako ostatní XCOMy a X-COMy, není vytěžen ani potenciál propojení se zmíněným Enemy Unknown.

Na horizont radši nekoukejte

Grafická stránka není žádný zázrak, ale svůj účel v rámci menšího titulu (za cenu velkého, ehm) plní. Animace jsou dostatečné, na blízké prostředí se dá koukat a opuštěné ulice měst šedesátých let minulého století dokážou být opravdu krásně retro, což vynikne o to víc, pokud se mezi domky tyčí outsiderské high-tech stavby. Stejně tak skvěle vypadá agent s kšandami a kloboukem, který má na ruce hybridní zařízení míchající lidské a UFO technologie, na zádech neony zářící batoh a kosí emzáky druhoválečnou karabinou.

The-Bureau-screen-4

Se vzdálenějšími texturami už situace ale úplně slavná není a podívat se na horizont třeba hned v první misi je optická sebevražda. Statický obraz hory uprostřed exploze se sutinami vznášejícími se ve vzduchu, kde to jsme? V roce 96 a hrajeme Duke Nukem 3D? Navíc by titul v žádném případě neměl tak strašně vytěžovat hardware, jako tomu je teď. Vypadá stylově, ale fakt ne natolik božsky, aby mohl plnoprávně kandidovat na post nejnáročnější letošní hry. S pořádnou optimalizací se tvůrci zjevně nezahazovali a proto počítejte s nevyhnutelnými lagy, nečekanými poklesy frameratu (v interiérech, wtf?) i občasnými pády.

Hodnoceni-7

Verdikt

2K Marine dokázali hned dvě neuvěřitelné věci – dotáhli prokletý XCOM do konce a udělali z kopírky Mass Effectu chytlavou záležitost. To se musí ocenit, ačkoliv se některých nepříjemností zbaví až s updaty.

 

 

Diskuze

Martin Paytok

Po přispívání do několika digitálních magazínů se v roce 2009 usadil jako redaktor na serveru RecenzeHer.eu, odkud později odešel na post zástupce šéfredaktora inGamer.cz. Ten se v roce 2014 stal součástí herní sekce CDR.cz. Vedle psaní o hrách se dlouhá léta věnoval recenzování filmů pro XB-1. V současnosti působí jako externí redaktor časopisu SCORE.

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku RECENZE - V The Bureau: XCOM Declassified se nachází méně taktiky a více akce

Žádné komentáře.