RELOAD – Zažijte moderní válku v pravěku v českém klenotu Original War
Brněnské studio Altar Interactive je po světě známé především díky trilogii UFO s podtituly Aftermath, Aftershock a Afterlight, která vycházela v letech 2003-2007. Českému publiku se pak Altar poprvé představil už v roce 1997, kdy vydal rybí logickou hru Fish Fillets. Mezi těmito milníky, přesněji v roce 2001, však spatřila světlo světa hra, jíž se dostalo po hříchu málo pozornosti - Original War.
Originální námět
Příběh hry je volně inspirován knihou Poslední den stvoření od Wolfganga Jeschkeho. V té jsou pomocí stroje času americké vojenské jednotky vyslány dva miliony let nazpět, aby přečerpaly všechnu ropu z oblasti Blízkého východu na americké území. Američané však nejsou jediní, kdo má s ropou a cestováním časem své plány.
Hra si z knihy propůjčuje základní námět, tedy boj o surovinové zdroje odehrávající se hluboko v minulosti. Příběh se točí okolo záhadného mimozemského artefaktu, s jehož pomocí je možné cestovat zpět v čase. K jeho chodu je však potřeba nově objeveného nerostu zvaného Siberit, popřípadě Alaskit, podle toho, za jakou stranu hrajete. Navíc má nerost potenciál stát se významným zdrojem energie v nejrůznějších odvětvích lidské činnosti.
Ale co čert (Američan) nechtěl, veškeré nerostné zásoby se nacházejí na Sibiři, tedy v Rusku. Jak se však k Siberitu dostat a přitom nevzbudit žádné podezření? S pomocí zbytků zásob nerostu, které mají Spojené státy ještě k dispozici, pošlou speciální tým vojáků a vědců 2 miliony let do minulosti, aby dostupné zásoby Siberitu přemístili (jinak řečeno ukradli) ze Sibiře na Aljašku, kterou pak v 19. století našeho letopočtu Američané od Ruska koupí. Vskutku mazaný plán!
Má to však nejeden háček. Stroj času je totiž jednosměrný, a tak ten, kdo odcestuje do minulosti, nemá šanci vrátit se zpět. Přesto je tato cesta pro mnoho mužů i žen natolik lákavá, že se do programu přihlásí. Po přistání v minulosti však rychle zjistí, že skutečnost není taková, jakou ji očekávali, a že se někde něco nepěkně zvrtlo. Zjistit, co se vlastně stalo, už necháme na vás.
Originální mix
Original War není čistokrevnou realtimovou strategií, jak by se mohlo na první pohled zdát. Obsahuje totiž propracovaný RPG systém, který má zásadní vliv na průběh hry. Rozdíl oproti běžným RTS hrám je v tom, že není možné vyrábět jednotky. Musíte si zkrátka vystačit s těmi, kteří s vámi odcestovali časem. Když o někoho přijdete, přijdete o něj napořád. Z toho vyplývá naprostá nezbytnost chovat se všeobecně velmi obezřetně a hlídat si každou z postav jako oko v hlavě.
Právě mikromanagement starání se o členy jednotky dodává hře neopakovatelnou atmosféru. Každá postava má jméno a specifický charakter, někteří vám budou sympatičtí, jiní méně, ale potřebujete je všechny. Kromě toho s nimi sbíráte zkušenosti a postupně vylepšujete jejich schopnosti. Členové vaší jednotky mohou zastávat jedno ze čtyř povolání – voják, dělník, vědec nebo mechanik, jež můžete měnit podle aktuální potřeby.
Do hry se můžete pustit buď na straně Američanů, nebo Rusů. Oba národy mají vlastní kampaně, které se v určitých místech vzájemně prolínají. Každá z frakcí má navíc vlastní technologie, jež můžete v průběhu hry zkoumat. Díky dobře zpracovanému příběhu, odlišnému stylu vyprávění a rozdílům mezi oběma stranami je hra za každou z nich natolik jiná, že se po dohrání jedné kampaně s chutí vrhnete na tu druhou.
V Original War vás toho ale čeká spousta. Například ochočování a cvičení neandrtálců. To je totiž jediná cesta, jak se dostat k alespoň několika jednotkám navíc. Čas od času budete muset učinit zásadní a nevratné rozhodnutí, které ovlivní další průběh hry. Podle toho se také budou odlišovat různé konce. To vše je jen dalším důkazem, jak komplexní a progresivní hrou Original War ve své době byla. S takovým konceptem by se neztratila ani dnes.
Originální zpracování
Vývojáři z Altar Interactive se vyvarovali třetího rozměru, což se po třinácti letech od vydání ukazuje jako šťastná volba. Zatímco 3D modely z roku 2001 by dnes vypadaly poněkud směšně, detailní kreslená grafika viděná z izometrického pohledu neurazí ani dnes. Vyšší rozlišení, která jsou dnes už standardem, pochopitelně chybí, ale rozhodně to není důvod, proč na hru zanevřít.
Vzhledem k českým kořenům hry jsme se v původním vydání mohli těšit z kompletní lokalizace. Postavy namluvily povětšinou známé hlasy, a i když některé rozhovory působí mírně prkenně nebo nepřirozeně, celkově na český dabing nedáme dopustit. Jeho přínos na celkové atmosféře hry je totiž nezanedbatelný. V aktuálně dostupných verzích hry český dabing oficiálně obsažen není, nicméně na internetových fórech najdete dostatek návodů, jak hru rozmluvit naší rodnou řečí.
Zvláštní pozornost si bezpochyby zaslouží hudební doprovod, jehož se zhostil legendární český hudebník Michal Pavlíček. Ten pro hru připravil atmosférický a místy dech beroucí soundtrack. Titulní melodie s úžasným akordeonovým sólem nám nahání husí kůži dnes stejně jako před třinácti lety.
Originální neúspěch
Až na pár výjimek se Original War v zahraničí příliš kladných ohlasů nedočkala, nehledě na její výjimečnost a skrytý potenciál. „Podivná budgetová hra“ odkudsi z východní Evropy tehdy zahraniční novináře příliš nezaujala. Nedostatečná propagace ze strany vydavatele Virgin Interactive úspěchu hry také příliš nepomohla. „Válka na počátku“, jak bychom mohli volně přeložit název hry, měla prostě smůlu.
Prodejní neúspěch hry je o to smutnější, že samotnými hráči je považována za jednu z nejlepších strategií s RPG prvky vůbec, o čemž svědčí početná dosud aktivní komunita. Mluví se o ní také jako o jedné z nejpodceňovanějších her. Například na serveru metacritic.com dosahuje průměrného hodnocení od herních kritiků 61/100, zatímco uživatelé, tedy hráči, ji hodnotí výrazně lépe, a sice známkou 8,7/10. Kdo se ke hře dostal, ten jí nezřídkakdy doslova propadl.
Pokud jste do této chvíle Original War nehráli, je na čase doplnit si znalosti zlatého fondu českých her. Díky remasterované verzi od GOG.com si ji můžete zahrát i na novějších operačních systémech. Nedávno se hra objevila i na Steamu, tamější verze však podle dostupných informací nepodporuje Windows 8.
Original War můžeme bez nejmenších pochybností zařadit mezi nejlepší hry české herní historie. Originální koncept žánrového mixu ozdobený osobitým vizuálním zpracováním a uhrančivým hudebním doprovodem společně vytváří jedinečný herní zážitek, který se neomrzí ani po mnoha letech od vydání. Je proto velká škoda, že druhého dílu se nejspíš hned tak nedočkáme.