RELOAD - Jezdíme dobře a bezpečně s Carmageddonem
Píše se rok 1997 a vydavatelství Sales Curve Interactive (CSI) právě vydává titul, který se za chvíli stane trnem v oku každému zodpovědnému rodiči. Původně vydaný pouze pro MS-DOS a Mac, Carmageddon se stal velmi úspěšnou prvotinou studia Stainless Games. To sice fungovalo již od roku 1993, ale pouze jako subdodavatel pro Argonaut Games nebo jako tvůrce multimediálních titulů pro Times-Mirror Company.
Carmageddon je závodní hrou, má všechno, co byste od takového titulu očekávali - závodní auta, dráhy, checkpointy... tak co mohlo způsobit tu až teatrální krizi, která při jeho vydání vznikla? Označit přesného viníka by bylo obtížné, ale dalo by se spekulovat, že s tím něco společného mohl mít fakt, že jste jako hráč dostali možnost za body přejíždět nic netušící chodce, a při jejich kompletním vyhlazení jste tak mohli dokonce vyhrát i celý závod.
Ale k tomu se ještě dostaneme. Pojďme se zatím podívat, jak probíhal proces tvorby titulu. Možná vás to překvapí, ale titul měl být původně licencovanou Mad Max hrou (o co, že by byla lepší, než ta dnešní), jenže dohody potřebné k uskutečnění nakonec dobře nedopadly, a tak titul překonvertoval.
Z logických důvodů jablko nemohlo padnout moc daleko od stromu, a titul tedy pokračoval jako sequel k filmu z roku 1975 Death Race 2000. Ač tento plán nakonec také nevyšel, tak mu patří dík za možnost přejíždění chodců ve hře, jelikož tato nakonec ikonická mechanika celé série byla přidána právě v této fázi vývoje.
I když ani tento kontrakt nakonec nevyšel, tak měl na sérii největší vliv. Stačí koneckonců porovnat vozidla a jejich řidiče s těmi, které vidíte ve filmu. Hra mnoha tváří se tak nakonec pojmenovala Carmageddon, a jak jste asi odtušili, tato identita jí zůstala.
Hra si svoje publikum získala hned několika způsoby. Krom líbivého designu a otevřenějším "závodním tratím" pomohla titulu i solidní hratelnost doprovázená pseudorealistickým destrukčním modelem aut. Krom přejíždění chodců a závodění funguje hra také jako demoliční derby. Závod je tak možné vyhrát třemi způsoby - zničením svých oponentů, přejetím všech chodců na mapě nebo samozřejmě tím nejnudnějším způsobem, závoděním.
Titul zaznamenal úspěch, s ním ale přišli i odpůrci, kteří nadšení kritiků a hráčů nesdíleli. Mezi takové patřila třeba i Anglie (na krátkou dobu) nebo Německo, kde si hru jinak než cenzurovanou nezahráli. Místo lidí jste mohli přejíždět jenom zombíky nebo roboty (jelikož ti jsou z nějakého důvodu mnohem akceptovatelnější, než pixelový sprite člověka). Zmíněné země nicméně dopadly ještě poměrně dobře v porovnaní s Brazílií, kde hru zakázali úplně.
Avšak i přes veškeré morální zbrojení dokázal Carmageddon vyplodit ještě dva díly a jeden reboot. Stainless se ale zúčastnil pouze dvou z těchto projektů. Po prvním dílu vypustilo studio do světa Carmageddon II: Carpocalypse Now (také máme rádi vůni napalmu po ránu), které zachovalo duch originálu a jen se celé převedlo do 3D, přidalo hudbu Iron Maiden a stalo se tak hodnotným pokračovatelem legendy.
To samé se bohužel nedá říct o třetím pokračování Carmageddon TDR 2000, ke kterému tvůrci už nebyli přizvání a jejich místo převzalo australské studio Torus Games, které ovšem odvedlo politování hodnou práci. Díky tomu se tento díl stal nejslabším ze všech a na velmi dlouhou dobu představoval smutnou tečku za celou sérií.
Od roku 2000, kdy vyšlo neslavné TDR 2000, jsme o hře moc neslyšeli. Dlouho se šířily drby o brzkém rebootu, ale ten nastal až letos - o patnáct let později. Stainless se opět chytilo kormidla (nebo spíše volantu), a jak se zdá, tak bestii dokázalo zkrotit a vydat do světa další decentní díl - Carmageddon: Reincarnation. Ale o tom zase jindy.
Od vydání prvního dílu uběhlo 18 let. Uplynula dvě desetiletí od doby, kdy svět šílel z rudých pixelovitých fleků na předku vaší kapoty. Pokud už nic jiného, tak titul slouží jako skvělá připomínka toho, jak dlouhou cestu toto médium ušlo. Hru si můžete zahrát ještě dnes, k zakoupení je jak na Steamu, tak na GoG a díky výdobytkům moderní doby si jej můžete dokonce zahrát na svých (Android) telefonech.